Trond & Heidis akvarier (side 4)

I går kom filterbøtta til Eheim 2128'n i hus, så da kriblet det... For å slippe å få vann på stuegulvet ved en eventuell lekasje, så tok jeg et på terassen Kobla det til i en murerbalje med 30 liter vann, og freste igang. Gikk som ei kula! Koblet til den innebygde varmekolben og lot den stå over natta. Til morraen idag, var det fortsatt 23 grader i vannet Konklusjon: den virker.
Betalte 300+porto for denne brukte bøtta, og billigste funnet på nettet var ny fra England, og kostet ca £130 som tilsvarer pr.d.d. kroner 1134,50 og da kommer porto/moms/toll i tillegg. Konklusjon: det kan lønne seg å kjøpe slike saker brukt her på AF Stor takk til Badat!!

Ellers begynner 500 litern å sette seg, fått inn en halv skog med røtter jeg var å hentet selv, de siste i en bekk med smeltevann hvor jeg måtte stå til knes i vann for å grave de løs... Fytti katta det var kaldt, men for en utrolig fin rødblå farge beina fikk etterpå
Litt stein er det kommet oppi også, men jeg synes stein+glass=skummelt, så den delen tar jeg veldig sakte. Litt planter har jeg fått oppi der også, det finnes jo faktisk noen planter som tåler opp til 8 i ph.
Pistia f.eks, de skal jo tåle opp til 8 i ph, og det ser ikke ut til at de mistrives... Av to never jeg slang oppi der er det nå dekket ca. 2/3 deler av overflaten, og de lengste røttene er bortimot 15cm lange. Utrolig stilig, men det meste må nok bort av de, vil gjerne ha litt lys nedi karet, og kansje tilogmed ett par alger på stenene

Dagen idag går vel med til litt vannbytte og å sette inn filteret i 500 litern, resten går vel bort i å lage ferdig noen blomsterbed i hagen... Mye stein som skal bæres, og det setter man jo alltid pris på... ...når det er ferdig.
Rengjort 80 litern idag, fyttikatta der var det mye drit under steinene... Super Rot ser ut til å kose seg, alle 3 er høyst levende enda

Ellers ble det fjerning av en god del pistia og litt klipping/rydding av andre planter. Fikk satt inn en ny rot som jeg kledde med litt javamose... Blei sånn halvbra, men bedre enn en bar rot :P

Otrasanden i dette karet ja... Merkelig, men masse av de svarte kornene i sanden hadde samlet seg under steninen... Går utifra at det er fordi de er lettere eller tungere enn de andre?
Ancistrus sp. super rot
Ja, så fikk jeg laget en ny plate til å ha under 54 litern med pandaene. Benken hadde sunket litt sammen (som det ofte gjør når topp-plata er some en H og ikke som TT). Nå er benken som en TT med topp-plata bredere enn sidene, så nå holder den seg nok stabilt. Litt fin sånn voksduk under akvariet, så nå er det ikke krise om jeg søler litt heller :P
Pandaene likte tydeligvis å få litt nytt vann også (70% ca), så nå er de virkelig i farten.

Fikk også den nye maten fra KAH på forumet her, og ciklidene elsket den. Prøvde den også i 250litern, og det ble full fest. Kommer nok til å bestille der igjen ja.

Super Rot'ene ser også ut til å trives i nyrenset kar, så mye at jeg faktisk fikk tatt ett par bilder av de idag. Disse kommer foresten fra Mona S. her på forumet, så jeg er intresert i 2-3 stykker til for å få litt annet blod inn i karet, så send meg gjerne en melding om du har noen du vil sende...

[External Image]

Tror jeg må få inn litt kull i Aquaballen i 500 litern, fryktelig gult vann fra alle de nye røttene der... Stygt når det blir helt sånn myrvann av det altså...

Fikk noen tinge jeg hadde kjøpt igår ja, en Boyu EF-20 utvendig filter og noen luftpumper. Perfekt å kjøpe sånt brukt! Eneste som ikke er perfekt er at det ikke følger manual med når man kjøper brukt... Hva er de 'fake' knappene på det filteret (EF-20) til egentlig? Pynt?
Nye snegler i hus
Bytta litt vann i 250l og 500l. Begge hadde så godt som tette aquaballs. Satt inn kull i ene rommet i aquaballen i 500l, de røttene farge noe helt for j****g :/
Kjører jo en Olympus 'ettellerannet' 1400l/t og en eheim pro 2 2128 oppi der, så burde være filtrering nok for 8 fisk, hehe

Fjernet de 4 flying fox'ene fra 80l til 250l. Tror de husket hvordan 'flaskefella' mi virket, så idag ble det håving :P Nå er det hvertfall bare 3 'Super Rot' oppi der, og 8 blå & 5 hvite eplesnegler... Ble litt mye romestering oppi der, så nå får det roe seg ett par dager tenker jeg.

Måtte fjerne en liter med Pistia fra 500l igjen idag, tror de må like det deilige gule vannet oppi der, for de sprer seg virkelig verre enn ugress... Om noen skulle trenge en neve eller 3 er det bare å si fra. Du betaler porto, pistia og pose holder jeg :P
Pictusen oppi der ser ut til å finne seg til rette, ser stadig at han freser avgårde i karet. Så kul med de lange hvite bartene :P En gang står den kansje still lenge nok til at det går å få tatt ett bilde :P

Ja, slang nedi noen gjødselskuler i 250l idag, tipper lotusen og 'whatever den andre planta het' blir glade... Sto på pakka de kunne vare opp imot ett år :O

Fikk foresten 5 røde posthornsnegler idag, utrolig sterk fin farge på de, tror lett de kan bli favoritter i diverse kar... Sammenlignet med de blå som er nesten fargeløse, så er jo disse helt knall. Rekene synes sikkert også det er kult med noen snegler i samme farge

Tid for å prøve å ta noen bilder kjenner jeg, det er avslapping foran karene
Ja, mye det vanlige idag... En del ingenting og det sedvanlige bytte av vann på 500l. Nå begynner faktisk vannet å bli mindre gult, og ph'n er endelig kommet opp på 8. Alle ser ut til å trives i det karet.

Mistenker at det har vært noe frafall hos rekene, enten det eller de har funnet en ny plass å henge bak javamosen :P

Ellers fant jeg ut at å kle ett sånn pvc rør med akvariegrus sikkert kunne være en god ide, og det ser ut som jeg har rett. Tok bare en del av det, så når det er tørket kan jeg ta neste del. Ble egentlig ganske kult med sort grus på. Bilde kommer nok når det er ferdig.

[External Image]
Lilaeopsis novae-zelandiae

[External Image]
Planorbis corneus - Rød Posthornsnegle
500 liter helprofil
Dette er 500l som den ser ut nå. (Lang lukketid på bilde for å slippe å bruke blits. Fiskene er ikke så slørete i virkeligheten ) Den rota til høyre er ca 1m bred og 70cm høy. Den til venstre er vel 70/70. Skal ha på en furulist nede i front i løpet av dagen, og vurdere å ha det i hjørnene også. Litt stein er det jo i karet, og mere blir det. Gulfargen på vannet er prisen jeg betaler for de store selvplukkede røttene... Vet at bildet ikke er i toppkvalitet, men det er bare for å vise hvordan det er nå. Skal ta ett bilde av karet når furulista er på, bare for å vise hvor mye forskjell det gjør.

[External Image]
80 liter helprofil
Ominredet 80 litern med ny rot (selvfisket)... Ganske fornøyd... Litt lite fisk der, men pyttsan :P Vanligvis er det jo ikke den veien som er problemet... 3 Super Rot og litt snegler er alt i dette karet...

[External Image]

[External Image]
Utrolig flotte røtter! Særlig den i 80-literen - må på slang i multemyrene i sommer kjenner jeg...
Disse røttene i 500 liter'n falt jeg for, de var kjempefine! Veldig pent kar
L180 med dobbelt avslappingsgen...
Ja det er bare på med badetøy det Linda Og kansje vente litt, vann med 2-3 grader er ikke mye deilig å rote rundt i :P

Takk for det Marita, jeg var fornøyd med det, men nå er det forandret... Måtte ha litt mere stein oppi til Mbunas'ene Har fortsatt de to store røttene i da, kan ikke helt få meg til å ta de ut

Her er ett bilde av L180'en min. Den er sær! Den sover overalt i karet, og det er ikke få ganger jeg har stoppet opp for å sjekke om den fortsatt lever... Den sover stort sett på ryggen, men kan også ligge på siden. På bildet ligger den i fremre hjørnet i karet og sover, og om jeg vinker med handa foran den så reagerer den ikke... Jeg tror den er velsignet med dobbelt avslappingsgen eller noe

[External Image]
Se der ja, godt sovehjerte på den der ;D
Merkelig fisk. Hadde ikke levnet den mye håp, hadde jeg sett den i forbifarten!

Må nok frem med kraftigere saker enn badedrakt hvis røttene ligger dypt, vanntemperaturen stiger til 10 grader på varme sommerdager der trollrøttene bor, så "bading" kan man kanskje ikke kalle øvelsen, vi rekker så vidt å bli våte før all følelse er borte. Veldig forfriskende! Neopren-vadere tror jeg :o)
Super Rot karet
Ja det er rart med den der L180'en Linda, men den har holdt på sånn siden vi fikk den, og det må være 4-6 uker siden... Føler meg ikke helt trygg på den enda...

Brrr... 10 grader er ikke det jeg vil kalle ultimat badetemp, men litt må man ofre for staselige kar! Rota blir selfølgelig minst dobbelt så kul i karet når du har fisket den opp selv!

Så ett par bilder fra denne morgenen, jeg glemmer alltid å ta bilde av karene når det er blitt mørkt ute, så derfor er det alltid litt gratis gjennskinn...

[External Image]
80 litern med Super Rot'ene. Har satt på en utvendig pumpe her nå, med selvlaget innsug/utblås i sort... Det skapte mere fres i karet, og jeg tror Super Rot'ene liker det, de er mye mere aktive hvertfall. 400l i timen tror jeg på denne BOYU EF-20 pumpa. Brukte 5mm hull på utblåset så ikke hver enkelt stråle skulle bli så 'skarp'...

[External Image]
Her krangles det... 2 av de er stadig i tottene på hverandre, det er sikkert hanner Det ser ut som det bare er lek & moro.
Palettene på luftetur
I går hadde fru Palett ungene ute på tur for første gang. De har enda antydning til plommesekk, så de er nok ikke mange dagene gamle. Det er nok en plass mellom 40-50 stykker... Fisket opp noen av de og satte i en yngelboks nær utblåset til filteret. Vet ikke om det egentlig var noen god ide, da utblåset er i motsatt ende av kokosnøtta palettene bor i. Fru Palett kunne tydeligvis ikke akseptere at de skulle bo i den boksen, og hadde hyppige turer opp i håp om å få med seg ynglene hjem igjen. Får håpe hun gir opp det, for det blir jo litt stressende for henne.
Grunnen til at jeg fisket opp noen av de var jo i håp om at hvertfall noen av de skulle vokse opp, regner ikke med det er så stor sjangse for de som går i karet sammen med neontetra, ancistrus, flying fox og diverse annet... De ender nok opp som levendefor til de andre er jeg redd...

Bilder blir det nok ikke enda, ynglene er jo nesten gjennomsiktige og der de ligger på biltemasanden var de jaggu ikke lett å få øye på, og langt værre å få i fokus med makrolinsa :O Får se om det er mulig å få ett bilde av de i boksen når lyset kommer på...

vurdere å ta en tur å kjøpe et 20-30 liters kar å ha de i, men vet ikke helt om jeg gidder ^^

Morsomt at de fikk det til hvertfall, alle gode ting er 3, og på 3dje forsøk funket det...
Gøy med yngel, håper du klarer å fore opp noen
Blå reker
Alltid moro med litt små :P

Fikk foresten 15 Blå reker (Neocaridina sp. blue) i hus i går. De går i Pandakaret, da det har blitt litt trådalger der, så tenkte at noen søte blå som kunne rydde litt ekstra kansje ville hjelpe på å senke næringstilgangen til algene... Det er lov å håpe hvertfall

De er jo ikke veldig blå, men etter hva jeg leser så er det sånn de er... Kansje de blir litt blåere når de blir større, de er bare rundt 1cm store enda...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Og ett par blå rekebilder til...

[External Image]

[External Image]
Så fikk jeg tatt ett bilde av palettyngelen. De er ikke akkurat store, og de er jo stort sett bare øyne... 8-) 2-3mm store?

[External Image]
Da måtte jeg gjøre noen endringer. Som jeg vel nevnte tidligere så tok jeg en 20+ palettyngel å satte dem i en yngelboks. Denne satte jeg i den enden av karet som utblåset på filteret er, for å få litt sirkulasjon i boksen. Dette er jo selfølgelig i motsatt ende av karet der kokosnøtthula til palettene er. Resultat, en meget forvirra fru Palett som freser frem og tilbake mellom hule og boks for å 'redde' yngelen i boksen. Såpass desperat ser hun ut til å ha blitt, at hun har tatt med seg de restrerende 30ish ynglene og parkert dem midt i karet, til full jubel for bl.a. neontetra :O De fleste ble spist, men jeg fisket opp 7-8 stykker og tok (midlertidig) oppi det ene rekekaret. Nå er det da ikke flere yngel igjen på utsiden av boksen. Neste gang skal jeg ikke redde noen av ynglene, så da blir det nok annerledes.

En morsom observasjon er at det faktisk ser ut som om ynglene kjenner igjen mor. Når det kommer en fisk opp til boksen ligger de helt stille på bunn, men når mor kommer, da stimler de sammen i en stor haug foran henne. Det ser faktisk ut som de kjenner henne igjen... Det hadde jeg ikke forventet meg :O Morro!

Så kom det ny fisk i hus i går; 4 små L201 fra arne.a og 3 store fine Glossostigma elatinoides fra Jan Ove. Det var også med en liten... uhm, valisniera eller noe i pakken... Nice =)
Tilfeldig bekjentskap
© Annette Kleven
Reklame for plussmedlemskap