Hvor mye planter og sand?

Hvor mange planter trenger man/bør man ha i 450l?

Skal ha rolige, "småfisk". Stimfisk, molly, platy, gurami typer.

Har sett for meg å ha planter hele bakveggen og sideveggene, men et åpent området midt i og helt foran.


Å hvor mange kg sand trenger man? Karet har målene 150x50x60.
Inaktiv bruker
hei. jeg hadde brukt 4 biltema 16 kg sekker i en 450 liter.
i min 300 liter ble det 2 og en halv 16 kg sekker,¨men kunne gjerne hatt mere!
Tror jeg brukte 50 kg i 450-literen. La næringssubstrat under sanda der de større plantene skulle stå og angrer ikke på det, det er nokså lang ned innerst bakerst :o)

Har plantedilla, så i dette karet er det nok fort 60-70 planter, men ikke 60 sorter. Har forsøkt å holde plantene i grupper, men så snubler man over noe fint som bare med. Veldig moro!

Litt orden i galskapen er det, store sverdplanter, Cryptocoryner, hurtigvoksende stengelplanter og Aponogeton bakerst og ytterst, mindre Echinodorus og Cryptocoryner pluss andre ting jeg falt for i midten, og noen lavtvoksende i front som tåler lyset, det blir fort svakere i 60 cm vann. Det er fortsatt plass til litt bar sand, du ser akvariet her...

Fryktelig moro med så stort kar, det er veldig mange flotte planter som fort vokser seg ut av de lavere karene! Kanskje du kan finne en butikk som slenger deg med på en bestilling, og lar deg slippe litt billigere fordi de ikke engang behøver å åpne kassa?
Hvor mange planter man trenger er vanskelig å si. Det greieste om man ikke har veldig stor lommebok, er å plante litt sparsommerligt og la det vokse seg til.

Husk å plante hver type i gruppe, da ser det finere ut enn om plantene er "blandet sammen".

Dersom det er akvarieklubb der du bor, kan du sikkert få kjøpt rimelige planter på auksjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Chris Aron Edvardsen
Reklame for plussmedlemskap