Nervøs kampfisk etter halenapping - hva kan hjelpe?

24.02.2011: Jeg kjøper en kuhli-ål.

09.03.2011: Kuhli-ålen biter/napper Fridtjof-kampfisk i halen. Hum... Hva skjer?

12.03.2011: Fridtjof-kampfisk har adferdsforandring, og halen har fått tegn på soppinfeksjon (små muggaktige kuler) bak. Ålen som napper fjernes fra karet, og Fridtjof får som nødbehandling - siden det er helg - en saltkur (1 ts salt i 7 liter vann - 26 grader).

13.03.2011: Fridtjof-kampfisk har mistet "muggkulene" og virker bedre.

14.03.2011: Kuhli-ålen leveres inn på butikken igjen, og jeg får tak i
Tetra Medica Fungi Stop. Han bedres raskt, og spiser hele tiden som normalt.

19.03.2011: Fridtjof-kampfisk flytter inn i sammen med de andre igjen. Han virker skeptisk og letende etter kuhli-ålen, som egentlig har flyttet ut (det vet ikke Fridtjof som enda leter rundt etter han).

20.03.2011: Fridtjof-kampfisk ligger på bunnen og "hyperventilerer". Da jeg tar ned hoven for å få han opp, svømmer han med glede inn i den. Vannverdiene er fine, og de andre fiskene virker tilsynelatende helt fine (2 stk otto + 2 stk minirasbora). Han flytter tilbake i "medisinkaret" og flakser rundt som alltid før uten å virke dårlig. Hva skjer tro?


Hva kan jeg gjøre for at han skal bli trygg på å være i det gamle karet igjen?
Hjelper det å flytte rundt på hele pynten?

Kanskje han rett og slett føler seg tryggere i det medisinkaret ditt... han er nok skeptisk til å være i det andre karet i frykt for at ålen skal komme å nappe han i sløret igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap