Jeg har hatt to platy-hunner og en hann i ca 3 uker. Har også tre sverddragere og en molly. Den ene sverdrageren og mollyen har fått sterke friske yngel allerede som går i et eget kar.
Nå trodde jeg platyen stod for tur, for hun er blitt ganske rund og kantete. Tok henne ut av karet hun går i og puttet henne (og en gravid sverddrager) i et 61 liters kar som nettopp er ferdig innkjørt. Problemet er at hun virker så slapp. Jeg var nesten sikker på at hun var gravid for gattåpningen fikk en hvit ring rundt seg, og står litt ut. Nesten så jeg kan "se inn". Teit forklaring:-p
Hun har ikke noen mørk gravidflekk, men mer en mørk orange en..(samme som begge sverddragerne får, alle fiskene er orange).
Hun ligger mye stille, litt under overflaten bak noen planter. (gisper ikke luft, men står stille noen cm under). Sverddrageren ligger stille på bunnen, slik den andre gjorde før den fødte. Begge spiser med god appetitt, spytter ikke ut maten. Men dette er eneste gangen platyen kommer fram og svømmer rundt, når det er tomt er det rett tilbake i hjørnet sitt. Det som bekymrer meg mest er at avføringen henger i en tynn gjennomsiktig tråd bak. Litt tråd, så litt avføring, så mer tråd osv... La merke til at sverddrageren som fødte også hadde en slik tråd før hun fødte. Men da visste jeg for lite om sykdommer til å bli bekymret:-p
Noen som har noen tanker om dette?