Hva slags lysrør trenger jeg?

Jeg må ha to nye lysrør tydeligvis da disse bare blinker nå,men jeg vet ikke hva slags jeg skal ha.
Jeg tok ut de som stod i og på de stod d:
Aqua Medic
FHO39W Reef White 15000

Hva slags rør er dette?Er d T5,T8 eller noe annet?
Om det er t5 eller t8 vet jeg ikke, hvor tykke er de da?

Jeg har t8 og pleier bare å kjøre 6500K lysrør fra biltema, de er nesten gratis.
Men du bør velge selv utifra planter og fiske forhold.
Trur jeg har finni ut at d er T5.
D må ikke være spesielt til akvarium altså?Eller kan jeg bare gå etter kelvin?
Du kan gå etter kelvin, det gir forskjellig farge på fisk og hele karet, for planter er vell 45-7000 ganske perfekt.
Tøft!Kosta jo bare 15-20kr for de.D skal jeg kunne ta meg råd til
T5 lys tar er tynnere og tar mindre plass enn T8 lysrør
Et 15w T8 rør er lenger enn et 15w T5 rør
Derfor får man mer effekt ut av et T5 rør enn et T8 rør som er like langt
T5 er 5/8" tykt(ca 16mm), mens T8 er 8/8", altså 1"(ca 26mm) tykt.
Er nok derav navnet T5 og T8..
Det finnes også to forskjellige typer rør til T5. En type som er "high output" som gir mest mulig lys pr cm rørlengde(krever mere strøm) og en type som er "high eficiency" som gir minst mulig strømforbruk og som har en lysstyrke som er ganske lik T8. HO og HE kommer så vidt jeg vet i forskjellige lengder, så de ikke kan brukes om en annen.

Fordelene med T5 er at de gir godt lys over en mye lengre periode enn T8 som bør byttes ut ca. en gang i året. De tar også mindre plass og reflektoren gir en bedre effekt(mindre rør som skygger for lyset som kommer tilbake). T5 har alltid elektronisk ballast, dette betyr at du slipper å tenke på tennere som må byttes. T5 tenner uten blinking/flimring pga den elektroniske ballasten. T5 liker bedre den høye temperaturen som er inne i et akvarie-armatur. Rørene gir best utbytte ved 35 grader mot 25 grader på T8. (Derfor har T5 armatur til normal bruk en tettsittende plastinnkapsling.

High Efficiency rør gir litt sterkere og bedre lys enn et T8 rør. (Mye pga den elektroniske ballasten)
High Output bruker mere strøm og gir mere lys pr cm enn et T5HE-rør, men effektiviteten (lys pr watt) er lavere.

Til akvariebruk er det som regel HO som brukes. Til vanlig belysning er det som regel HE. De rørene du finner hos biltema osv. er jeg 99% sikker på at er av HE typen.

Summa sumarum - skal du kjøpe lysarmatur hos Biltema eller andre, velg T5 om prsforskjellen er liten, men ikke forvent veldig mye bedre lys enn med T8. Og husk at du da ikke kan bruke(de dyre) spesialrørene til akvariebruk.

BTW: Skulle du ha et T8 armatur, og ønsker mange av T5 sine fordeler, kan du kjøpe elektronisk tenner hos Claes Ohlson til en femtilapp. Denne brukes istedet for vanlig glimttenner. Lyset vil da tenne uten flimring, levetiden og effektiviteten på røret vil også økes.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap