- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Oppstart av fluwal fx5 utvendig pumpe
Oppstart av fluwal fx5 utvendig pumpe
ettersom jeg fikk nytt kar på 340 liter må jeg begynne og bruke pumpe jeg fikk med, en Fluwal Fx5, ettersom pumpa jeg har i karet nå er forliten.
men jeg har aldri vært borti utvendige pumper, er det noe jeg må ta spesielt hensynt til?
det skal også sies at fx5en er ikke vært i bruk på ca 6mnd. såg over filtrene og de såg veldig greie ut, ser ut som de var skyt godt av før den ble lagt vekk.
men jeg har aldri vært borti utvendige pumper, er det noe jeg må ta spesielt hensynt til?
det skal også sies at fx5en er ikke vært i bruk på ca 6mnd. såg over filtrene og de såg veldig greie ut, ser ut som de var skyt godt av før den ble lagt vekk.
Postet 22.03.11 kl 10:34
Postet 22.03.11 kl 12:48
Postet 22.03.11 kl 13:13
Postet 22.03.11 kl 13:31
Postet 22.03.11 kl 13:39
Kjenner ikke så godt til den pumpa, men den skal garantert være stillere enn du beskriver.
Sikkert noen her som har samme pumpe og kan hjelpe deg. Det kan som du selv skriver være luft i systemet.
Hvordan var den når du startet den? Var den full av vann? Min utvendige må "primes" til den er full, før jeg starter den. Gjør jeg ikke det, bråker det fælt, og det tar veldig lang tid før den går ordentlig. På pumpa mi er det en manuell "pumpe" som jeg bruker for å fylle bøtta helt før jeg starter den opp.
Sikkert noe tilsvarende på din også.
Sikkert noen her som har samme pumpe og kan hjelpe deg. Det kan som du selv skriver være luft i systemet.
Hvordan var den når du startet den? Var den full av vann? Min utvendige må "primes" til den er full, før jeg starter den. Gjør jeg ikke det, bråker det fælt, og det tar veldig lang tid før den går ordentlig. På pumpa mi er det en manuell "pumpe" som jeg bruker for å fylle bøtta helt før jeg starter den opp.
Sikkert noe tilsvarende på din også.
Postet 22.03.11 kl 16:10
Postet 23.03.11 kl 15:09
Postet 24.03.11 kl 13:25
Når du starter den så skal du åpne innsugsdelen slik at den fylles med vann...når den ikke tar inn mere vann så åpner du utblåsdelen...
Den vil bråke litt i starten pga luft i systemet. Men den pumpen har et selvluftingsprogramm.
Den stopper 1 gang i døgnet i ca 2min å da lufter den seg selv....
Du kan å stoppe pumpen ved å dra ut kontakten. før så og sette i kontakten igjen.
Da vil den etter en kort stund starte luftesekvensen igjen.
Det kan du gjenta når du selv vil.
Vår pumpe bråkte en del den 1uka.
Men etter det har det vært helt stille. Hører den så å si ikke.
Kan og være selve motoren i pumpen som bråker.
Men det har jeg ikke noe løsning på.
Den vil bråke litt i starten pga luft i systemet. Men den pumpen har et selvluftingsprogramm.
Den stopper 1 gang i døgnet i ca 2min å da lufter den seg selv....
Du kan å stoppe pumpen ved å dra ut kontakten. før så og sette i kontakten igjen.
Da vil den etter en kort stund starte luftesekvensen igjen.
Det kan du gjenta når du selv vil.
Vår pumpe bråkte en del den 1uka.
Men etter det har det vært helt stille. Hører den så å si ikke.
Kan og være selve motoren i pumpen som bråker.
Men det har jeg ikke noe løsning på.
Postet 25.03.11 kl 01:42
Postet 25.03.11 kl 08:39