Klistremerke på gitar, ødlegge lyden?

Hei!
JEg har kjøpt en gitar (ephiphone dr-100) Og lurer på om det går an og klistre på et klistremerke bakpå, jeg fant en side som lager "skikkelige" klistremerker og har laget ett som passer på hele baksiden men jeg vet ikke og det går og klistre på uten og ødelegge lyden,
Neida, det skal ikke ødelegge lyden på noen måte. Det kan hende det blir vrient å få av klistremerket igjen uten å skade lakken, litt avhengig av hva slags lim som blir brukt.
Hadde det vært en plankegitar, ville jeg vært enig, men det ser ut som at Epiphone DR-100 er en akustisk gitar. Jeg er derfor ganske overbevist om at et klistremerke som dekker hele baksiden av gitaren vil påvirke klangen negativt.
Men hvor mye er det snakk om?
17,88 prosent. :P

Nei, litt seriøst, det kommer an på gitaren og klistremerket. Eneste måte å finne ut hvor mye på, er å prøve uten klistremerke, og deretter med klistremerke, og lytte.

Og hvis du ikke liker det, får du bare ta av klistremerket igjen. Det kommer jo også an på om du vil ha gitaren for lydens skyld eller for utseendets skyld, det er det jo bare du som vet.
"Epiphone DR-100 er en god start for alle kommende gitarvirtuoser. Gitaren har en flott klang og en slank hals som gjør at den egner seg godt til å lære seg å spille. Den flotte Vintage Sunburst finishen gjør DR-100 meget atraktiv."

Har selv vært 14 og klistret mange festlige saker og ting på min første gitar, den reiste mye og ble mer og mer ugjenkjennelig. Men det var en veldig billig gitar, nesten uten klang i utgangspunktet, egentlig helt håpløs. Det ser jo ikke ut til at du må starte med like dårlig redskap...

Det skal nå være moro også da, selv om det morsomste med gitar er lyden. Kan du ikke prøve med noe annet først, som ikke er like forferdelig for lakken hvis det ikke lyder bra? Det er vibrasjonene i treverket som gir klang til gitaren sammen med bra strenger, og limer du fast noe kan det bli litt som å spille skarptromme med håndkle på skinnet. Bra for nabo'n :o)
takk for svar! Nei det blir nok ikke noe klistremerke, men den ser jo flott ut uten (vintage sunburst)
Vist det er på baksiden av gitaren..altså den siden som er mot kroppen når du holder gitaren på fanget så har det ingen ting å si om du setter klistemerke på den siden.
Førsåvidt ikke på framsiden heller...

Før skulle det ikke gå ann å sette klistemerke på baksiden så kan man heller ikke holde gitaren intil kroppen når du spiller.

klistre i vei.

Hvis du har denne "informasjonen" fra et annet sted enn en litt overaktiv fantasi koblet med Dunning-Kruger-effekten, skulle jeg gjerne visst hvor.

Her fant jeg en artikkel som forklarer litt av hvordan en akustisk gitar fungerer:
University of New South Wales: Research in guitar acoustics - How does a guitar work?

Nederst er det også noen interessante linker man kan følge videre, bl.a. denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap