Hjelp, har vi fått finne-råte i akvariet? bilde vedlagt.

Hei

Forje fredag kjøpt fruen 5 stk molly og 2 stk perlegurami når hun var i by`n (Kr.Sund N)

Desverre så har det av strøket med 2 sverdrager hunner, jeg mente å ikke sett noe på hun første som døde på mandag.
Denne nå ikveld derimot, bildene taler vel for seg selv..... om ikke så spørr.

Foregående.. så har de som døde, blitt rolig, lagt seg for seg selv ett rolig sted i akvariet. Så død

Mener selv det er finne-råte.

Hva mener dere?

Avventer på svar fra dere, men da er vel fremgangsmåte, full guff på kolben 32 grader og tilsett 0.2% salt?
300liter vann x 0.2% = 0.6 dl salt Riktig?

På forhånd tak til alle som svarer til hjelp
Plussmedlem
Jo, det ser ut som finneråte.. eller? Jeg er litt usikker, men det kan vel ikke være sopp? Nei, dette tror jeg ganske sikkert må være finneråte, når jeg tenker meg om, sopp ville vel sittet mer som en stor bomullsdott ett sted.

Kan anbefale å behandle finneråte med eSHa-2000. Den skal være effektiv mot dette.
Nå ser jeg antydning til på 1molly, tilsynelatende god form enda.
Medisin har jeg ikke for hånd dessverre.

Hvite på finnene er blitt mere fremtredene nå de siste timene jeg hadde henne i filtnetting-"føde kassa"
Plussmedlem
Kan kjøpes på f. eks Webzoo
takk for den

Men da starte jeg oppå med tempen og salt foreløpig.
Stemmer reknestykket mitt ?
Og helt vanlig salt sant? uten jod kanskje...
hmmm eller var det bare slik at det bare er hvitprikk og fløyels-sykdomene som tempen skulle opp over 32grader...

At ved økt temp på finne-råte så akselerer sykdommen...
Avventer temp økningen til det kommer ny innspill.

Men har bytta 1/3 del vann og tilsatt 0.6dl salt.
Kenneth Bjørke
hmmm eller var det bare slik at det [B]bare[/B] er hvitprikk og fløyels-sykdomene som tempen skulle opp over 32grader... At ved økt temp på finne-råte så akselerer sykdommen...

Ja, det er bare ved hvitprikk og fløyelssyke at varmekuren fungerer. Ellers kan det gjøre vondt verre. Frem til du får i gang medisinering så kan det muligens ha noe for seg å ta noen ekstra delvannsbytter. Det er ihvertfall det jeg tyr til som førstehjelp. Har ikke brukt saltkuren selv, men det skal visst fungere mot finneråte. Jeg har brukt alltid brukt esha 2000 som Anders her anbefaler.

Ser du bor i nærheten så visst du er skikkelig opprådd så kan jeg sjekke om jeg har noe medisin liggende som du kan kjøpe av meg om du vil. Jeg pleier ihvertfall å ha noe esha 2000 liggende, men jeg må sjekke holdbarhetsdatoen først. Send meg en mail i såfall.
Takk for det, Har vært litt ute av gamet noen år så er litt rusten enda til å huske alle triksa
Samt div produkter er blitt noe annerledes siden da.

Ja men da fyre jeg ikke opp tempen da, kom på det seint igår shø at det kanskje ikke var smart likevel.
Jeg bytta ca 60-70 liter vann på etter at hun første døde å shø. Er vel 3 daga sia.

Takker for tilbudet om medisinen hvertfall, men problemet er at jeg ikke rekker å komme meg igjennom tunellen over til deg evt tropehagen på futura.. for jeg reiser til oslo i morgen tidlig. (kompistur til top-gear live i spektrum)

Så er det noen shappe i oslo nærheten spektrum/sentrum som selger eSHa-2000?
så kunne jeg bringet med hjem på søndag.

Frem til da så bli fruen å ta seg av å bytte vann og holde salt nivået oppe.

Jeg anser også angrepet som "lett angrep" da det er kun vært 2 enkelt individer og over noen dager, mente at jeg såg noe "flising" på ene mollyen samme kvelden som fruen kjøpte fra tropehagen futura forje fredag.
Men var usikker da det var lite og anså det som transport slitasje eller bittskade.
Men tok da desverre feil, så råten kom nok med fra tropehagen kjøpete.
300liter vann x 0.2% = 0.6 dl salt Riktig?

Desuten har jeg rekna feil der

300liter vann x 0.2% = 0.6L salt
0.6L x 10 = 6dl salt til 300liter vann.
à 1dl salt pr 100liter vann

Så får spe på litt mere etter jobb idag. Samt bytte litt vann igjen.
Oslo shappe utgår, har bestilt hos aquamanias.no
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap