Innkjøring av akvarium og spørsmål

Hei

Jeg har en Juwel 63 L som jeg har startet for to uker siden.
Ser på forumet at noen legger litt flakfor oppi akvariet i innkjøringsfasen, trenger jeg å gjøre det eller er ikke det nødvendig?
Er det greit å ha 2-3 stk fisk i akvariet etter to uker, eller bør jeg vente lengre?
Inaktiv bruker

akvarieskolen

kjenner du noen som har akvarie? da kan du bare få litt filter gugge fra dem og vips du er i gang
Du bør vente 4-6 uker, slik at de snille bakteriene vi ønsker i filteret er dannet.

Jeg bruker oftest å "kickstarte" Dvs fylle slam og filtergugge fra andre oppegående akvarier i pumpa/filteret til den nyoppsatte.
Så tilsette noen få fisker rimelig kjapt etterpå,går fort 30-1time før jeg bruker være klart til å sette inn de få fiskene da det bli litt dalling med innredning som oftest.

Men er mange som går i baret når det gjeld rengjøring av filter mm i pumpe, og koker og renser det klinisk reint. Det er feil, for da bli bakteriene som vi vil ha i filteret døde, og det bli det samme som å starte opp karet fra børjan. Dvs det danner seg nitrit og alslasken gifter som ikke skal være i vannet.
Jeg kjenner noen som har akvarie så jeg kan kanskje be om litt filtergugge.

Tror uansett at jeg venter jeg 4 uker før jeg setter inn fisk i akvariet. Har ikke noe hastverk med å sette dem inn. Begynte med 28 L for 1 mnd tilbake og var helt fersk. Fikk beskjed av butikken at fiskene kan settes oppi med en gang og det gikk ikke bra. så denne gangen er jeg tålmodig.
Inaktiv bruker
bare les dnne lille tråden du, så ser du hvor enkelt det kan gjøres. her svarer flere dyktige akvarister når jeg lurte på det samme

Å få filtergugge fra noen uten å sette inn fisk, er bortkasta.
For bakteriene dør om ikke de får "mat" ref avfall mm fra fisker
Jeg venter i 4 uker og så tar jeg fisker oppi akvariet. Tror d blir d beste.
Takk for alle svar.
Hvis du lar akvariet stå i fire uker uten å foreta deg noe med det, har du ikke oppnådd noe som helst i retning av innkjøring av filteret i akvariet ditt.

De bakteriene du er avhengig av, finnes i alt vann, også i drikkevannet ditt (med mindre det er usedvanlig kraftig kloret), men i så små mengder at de ikke har noen betydning. Du må altså sørge for at de formerer seg, og det tar fra 4 til 6 uker innen de er mange nok. For at de skal formere seg trenger de næring, og det er det du må gi dem. Når fiskene omsider kan settes inn, er det de som gir næring til bakteriene i form av avfallsstoffer som da brytes ned til mer ufarig nitrat som er næring for plantene.

Om du får filtergrums fra et akvarium i drift, må de sette inn fisk samme dag, ellers dør mange av bakteriene av mangel på næring. Alternativt kan du ha i noen dråper (maks to milliliter) Salmi (salmiakk fra Lilleborg). Den inneholder super næring for filterbakterier. Det finnes en egen artikkel om det.

Jeg foreslår at du leser artiklene om dette her på AF. Søk på innkjøring og du får opp mye.
Nå som akvariet har stått to uker med sand og planter og to røtter, hva bør jeg gjøre med tanke på å få akvariet riktig innkjørt?

Skal jeg la den gå uten å mate med flakfor og vente i 4 uker og så bytte vann og sjekke vannverdier og ha oppi 3 hardføre fisker som får være oppi der i neste 2-3 uker?

Jeg trodde når jeg startet akvariet at jeg skulle la den gå med planter og sand i 4 uker og ikke gjøre noe annet og da skulle den være innkjørt.

Takker for alle svar
Hvis du leser alle de fine rådene du har fått og følger ett av de (fritt valg), så får du ett innkjørt akvarium uten å måtte risikere fiskedød som er veldig trist. For å få filterbakterier bør du enten få filterguffe fra ett annet akvarium eller bruke salmi-metoden! Det blir ikke filterbakterier av å ikke gjøre noe som 530 skriver

Jeg anbefaler filterguffe da dette er noe som har virket utmerket for meg og da kan du kan du få fisk i karet samme dag.

Lykke til
Innkjøring ved bruk av salmiakk (lilleborg uten annen tilsetning) er en veldig effektiv metode.
Ha klippet inn fra en annen tråd min erfaring:

############

Ja da kan du sette nok et akvarium på lista over innkjørt med salmiakk.

Etter 5 uker og 3 dager var endelig nitritt-testen så svak rosa/fersken at jeg tok et
romslig vannbytte igjen og fylte karet med fisk.

Karet på 190 l ble tilsatt ca 5 ml daglig. Det var innkjørt kun med lilleborg salmiakk, ingen
planter eller sand. Ammoniakk, nitritt og PH ble gjevnlig sjekket.
Etter 3.5 uke var bakteriekulturen til ammoniakk så effektiv at den brøt ned 5 ml salmi
på et døgn. Nitritt-toppen var knallrosa og varte i nesten 3 uker.

Nå svømmer det 12 neontetra, 7 platy, 7 corydoras og 5 guppyer der. Jeg har målt nitritt
etter 3 dager og den var på 0,025. Skal måle 1-2 ganger i uka, men det ser ut som
det går veldig bra.

###########

Fordelen er at du opparbeider en bakteriekultur som ellers tar mange måneder å dyrke fram, og fisken blir ikke utsatt for ammoniakk og nitritt.

Helle
Innkjøring ved bruk av salmiakk (lilleborg uten annen tilsetning) er en veldig effektiv metode. Ha klippet inn fra en annen tråd min erfaring: ############ Ja da kan du sette nok et akvarium på lista over innkjørt med salmiakk. :) Etter 5 uker og 3 dager var endelig nitritt-testen så svak rosa/fersken at jeg tok et romslig vannbytte igjen og fylte karet med fisk. Karet på 190 l ble tilsatt ca 5 ml daglig. Det var innkjørt kun med lilleborg salmiakk, ingen planter eller sand. Ammoniakk, nitritt og PH ble gjevnlig sjekket. Etter 3.5 uke var bakteriekulturen til ammoniakk så effektiv at den brøt ned 5 ml salmi på et døgn. Nitritt-toppen var knallrosa og varte i nesten 3 uker. Nå svømmer det 12 neontetra, 7 platy, 7 corydoras og 5 guppyer der. Jeg har målt nitritt etter 3 dager og den var på 0,025. Skal måle 1-2 ganger i uka, men det ser ut som det går veldig bra. :) ########### Fordelen er at du opparbeider en bakteriekultur som ellers tar mange måneder å dyrke fram, og fisken blir ikke utsatt for ammoniakk og nitritt.

Burde jeg også bruke 5ml hver dag i mine 63L og siden akvariet har gått i to uker hvor lenge skal jeg holde på med salmi-metoden?
Inaktiv bruker
les denne artikkelen du poomi,

den er skikkelig laget og om du leser den skikkelig og ikek bare skumleser står hele fasiten der

men skjønner ikke hvorfor du ikke bare bruker filtergugge metoden. samme person som laget artikkelen fortalte deg i denne tråden at det er en grei måte å gjøre det på så lenge du har tillgang på den guggen.

???????????????????????????????????????????????
Ville vel tatt 1-2 ml. Jeg tilsatte mindre i starten da det tar tid før bakteriekulturen
er så stor at den klarer bryte ned ammoniakken. Derfor hoper den seg bare opp.
Etter ca en uke var jeg vel oppe i 5 ml.

Du trenger dråpetester (JBL sine er gode) for ammoniakk og PH i starten.
Stripstestene er vist altfor unøyaktige.

Nedbrytningen av ammoniakk forsurer vannet etter ei stund.
Og faller PH under 7 har du mer ammonium(NH4) enn ammoniakk(NH3), dermed stopper prosessen
opp. Derfor må du teste PH og. Dette skjedde for meg etter rundt 2 uker.
Etter ei stund kan du begynne å måle nitritt og. I starten vil den nesten ikke slå ut.
Bakteriekulturen for nitritt tar lenger tid å opparbeide enn for ammoniakk.

Prosessen er fullført når bakteriekulturen klarer å bryte ned ammoniakk og videre
nitritt fra x antall ml salmiakk etter 24 timer.
Og hvor mange ml salmi du vil bruker kommer nok an på hvor mange fisker du vil ha
i og hvor stort akvarium du har. For deg burde det være mindre enn for mitt på 190 l.

Så en kommentar til: at jeg ikke hadde planter og sand var bare fordi vi skulle flytte
akvariumet, så jeg ville vente med det til etterpå.

Jeg hadde ikke filtergugge og brukte derfor denne metoden.

Les her:

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&sr=1

og f.eks. her:

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=60365&sr=1&msr=1

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap