Det var en gang et lite akvarium... (side 10)

Jeg har gått til anskaffelse av et akvarium til

Det er en akvastabil med målene 100x40x35.
Disse målene likte jeg godt, for da får jeg samme lengden og bredden som på 160 liter'n, men litt lavere i høyden så jeg slipper å bli våt opp til skulderen når jeg skal rote nedi der
Det blir da på 140 liter, og det er akkurat passe til mye rart det...

Jeg skal hente det på tirsdag, samtidig med at jeg legger inn bestilling hos Tam på corydoras Black.
De lovet at de kunne skaffe hva som helst jeg ville ha av corydoras og at fiskene skulle være klare til henting på fredag...egentlig litt fristet til å gi de en litt vanskeligere oppgave og se om de klarer utfordringen :b

Fikk endelig tatt bilde av en av de acei-ynglene som bor med de voksne i det store karet, den holder seg godt gjemt mellom steinene, men man ser jo konturene av den lille søte fisken
Legger også ved et bilde av en Metae-yngel som kuler'n på en rot.
[External Image][External Image]
I dag er det skikkelig gråvær ute, i hvertfall her hvor jeg bor, og det er så koselig
Jeg er veldig glad i regnvær, spesielt når det er varmt i været som nå, da er det bare å kle på seg å komme seg ut i naturen
Tok veien gjennom skogen på vei fra barnehagen og det var så fint å gå der inne nå! Stille og fredelig, også lukter det så godt fuktig jord og mose, omtrent som oppi 160 liter'n når jeg tenker meg om.
Den pleier alltid å lukte som en solvarm hage etter et regnskyll :b

Meeen....nok om været, jeg har tatt litt bilder, og de kommer her

Stille før stormen...
[External Image]
Matvrakene på vei....
[External Image]
Blå tiger-reke
[External Image]
Litt fler..


Ancistrusen, en smule sandete etter å ha blitt "løpt" ned av barteliten. Hva er det med disse fiskene som gjør at alle bevegelser skal være så voldsomme? Det skal alltid være byksing med tilhørende sandstorm bare de skal flytte seg 10 cm. lenger bort...[External Image]

Barteliten som ivrig virvler opp sanden i jakt på discus-granulat.
[External Image]
Yngve/Ingvild, veldig usikkert ennå..
[External Image]
Sterbai og Metae i sine typiske "jeg-er-bare-en-del-av-innredningen" positur.[External Image][External Image]
Jeg har fått ryddet litt i karene i dag
Noe av det praktiske med denne tråden er jo at når man sutrer over at det er for trangt i karene, at man har for mange yngel, så er det alltid noen som kontakter en og tilbyr seg å overta
Så nå har noen ancistrus-yngler, acei-yngler og kirsebær-reker fått seg en ny fosterfar med bedre plass enn jeg har.
Altså ikke snakk om salg av for små yngler her, mer en slags bytte av foreldrerett

Så, nå skal jeg ikke fôre opp noen fler yngler eller egg uten at jeg vet at jeg har plass til de når de blir store. Får bare sitte på hendene mine når jeg ser egg hos coryene :b
Det første kullet med panda har jeg allerede en liten venteliste på, de skal selges om ca. 1-2 mndr. og deles opp i grupper på 8 i hver.
De er jo allerede 2cm. store og man kan nesten se de vokse fra dag til dag, og når de er 3 cm. så kan de flytte hjemmefra synes jeg.

Karet jeg skal hente i morgen er visst litt større enn antatt, hun jeg skal kjøpe det av hadde tatt øyemål som ikke stemte helt, så det er 100x40x40, altså 160 liter akkurat som det jeg har fra før. Så da må jeg nedi med hele armen allikevel :b
Men, nå er det ikke antall liter som er viktig her, men lengde og bredde. Høyde bryr coryer seg fint lite om
Siden jeg ikke skal drette opp sterbai og metae på en stund, så lurer jeg på å samle de i dette nye karet. De burde få god nok plass der.

Nå blir det spennende i morgen å få høre hva Tam skal ha for corydoras black, selv om ikke den er noen sjeldenhet lenger så vet de nok å ta seg betalt tenker jeg

Slenger inn litt flere bilder..[External Image][External Image][External Image]
I dag har vært en travel dag, jeg dro tidlig til Tam på rolvsøy for å legge inn bestilling på c.black, men det viste seg å være umulig
Leverandørene deres hadde de ikke inne, og de som brukte så store ord om at de kunne få tak i hva som helst....jada.

Jeg har fått mitt "nye" akvarium i hus, og det viste seg å være en veldig god handel....
Akvariet er ripefritt og har tydeligvis blitt forsiktig behandlet.
Med til akvariet fikk jeg jo det vanlige: pumpe, varmekolbe, termometer, håver osv....men jeg fikk også 3 bæreposer(!) fulle med vanntester(dråper, alle typene), medisiner, vannforbedringsmidler og fôr i alle varianter, to store røtter og to umerkede poser med noe hvitt pulver og store brusetabletter (co2 kanskje..?)

Damen jeg kjøpte det av hadde strevd sånn med fiskeholdet og ikke fått det til, så nå tålte hun ikke synet av karet og ville ha det vekk, så jeg fikk da denne 160 l. akvastabilen med alt utstyr for 700kr.
Kan jo ikke si nei til sånt...det må jo til og med samboeren forstå når han kommer hjem.....vel? :b

Så, alt i alt en god dag selv om jeg må lete litt lenger etter de sorte, små skjønnhetene jeg ønsker meg


Bilder av en blek og morragretten kampfisk som nettopp har fått lyset slått på.
(Han ønsker seg sunrise tror jeg..)
[External Image]
Panda-barna

[External Image][External Image]
Wow, du har gjordt en veldig god handel

Du får nok tak i svarte snart skal du se. Det er jo ganske mange som har dem, og en del som har drettet dem, så plutselig...
Ja, jeg får vel smøre meg med tålmodighet, det er jo egentlig ingen hast selv om man helst ville hatt de i går :b

Hvordan i all verden kan jeg ikke ha fått med meg at sommerfugl-ciklider spiser reker?!
For nå er det ingen tvil lenger, reke-bestanden min har blitt nærmest utryddet i 160 liter'n, og jeg har tatt fiskene på fersken i å nappe reke-barn ut av mosen
Og ja, det er der jeg har de blå tiger-rekene mine...eller hadde, nå ser jeg bare to..
Det er pokker så dyr fiskemat og jeg føler meg en smule....dum...og ubetenksom som ikke sjekket dette før jeg kjøpte fiskene. *sukk*

Jaja...

Bilde av en av amanorekene, som ingen tør tulle med, og en liten søt L201 som begynner å vise seg frem litt mer, til min glede [External Image][External Image]
Marita Ekdahl
Ja, jeg får vel smøre meg med tålmodighet, det er jo egentlig ingen hast selv om man helst ville hatt de i går :b Bilde av en av amanorekene, som ingen tør tulle med, og en liten søt L201 som begynner å vise seg frem litt mer, til min glede


De Amanoene er jeg veeeldig usikker på om var en god ide. Selv fullvoksne SAEr og sverddragere holder seg respektfullt på avstand, hva gjør de med små vimsete pandabarn da?

Og når det gjelder ikke spesielt uvanlig Cory som ikke finnes hos Imazo - det tok meg 10 måneder å få tak i virginiae, fulgte sånn halvveis med på [URL=http://fisklista.akvarielagret.se/?query=&fish_list[supplier_id]Fisklistan[/URL], og slang inn en bestilling da de dukket opp. Vel verd ventingen når det er noe man absolutt vil ha :o)

De Amanoene er jeg veeeldig usikker på om var en god ide. Selv fullvoksne SAEr og sverddragere holder seg respektfullt på avstand, hva gjør de med små vimsete pandabarn da?



Mener du at ciklidene kan prøve seg på amanoene? Pandabarna kan vimse så mye de vil, de bor jo alene med verdens mest cory-vennlige kampfisk

Tusen takk for linken

Oi, der var det virkelig mye fint...

Helt omvendt, tror Amanoene vinner uansett hva jeg har dem sammen med her. Ser at stor og frempå fisk står pent i kø når Amanoene spiser, så da har jeg bare spurt meg selv om hvordan det egentlig går med de små som ikke aner hva respekt er ;o)
Åja, har sett at amanoene kan være tøffe ja Har sett de har jaget vekk voksen ancistrus fra malletablett, men vet ikke helt hva de gjør som får fiskene til å skygge unna

Coryene deler bare kar med kirsebær-reker her
O fryd og glede, lysrørene mine fra webzoo kommer på døra i morgen

Jeg har fått mineralsteiner til reker i dag, bare synd at jeg faktisk nå ikke finner en eneste reke i karet bortsett fra amanoene :/
Er litt grinete på sommerfuglene for dette, jeg jo ha kirsebær-reker jeg som har så mye mose som skal stelles.
For ikke å snakke om at jeg hadde to blå tiger-reker som gikk med egg...hvor er de nå?*knurr*

Acei-hannen min er ikke i form om dagen, den kulen han hadde på haka som hovnet opp og ble sår, har blitt verre. Huden har gått av der og ut stikker noe hvitt..
Jeg lokket han til meg med mat, holdt rundt han med hånda og kjente forsiktig på kulen, den er helt hard og skarp. Kjentes egentlig ut som en bruskbit som stikker ut...?
Han "gjesper" ganske ofte også og beveger underkjeven litt rart innimellom.
Kan han ha knekt noe i møte med en stein tro? Går det an? Og i såfall, hva gjør man med det...
Usj, jeg liker ikke dette.
Bilde av stakkaren..[External Image]
Jeg var nede en tur nå og tittet etter acei-hannen, tror nok han føler seg veldig beglodd siden jeg er nede omtrent hver time og studerer han fra alle kanter..
Har trodd han har holdt seg litt gjemt i et hjørne i dag p.g.a. skaden hans, men neida, der var det nå en kjempegrop i sanden og han har lekt seg med frue nr. 2....så frisk nok til det er han tydeligvis :b
Og han var sulten, hoppet etter maten før den forlot fingrene mine og smattet høylydt.
Håper dette ihvertfall betyr at han ikke har vondt.

Matet i alle cory-kar med frossen artemia i dag, og da ble det full fest med tilhørende egg-klistring som vanlig
Mosen i metae-karet var full av artemia, egg og ivrige yngler, manglet bare røde reker og en stjerne i toppen, så hadde det vært følelse av jul oppi der

Har fått flyttet ned det nye karet også i dag, godt å få det bort fra spisestuebordet.
Må finne en permanent plass det skal stå på, og kjøpe inn mer sand, så blir det nok fyllt opp etterhvert.
Legger inn et bilde, selv om det ikke er stort å se på når det er tomt og uvasket. Grubler litt på hva jeg skal sette det på og håper vel egentlig at samboer vil snekre sammen noe når han kommer hjem om en ukes tid

Her kommer noen bilder..
Det siste viser hvor god kamuflasje metae-ynglene har, og ikke minst hvor stor artemia'n er for den lille som prøver å slurpe den i seg [External Image][External Image]
Nytt hjem til sommerfuglene :)
Jeg har satt opp et eget kar til sommerfuglene, det måtte jo bare gjøres.

En stund etter jeg hadde flyttet de så la jeg merke til at det ble mye mer liv i 160 liter'n, de nye mallene var plutselig fremme på åpent terreng sammen med kuhliiene, som jeg heller ikke har sett stort til den siste tiden.
Det må jo være en sammenheng...selv om jeg ikke har sett sommerfuglene herse med de andre fiskene, så må de ha gjort noe som har fått de andre til å føle seg utrygge.

Nå virker det hvertfall som alle er fornøyde, kampfiskene er igjen regjerende i toppen og det kan virke som de har savnet hverandre en smule, for nå er det flørting på gang
Hannen svømmer sakte rundt i karet med finnene utspilt og sterke farger, mens hunnen følger etter, knallrød og med beundring i blikket.
Innimellom stopper de og tar noen slyngende sirkler rundt hverandre, før turen går rundt i karet igjen.
Ingen forsøk på bobler fra hannens side da... Og jeg vet at han kan, for mens han bodde hos pandaene så lagde han sitt første skumrede.
Han har vokst opp i kar med coryer, så kanskje han føler seg mer hjemme med de?

Jaja, jeg har uansett ikke planer om noe kampfisk-oppdrett så for meg spiller det ingen rolle, men hunnen må jo bli ganske frustrert etterhvert vil jeg tro..
Det som er så fint med disse to, er at selv om de ikke alltid er venner og hannen jager henne litt innimellom, så har det aldri vært noe finnenapping eller skading på noe vis.

Til min glede så jeg to blå tiger-reker komme frem i går kveld, to voksne, hann og hunn
Hunnen var burgunder-rød over ryggen, så jeg har et lite håp om at det skal bli fler av de. Kirsebærene så jeg ingen av, så jeg flyttet noen over fra de andre karene, nå håper jeg de jobber litt med mosen som har blitt ganske "støvete".

Sommerfuglene trives også i sitt nye kar, de driver nå og rydder en skiferstein under noen planter så kanskje de har planer om egg-legging igjen nå som de bor alene..?
Det hadde vært gøy med bittesmå sommerfugler

Litt div. bilder [External Image][External Image][External Image]
Sommerfugl-egg :)
Sommerfuglene har lagt egg i sitt nye kar, jeg tar det som at de har godkjent sitt nye hjem
De har valgt å legge eggene på et catappablad denne gangen, og eggene har blitt oransje.
Har et håp om at de skal få det til denne gangen som de er alene i karet.
Det blir spennende å følge med på

[External Image][External Image]
Atter en ny dag, og sommerfugl-eggene ligger på plass enda
Tror ikke det er noen fare for at foreldrene skal gumle i seg noen egg nå, for de har blitt harde og sitter fast i catappa-bladet. (Ja, jeg måtte jo nedi og undersøke litt..)

Ettersom jeg har skjønt så skal de klekkes sent i kveld eller i morgen, og deretter går det noen dager til yngelen er frittsvømmende..?
Har artemia jeg kan sette til klekking hvis det begynner å skje noe, og jeg håper jo det, at det skal gå bra denne gangen

Fant en død amanoreke i 160 liter'n i dag, det var en av de største hunnene som lå midt ute på sanden med bena i været. Jeg ble litt forskrekket og målte vannverdiene med engang, men fant ikke noe mistenkelig der, alt er som det pleier.
Lurer litt på hva som har skjedd...amanoreker kan jo bli ganske gamle de, og selv om disse var voksne når jeg kjøpte dem så kan de ikke ha vært gamle at den har strøket med av alderdom vel :/
Da har jeg 4 stk. igjen, får se om jeg skaffer de noen flere kamerater etterhvert.

Acei-hannen min har fortsatt denne kulen på haka, den har ikke blitt noe verre, men ser ikke ut som den skal forsvinne heller.
Leste litt rundt på sykdomsforumet i går om alle slags kuler og utvekster på fisk, og sånn som jeg forstår det så er det ikke noe medisin som hjelper mot sånt så lenge det ikke er parasitter eller bakterier.
Det ser jo ut som en liten utvendig svulst synes jeg, men den trenger jo ikke være til plage for fisken...så jeg tror jeg bare skal la han være og se det hele an, ta litt ekstra vannbytter og se om det bedres over litt tid.
Håper ikke jeg mister denne fisken, han er så stor og fin...hele 14,5 cm. er han blitt
(passet på å måle han med linjal når jeg undersøkte kulen)

Ellers i malawi-karet så går det veldig fint, de små blir ikke lenger jaget av en eller annen grunn. Det er så fint å se når alle er fremme og spiser sammen, de store sammen med sine små mini-utgaver
Det er rundt 20 barn som svømmer rundt oppi der, mest acei, men også noen få zebra.

Litt bilder, hannen med kul på haka, zebra-hannen, og sommerfugl-eggene [External Image][External Image][External Image]
Hannen var visst en hunn :)
Jeg har 3 hunner og en hann av acei'ene allikevel
Alle tre går nå og tygger...ikke rart ingen har tid å jage yngel :b

Takk og lov at jeg ikke fikk tak i den ene acei'en som jeg trodde var hann da, når jeg skulle selge den...det var kanskje en mening med at jeg ikke klarte å fange den inn.
Så da får altså også hunnene striper innimellom etter humøret, og rister seg mot andre hunner...da har jeg lært litt mer

Ved nærmere inspeksjon av sommerfugl-eggene nettopp, så observerte jeg flere egg med små, sorte øyne og en sprellende hale
Prøvde å ta bilde, men de er jo så små og vannet til sommerfuglene er farget gyllent av catappa, så det nytter ikke å få det tydelig nok.
Men, det betyr at det blir yngel denne gangen

Litt bilder...

Fisk som venter ivrig på mat, selv om tre av de ikke kan spise noe, men de venter like ivrig for det..

Og selvfølgelig litt sommerfugl-bilder [External Image][External Image][External Image]
Litt flere bilder av de søte panda-barna, de er vel 8 uker nå (?)
(Den siste der er litt yngre)
[External Image][External Image][External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap