Det var en gang et lite akvarium... (side 11)

Jo mer jeg studerer acei "hunnen" som går og tygger, jo mer forvirret blir jeg..
For den oppfører seg fortsatt veldig som en hann, den jager de andre hunnene så stripene både på siden og i panna blir veldig tydelige, og den har en grop bak en stein som den stadig "rister" seg i sammen med en av hunnene.
Og den store acei-hannen er virkelig hissig mot den når den oppdager dette. Ingen av de andre hunnene oppfører seg sånn.
Nå begynner jeg å lure på om det er en hann som tygger...vet ikke om det er vanlig med denne arten, men...noe muffens er det her i hvertfall
Tror jeg får legge ut et spørsmål i malawi-delen om dette.


Sommerfugl-eggene har klekket!
Halvparten av eggene ruller rundt sånn halvklekket, mens resten er små mini-mini-yngel med eggeplomme som suser hit og dit
Foreldrene plukker de opp innimellom og romsterer de litt i munnen før de spytter dem ut igjen, antar at det er fiskenes måte å ta baby-vasken på..?
Klekking av artemia er i gang, og jeg har micro-orm klart, så dette blir gøy fremover
Det var ikke så greit å få tatt bilde av disse knøttsmå ynglene, men jeg har filmet en liten snutt som jeg skal legge ut senere i dag.

Det gjør ingen verdens ting med dette forferdelige blåse-bort-været vi har, når man kan kose seg inne med så mye spennende i karene.
Jeg synes det er en fantastisk hobby jeg har ramlet over
De nybakte foreldrene har flyttet på yngelen sin

Fikk først litt hjertet i halsen når jeg så at egg og yngel var vekk fra bladet. Tenkte med en gang at de var blitt spist, men neida, de har flyttet gjengen til en grop de har gravd ut rett ved frontglasset.
Alle egg har klekket så jeg nå, men ynglene er jo så fryktelig bittesmå, kanskje et par mm. store er de. Hadde det ikke vært for den oransje plommesekken så hadde jeg ikke hatt sjans å se de engang
Foreldrene har god kontroll på disse småttingene, så fort noen forlater gropa så blir de plukket opp og spyttet tilbake der de skal være.

Jeg fikk ikke ordnet med videosnutten i går, det blåste noe så voldsomt ute så jeg brukte kvelden på å sikre ting i hagen. Naboens epletre knakk tvert av, og jeg var sikker på at hammocken min skulle lette og ta seg en flytur rundt i nabolaget.

Har tatt et par bilder da, og hvis man skjerper øynene og legger til litt godvilje så kan man ane knøttesmå sytråder som ligger oppå plommesekken
Kommer ikke over hvor små de er...kan jo bare sammenligne med den fine sanden ved siden av, den ser ut som kampestein plutselig.
Bildet av akvariet deres også, nederst i venstre hjørne under sverdplanten er gropen med de små.[External Image][External Image][External Image]
Nå har jeg vært og hentet en skikkelig forundringspakke på posten. Jeg har det med å shoppe akvarieting sent på kvelden, og da glemmer jeg ofte hva jeg har bestilt, eller at jeg har bestilt noe i det hele tatt :b

Pakken inneholdt flere lysrør av typen arcadia freshwater og tropical
Forskjellige fôrtyper fra Ocean nutrition som fiskene mine ser ut til å foretrekke fremfor andre merker..
Tre stk. innvendige bakgrunner fra juwel av denne typen, plantenæring i form av sånne kuler man stapper ned i sanden fra jbl, en tube silikon og 10 stk. digitale termometer i tilfelle *host* flere akvarier
(Jeg har knust så mange glasstermometer, så nå er det bare digitalt som gjelder her..)
Og til slutt to yngelkar til på 25 liter hver.
Det ble litt å pakke opp

Jeg har også strammet meg opp og fått byttet lysrørene i 160 liter'n, og det viste seg at det bare var det bakerste plantelyset som var originalt juwel duolux, det forreste som hadde det merkelige grønnskjæret i seg var et aquaglo.
Jeg ble veldig fornøyd med den nye belysningen, ikke noe sånn farge juks på de, bare rent og klart på en dempet måte akkurat sånn jeg ville ha det

Bilde av karet med nytt lys (ser vel kanskje ingen forskjell på bilde men...det er forbedret)
Og bilde av jobben jeg har foran meg, med å skjære til og silikonere en av de nye bakgrunnene til den nye 160 liter'n.
Håper det blir bra når den er på plass [External Image][External Image]
Oppdatering på sommerfugl-yngel :)
Sommerfugl-barna er nå frittsvømmende og spiser micro-orm
Foreldrene passer fortsatt godt på, og plukker de opp i munnen innimellom for så å spytte de ut igjen et annet sted.
De er også veldig skeptiske når jeg skal gi mat, da står begge to over ynglene for å skjerme de.

Litt bilder [External Image][External Image]
Et herlig syn med så mange yngel på en gang.
Gratulerer.
Ja, det er koselig med masse yngel Og de er mange, nærmere hundre stk. har jeg kommet frem til ut i fra bildene jeg har tatt.
Nå er det ordentlig artig å se på foreldrene jobbe, for barna blir livligere for hver dag og de har et svare strev med å holde flokken samlet. De bytter på å hente inn rømlinger

Nå er det ikke så lenge til det nye akvarierommet blir ordnet, i løpet av neste uke antagelig. Samboer skal ordne med strøm der først, vi skal ha en egen kurs til det rommet.
Jeg gleder meg til å få et penere rom, men jeg ser ikke frem til å flytte på alle akvariene... Tenker på alle de små ynglene som må sorteres ut, og lurer litt på å flytte akvariene med litt vann igjen i bunnen slik at de bare kan være der de er.
Sommerfuglene må jeg hvertfall flytte på den måten, for 100 yngler på knappe to mm. har ikke jeg tenkt å lete etter med håven
Jeg undres om barna kan vokse opp hos foreldrene eller om de på et eller annet tidspunkt begynner å jakte på de...Noen som vet?

Det er i hvertfall noen foreldre som har sluttet å jage yngler, og det er i malawikaret
Alle svømmer rundt hverandre oppi der og de voksne enser ikke ynglene i det hele tatt, enda de er jo ikke så store, de største er vel et par cm.
Jeg har laget veldig mange små gjemmesteder i karet, og jeg tror kanskje de voksne har gitt opp å jage fordi de har skjønt at de ikke får tak i dem allikevel.



[External Image][External Image][External Image]
Nå har jeg fått svar på det jeg lurte på i forrige innlegg, sommerfuglene har spist opp ynglene sine i løpet av natta
Jeg fant fire stk. som var gjemt under et blad og de puttet jeg ned i yngelkaret hvor det er metae-egg og noen reker, det er samme ph og temperatur der.
Tror ikke jeg får de til å vokse opp der egentlig men det skader ikke å prøve

Sommerfuglene er allerede på flørter'n så jeg får nok en sjanse til med nye egg, og da får jeg holde ynglene i eget kar.

Over til gode nyheter, jeg har kjøpt en viftereke i dag
Ikke den jeg egentlig skulle ha, (afrikansk kjempeviftereke) men den som er mindre og brun i fargen.
Den er 6 cm. stor og jeg synes den ser enorm ut ved siden av kirsebærene.
Jeg skal ha den afrikanske også, jeg må bare vente til neste måned siden jeg nå har sprengt akvariebudsjettet en smule i løpet av de siste ukene :b

Litt bilder av to av de overlevende ynglene, og den nye, vakre reke-damen [External Image][External Image][External Image]
Nye coryer :)
Det med å holde seg til budsjettet varte ikke særlig lenge, jeg har kjøpt meg en ny gruppe med coryer i dag
Jeg bare måtte ha de for de var så fine og store, viltfanget og sterke i fargen.
Så nå har det kommet i hus 8 stk. corydoras melanotaenia.
Jeg har tatt bilde av en av de, den er fortsatt blek og redd etter bussturen, men når den farger ut så er den grå/grønn med sterk oransje stripe på ryggen og finnene.
Virkelig søte disse her, og en av artene som sto på ønskelisten min


[External Image]
Gratulerer med nye, flotte coryer! Skikkelig stilige de der ;D

Og budsjetter er til for å sprenges, er de ikke?
Plussmedlem
Gratulerer Kjempefine!
Det er ikke så greit å være ny-innflyttet fisk.
De nye coryene er utrolig skvetne, jeg kan omtrent ikke blunke uten at de fyker bak rota for å gjemme seg. Ikke er det lett å ta bra bilder heller, jeg kan se de fine fargene på avstand, men så fort jeg kommer innpå glasset med kameraet så blekner hele gjengen til spøkelsesfisk
De deler kar med 10 små pandabarn nå, men de skal snart flytte inn i det nye karet så da får de plassen for seg selv. Må jo prøve å drette opp disse Vet ikke helt hvor mange jeg har av hvert kjønn, men jeg har sett både hunner og hanner i flokken.

Vifte-reka har funnet seg en fast plass i 160 liter'n, oppå pumpa.
Der sitter den og vifter travelt, og spesielt Neptun er borte der stadig for å se hva reka driver med. Han må jo ha oversikt over innbyggerne i karet
Reka har fått en veldig fin farge nå, den var litt blass i går, men nå er den rød/brun og egentlig ganske fin til reke å være.

Litt bilder igjen, av reker, acei-barna og de nye coryene [External Image][External Image][External Image]
Flere bilder..[External Image][External Image][External Image]
Vifte-reka har plutselig blitt veldig aktiv, den svømmer gjennom akvariet ved frontglasset og klatrer i mosen med kirsebærene. Trodde disse sto gjemt på en fast plass hele tiden jeg
Det er i hvertfall gøy å se så mye til den, men det er bare jeg som synes den er vakker, de andre i huset grøsser når de ser den..
Den har blitt enda mer rød i dag, og jeg lurer på om det er fordi jeg har så mye rødskjær i røttene mine, og at den da tilpasser fargen sin etter det den sitter på.
Eller skal de være røde egentlig kanskje..?
Den var grå/brun i butikken.

Edit: Leste nettopp i basen at de kan skifte mellom flere farger

Bilder..[External Image][External Image]
Vil bare gi fra meg et pip, for å fortelle at jeg koser meg med å lese denne tråden og se på alle de fine bildene du legger inn.

Beauty is in the eye of the beholder, og jeg er enig med du; ved første øyekast virker viftereka å ha et tilsynelatende hardt ytre, men titter man videre ser man tydelig at h*n er en vakker sjarmtass!

Så koselig at du følger med, det er alltid hyggelig å høre sånt

Jeg har vært nede og inspisert de nye coryene, og jeg synes det er noe merkelig med to av dem. Man kan se et eller annet gjennom mageskinnet på de, altså inni magen, og det er ikke mygglarver...
Har sett dette før på viltfanget fisk og har vel egentlig mistanke om noe slags innvollsorm. Det er jo ikke så uvanlig.
Så nå har jeg bestilt wormer plus sånn for sikkerhets skyld, fra dette stedet, hvor jeg også har bestilt fluke-solve en gang før som viste seg å være mirakelmedisin mot hvite parasitter på finnene.

Fiskene spiser med voldsom appetitt, jeg har aldri sett coryer rive i stykker en tubifex terning med så stor iver som disse
Det er store fisk dette, men jeg synes de er litt tynne...liker å ha coryene mine runde og gode, så de fôres fire ganger om dagen med tubifex, frossen artemia, discus granulat og mygglarver. Jeg skal også bytte litt vann hos de annenhver dag siden jeg fôrer så mye nå i begynnelsen.

På yngelfronten så er det nå Metae-egg som ligger klare til klekking
Disse legger jo egg flittig i mosen hver dag, og ynglene deres blir skikkelig fine, så disse vil jeg ha mange av.

Akvarierommet kommer i stand i løpet av helgen og da skal alle cory-ynglene flytte inn i den nye 160 liter'n. Den er jo 1m. lang og 40 cm. bred, så det tror jeg blir god nok plass for små yngler
Jeg har silikonert fast den juwel-bakgrunnen nå, og det ble ikke så verst faktisk...en helt grei, billig løsning.
Mangler bare sand oppi der nå, og det skal jeg få kjøpt inn i dag, også er det bare å kjøre det i gang med masse filterguffe fra de andre akvariene.
Har også en ekstra, ferdig innkjørt pumpe hos sommerfuglene som jeg skal bruke i tillegg den første tiden.
Gleder meg til å se mange coryer samlet i dette karet

Må jo legge inn noen bilder til av de nye...det ligger vel i kortene at det blir noen bilder av de fremover nå :b

På det første bildet ser man den ene med noe rart i magen...
Neste bilde ble veldig dårlig, men jeg synes bartene ble så søte.
Disse coryene har gule barter [External Image][External Image]
Nå er akvarierommet sånn halvveis ferdig, det ble midlertidig stopp i prosjektet da mannen i huset brått måtte ut i nordsjøen igjen.
Så nå er alle akvariene flyttet bortsett fra 325 liter'n, og den blir nok stående en tre ukers tid til samboer er tilbake med muskelkraften jeg mangler :b

Det nye karet er oppe og går, og det er rent bedårende å se 50-60 stk. baby-coryer barte rundt
Hadde de holdt seg så små skulle jeg beholdt hele gjengen..

Omrokkeringen i karene har faktisk ført til at jeg har et tomt kar stående! Altså i gang og ferdig innkjørt, men tomt, og det går jo ikke an..
Så det blir muligens en liten *kremt* handletur i morgen for å gjøre noe med det "problemet" :b

Ellers er jeg fortsatt like forelsket i mine melanotaenia, de er nå i et kar for seg selv og har virkelig blomstret opp
De vimser hyperaktivt opp og ned glasset og fargene er skrudd på for fullt, nå venter jeg bare på at de skal finne det for godt å leke litt..
Kan ikke si jeg ser at noen av hunnene ser særlig eggstinne ut, så mulig de må fôres opp en stund til.

Legger ved et bilde av ene delen av rommet som er noenlunde ferdig, det er faktisk mindre plass her enn i det gamle så det er litt trangt men...det funker greit og jeg er fornøyd med min lille kosekrok
Må også vise frem en metae-yngel, omtrent halvparten av de har mye høyere ryggfinne enn de andre..? Litt sånn haifinne-aktig.
Og høytsvevende panda-barn som storkoser seg med god plass i sitt nye kar [External Image][External Image][External Image]
Åh, så koselige bilder ;D
Nydelig farge på den viftereka og veldig koselig akvarierom du har fått deg .

Når det gjelder C.melanotaenia så er jo disse en mer slank cory ,så tror ikke du får de så veldig runde selv om du forer de godt

Hadde de selv for noen år siden ,fine fisker
Plussmedlem
Kjempekoselig rom du har! Det er veldig hyggelig med eget rom til akvariene der man kan pusle i fred. Eneste jeg mangler på mitt er stol(er) og bord
Takk skal dere ha Jeg er fornøyd med det lille rommet, selv om jeg vet at bord og stol til slutt må vike plass for flere akvarier, og jeg selv ender opp med å sitte på teppet på gulvet :b

Sølvi: Takk for opplysningen om melanotaenia, veldig greit å høre at de skal se ut slik de gjør... Fikk for meg at de kanskje var underernært når jeg sammenlignet de med de andre coryene som nærmest ser ut som rugende høner
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap