Det var en gang et lite akvarium... (side 15)

Ja , de voksne foreldrene forsvant fort når jeg nærmet meg glasset, og lot denne yngelen bli stående igjen som et spørsmålstegn

Det går fremover i klekkekaret om dagen også, der går det bare metae-yngel og de fôres nå opp på bare micro-orm og knust granulat fordi det har skjedd noe merkelig med artemia-eggene mine, det er veldig få av de som klekker. Har bestilt nye, men det tar jo litt tid.

Se så fine barter allerede på en sånn liten tass Denne er bare to uker gammel.[External Image]
Bruker du natron i klekkevannet til artemiaeggene? Det hever kh og ph, sånn som havvann skal ha.
Da jeg begynte å bruke det, spratt klekkeprosenten skyhøyt i været ifht før, med bare kranvann
Nei, det har jeg ikke tenkt på, jeg har bare brukt havsalt.
Da skal jeg prøve det før jeg kasserer eggene
Regner med at det er vanlig natron fra butikken man kan bruke, den som brukes til baking..?
Ja, du kan bruke vanlig natron. Det gjorde jeg også i starten, kjøpte dem fra hyllene med bakevarer i dagligvarebutikken.
Men hvis du vil fortsette og klekke artemia fra tid til annen i årene som kommer, kan du jo kjøpe en liten boks med natronbikarbonat hos en nettbutikk eller zoobutikk? Det er jo evig holdbarhet på det, så en boks kan du ha "for alltid" liksom

Jeg kikket hos Webzoo nå, men de hadde bare store bokser med det greiene nå. Før hadde de en "liten" boks med det også på 300 gram.
Du kunne jo kanskje hive en tablett av denne KH-og PH heveren i klekkevannet til artemiaen? 112 kr for 200 tabletter var forsåvidt overkommelig pris.

Jeg mener jeg ga en femtilapp for min 300 grams boks en gang.

PS!
Fant en mindre boks på 500 gram hos Aquamanias
Tusen takk for hjelpen

Jeg bestilte de tablettene fra webzoo, men så kom jeg plutselig på de "mystiske" tablettene i gjennomsiktig pose som jeg fikk med det siste karet jeg kjøpte brukt, og det viste seg å være det samme
Nysgjerrigheten tok overhånd, så jeg ringte hun jeg kjøpte det av og spurte.
Jeg fikk jo med et arsenal av diverse vann-midler og måleutstyr av henne når jeg hentet karet.

Så, det er ikke så dumt å ta vare på alt man får med seg underveis i denne hobbyen
Gjorde om bestillingen hos webzoo da, så jeg slipper å få dobbelt opp. Har allerede satt en porsjon artemia til klekking, så nå skal det bli spennende å se om det blir bedre resultat.
Har fått løst problemet med duringen fra luftpumpa (aquarium system NW) også, legger ved et bilde her, løsningen ble å putte den i en boks full av blåsvamp og filtervatt
Det er vibrasjonene i denne som har forplantet seg og laget lyd, men nå som den er pakket inn så er det til å leve med.

Slenger med et bilde fra metae-karet i dag også...selv om jeg har masse innlegg fra før med bilder av cory-egg. De er jo så søte og perfekt runde

Det lå masse inni mosen når jeg brettet den til side og jeg klarte selvfølgelig ikke la være å plukke de ut til klekking :b [External Image][External Image]
Litt bilder tatt under kvelds-fôringen [External Image][External Image]
Meliniene ser mye mindre rufsete ut nå og bartene har begynt å gro, heldigvis [External Image][External Image]
Liten acei, ca. 2 cm. er de nå.
[External Image]
En ting med denne hobbyen som jeg ikke har lagt merke til før nå (eller i hvertfall fortrengt) det er hvor mye (og dyrt) disse fiskene spiser....
Har nettopp tatt en liten shoppingrunde som jeg tenkte skulle bli bare kos siden jeg "bare" skulle ha litt fôr, men når jeg kom til kassa ble det søren meg rett oppe under tusenlappen!
Og det er faktisk bare et par mndr. siden jeg handlet inn fôr sist...

Har hele tiden hatt en forestilling om at fôret er det som koster minst i denne hobbyen, men nå er jeg ikke så sikker lenger altså.
Det er klart, det blir jo litt hva man gjør det til selv også.
For ti år siden hadde jeg bare èn boks med flakfôr til alle fiskene som holdt i et år, men så holdt jo også fôret lenger enn fisken den gangen.. :/

Jeg tror nok det er beboerne i malawi-karet som har dratt opp utgiftene her, den regelen om at det ikke skal gis mer mat enn det som blir spist opp på et par minutter kan jo umulig gjelde for disse. De jafser jo i seg alt på sekunder uansett hva og hvor mye jeg gir de
Også har vi coryene da, det er jo så koselig å skjemme de bort når de viser sin takknemlighet med flagrende barter og viftende haler :b

Nåja....da var dagens klaging (over noe som er helt selvforskyldt) ute av systemet!

Dagens handleliste hos webzoo:

Spirulina flakes
Veggie pellets
Veggie flakes
Artemia i gele
Algemix
Malletabletter
Bettafôr

Det er kanskje ikke så rart enkelte av fiskene ser ut som ole brumm med finner.



Nye coryer har flyttet inn :)
Ja, jeg vet jeg hadde gjort en avtale med meg selv om at jeg ikke skulle kjøpe inn mer fisk før storauksjonen, men.....noen ganger er det kjærlighet ved første blikk, fisk som nærmest roper gjennom glassruta at jeg skal ta de med meg
Så nå går det 7 stk. Corydoras Melanistius brevirostris og tilvennes på akvarierommet, i rooosa akvariebøtte såklart [External Image]


Måtte endre litt her, det ble jo feil link og feil fisk :b
Gratulerer så mye med nyyydelige coryer ;D

Enkelte ganger må man bare...
Takk for det, sissimor
Ja, det er egentlig ganske ofte man "må bare" når det gjelder corydoras har jeg funnet ut. Det går bare ikke å motstå det lille blunket man får når de titter på en, for meg er det nok der det ligger...svak for flørting :b
Og her kommer skrytebilder av de nye "barna"

Litt bleke enda men....mygglarver og granulat går ned på høykant, så de blir nok snart varme i trøya.


[External Image]

[External Image]
Ikke noe galt med bartepryden på disse i hvertfall
[External Image]
Hei
en ting med denne hobbyen, er at man må finne ut hvor man skal kjøpe mat...
husk at mat er billig i løs vekt, ca halve prisen . tips malawi mat og mer. dalesdyrerike i moss. algeblader i china butikker ca 20 kr...
Marita Ekdahl
En ting med denne hobbyen som jeg ikke har lagt merke til før nå (eller i hvertfall fortrengt) det er hvor mye (og dyrt) disse fiskene spiser.... Har nettopp tatt en liten shoppingrunde som jeg tenkte skulle bli bare kos siden jeg "bare" skulle ha litt fôr, men når jeg kom til kassa ble det søren meg rett oppe under tusenlappen! Og det er faktisk bare et par mndr. siden jeg handlet inn fôr sist... Har hele tiden hatt en forestilling om at fôret er det som koster minst i denne hobbyen, men nå er jeg ikke så sikker lenger altså. Det er klart, det blir jo litt hva man gjør det til selv også. For ti år siden hadde jeg bare èn boks med flakfôr til alle fiskene som holdt i et år, men så holdt jo også fôret lenger enn fisken den gangen.. :/ Jeg tror nok det er beboerne i malawi-karet som har dratt opp utgiftene her, den regelen om at det ikke skal gis mer mat enn det som blir spist opp på et par minutter kan jo umulig gjelde for disse. De jafser jo i seg alt på sekunder uansett hva og hvor mye jeg gir de :) Også har vi coryene da, det er jo så koselig å skjemme de bort når de viser sin takknemlighet med flagrende barter og viftende haler :b Nåja....da var dagens klaging (over noe som er helt selvforskyldt) ute av systemet! Dagens handleliste hos webzoo: [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4] [URLBLOCK5] [URLBLOCK6] [URLBLOCK7] Det er kanskje ikke så rart enkelte av fiskene ser ut som ole brumm med finner.
Takk for tipset
Jeg visste ikke engang at man fikk kjøpt i løsvekt :b
De algebladene skal jeg se etter på mandag, det hørtes jo veldig kjekt ut å fôre med.
Nå er jeg snart ferdig med innredningen av karet til de nye coryene, det er en tom 63 liter jeg har hatt stående til sånne tilfeller som dette, bare at planen da var å ha ferdig karet før fisk...

Jeg skal la det stå noen dager så bobler får lagt seg og temperaturen er riktig. Jeg har brukt vann rett fra krana for dette var jo ikke akkurat planlagt så jeg hadde ikke noe temperert stående..
Hos sommerfuglene har jeg en ekstra pumpe gående og den skal settes inn i dette karet når det er klart, den er jo innkjørt så jeg slipper å bruke tid på det.

I mellomtiden går melanistius'ene hos melanotaenia'ene. (si den setningen fort hvis du kan..)
Det er vel ikke sånn supersmart å ikke ha de nye fiskene i karantene for seg selv, men på den annen side så har ingen av mine fisk noen gang gjort det egentlig....og det har gått forbausende bra hittil.
Men det er jo bare flaks, karantene-kar bør man ha og jeg får begynne å skjerpe meg der før jeg får en skikkelig smell :/ Kan ikke drive å stole på flaks hele tiden.

Det er tydelig at melanotaenia'ene har godt av selskap, selv om de ikke er samme type.
Jeg har nemlig slitt litt med at de har vært så veldig redde, altså mer enn normalt.
Disse er jo veldig hypre coryer og de er stadig i vrimling opp og ned glasset, men de er så fryktelig redd for meg at hvis jeg bare rører meg så vimser de rundt i full panikk. Jeg har flere ganger hørt at en av de har dunket inn i glasset fordi den er redd

Og nå, plutselig, bare fordi de har en gjeng til der så bryr de seg ikke om meg i det hele tatt! Jeg kunne sitte å ta nærbilder av de i sted uten at de flyktet.....så stor forskjell faktisk. Jeg husker jo også at de var roligere når jeg fikk dem, da de delte kar med panda-barna.
Så nå lurer jeg på om jeg burde ha de sammen med en annen roligere gruppe i et større kar. *gruble*

Litt bilder igjen


[External Image]
Mygglarver i løvhaug er alltid spennende
[External Image]
På tide for denne madammen å klemme ut noen egg tror jeg
[External Image]
Plussmedlem
Hvor mange skal du ha av de da?
Har du filter nok går det ganske greit med endel cory i en 63liter...
Hei milo
Akkurat nå går jo melanotaenia'ene (7stk.) sammen med de nye som også er 7 stk. så da er de 14 i en 63 liter.
Det ser jo ut som coryene stortrives men....jeg føler jeg burde ha et kar som er større i bunnareal hvis jeg skal ha en så stor flokk sammen?
Jeg har jo hatt flere coryer enn det i karet før, men det har vært halvstore yngel, disse er jo voksne.
Filterkapasiteten er over dobbelt av karets størrelse, så vannkvaliteten skal holde seg bra i hvertfall, det var derfor jeg valgte å ha de i dette karet så lenge og ikke noen av de andre.

Lurer nå litt på om jeg skal bytte om på sterbaiene og melanotaenia'ene? Nå flytter det jo ut en del panda-barn i morgen og da blir det grei plass i oppvekstkaret...men det spørs jo om det føles trygt nok for melanotaenia'ene med en haug med smårusk rundt seg da
Kjenner jeg meg selv rett blir det grubling litt utover natten på dette, jeg vil jo så gjerne at coryene skal ha det rolig og fint i karene sine
Nei, nå er det på tide å køye tror jeg..


Huskelapp til meg selv: Når man ligger søvnløs om kvelden, så hjelper det ikke å lese i boken om Corydoras eller den nye IKEA-katalogen.
Sommerfugl-barn i live :D
Jeg tok en skikkelig rens i sommerfugl-karet nettopp, der har det ikke vært gjort annet enn vannbytter den siste måneden p.g.a. egg og yngler. Så nå ble vannet tappet ned til det halve, og alt rusk og rask ble fjernet. Filteret ble tatt ut og svamper ble skviset, noen av svampbitene ble byttet ut med nye.
Når jeg var ferdig og skulle hive ut bøtta med rusk og rask, så jeg en brun klump ligge oppå en svampbit og tenkte at ææææsj, hva er det der?! Så gikk det opp for meg at det var en liten fisk! Og den hadde ligget der uten vann en god stund...refleksen var jo bare å lempe den oppi sommerfugl-karet, og den lå og fløt litt før den brått svømte avgårde
Det var en yngel fra første egg-klekking, det vil si fra 10. september. En cm. stor har den klart å bli ved å leve inni filteret
Helt utrolig....og litt deprimerende å tenke på alle svampene jeg skviset i bøtta for så å helle grumset ut i vasken, det kan jo ha vært noen til der :/

Den vimser nå rundt med foreldrene og spiser, så den virker i god form.
Det er litt rart å tenke på at her gjør man alt man kan for at yngler skal vokse opp trygt og fint, også dør de allikevel, men steng de inne i en møkkete svamp en måneds tid, da klarer de seg! :b

Skal få tatt noen bilder av den senere i dag, akkurat nå har jeg flere kar som roper etter rengjøring
Lærepenge nr 1: sil alltid filtergørra gjennom en håv før det tømmes i do!
Har funnet så mange yngel i filtergørra selv at det burde jeg også ha erfart er lurt... men likevel har jeg glemt det i blant. Også har jeg funnet et yngel nesten i det bøtta er tom og alt innholdet er tømt ut... uff.

Håper den lille sommerfuglyngelen din klarer seg!
Hehe Jeg burde ha lært det jeg også egentlig, men jeg hadde på en måte gitt opp akkurat disse ynglene, så for meg ble det et lite sjokk når jeg fant denne lille tassen i filteret
Det høres kanskje merkelig ut, men det første jeg tenkte var at; Hvordan i all verden har en acei-yngel kommet seg inn i filteret til sommerfuglene...?!
Det var liksom mer logisk enn at det kunne være en sommerfugl-yngel :b

Rengjøring i kar ble brått avsluttet for i dag, jeg har en rygg som krangler og den satte plutselig en stopper for det meste
Så da var det bare å få hivd søndags-steken inn i ovnen, og med samboer på trening og minstemann i badekaret, så kan jeg strekke meg litt ut på sofaen med akvaforum

Jeg har fått tatt et bilde av den lille, men ikke så veldig bra.
Det er gyldent vann og dunkel belysning i dette karet for det syns jeg er så fint, men det er ikke noe særlig å få tatt bilder. Dessuten virket den lille ganske lyssky (kanskje ikke så rart) så jeg ville ikke forfølge den med spotlighten heller :b

Så...her er et bilde hvor man så vidt kan ane en liten baby under sin mor, som forøvrig i løpet av minutter ble veldig overbeskyttende overfor denne lille stakkaren.
Merkelig, med tanke på at hun gumlet i seg alle søsknene uten snev av dårlig samvittighet...[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap