Det var en gang et lite akvarium... (side 16)

Jeg har sendt avgårde en liten bestilling i dag, på to helglass-kar med spesialmål som skal inn i den hjemmesnekra reolen. 63-literne blir da flyttet til reolen ved siden av, der er det en ledig plass nederst og på toppen.
Målene blir da 75x40x35.
Det skal ikke være lystopper på disse karene, det blir dekkglass med spotter over sånn som jeg har gjort i den andre reolen.
Da blir det bedre plass for coryene, og jeg får plass til et par grupper til

Jeg er veldig fornøyd med de nye coryene, de finnes jo ikke skvetne og sånt blir det bilder av

[External Image][External Image]
Jeg tror ikke jeg har de fiskene jeg trodde jeg hadde....eller, som jeg ble fortalt at de var.
Når jeg kjøpte de ble de identifisert som melanistius brevirostris.
Altså....i følge bildene i basen her kan det jo ikke være den jeg har.....mine har jo ingen øyemaske?
*sukk*
Jeg har studert bildene i aqualog også, der er det jo flere varianter av samme type, men der har også melanistiusene øyemaske i en eller annen grad.
Hmmm...jeg begynner å bli en gjenganger på id-forumet føler jeg, men jeg må jo finne ut hva jeg har :/
Det finnes så mange av de der, som er nesten like! Det finnes noen på dyrebutikken her, som er ca like dine, men betjeningen vet ikke hva de er, og jeg har gitt opp å finne det ut. Så da blir de der de er... Melanistusene har vel også rundere neser enn dine?
Ja, det er visst veldig mange med akkurat dette mønsteret, og i følge bildene i basen så ligner de ikke noe som helst egentlig
Men, i aqualog er det bilder av forskjellige varianter av samme type fisk, og etter å ha sittet med boka foran akvariumet og sammenlignet så fant jeg ut at den som heter melanistius melanistius (?) er helt lik

Mine har nemlig et tydelig trekk som jeg plutselig la merke til, og det er at øyemasken begynner oppå hodet, men så slutter den brått rett over øyet uten å gå helt ned.
Og akkurat det var det ingen av de andre som hadde (ikke i tillegg til striper i halen i hvertfall)
Det finnes 8 forskjellige varianter i denne boka ( her i basen er det vel bare to), og for å gjøre det ekstra vanskelig så finnes det fire forskjellige bilder bare av melanistius melanistius *himler oppgitt med øynene* og det er altså blandt de jeg fant tvillingen til mine coryer

Så, melanistius er de, bare en annen variant fra en annen lokasjon ettersom jeg har forstått....
Hvis jeg er helt på bærtur her så setter jeg pris på om noen som vet kommer med innspill selvfølgelig

La også merke til at en variant av c.multimaculatus ser helt lik ut, bortsett fra at den har ensfarget "snute", (heter det det på fisk?) mens melanistiusen (i hvertfall min lokalvariant) har svake flekker. Ambiacus er også lik, bortsett fra at den ikke har den svarte fargen på den fremste finnestrålen.

Huff, dette var tungt stoff å fordøye for en søvnløs som har stått opp så tidlig :b
Glemte å nevne at på bildene i boken så har de fleste av melanistiusene litt spiss snute, og når man legger til at bilden jeg har tatt av mine har vært under mygglarvejakt så....de stritter gjerne litt ekstra med nese og barter da De ser rundere ut når de ligger og kuler'n
I dag har jeg fått pakke fra webzoo med all maten jeg bestilte, litt synd at de sendte meg en feil fôrboks, jeg fikk plecomin i stedet for tabimin. Jeg gidder jo ikke sende tilbake en boks liksom, så nå har i hvertfall ancistrusene mat nok et års tid fremover

Jeg fikk en boks fra ocean nutrition med noen små myke pellets som jeg gledet meg til å prøve i malawikaret, har jbl sine cichlidesticks, men det nekter de å spise faktisk.
Holdt på å ramle baklengs når jeg åpna forseglingen, for maken til stank! Så leser jeg på boksen at fôret inneholder hvitløk....*urk* Jeg tar en liten klype med fôr ut av boksen mens jeg holder pusten og putter det oppi karet....og det ble vill fest med engang
Både acei og zebra var helt gale i blikket mens de jaget rundt for å få i seg mest mulig på kortest mulig tid. Nå håper jeg bare at det ikke skal lukte gammel hvitløk på akvarierommet, for da går disse i søpla uansett hvor populært det er.

Med i forundringspakken var det også et bittelite, søtt plast-terrarium, sånn 10x15 cm. der skal maten til Eddie (geckoen) bo, de kan jo få ha det fint mens de venter på døden i det minste :b

Artemiaen i gele som jeg bestilte har blitt forandret, før var det hele artemia i blank gele, nå var det moste artemia og cyklops som så akkurat ut som kaviar. Til og med de minste cory-ynglene greide å få i seg den, så det blir nok ikke siste gangen den pakka står på bestillingslista

I går satte jeg en ny porsjon artemia til klekking, katten var nemlig og siklet oppi den som var ferdig i går morges og da tør jeg ikke gi den til ynglene.
Fulgte mona o sitt råd om å heve hardheten i vannet, og nå klekker de jo som en drøm, det var nesten bare oransje å se oppi litersmålet!
Så da satser vi på at det blir levende artemia på yngelen i morgen..

Rettelse: Det var KH jeg fikk råd om å heve, det er bare jeg som roter med forskjellen på disse

Ellers har jeg vært og plukket løv i dag som jeg har skyllet og lagt til tørk på baderommet til sønnen min. Han har varmekabler i gulvet og det har ikke vi på vårt bad oppe, så nå må jeg bare huske på å si ifra til han når han kommer hjem så ikke han tramper ned alt løvet mitt.
Jeg tror ikke det er en sånn ting han finner naturlig at skal ligge på badegulvet.. :b[External Image]
Jeg tenkte å oppdatere litt på hvordan det har gått med plantene i 160 liter'n, jeg bytta jo lysrør og plantenæring samtidig her for en stund siden.

Plantene oppi dette karet begynte jo å bli ganske stusselige, spesielt vallisneriaen (mini-twister) var blek og gjennomsiktig.
Jeg satte inn to lysrør fra arcadia, freshwater og tropical, og stappet gjødningskuler fra jbl ned ved røttene til alle plantene.

Nå er jeg veldig utålmodig, så når det står på pakken "umiddelbar virkning" så forventer jeg nesten å se amazonas i karet neste morgen :b
Så fort gikk det altså ikke, men etter ca. to uker ble det tydelig mye bedre, plantene har fått en mørkere grønnfarge og virker tettere. Mayaca fluviatilis(tror jeg den het?) har jeg måttet knipe av å putte i andre kar for den ble så høy at den var på vei ut på egenhånd.
Jeg har også en hygrophila rosanervig som har fått nye baby-planter som vokser bortover i vannflaten så røttene blir hengende ned, det synes jeg egentlig var litt fint og bettaene elsker å svømme der, så den lar jeg bare gro utover uten å plante de nye ned i sanden.

Så, konklusjonen er jo at lysrør-bytte og disse kulene har gjort det litt mer plantevennlig hos en som ikke har en eneste nyanse av grønt på fingrene

Legger ved litt bilder her, av mini-twister'n som nå faktisk twister veldig, og av hygrophila'n som har formert seg i høyre hjørne av karet. Den er også blitt kledelig rosa på toppen
Ellers ser karet litt nakent ut kanskje, men det er fordi jeg glemte å ta bilde før lukingen.. :b[External Image][External Image][External Image]
Litt nærmere bilde av røttene som henger ned, men kom til å tenke på en ting...det er kanskje ikke så lurt å la de henge der? Stjeler de kanskje næring etterhvert fra moderplanten..?[External Image]
Mine første barn (panda-barna) har forlatt redet og flyttet til Mysen
Nå er det 8 stk. igjen av den første flokken som ble klekket for 5 mndr. siden, og disse var det egentlig en dame som skulle ha, men hun har ombestemt seg.

Så nå vet jeg egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre med de, om jeg skal legge ut annonse eller kanskje ta de med på auksjonen....men det virker så slitsomt å være "auksjonsfisk", vet ikke helt om jeg vil utsette de for det stresset.
Litt hønemor må man jo få lov å være med sine første barn

Sterbai-barna er på omtrent samme alder, men disse skal jeg beholde. Det er 12-13 av dem og 8 stk. foreldre, så det blir en fin flokk på 20
Disse skal få flytte inn i et av de nye karene, men de blir ikke satt opp før etter jul tror jeg. Har problemer med ryggen for tiden og er mye sliten, så jeg tror ikke jeg klarer å holde orden i to kar til nå med julemaset som kommer snart i tillegg.

Men, vi får nå se da.....vips, så er de vel oppe allikevel :b
Marita Ekdahl
Litt nærmere bilde av røttene som henger ned, men kom til å tenke på en ting...det er kanskje ikke så lurt å la de henge der? Stjeler de kanskje næring etterhvert fra moderplanten..?


Tror de tar det de trenger fra vannet, morplanten har ikke all verden av røtter i bunnlaget. Men lyset tar de jo. Flott da, med "flyteplante" som forankrer seg, ville latt den stå og bare tatt av litt i toppen når den blir for lang...

Marita Ekdahl
Mine første barn (panda-barna) har forlatt redet og flyttet til Mysen :) Nå er det 8 stk. igjen av den første flokken som ble klekket for 5 mndr. siden, og disse var det egentlig en dame som skulle ha, men hun har ombestemt seg. Så nå vet jeg egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre med de, om jeg skal legge ut annonse eller kanskje ta de med på auksjonen....men det virker så slitsomt å være "auksjonsfisk", vet ikke helt om jeg vil utsette de for det stresset. Litt hønemor må man jo få lov å være med sine første barn ;)


Hva med klubbauksjon da? Moss AK har møte 31. oktober, det hadde vært hyggelig om du stakk innom, alltid koselig med ansikt på dem man følger med på her inne! På klubbauksjon blir det ikke mye heising på de små, og det finnes en del mer eller mindre kompetente hender som kan overta. Mine for eksempel, har plass til flere pandaer jeg, særlig noen som jeg vet har hatt en flott oppvekst ;o)
Marita Ekdahl
Fulgte mona o sitt råd om å heve hardheten i vannet, og nå klekker de jo som en drøm, det var nesten bare oransje å se oppi litersmålet! :D

Oppsann, har jeg skrevet at det er hardheten (GH) man skal heve? Jeg mente i alle fall KH (som også hever ph)...
Begge deler er forresten fint å heve, da sjøvann (som artemiaen kommer fra) har høye verdier på både gh og kh. Men det er altså KH jeg har brukt å heve med natronbikarbonat-pulver, populært kalt KH+ pulver av meg
Neida, du forklarte meg det helt riktig, det er jeg som har gjengitt feil
Det funker som bare det med artemiaen nå, ynglene fikk sin første porsjon i dag og artemia-mage er det som kler disse best, de blir ekstra søte med den fargen

Hvis panda-barna kunne flyttet inn hos deg Linda, så hadde det roet et engstelig morshjerte, jeg vet de hadde fått det fint hos deg

Jeg har et selskap å stelle i stand på tirsdag, så det blir en del å ordne på mandag, jeg må også høre om det passer for sjåføren (dvs. samboer..) siden jeg enda ikke har somlet meg til oppkjøring :b
Det hadde vært veldig koselig å komme på møte, jeg skal undersøke litt muligheter, så kanskje jeg får det til

Marita Ekdahl
Hvis panda-barna kunne flyttet inn hos deg Linda, så hadde det roet et engstelig morshjerte, jeg vet de hadde fått det fint hos deg :) Jeg har et selskap å stelle i stand på tirsdag, så det blir en del å ordne på mandag, jeg må også høre om det passer for sjåføren (dvs. samboer..) siden jeg enda ikke har somlet meg til oppkjøring :b Det hadde vært veldig koselig å komme på møte, jeg skal undersøke litt muligheter, så kanskje jeg får det til :)


Åh, så moro! I 160-literen blir selv den gruppa jeg har nå litt snau, så åtte tullinger til blir helt supert! Det ser ut til at noen av de barteløse jeg kjøpte forblir barteløse og sliter for føa, så friske fine fisker får fantastisk mottakelse her. De har til og med nesten jevnaldrende egenoppdrettede bartende rundt, for dem er det intet i veien med! De har til og med begynt på litt lekedansøvelser...

Veldig gøy om du kom på møtet også, men blir det for mye stress kanskje jeg finner veien til Sarpsborg med isoporkasse en dag om ikke så brått. Det ligger jo midt på veien til Strömstad ;o)
Åååjaa, det hadde vært fint å kommet til en ordning hvis jeg ikke får kommet meg avgårde på mandagen Det er så mye mer betryggende å skille seg fra fiskene når man vet at de får det like bra dit de kommer.

Tror ikke jeg har lagt ut noen bilder i denne tråden av panda-barna etter at de ble "ungfisk", så jeg legger ved noen nå. Disse har også begynt med leks-trening og klenger seg på hverandre i dans bortover frontglasset

[External Image][External Image]
Den ene viftereka ga meg et lite sjokk når jeg skrudde på lyset på morningen i dag...den lå nemlig ramlet over på siden midt ute på sanda, og jeg lirte av meg noen gloser som ikke egner seg på trykk, for jeg trodde jo reka hadde vandret :b

Etter nærmere inspeksjon så fant jeg reka sittende frisk og rask oppå pumpa, så det var bare skallbytte, men jeg har jo ikke hatt en sånn kjempe-reke før og visste ikke at de byttet vifter og følehår i samme slengen...det skallet var egentlig ganske ekkelt, så jeg håvet det ut og kastet det bort, til kirsebær-rekene's skuffelse...de hadde jo fått seg et skikkelig festmåltid ut av dette skallet

Neste gang håper jeg reka er litt mer diskret når den bytter skallet, slenge det fra seg sånn midt i glaninga i et ny-ryddet akvarie! Makan... :b

[External Image][External Image]
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Det hadde vært veldig koselig å komme på møte, jeg skal undersøke litt muligheter, så kanskje jeg får det til :)


Vi har plass til en til i bilen om du vil....
Litt oppdatering av diverse tenkte jeg...

Sommerfugl-yngelen er i fin form etter å ha blitt sluppet ut av fangenskapet i svampen, den spiser godt og har kledelig kulemage
Men...jeg må bare si dette....den er ikke særlig pen :/ Den er skittenbrun med litt flekker her og der, underbitt og øyne som er altfor store.
Etter litt snoking rundt på nettet har jeg funnet ut at det er helt normalt, men det er vanskelig å forestille seg at denne skal bli en vakker sommerfugl.
Fortsatt vanskelig å få tatt bilder av den for jeg må ha sterkt lys i dette brungule vannet, og det synes den absolutt ikke noe om.

De nye coryene bor nå alene i karet, og det satte saker og ting i sving, de har lekt i dag etter å ha fått artemia og cyklops i gele
Jeg kommer ikke til å plukke egg fra disse enda, jeg vil vite med sikkerhet hva de er først.

Barteliten har klart å lure meg litt i dag, han har nemlig ligget ved inngangen til hula si og viftet for harde livet, ikke kommet frem under fôring engang. Jeg kunne ikke skjønne dette, for han har jo ingen å ha seg med :/ Ingvild er altfor liten enda og ancistrus-damen har jo sin kjekke ancistrus-mann..

Til og med samboer som er så lite interressert i fiskene at han ikke aner hva jeg har i karene engang, måtte myse inn i hulen for å se hva dette var for slags oppførsel.
Nå på kvelden kunne jeg ikke dy meg og tok maglighten og lyste inn der, da bykset han fornærmet vekk og jeg kunne ikke se noe der inne egentlig, men rett etterpå var han på plass igjen og viftet. Merkelig greier...driver han med tørrtrening tro? Eller er det innbildt farskap siden han har gått så lenge uten dame kanskje :b

Ett par bilder her av kampfisken, og en helt vanlig kirsebær-reke

[External Image][External Image]
milo
[QUOTE=Marita Ekdahl] Det hadde vært veldig koselig å komme på møte, jeg skal undersøke litt muligheter, så kanskje jeg får det til :)


Vi har plass til en til i bilen om du vil....

Å, så bra! Kan jo ikke si nei til det tilbudet Sender en mail!
Jeg har klart å ta livet av et acei-barn med håret mitt

Så i går en liten acei på to cm. svømme bortover med et hårstrå hengende ut av munnen. Det var fristende å ta den opp og dra ut håret, men jeg turde ikke i tilfelle jeg gjorde vondt verre, håret kunne jo sitte fast i noe i svelget eller magen på fisken.

Jeg pleier å være nøye med å sette opp håret når jeg styrer i akvariene, mest for min egen del riktignok, fordi jeg ikke vil ha akvarievann i det. Har ikke tenkt på at fiskene kan skade seg på hår, men selvfølgelig, det blir jo som å putte oppi en halvmeter fiskesene oppi der. Jeg fant den i hvertfall død nå borte ved innsuget til pumpa og den hadde hårstrået surret rundt bak gjellene. Tenk for en grusom måte det må ha vært å dø på
Også så utrolig unødvendig og idiotisk dødsårsak da...

*sukk*
En tankevekker det der, Marita! For en fisk kan et hårstrå faktisk gjøre skade.
Skal bli flinkere selv til å huske på å sette opp håret i strikk før jeg styrer med akvariene. Det har jeg ikke så ofte vært flink til, og har nok dyppet håret i akvarievann flere ganger enn jeg kan telle :p
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap