Det var en gang et lite akvarium... (side 17)

Plussmedlem
Glad en er mann og halvskallet når en leser sånn som dette....

Dama har jo langt hår, så har tenkt endel ganger på hva hår faktisk kan gjøre....
Ja, ved neste vannbytte er det hårstrikk og badehette som gjelder
Å nei og nei! Det hadde jeg adri tenkt på en gang, at hår kan være skadelig mener jeg. Har jo langt hår selv, og gubben har langt hår, og i tillegg har hunden pels som er midt i døtre Eriksen til vinterpels akkurat nå. Skal virkelig huske på å sette opp håret neste gang jeg skal ned i karene, samt være ekstra forsiktig med hundehåret som flagrer rundt overalt i kåken. Dersom man skal prøve å se positivt på det hele så har da i det minste uhellet ført til at flere av oss har blitt oppmerksomme på hvor mye skade selv hår kan gjøre, slik at vi tar noen forhåndsregler.
Det er det som er så flott med dette forumet, her kan man bekjenne sine synder slik at andre kan unngå dem

Nå er den dagen her igjen, altså da jeg er nødt til å slamsuge og bytte litt vann i juwelen oppe.
Det er ganske ofte jeg må styre oppi der, som regel 2 ganger i uka. Det er fordi jeg har 8 stk. L-maller der, tre voksne og fem barn, og de kan virkelig kunsten med å stappe i seg i den ene enden og slippe det like fort ut igjen i den andre...
Karet er også plassert i gangen innenfor yttergangen, så alle som kommer på besøk går selvfølgelig rett bort og gransker det. Da synes jeg det er greit å holde det noenlunde rent og hyggelig.

Grunnen til at jeg gruer meg hver gang til dette er at alt med det er så mye mer tungvindt enn alle de andre karene til sammen. Lukene i toppen er for små til at man kan holde på i gjennom dem, så hele toppen må løftes av og den er tung når karet står høyt og man selv er litt for liten. Og det henger ledninger ned som man må være forsiktig med å dra i ellers detter jo led-listen med nattlys ned i karet.
Med toppen så forsvinner jo også lyset...så for å kunne se hvor fiskene er og hva jeg skal suge opp så må jeg låne samboerens hodelykt.

Og merkelig nok hver eneste gang jeg står der midt i arbeidet, barbent med oppbrettet bukse, tveita-palme på hodet, kjøkken-forkle fullt av kondensvann og andemat, og hodelykt, så banker det på døra :/
Veldig ofte er det noen søte, gamle damer fra jehovas vitner som skal skravle litt, og jeg undres stadig over at de ikke har gitt meg opp for lengst med tanke på at jeg ser ut som en galning hver gang jeg lukker opp :b
På den annen side....kanskje det er nettopp derfor de kommer så ofte hit, de tenker vel at denne stakkars jenta trenger hjelp

Jaja...plikten kaller


[External Image][External Image][External Image]
Plussmedlem
He, he... Jeg kunne vist deg bilde av hvordan dama ser ut når ho holder på i Trigon350, men da hadde jeg nok blitt hjemløs... :-p
Ho er ca 1.64 høy og ikke helt lang i armene. Så der er det å henge over kanten når ho holder på. Etter diverse episoder er det nå oppsatt hår og toppløs som visst er det eneste praktiske...

Når det gjelder Jehovas vitner er det litt forskjellige måter å få de til å slutte å komme innom på. Knivkasting (utendørs helst), store og skumle rottweilere (som egentlig bare vil kose), AC/DC med diverse låter (eller lignende musikk) eller rett og slett bare opplyse om at "Dessverre er jeg midt i et satanistisk rituale som innebærer ofring av et Jehovas vitne, så jeg har dessverre ikke tid. Men kom baare inn.... "
Hehe
Jeg er nok ikke typen til å tørre og si noe sånt.....men jeg kunne kanskje be de om en håndsrekning neste gang, litt sånn: Jeg er egentlig opptatt, men hvis du kan holde lykta og du holder bøtta, så kan jeg slamsuge mens vi prater. Ikke så skremmende kanskje, men det frister nok ikke til gjentagelse heller
Skjønner virkelig problemet ditt! (Ikke det med Jehovas-vitne forresten, for tror ikke de har kommet hit en eneste gang.) Men det med store kar med teit topp. Har jo en 200-liter Akvastabil, med et monster av en armaturtopp. Her er også lukene ubrukelig til annet enn foring, så det er bare å ta i. Jeg er også lita, og ME-syk, så etter den kraftanstrenglsen må jeg rett og slett ta en rast. Og så må en finne alternativ belysning ja. Har virkelig lyst til å lage ny lystopp. Er jo mer styr å bytte vann i dette karet enn alle de andre til sammen...
Ja, den er et mareritt den toppen! Jeg sliter også med sykdom som gjør at jeg blir utmattet for den minste ting, og det er ikke vannbytte som sliter på meg, det er all denne løftingen av den uhåndterlige toppen som er verst. Det er en gammel juwel forresten, med to sånne løse avlange luker på toppen.
Fjernstyrt lokk som åpner seg selv hadde vært veldig kjekt
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Fjernstyrt lokk som åpner seg selv hadde vært veldig kjekt :)


Lettere enn man tror å lage til noe slikt da, problemet er bare å få det pent....
Marita Ekdahl
Ja, den er et mareritt den toppen!


Du skulle definitivt hatt Woha armaturer! Ingenting tungt og uhåndterlig som må løftes av, kun et tynt deksel i plast. Så skyver man bare lysbjelken bakerst i karet, og har fullt arbeidsrom. Jeg har tømt kar for både inventar og fisk uten å måtte ta av armaturet, siden det er Woha's fine patent

Skal se om jeg finner noe bilder, jeg vet jeg har det - et eller annet sted i tråden...
Ut på tur, og nye cory :)
Jeg hadde en helt fantastisk hyggelig kveld i går.
Fikk sitte på med milo og samboer til møte i moss akvarieklubb og det var så koselig
Sjeldent man finner så mange trivelige folk samlet på et sted. Flott foredrag ble holdt av Elisabeth Dahl, og det ga virkelig inspirasjon til å prøve seg på mer oppdrett, hun gjorde det jo så herlig enkelt og forståelig

En tur, eller faktisk to turer, innom Dahl's dyrerike ble det også, og det er jeg så glad for! Der fant jeg nemlig coryene som jeg har ønsket meg sånn, corydoras sp. black
Det var masse annen flott fisk der også, og jeg har nå innsett at jeg bare må ha flere kar jeg... :b

Møtte Linda W på møtet og vi fikk byttet litt fisk. Hun fikk c. Panda flokken min og jeg fikk en gruppe med poecilia salvatoris som er en flott fisk, bilder yter den ikke rettferd, den har veldig fine farger og tegninger
Så da har jeg altså fått mine første levendefødere, det blir spennende å følge med på disse. Fikk også med sakura-reker og noen veldig fine afrikanske, svarte sand-snegler.

Det kommer bilder senere i dag når lysene har kommet på i akvariene

Siden det var halloween i går så legger jeg ved et bilde av en pyntet 160 liter. Jeg holdt et lite party for niesene mine på lørdag og hadde pyntet skummelt og mørkt rundt omkring, men det kunne jeg egentlig spart meg.... Det var nemlig den store, røde viftereka som fikk mest oppmerksomhet, den var skummel og ekkel den![External Image]
Har fått til et brukbart bilde av Black'ene...Salvatoris'en er det litt verre med, den er litt engstelig for kamera, så bilde av den får komme senere

[External Image]
mona o
[QUOTE=Marita Ekdahl]Ja, den er et mareritt den toppen!


Du skulle definitivt hatt Woha armaturer! Ingenting tungt og uhåndterlig som må løftes av, kun et tynt deksel i plast. Så skyver man bare lysbjelken bakerst i karet, og har fullt arbeidsrom. Jeg har tømt kar for både inventar og fisk uten å måtte ta av armaturet, siden det er Woha's fine patent

Skal se om jeg finner noe bilder, jeg vet jeg har det - et eller annet sted i tråden...


Ja, woha er jo kremen av alle lystopper, jeg skulle veldig gjerne kjøpt en sånn til 160 liter'n....men akkurat nå før jul så er ikke lommeboka stor nok til det, så det får bli på vårparten
Jeg har lest begge trådene dine og sett bilder av disse toppene der, og de er jo bare så flotte å se på. Liker spesielt godt at de dekker vannlinjen.
Hvis du ikke har motstand mot et par skruer i taket, kan jeg foreslå følgende, som jeg bruker i kjellerstua på løsthengende armaturer og snart skal benytte på den heldekkende toppen til en Akastabil 530 liter (den er et skikkelig drog):

Skru inn to åpne øyeskruer i taket, ikke av de minste, avstand mellom dem tilpasset lengden på armaturen. Heng opp to små blokker hvorav en dobbel (plass til to snorer)(seilsportutstyr som du får på Biltema) i skruene. Bor 4 hull, ett nær hvert hjørne i armaturen og tre inn tynn nylonsnor (ikke sene!). Fest en snor til hver av de to du har tredd inn i hullene slik at en snor i hver ende kan tres opp gjennom blokkene. (Hvis du bare bruker ett hull og en snor i hver ende, blir det for ustabilt.)Tre den ene snoren fra den ene blokken til den andre, dobbelte, og før begge snorene ned på siden av karet. Kapp snorene slik at armaturen ligger på plass når snorene henger løst. Nå kan du løfte hele armaturen med snorene, hekte dem fast til en øyeskrue i veggen slik at armaturen blir hengende i ønsket høyde. Nå har du arbeidsplass og -lys.

For å få så tynne snorer som mulig slik at de synes mindre, kan du også kjøpe tvinnet messingtråd av samme type som brukes til oppheng av litt tunge bilder, men det kan kanskje skjære i fingerne.
530
Hvis du ikke har motstand mot et par skruer i taket



Det var et godt forslag, men jeg tror samboer hadde kasta ut karet og muligens meg også hvis jeg skrur inn noe i taket der :b
Det blir nok et woha-armatur der etterhvert når jeg får råd til det.


Et lite nattlig innlegg her, er søvnløs som vanlig.
Det er noe veldig galt med sommerfuglciklide-hannen, i går la jeg merke til at den var skikkelig blek og øynene var helt sorte! Det var skremmende siden disse til vanlig har rød farge og tydelig pupill :/
Jeg tok noen tester av vannet, men det var ikke noe som hadde forandret seg, det er et veldig stabilt kar dette. Tok et stort vannbytte allikevel for å se om den kviknet til av det, men det gjorde den ikke.
Hunnen er frisk og fin i fargene, og hun virker engstelig for mannen sin ser det ut til. Han er jo omtrent urørlig oppunder flyteplantene og hun svømmer tett inntil han og liksom dytter forsiktig for å få han til å røre seg og gi henne oppmerksomhet.

Legger ved et bilde av hannen, de flekkene på bildet er på glasset, ikke på fisken [External Image]
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Et lite nattlig innlegg her, er søvnløs som vanlig.


Søvnløs var du ikke alene om i natt. KOm meg ikke i seng før nærmere 5, fantastisk når jeg har møte nå om en time. Helt gåen.

Meen... Ble jo da gående og pusle litt her og litt der med fisk og kar da....
Dagen startet bra i dag med pakke i postkassa, det var moser som jeg har kjøpt av Michael Niesar, korallmose og Fissidens. De var kjempefine, håper bare jeg klarer å holde liv i dem

Inne på akvarie-rommet har det ikke vært så hyggelig i dag egentlig. Jeg skulle skyve litt på akvariet med melanistiusene og da kom det et farlig knak...det var bunnen som gikk
Fortet meg og heiv fiskene oppi oppvekstkaret, vannet var det heldigvis ikke farlig med, det rant jo rett ned i sluket, men det ble jo litt oppryddings-jobb allikevel med planter og sand og glass....Godt jeg hadde plass i oppvekstkaret nå som pandaene har flyttet ut.

Den ene sommerfuglen min lurer jeg på å avlive nå, den har ikke spist på tre dager og ligger blek og tafatt og bare dupper i vannflaten. Jeg forstår ikke hva som feiler den, det er ingen ytre tegn på sykdom egentlig, bortsett fra blekheten og øynene som har blitt sorte, og det er jo tegn på at den ikke har det godt.
Usj, det blir trist for sommerfugl-hunnen og plutselig bli alene.

Jaja, opp og nedturer skal det jo være.

Litt bilder

Yngel-treff
[External Image]
Kampfisk-hunnen
[External Image]

Kampfisk-hannen som hviler kulemagen på steinen, han har forspist seg på mygglarver som vanlig...
[External Image]
Plussmedlem
Huff da, aldri moro med kar som ryker...

Hva slags kar var det da? Klarer du deg med plass fram til du får et nytt....
Det var heldigvis bare en gammel og sliten 63-liter, og det koster jo ikke stort å erstatte. Det er bare så stressende når sånt skjer, og selvfølgelig hender det alltid når man har fullt opp av masse annet man skal gjøre :/
Jeg har greit med plass til de til jeg får et nytt kar, de går sammen med ynglene i 160-liter'n, det er jo bare 40 av dem nå... Det er bare en måned til jeg kan selge metae-barna og da blir det jo romslig oppi der.
Tror ikke jeg skal fôre opp flere yngler der nå før etter jul, greit å slippe artemia-klekking i tillegg til jule-forberedelsene
Jeg fikk endelig samlet salvatoris'ene på et bilde
Ikke så skarpt da, jeg måtte stå langt unna for å ikke skremme de inn mellom plantene, det er ikke meg de er redd for men den svarte, skumle mobilen som forfølger dem



[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap