Det var en gang et lite akvarium... (side 18)

Litt flere bilder fra oppvekstkaret, der er det et sammensurium av diverse coryer nå, men det ser ut til at de koser seg med å være så mange



[External Image][External Image]

5 mndr. gammel yngel
[External Image]
Veldig flotte ungdommer ;D
Takk skal dere ha
Det er noe spesielt med de coryene man har stellet med helt siden de var egg, det er så gøy å se de utvikle seg til fullkomne voksen-fisk
Ikke sant! Hos meg har den største av honningbarna begynt å lage bobler ;D

Håper virkelig at jeg en dag også får gleden av å se at egg blir fullkomne coryer...
Oi! Da blir det barne-barn snart da kanskje
Nå er sommerfugl-hannen historie, jeg avlivde han i går kveld. Han var blitt veldig tynn på kort tid så jeg når jeg tok han ut, fra gjellene og bakover var han helt innhul, hodet var liksom større enn kroppen :/
Merkelig greier egentlig, siden vannverdiene har vært de samme hele tiden, og hunnen er jo frisk og fin så det kan vel ikke være noen smittsom sykdom heller...jeg ser liksom ingen grunn til at han skulle bli syk, de la jo egg og trivdes for bare et par uker siden. Usj, jeg liker ikke sånne dødsfall uten åpenbar årsak.

Yngelen er forresten borte vekk, jeg har ikke sett den på noen dager i hvertfall. Jeg skal gjøre rent litt i det akvariet senere i dag, kanskje jeg finner den inni pumpa igjen.
Ikke umulig det

Ellers på akvariefronten, så har jeg takket nei til 250 liter'n jeg skulle få, fant ut at jeg ikke orker et kar til å holde orden på her oppe i stua.
Det får holde med de to nye karene som skal inn i reolen etter jul, og det er så mye mer lettvint med karene på akvarierommet, der er det jo vann og sluk og jeg kan være i fred når jeg pusler rundt
Fiskene får mer ro der også, ingen som traver forbi i ett sett eller unger på besøk som dunker på glasset.
Akkurat det er fryktelig irriterende forresten, og jeg blir så sint hver gang det skjer at samboer har lurt på å sette opp et skilt med "Vokt dem for akvaristen" :b

Tenkte jeg skulle legge til et bilde av de nye mosene mine, de er jo så fine [External Image]
Litt flere bilder...det er gråvær og innedag, så da blir det mye tid til å studere fiskene


Søte coryen! Man må jo bare forelske seg i dette ansiktet
[External Image]

Acei-hunn
[External Image]

Rød Zebra-hunnen som tygger
[External Image]
Så synd med sommerfugl-hannen din Håper du finner yngelen en plass igjen i alle fall...når jeg hadde paletter så gjemte yngelen seg på de mest utrolige plasser

Og skilt med "Vokt dem for akvaristen" har vært vurdert her og i lengre tid nå...spesielt når ungene brukte 130 literen ved sofaen som stol :O
Marita Ekdahl
Tenkte jeg skulle legge til et bilde av de nye mosene mine, de er jo så fine

Det var de! Spesielt likte jeg den til høyre i bildet. Er det den som heter noe med Fissidens eller noe? Den er utrolig fin!
Har du kjøpt den via rubrikk her på AF? Den var rett og slett nydelig.
Ja, den til høyre er Fissidens og den andre er korallmose, kjøpte de av Michael Niesar her på forumet
Stor-opprydding :)
Litt off-topic, men jeg må bare syte litt..

I går hadde jeg en av mine sjeldne dager med overskudd av energi, jeg begynte å rydde og vaske akvarierommet og når jeg var ferdig så bare fortsatte jeg gjennom huset, klarte liksom ikke gi meg. Når kvelden kom så var det så strøkent her at samboer'n ikke turte legge seg ned på sofaen engang, i tilfelle det ble rotete :b

Men....sånne energi-kick skal man jo alltid få svi for etterpå, en hel dag med vasking (270 kvm.) har gjort at jeg i dag har vondt overalt :/
Så i dag blir det stillesitting med akvaforum, te-kopp og eplekake

Jeg satte opp et kar til C.Black i går, det skal stå å godgjøre seg litt før de får flytte inn der, jeg har innkjørt pumpe men jeg må justere ph'n likt og tilsette diverse vannforbedrings-midler før det er klart.
Det skal bli gøy å se disse i eget kar, nå forsvinner de jo litt i mengden når de går sammen med alle de andre ynglene.
De er ikke så store disse her, så de er nok ganske unge, sånn ca. 3cm. Så det blir en stund til jeg kan forvente noen egg fra dem
Flokken består av 3 hanner og 5 hunner.

Jeg går med en liten tanke om dagen, som jeg aldri hadde trodd jeg kom til å tenke, nemlig å selge fiskene i malawi-karet.
Det skjedde et eller annet når jeg avlivde den store acei-hannen, litt av gleden over dette karet forsvant på en måte. Jeg kunne jo bare kjøpt en ny, men det blir ikke det samme, han var så tam og jeg hadde et helt spesielt forhold til han.
Det var jo p.g.a. den ene fisken at jeg kjøpte 325 liter'n i første omgang, jeg forelsket meg i den i butikken og bare måtte skaffe et stort kar så jeg kunne ta den med hjem
Nå er "hovedfisken" vekk, og med den forsvant litt av interessen. Jeg venter til etter jul med å selge de i tilfelle jeg skulle endre mening, men jeg tror ikke det..

Sommerfugl-yngelen er og blir borte, jeg tømte jo karet fullstendig i går, og den var ikke å finne. Merkelig :/
Sommerfugl-hunnen går i oppvekstkaret med corydoras-ynglene, der er det jo tomt fra midten og oppover så hun har god plass Også slipper hun å være alene.
Antall fisk oppi der begynner å bli stort nå, det er godt jeg har stor kapasitet på den utvendige pumpa. Karet ser ikke overbefisket ut da, de 40 ynglene er jo bare 2 cm. store Og uansett hvor mange corydoras man har så klarer de alltid å få karet til å se tomt ut når det kommer folk på besøk.
"Har du ikke fisk her da?" Den har jeg hørt mange ganger.

Tok litt bilder i går kveld som jeg slenger inn her

L-201
[External Image]
Søte kuhlii-ålen
[External Image]
Luskende kampfisk
[External Image]
Litt flere bilder..

Den litt merkelige sterbaien min
[External Image]

Poecilia Salvatoris
[External Image][External Image]
Vi har vel forskjellig diagnose, men vasking får samme konsekvenser skjønner jeg...

Skjønner godt at malawi-interessen daler når hovedfisken blir borte, spesielt når interessen ble vekket med ham. Pussig hvordan enkelte fisk kan gjøre slikt inntrykk.
Det er slitsomt med masse energi ja.. i går hadde jeg en slik dag, får gjester i helgen og drev og ordnet og ryddet i hele går. I dag er det meningen jeg skal ta husvasken.. men kroppen nekter og sammarbeide.. frustrende er det.
Ja, det er frustrerende å ikke få gjort alt man skulle fordi kroppen ikke henger med, det er rett og slett deprimerende å ikke få være så aktiv som man en gang pleide å være.
Hver gang jeg skal ta et skippertak i huset, så etterfølges det av flere dager med smerter og smertestillende og da får man i hvertfall ikke gjort annet enn å sitte hjemme.
Jeg skulle egentlig vært på storauksjonen i sarpsborg i morgen, det må jeg bare droppe nå, jeg glemte det helt i går ellers hadde jeg latt være stor-rengjøringa.

Tenker at jeg skal prøve å komme meg på auksjonen i moss i stedet, da har jeg tid til å komme i form
Marita Ekdahl
Tenker at jeg skal prøve å komme meg på auksjonen i moss i stedet, da har jeg tid til å komme i form :)

Når er den?
Den er neste søndag, og jeg tror det dukker opp mye fint der
Plussmedlem
Ååh, vil på den auksjonen, men så er det jo alltid et problem å komme seg på sånne ting... kommer sikkert massevis av fint der
Fysjameg, jeg har fått skjegg-alger i mosen! Det er i juwelen dette har oppstått, og det er jo der den store "hoved-dotten" med påfugl-mose er, veldig ergerlig hvis den skulle bli ødelagt :/

Jeg skal følge rådene i artikkelen om disse algene så får vi se om jeg kan beholde noe av mosen min. Har allerede luket bort det verste, så nå gjenstår det grundig slamsuging og stort vannbytte.
Hovedårsaken til disse er visst for mye avfalls-stoffer i vannet, og jeg vet jo hvem som er skyld i det, alle L-mallene som skiter verre enn elefanter...
Jeg skulle vel kanskje hatt et større filter der også, nå som det begynner å bli en del fisk oppi der.

Utdrag fra artikkelen:

Skjeggalger

Fester seg som forgrenede, grønnsvarte til gråe tråder i hele akvariet og spesielt på plantenes blader oftest nærmest lyskilden. Årsaken ligger trolig i et høyt innhold av fosfat pga. mye avfallsstoffer i vannet som fører til overgjødsling. Kan og dukke opp pga. CO2-mangel. Skjær bort angrepne blader, oftere delvannsbytte i perioden, sett inn flere hurtigvoksende planter. Algeetende fisk som Crossocheilus siamensis skal være effektive på denne algetypen hvis de ikke får for mye vanlig fôr.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap