Det var en gang et lite akvarium... (side 19)

Dere må få kreket formen såpass opp at dere kommer til Moss, tror det blir en litt annerledes opplevelse, det står litt her. Gleder meg veldig, tenk om auksjonariusene (hvis det er det det heter i flertall?) faktisk får delt litt kunnskap om objektene, og man kan komme hjem før soloppgang!
Plussmedlem
Og passer det dårlig for typen å kjøre, så vet jeg hvor du bor... Det er ingen trussel, kun en informasjon... :-p
Mange takk milo! Det er det jeg alltid har visst, akvarister er trivelige folk


Jeg er visst ekstremt B-menneske i dag, oppe kl.05 på en søndag :/
Det som er kjedelig med å være våken på rare tider av døgnet er det at man kan jo ikke styre med akvariene heller for å underholde seg selv. Tror coryene hadde blitt forskremte om jeg slo på lyset midt på natta, sånn pleier det jo ikke å være

Jeg er bekymret for gruppen med voksne Metae.
Det er ikke så ofte jeg får studert de siden de er nederst i reolen, det blir mest til at jeg ser de vimse ovenfra, men i går satt jeg på gulvet og kikket inn der, og fikk nesten sjokk da jeg så en av dem full av hvite flekker!
Altså, ikke hvitprikk, men store hvite "skjolder" på en måte. Så litt ut som når vi mennesker får pigmentflekker, eller når brunfargen flasser av. Akkurat sånn.
Metae'ene mine er jo litt brunaktig i fargen, så de lyse flekkene syntes veldig godt.
Ikke kan det være sopp heller for det var ikke noe ullent der, og ikke klør de seg.
Oppførselen er helt som vanlig, de legger fortsatt egg også.

Det er to som har dette, den ene har overalt, til og med i ansktet. Den andre har bare litt som ser ut som det nettopp har begynt, hva det nå enn er.

Jeg skal få tatt et bilde av de senere, men for å få gjort det må jeg håve de ut og over i noe annet. De er såpass sky at de gjemmer seg hvis jeg blir for nærgående med kameraet.

Håper dette er noe som kan fikses på, jeg er veldig glad i disse. Kjøpte de på Dahl's i sommer, de er viltfanget, og er de største og rundeste coryene jeg har sett noengang.
Jeg har vel et bilde av dem et sted lenger bak i tråden, hvor de står ved siden av en voksen panda som ser ut som et barn i forhold

Fant bildet












Nå har flyttingen begynt for C.black, jeg trodde det skulle bli et ordentlig styr å få tak i de blandt alle de andre, men det gikk overraskende greit
Karet de har flyttet til har 5.5 i ph, og det de kom fra har 5.0, så jeg tok en kort akklimatisering selv om jeg ikke tror den forskjellen hadde gjort noe egentlig.

Mens de var i boksen fikk jeg mulighet til å ta bilde av en i flokken som er litt anderledes, jeg la merke til det når jeg kom hjem med de men jeg fikk ikke studert den så nøye da.
Den har en sånn S-fasong på kroppen, tydeligvis fått seg en skade som liten eller noe, men den oppfører seg helt normalt og virker ikke som den er plaget. Jeg kunne nok fått byttet inn denne i en ny, men jeg synes den er søt så jeg beholder den
I butikken hadde den sikkert bare blitt avlivet.

Jeg har ikke fått noen svar på tråden min enda om de flekkete metae'ene, men jeg lurer på om jeg ikke skulle starte en kur med myxazin. Det er et middel som virker mot alt som er forårsaket av bakterier og den er snill med fisken og filterbakterier.
Hmm...får gruble litt på den

Her kommer bilde av den deformerte black'en (øverst) og en frustrert, men søt Metae i undersøkelses-boksen [External Image][External Image]
Plussmedlem
Gikk noen Cory Black på auksjonen i dag, gikk DYRT.FAktisk gikk alt av cory dyrt.

Hadde noe sykdom på en gruppe VF cory for et par år siden, mener det var noe bakteriellt.
Ble fortalt at VF cory kan ha slikt liggende i kroppen i flere måneder før det plutselig bryter ut...
Hmm...kanskje like bra at jeg ikke var der da, jeg hadde vel blakket meg helt :b

Jeg lurer også på om det kan være noe bakterielt med disse coryene, tror nok jeg vil prøve en kur med myxazin på dette. Vil ikke vente for lenge før jeg prøver noe heller, for det ser ut til at disse flekkene sprer seg fort.
Jeg går med litt planer nå om hva jeg skal gjøre med 325 liter'n når jeg ikke har malawi-fisker lenger.
Heller selvfølgelig mot å lage et lite cory-paradis oppi der, altså et sted hvor cory-gruppene kan samles for litt rekreasjon etter oppdrett
Muligens noen andre fisk i toppen av karet for litt selskap og trygghetsvarsel også.
Labyrinter kanskje....levendefødere..
Neida, jeg ble ikke *kremt* påvirket i det hele tatt av et visst foredrag jeg hørte et sted......Lurer på om ikke ungene har en damhåv i boden :b

Det er jo veldig god bunnplass i dette karet så jeg tror det er plass til et godt antall før det blir overbefisket.
Tenk så fint det kan bli med store røtter med mange gjemmesteder, grønne planter og flagrende barter så langt man kan se
(Og all banning og sverting hver gang jeg må ha tak i noen nedi der og alle de fine røttene og plantene må ut igjen...)

Nå er køya neste stoppested, jeg har jo vært oppe siden 05 i dag og det kan være greit å være uthvilt til jeg skal opp igjen en gang midt på natta.

Litt kveldsbilder av den ene C.Black-hunnen, som nå går under navnet lille-trille, og sommerfugl-hunnen som ser ut til å trives sammen med bartegjengen [External Image][External Image][External Image]
Plussmedlem
Har en 312 på gangen hvor det gikk ca 60+ Green Laser og 35 Venezuelanus. Så bare en og annen cory helt til det ble lempet oppi noen malletabletter. Da kom de fram fra overalt... Kjempekult.... 40+ grønne som stimer rundt ved frontglasset på en gang...
Ja cory og maller er jammen blitt dyrt
Under storauksjon i Bergen Akvarieklubb gikk prisene skyhøyt
Kanskje det er cory man bør satse på ?
Ja coryer ser ut til å bare øke i popularitet for tiden
Det er jo ikke så rart egentlig, hvis man bare tar seg tid og studerer dem så har de jo en helt spesiell sjarm i alt de gjør.

Jeg tar meg stadig i å sammenligne de med hundevalper i måten de beveger seg på, liksom ivrig logrende rundt når det skjer noe gøy.
For ikke å snakke om når de spiser, hvilke andre fisk tar seg tid til å virkelig tygge maten nøye med runde bollekinn mens de i velbehag ligger og blunker

Plussmedlem
Cory øker i populæritet ja, men samtidig blir det jo mange flere som dretter de. Dermed går prisene ned og det blir mange flere arter tilgjengelig. Samme er det jo med L-maller. Tenk bare på hva Cory Green Laser kostet for et par år siden, samme med L46. Og se prisene på de nå.
Norge har heldigvis mange dyktige akvarister som bidrar til å senke prisene og spre flott fisk til alle oss som ikke er fullt så dyktige.. :-p
milo
Tenk bare på hva Cory Green Laser kostet for et par år siden, samme med L46. Og se prisene på de nå.

Hva ligger Green Laser på i pris nå? Halvparten av tidligere pris som var 150?
Plussmedlem
Halvparten og lavere ja... For et par år siden, når jeg først så de, lå de jo på 200.- hvis de hadde litt size...



Er jo ikke så mange som annonserer de, men noen er det. Og sikkert endel som har oppdrett uten å annonsere også.
Her i Tromsø er interessen så lav for coryer enda, så jeg har ikke fått mine green laser solgt uten og gå ned til 60 kr pr stk. :/
Lisa-S
Her i Tromsø er interessen så lav for coryer enda, så jeg har ikke fått mine green laser solgt uten og gå ned til 60 kr pr stk. :/



Åååå....så dumt du bor langt unna, jeg skulle gladelig kjøpt en hel haug av deg
Marita Ekdahl
[QUOTE=Lisa-S]Her i Tromsø er interessen så lav for coryer enda, så jeg har ikke fått mine green laser solgt uten og gå ned til 60 kr pr stk. :/



Åååå....så dumt du bor langt unna, jeg skulle gladelig kjøpt en hel haug av deg

Det hadde jo vært bare moro og selge de til deg også.
Er jo fantastisk vakre disse små grønne.
I dag har det vært ordentlig liv og røre i 63 liter'n med C.Black. Det er det reneste sirkus der inne
Jeg er så glad jeg fant disse, de er jo bare så søte!
Sorte fløyels-coryer med hvit mage, hvem kan vel motstå det?

De blir fôret opp godt med mygglarver, tubifex og artemia hver dag, for de var ganske tynne når jeg kjøpte de.
Vi (altså dama til milo på forumet og jeg) måtte granske bukfinnene til alle coryene som ble plukket opp for å finne ut hva de var, alle var jo like smale :b
Det var en tålmodig butikk-ansatt det, for litt tid tok det jo
Men, nå etter en uke så ser man altså allerede større forskjell, hunnene har et sånt "verpeklar-høne" utseende og ligger og gynger i sanden.
Gjettet riktig gjorde vi også, for det er faktisk 5 hunner og 3 hanner

Jaja, nok om de nye coryene nå, en annen fisk jeg har forelsket meg i er poecilia salvatoris'en jeg fikk av Linda W.
Blir bare mer og mer glad i disse livlige fiskene, og jeg tror det er fordi de leker bortover langs glasset sånn som corydoras gjør....og stikker og gjemmer seg så fort jeg kommer :b
Fikk tatt et bilde nå av en av ynglene, de liker å oppholde seg i den overgrodde hygrophila'en.[External Image]
Plussmedlem
Ble solgt masse salvatoris på auksjonen i går, endel av de endte her.... Store, feite damer..

He, he... Karianne (dama) er blitt ganske flink til å velge jenter, jeg har mye å lære der...
Nå har jeg fått bekreftet at det er noe bakteriellt muffens som har gjort metae'ene mine syke. Jeg synes nemlig alle så litt småtufse ut i dag, så jeg håvet ut hele gjengen over i en boks for å granske en og en om gangen.

Da så jeg det tydelig, to av de har begynt å få brune, flisete og oppspiste finne-tupper. Nå har ikke jeg noe erfaring akkurat med sykdom på fisk, men dette må vel bare bety at miljøet i akvariet ikke er som det burde.....at jeg må ha slurvet med et eller annet slik at det har dannet seg bakterier i bunnlaget/vannet som spiser seg inn på coryene..?

Jeg lot i hvertfall coryene være i boksen litt mens jeg tømte akvariet for alt, og rengjorde det skikkelig. (ikke filteret da..) Sanden kastet jeg og byttet ut med ny, orket ikke stå å rense den gamle, og jeg ville få coryene fort over i akvariet igjen.
Fant en hel haug med småttinger i vannet jeg tok ut og de fikk flytte inn i yngelkaret hos de andre nyfødte.
Så flyttet de voksne tilbake igjen i renskurt akvarie, og jeg skal fortsette å bytte mye vann hver dag til finnene er fine igjen, evt. starte en kur med esha 2000 hvis det ikke blir bedre.
Usj, finneråte...i mitt akvarium, jeg som er rengjøringsfrik på grensen til det sykelige, både i og utenfor akvariet :b

Nå vet jeg ihvertfall hva som er galt, så da er det bare å sette i gang tiltak, masse rent vann!

Litt bilder av pasientene...

coryene er ikke blitt rosa altså, det er bare gjenskinn fra de røde kjøkken-krukkene mine


[External Image][External Image][External Image]
Plussmedlem
Hvis det er det samme som jeg fikk på mine hjelper ikke Esha2000. Husker ikke helt hva jeg måtte til med til slutt.
Utbruddet mitt kostet meg en trio med leksklare L200, et lekspar L260 pluss litt annet. Håper ikke du har det samme...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap