Det var en gang et lite akvarium... (side 2)

Eget akvarierom, så fantastisk
Ja, jeg er veldig glad for å ha fått det rommet. Nå kan jeg slappe av litt mer når jeg skal ordne i karene, for det gjør jo ingenting å søle
Jeg er ikke så glad i kombinasjonen store mengder vann og nylagt parkett.

Enda en bra ting er at nå kan jeg prøve meg på oppdrett av sterbaiene mine
I et sånt rom gjør det jo ikke noe om det står yngelkar på rekke og rad. Det tar seg ikke like godt ut i stua liksom..

Apropos, sterbaiene har lekt og lagt egg hver eneste dag nå. De er skikkelig hyperaktive og danser bortover glasset i et sett, så nå finner jeg egg overalt [External Image]
Cory-yngel :)
Det går visst litt i rykk og napp med oppdateringer i denne tråden. Grunnen er at det er vår og sommer temperaturer, og da blir det grilling og sosiale sammenkomster som opptar tiden

Den nye 300 liter'n er fortsatt under klargjøring. Har bestemt meg for å ha en trio med acei oppi der i stedet for maller som var den opprinnelige planen, og da blir det plutselig litt mer arbeid som må gjøres.
Er i gang med å legge på plass stein, men foreløpig er det ikke så mye å vise frem. Legger ved et bilde fra sånn halvveis i prosessen, det tar litt tid med denne steinen fordi noen av de skal kappes for å passe slik som jeg vil, og jeg er ingen racer med vinkelsliper akkurat....

Sterbaiene mine la egg igjen for litt over en uke siden og jeg plukket ut 10 av eggene og la de over i en boks for seg selv. De har klekket nå og ser ut som tynne tråder med kulemage og to øyne (bilde) Altså....jeg håper de er "rene" sterbaier, de to som leker i et sett er nemlig ikke helt like...det oppdaget jeg nettopp når jeg tok bilde av de to. Har lagt ut tråd på ID.

Ancistrusene mine er våryre om dagen og jeg lurer på å ta fra de hula for å unngå fler egg og yngel. Jeg har nå et sted mellom 40 og 50 mini-ancistruser som sutter rundt i 60 liter'n og har virkelig ikke plass til fler.
Hunnen var på en kort ferie i selskapskaret og jeg brukte faktisk flere dager på å få hun ut derfra igjen. Nå skal det sies at jeg er elendig på å fange inn fisk....
Anyway, så fort hun var tilbake hos hannen så var det rett inn i hula og hygge seg, selv om noen av barna enda ikke har flyttet helt ut derfra. De liker visst hverandre veldig, veldig godt...
Hulebygging...
I dag har jeg vært hos en venninde og funnet mange fine stein som jeg vil ha i akvariet. Fikk også noen naturskifer stein av en nabo.

Men....stable stein høres jo så enkelt og greit ut, men det er ikke det. I hvertfall ikke for meg, jeg ble helt clueless der jeg sto med steinhaugen min. Litt deprimerende at jeg faktisk ikke har fantasi nok til å lage steinhuler :b
I et oppgitt øyeblikk lurte jeg på å bruke brostein og skiferhuler og bygge en symetrisk boligblokk til fiskene....frister enda

For ikke å snakke om hvor skummelt det er å bygge med tunge stein i glasshus...
Jeg vet noen silikonerer fast steinene både i hverandre og i isopor, men da blir det jo uforanderlig. Det er jo litt greit å ha muligheten til å flytte litt på ting hvis man skal rengjøre steinen eller man skal ha ut en fisk som gjemmer seg i en hule...eller rett og slett hvis man vil ha innredningen anderledes etterhvert.

*sukk* Lage kar til malawi er mer jobb enn jeg så for meg, men jeg skal få det til, og det skal bli bra
Har fått kjøpt inn pulver til å blande i vannet for å få de rette verdiene, div. mat til mbuna, og en større varmekolbe. Kjøpte også esha 2000 og esha exit, har enda ikke hatt sykdom i karet, men det kommer nok en gang. Greit å være forberedt...

Må jo også nevne at jeg gleder meg veldig til karet er klart Har ønsket meg acei leeenge!
Kunne også tenke meg å ha demasoniciklide, men siden de bør være en stor flokk sammen, så føler jeg at akvariet blir for lite selv om det står 250liter i basen.
Jeg har en forkjærlighet for blå/svarte ciklider så hvis noen har tips om andre som kunne passe så setter jeg pris på råd om sammensetning...selv er jeg jo helt grønn, men jeg leser alt jeg kommer over

Legger ved bilde av barteliten min som tok seg noen sek. pause fra agurk-sutting, det er første gang jeg har sett han ikke hengende fast i noe.
Såret cory :(
To av leopardusene mine har blitt gnafset på av den grinete L144 hannen min
Jeg oppdaget en med sår på nesa i går, og da jeg skulle se til den i dag, så kommer det jammen svinsende en til med gnagesår.

Han har aldri skadet noen av de små coryene for de fjerner seg kjapt, men leopardusene er mye mer trege og godmodige så han rekker å få tatt en bit.
Det er skikkelig leit og jeg blir ganske motløs kjenner jeg.

De har hele tiden vært så harmoniske, han og coryene, men etter det ble litt størrelse på bartene hans så har han begynt å herje rundt i karet som en villmann.
Får så vondt av coryene mine som har disse sårene, det ene er ganske dypt. De vimser rundt og spiser som vanlig, ikke noe finneklemming eller noe, så det ser ikke ut som de er plaget men....det ser ikke bra ut synes jeg.

Barteliten må ut av karet. Selv om han bare gjør det som er naturlig for han, så kan han ikke fortsette å herje med de snille coryene.
Jeg skal sette han i den ene 60-liter'n der kampfisken bor så lenge, så får jeg se om jeg flytter han inn i 300 liter'n når den er klar, eller om jeg skaffer et eget akvarie til han.

Jeg skal bytte vann hos coryene nå, tok rengjøring for tre dager siden, men nå er det jo viktig å holde det rent så sårene kan gro uten å bli infisert av noe tull.
Legger ved et bilde av den ene coryen, det er dårlig, men man ser såret tydelig.
Bedring :)
Jeg tittet nettopp inn til coryene og de ser bedre ut begge to. På den som var minst skadet har såret allerede lukket seg nesten helt, og på den andre har det trukket seg sammen litt i sårkantene. Er forundret over hvor fort sår tydeligvis gror på fisk
Fikk ikke tak i barteliten i går, han forsvant inn i en rot og sugde seg fast og jeg ville ikke begynne å dra ut innrednigen for å få tak i han. Det hadde nok stresset opp de andre innbyggerne også.
Jeg skal lokke han inn i håven etterpå med litt artemia i gele, den klarer han ikke motstå

Ble sittende i går å titte inn i 160 liter'n for å finne ut av om det var noe jeg kunne gjøre for å begrense kranglingen i karet, og da kom tanken snikende at jeg kanskje har for mange fisk der.
Det er jo nesten bare bunnfisk og de har kanskje for liten plass, slik at de går oppå hverandre?

Akvariet er 100 cm. langt og 45 cm. bredt. jeg har 5 leopardus, 8 sterbai, 8 panda og 4 kuhlii og tre L144 i div. størrelse: Barteliten som er voksen, en mellomstor hunn og Yngve som er 2 cm. bare.
I toppen svømmer det et par dverg-gurami og en hunn kampfisk.
Det blir 28 fisk som deler plass på bunnen....det høres mye ut. (og enda ser det ut som karet er nesten tomt siden coryene stort sett ligger under røttene.)

Heller mer og mer mot å sette opp et eget kar til L144 i reolen i det "nye" rommet.
Det kommer hvertfall ikke på tale å kvitte meg med bartegutten min, det ligger en liten historie bak akkurat den fisken, så han betyr mye for meg
Ellers går det fremover med 300 liter'n, har fått på plass litt mer stein. Synes det aldri blir nok oppi der, og jeg sliter litt med å plassere steinen "naturlig".
Det høres enkelt ut å finne "vanlig gråstein" og legge det i en naturlig haug, men det er faktisk vanskelig.
Jeg synes all stein jeg finner inneholder enten kråkesølv, marmor eller rust så enkel gråstein må virkelig letes etter.
Er litt i tvil med noen av steinene jeg allerede har puttet oppi, men jeg skal være nøye med å teste vannet fremover for å se om noen av de påvirker vannverdiene.

Prøver å lage meg en liste nå over hvilke fisk jeg vil ha i akvariet og så får jeg sjekke de opp mot hverandre og se hvilke som kan gå sammen.
Har fortsatt veldig lyst på demasoni ciklider....jeg ser jo at mange har de i 250 liter, så det hadde kanskje blitt plass selv om jeg skal ha 3 acei der.
Hmm...får tenke litt på den

legger ved et bilde av den lille fremgangen i karet.
Skal legge inn mer stein i løpet av dagen.
De bakerste steinene mot bakglasset er silikonert fast med en liten firkant av styrofoam (bilde)som beskyttelse mellom stein og glass, jeg har også 2 cm. styrofoam i bunnen med ca. 8 cm. sand over.
Det burde vel være nok beskyttelse?

Var en stund fristet til å lage kunstige steinrøyser av styrofoam som jeg har gjort i terrariet, men det er vanskelig å få det naturtro nok.
(bilde av fjellet i terrariet)
Steinene er på plass
Jeg skal ha noen fler skiferhuler og noen skiferplater, men de skal ikke silikoneres så de kan jeg putte oppi senere.
Skal også bestille noen egnede planter.[External Image][External Image][External Image]

All stein er silikonert fast, så det skal ikke rase ned noe med det første.
Endelig er 300l klar :)
Nå står endelig akvastabilen klar til å ta i mot ihvertfall et par fisk sånn til å begynne med
Pumpa ble kickstartet for tre uker siden og surrer og går sammen med en ekstra innvendig, innkjørt pumpe som jeg har hatt hos ancistrusene.
De skal bli de første til å flytte inn i sitt "store" nye hjem, og hvis alt fortsatt er bra om et par uker, så kan jeg hente ciklidene som skal være der.

Det har vært litt frem og tilbake med hvilke arter jeg skulle ha, og ikke er det så lett heller for en nybegynner å rote seg frem i jungelen av familier og undergrupper som ikke skal blandes osv. Men tror nok jeg skal prøve meg på acei og hongi

Legger ved et bilde fra da karet ble fylt opp, så blir det vel bilde av det ferdige resultatet i morgen når ancistrusene er på plass

Bilde 2, verdens flinkeste far med sin store barneflokk, han lar de spise først


[External Image]
Så søte små

Synes karet ditt ble veldig fint, nesten så jeg ble fristet til å ha et steinete malawikar selv
Tusen takk, det var hyggelig å høre
Det skal bli spennende å prøve et kar med bare stein, håper jo på at det skal være litt mindre jobb med det enn et med planter...vi får se

Må bare legge inn et bilde her selv om det ble helt tåke og ufokusert.
Dverg-guramiene og kampfisken svømmer stort sett sammen frem og tilbake hele dagen, dverg-paret har helt godtatt at Ruby kan få være en av dem.
Bildet viser at de er ganske så synkronisert der de alle tre gjorde helomvending nøyaktig likt
Slenger inn noen bilder av dverg-guramiene og en panda [External Image][External Image][External Image]
Et uhell kommer sjelden alene...
I går kveld da jeg hadde min episode med ancistrusen, (les: tabber jeg har gjort)
Så klarte jeg også å søle vann i kontaktene mellom de to 63 literne :/
Noe som resulterte i at den ene pumpa tok kvelden med et *poff*.

Bestemte meg for å flytte yngelen over i 160 liter'n, de er såpass store nå og det virker som de klarer seg fint oppi der.
Nå er det altfor mange bunnfisk der, så jeg gjør i stand akvariet til at en gruppe med corydoras kan flytte over i den tomme 63 liter'n.
(Jeg sier "gruppe" fordi det spørs om det er pandaene eller sterbaiene som går i fiskefella først, har ingen lyst til å håve opp fisk i dag)

Skal flytte de andre coryene over i eget kar også, bare de langsnutede skal være i 160 liter'n, og et enkelt regnestykke sier da at jeg må skaffe meg et kar til...Har kikket litt på 160 liter'n fra dahls dyrerike, den har samme mål som juwelen, jeg liker at det er langt og ikke så veldig høyt.
Det blir passe plass for L144 og da trenger langsnutene bare å dele med de fredelige guramiene og baby-ancistrusene.

Jeg har lagret noen fisk i 300 liter'n også så lenge, har heldigvis ikke begynt å øke ph til malawi oppi der enda så verdiene er omtrent de samme som i de andre karene.
Det ble kanskje litt rotete det her, men da blir karene som følger:

160 L med L-maller.

160 L med gurami, leopardus og kuhlii.

63 L med sterbai

63 L med panda

300 L med malawi

+ div. yngel og sneglekar.

Neptun, kampfisken skal også bo i et av disse karene (ikke malawi selvf.)
hvis ikke jeg setter han i pensjon hos en venninde av meg som har veldig lyst å ha han.
I går kveld måtte jeg avlive den ene leopardusen min, den med det store såret.
Jeg har i en ukes tid nå forsøkt med hyppige vannbytter, jeg har også medisinert hele karet i tilfelle det skulle være noe slags parasitt som forårsaket såret og ikke bartegutten min.
Såret har sett stabilt ut hele tiden derfor har jeg ventet med å gjøre noe, men i går morges så jeg at det hadde blitt dypere og større i omfang. Det strakk seg helt opp rundt øyet og fisken klemte med ryggfinnen.

Jeg måtte jo bare avlive den...og det var selvfølgelig ikke hyggelig, men godt å tenke på at den ikke har det vondt mer.
Det var min første corydoras jeg har måttet avlive, har kun mistet denne og en sterbai som ble sittende fast i pumpa, siden oppstart i oktober i fjor.
Jeg håper bare at såret ikke er tegn på noe sykdom i karet, jeg har jo vært heldig og sluppet unna sånne ting hittil.

Kan ikke si jeg ser noe mistenkelig med de andre fiskene, bortsett fra at de klør seg innimellom etter vannbytte, men det leste jeg her inne at kunne være p.g.a. snøsmelting og tilsetninger i vannet på våren....håper det bare er det da.

Fikk flyttet 6 stk. av pandaene inn i 63 L. i går. Det er fortsatt to igjen som skal over, men de lot seg ikke fange så lett.
Det var egentlig ganske komisk...jeg la jo ned en "fiskefelle" i karet, men siden coryene har blitt ganske store nå, så kuttet jeg av tuten på flaskehalsen sånn at åpningen ble litt større. De snur og vil ikke gå inn når det blir for trangt.

La ned flasken og lot de være i fred i 5 min.
Når jeg kom tilbake, var det ikke en eneste cory der, men begge dverg-guramiene, kampfisken, to kuhlii, en L144 og en reke satt der og koste seg med mygglarver
Merk at dette var en liten halvliters flaske, de sto som sild i tønne.
Merkelig nok ingen panikk, de var for opptatt med å gumle

Bilde av barteliten, snakk om å få maten servert på døra... [External Image]
Stein huler
I går fikk jeg steinhuler i posten som jeg har bestilt fra ebay. De var faktisk ganske fine, veier nesten ingenting, og var lette å plassere.

Steinhuler
Kule huler! Har du en link til den personen du kjøpte de fra?
Klikk på steinhule linken over så skal du komme rett inn på den
Portoen er ikke så verst heller, jeg passet på å bestille andre akvarieting av samme selger og da fikk jeg levert alt for den samme summen.
Det tok bare 5 dager før pakken var her
Tsk... Øyelegen sa det ikke var noe problemer med synet mitt... Kansje på tia med en 'second opinion', hehe
Sol og glade dager :)
Det har ikke blitt gjort stort i akvariene mine denne helgen. Ellers pleier jeg å sette av søndagen til vannbytte og opprydding, men det har jo vært så varme, fine dager i det siste Og når man da kan velge mellom rensing av pumper eller jentetur i cab'en med håret flagrende i vinden...tja, har ikke dårlig samvittighet over å utsette renholdet en dag eller to da

I går fikk jeg hvertfall tatt meg en tur til Tam på rolvsøy. Tittet på de store koi'ene de hadde i et kar der, og de var sååå fine! Misunner virkelig de som har hagedam med sånne i...
Syntes litt synd på en enslig adolfoi som gikk i et kar der...den har vært alene der en god stund nå. Fristende å ta den med hjem, men jeg vet jo ikke når evt. jeg kan få tak i flere av de så det blir litt dumt.
Må lære meg å tenke med hodet og ikke hjertet som jeg gjorde i begynnelsen av hobbyen....kjøpte jo med meg alle som så enslige og stakkarslige ut
Endte opp med kjøpe et par kuhliier til, så nå er de 6 stk.

Var også en tur i dyrebutikken i østfoldhallen, slo av en prat med Richard som er like blid og service innstilt bestandig Ble bedt om å forhøre meg om noen trenger 720l. brukt Akvastabil i strøken stand, i såfall ta kontakt med butikken

Fikk et fødenett i posten i dag, (veldig finmasket) tenkte å prøve med cory-egg oppi der så fort sterbaiene setter i gang igjen. De har ikke lekt noe mer etter at jeg flyttet pandaene...? Merkelig.
Har ikke sett noe til yngelen deres fra forrige egglegging heller, puttet de oppi foreldrekaret for en uke siden... Det var kanskje litt tidlig å flytte de dit.
De er jo ikke så lett å få øye på heller da, så det kan jo hende de plutselig dukker opp

Pandaene mine har blitt veldig store på den lille stunden jeg har hatt de, de er nå like store som sterbaiene som jeg har hatt siden før jul.
Kjøpte jo pandaene på auksjon 20. mars og da var de halvparten av str. til sterbaiene.
De har også begynt å vimse mye på glasset i det siste. Kanskje det blir egg der snart? Er jo lov å håpe


Masse fine bilder av fiskene dine..

Han har jammen litt å passe på han pappaen din også. Her går dei i fødenett enda, eg veit ikkje kor tid vi tørr slippe dei fri siden Bartebust ikkje gjorde jobben så godt som pappa i starten
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap