Det var en gang et lite akvarium... (side 3)

Det har gått bra å slippe ynglene ut til de andre fiskene, de var ca. 1,5 cm. når jeg puttet de i 160 liter'n.
Hunn-kampfisken og guramiene var veldig nysgjerrig på ynglene de første timene, men nå blir de oversett.
Det jeg synes er overraskende er at den grinete L144 hannen min ser ut til å passe på de små.
De får være inni hulen hans og jeg ser ofte at han har to små sittende oppå hodet sitt å sutte Skulle tro han ville jage de siden de ikke er hans barn, men det gjør han ikke. Det er bare alle andre som får smake hans vrede...


Bilde: Barteliten går amok med tubifex'en.[External Image]
Panda-egg!
Jeg bare visste det var noe på gang i det karet
De vakre småfiskene mine har lagt sine første egg etter å ha fått kaldt vannbytte, tubifex og frosne, røde mygglarver.

Legger ved et bilde av et egg som var så pent og pyntelig lagt på toppen av rota, høyeste punkt i akvariet, oppi en liten dott javamose
Søte fiskene....
(jada, kanskje litt vel oppspilt her, men jeg er ivrig nybegynner og bør være unnskyldt..)
[External Image]
Grøss og gru...alger!
Våknet opp til grønt akvarium i dag.
Altså....jeg har hatt grønnskjær i vannet før, men denne gangen er det ekstremt. Jeg måtte for sikkerhets skyld spørre ungene om kanskje de hadde puttet noe oppi der, for det var en sånn tett, giftgrønn farge. Men det hadde de jo ikke..

Jeg burde visst at grønnalgene var i anmarsj, for jeg vet godt innerst inne at jeg har overforet i det siste....de lange, svarte trådene som har dukket opp på sverdplanten er også et bevis på det.
Har fortrengt de trådene en ukes tid nå og prøvd å innbilde meg selv at det sikkert er planten som får nye røtter...*kremt*..oppå bladene...

Så nå er det store, hyppige vannbytter som gjelder, og fiskene får leve på vann og kjærlighet en liten stund

Coryene som la egg i går hadde selvfølgelig spist opp eggene sine, men de er fortsatt yre, så tror nok det kan komme noen egg i kveld også. Da skal jeg prøve å få samlet de opp før jeg legger meg.

Bilder av kuhlii og yngve's foreløpig siste måltid og ekle alger.[External Image][External Image][External Image]
I går ble det gjort en skikkelig opprydding i karene.

Jeg tømte 160 liter'n nesten helt for vann slik at det skulle bli lettere å få håvet ut fisk. Jeg har jo holdt på lenge å prøve og få ut sterbaiene b.l.a. men når akvariet er en jungel og med røtter som sitter fast i bunnen med sugekopper, så er det ikke så lett å komme til med håv...
Og fiskefelle? Glem det, sterbaiene mine har skjønt opplegget og lar seg ikke lure
Leopardusene derimot vil gjerne inn der. Store og tykke som de er så skviser de seg inn, får full panikk inni flaska, jeg heller de ut....og de kommer svinsende tilbake rett etterpå og skal inn der igjen. Jeg vet ikke helt om de er uredde eller bare fryktelig dumme

I løpet av en times tid fikk jeg hvertfall fordelt fiskene slik:

8 sterbai+kampfisken Neptun i 63 liter.
8 panda+reker i 63 liter.
2 ancistrus+2 l144 og 4 dvergbotia i 325 liter'n. (botiaene skal gis bort)
4 leopardus+6 kuhlii+2 dverg-gurami + baby-l144 og hunn-kampfisk+reker) i 160 liter'n.
I samtlige kar er det ukjent antall sandsnegler+ noen jegersnegler.

Alle eplesneglene mine er "lånt" bort, jeg skal begynne med de igjen når jeg får satt opp et eget kar til de. Skallet deres krever litt andre verdier enn det jeg hadde i karene mine.

Jeg er så lettet over å være ferdig med den oppryddinga, og jeg ser tydelig på fiskene at de har det bedre nå. Sterbaiene og Pandaene har vimset og lekt på glasset i dag, tydelig fornøyd over å ha sitt eget kar med bare sine egne.
Har aldri sett de så vimsete og aktive som nå.

I 160 liter'n har det jo nå blitt god plass, guramiene i toppen, coryene på bunnen og kuhliiene under catappabladene Yngve, l144-babyen, er over alt.

I yngelkaret har jeg samlet så mange ancistrus-barn som jeg klarer, det kommer en fra forumet og henter de i morgen og det er jeg så glad for!
Begynte å vokse meg litt over hodet, denne ynglingen til disse vår-yre mallene

Så, til sorgens kapittel....til tross for at jeg har byttet så godt som alt vannet i 160 liter'n og kastet de alge-infiserte plantene, så er vannet fortsatt helt grønt.
Det ser ut som jeg har pimpa akvariet med grønt led-lys. Litt sånn rave-party stemning over akvariet mitt nå, og det var ikke akkurat den looken jeg var ute etter.
Så...på mandag skal det testes ut en uv-pumpe oppi der
Ja, jeg kunne jo ha dekket til akvariet en ukes tid men....uv-lys skal jo være så bra, så da prøver vi





[External Image][External Image]
Nå har ancistrus barna blitt hentet av en veldig hyggelig akvarist fra fredrikstad, som skal ha de i mallekaret sitt. Der får de det nok bra

Pandaene la masse egg i går kveld, og når jeg tittet inn til de i dag så var det en del egg som ikke var spist. Alle lå i javamosen så jeg flyttet bare hele greia opp i fødenettet i yngelkaret, sammen med noen catappa-blader.
Synes det er greit å ha de i nettet til de har klekket for da er det lettere å holde øye med de.
Når de klekkes om en ukes tid skal de få micro-orm og artemia.

Jeg vet ikke hva det har blitt av yngelen til sterbaiene, jeg var nok altfor kjapp til å putte de i 160 liter'n... og hvis de ikke har klart å gjemme seg godt nok, så har de vel blitt mat for guramiene. ( ikke særlig smart tenkt av meg det der..)
Nå har jeg satt opp yngelkar kun for corydoras og der skal de få gå helt til de er store nok til å klare seg i foreldrekarene.
Man lærer heldigvis av sine tabber
Jeg har nettopp sett en dokumentar jeg vil anbefale, "Amazon river".
(Bare å søke på det på nettet, så finnes det nok av linker)
Handlet om regntid og tørke i regnskogen og alt som lever under og over vann der, b.l.a. discus, arowana, tetra, øksfisk, lungefisk, kattemalle, piraja m.m.
Utrolig fint å se på

Ble veldig fascinert av de to meter digre vannliljene med pigger på, for ikke å snakke om gigantiske mengder med pistia
Sterbaiene mine la masse egg i går, jeg plukket de ikke ut, og i dag var det bare merker på glasset etter der de hadde vært. Regner med at kampfisken også forsynte seg godt av disse
Jeg skal titte inn til de litt oftere slik at jeg får plukket noen egg, det hadde passet fint nå som det også ligger panda-egg til klekking.
Kjenner jeg gleder meg over at de er så ivrige i leken om dagen, det må jo bety at de trives og at jeg endelig har fått til noe riktig

Den ene hunnen hos sterbaiene var riktig så velvillig fotomodell i går kveld, legger ved bilde av henne og av yngel-karet med panda-eggene.

Håper alle har en flott 17.mai i dag, her er vi slitne og mette av hurra og godsaker, og det skal bli godt med rolig kveld i sofakroken [External Image][External Image][External Image]
Den fortsatt "ukjente" sterbaien om man kan si det sånn.
Jeg har virkelig trålet gjennom bilder av all slags corydoras på de forskjellige nettstedene som finnes, og jeg finner ingen som ser ut som denne.
Lurer på å bare konkludere med at hun er en lys type sterbai, litt blond.... [External Image]
Litt bilder

Jeg foret L144 med jordbær her om dagen, noe som resulterte i at hunn-kampfisken Ruby sirklet rundt og bruste med finnene og la an den sterkeste rødfargen hun klarer
Hun skulle virkelig vise jordbæret at hun hadde den fineste fargen i karet her!
Kampfisk er rare [External Image][External Image]
He, he, såklart hun er mye tøffere enn et jordbær ;D
He he Det er morsomt det der at kampfisker reagerer på farger.

Nå begynner svevealgene å forsvinne i 160 liter'n. (bilde)
Det eneste jeg har gjort er å bytte ut litt vann hver dag og foret minimalt, men jeg har hatt på lys og ikke dekket til akvariet. (motsatt av hva man skal gjøre, men det har jo virket, og bare på få dager)

Jeg har også begynt å tilsette happycont fra happylife i vannet ved vannbytte, det er jo mulig at det middelet har hatt positiv virkning på algeveksten.
Det er en tilsetning som skal fjerne klor og tungmetaller fra vannet, det inneholder også aloe vera som skal styrke fiskenes slimhinner.
Jeg kjøpte det for å forhindre at fiskene skulle begynne å klø ved hvert vannbytte, og det virker!
Har brukt det i alle akvariene og helt fra første dag er det ingen som har sprettet eller kastet seg ned i sanden Anbefales!
Happycont

Ancistrus ynglene mine vokser godt om dagen, spesielt en som er alene sammen med pandaene, han er større enn de andre og mye mørkere.
Han har nok fått fargene etter mammaen sin, hun er nesten svart mens faren er lysebrun.
Pappaen ligger med egg i hula igjen, men nå kommer det jo snart acei i det karet så da regner jeg med at det ikke er så mange yngler som klarer seg.
Det høres kanskje fælt ut men jeg har jo ikke plass til ubegrenset med ancistrus heller...
Mulig det kommer et kar til i hus da

Det har tatt litt tid med malawi-karet, jeg vil at det skal være skikkelig innkjørt og stabilt, og det har det blitt nå.
Nå må jeg bare få ut botiaene før jeg kan hente acei'ene mine. Jeg har gitt de bort til en på forumet her mot at jeg får hjelp til å håve de ut
Det er virkelig ingen lett jobb å fange 4 lynkjappe dvergbotia i 325 liter med faste, silikonerte steinhuler :/

Panda-eggene har klekket, men det var mange egg som mugnet denne gangen, selv om de er i yngelkaret med bra pumpe. Litt merkelig egentlig for de første eggene jeg klekket lå i en boks uten pumpe eller varme, bare et catappablad og der klekket alle....snodig.

Jeg har kjøpt nye pumper til 63 literne, Eheim biopower 160. Jeg er veldig fornøyd med de, fargen er mørk grå (ikke blå som på pakken) og de er lydløse Liker ikke den typiske grønne eheim fargen.

Ellers var jeg en tur ut på byen i helga for å feire bursdagen min, og hva fant jeg der...skiferstein til akvariet
Er man akvarist, så er man akvarist i alle situasjoner. Nå er skiferen i malawi-karet [External Image][External Image]
Botia-lek :)
Dvergbotiaene mine har hatt en merkelig oppførsel i dag som jeg er ganske sikker på er lek.
Disse er jo utrydnings truet og fremstilt med kunstige hormoner, og skal være nesten umulig å drette i akvarium. Så resultat forventes ikke, men jeg synes det er godt å vite at de trives såpass at de leker

Jeg har lagt inn video av litt av leken på youtube og skal prøve å legge den inn her, det ligger også andre videoer av fiskene mine på kanalen

Edit: Får visst ikke til å bygge inn videoen her selv om jeg følger oppskrift fra moderator, det har gått før men....De som vil se botia-leken får klikke på linken i stedet

Botia-lek
I dag har jeg oppdaget to leopardus til med sår i ansiktet
Det ser akkurat ut som det den forrige hadde, lyserosa, dype groper. Jeg har medisinert de med esha exit for å se om det kan hjelpe til å hele sårene, men jeg har ikke så store forhåpninger siden det ikke funket på den forrige.

Jeg skjønner bare ikke hva det kan komme av....Alle de andre fiskene er friske og raske. Kan det være fordi leopardusene er viltfanget? At de har hatt noe muffens i seg fra før?
Det er jo tydeligvis ikke noe smittsomt, for det er jo noen uker siden jeg avlivde den forrige coryen, og symptomer på de andre skulle jo vist seg nå da.
Usj, dette er så trist....jeg liker så godt de store coryene mine

Over til noe gladere, panda-ynglene fikk sitt første måltid med micro-orm i går og jeg kunne se tydelig etterpå at de hadde forsynt seg godt, skikkelige kulemager
Jeg har ikke sett fler enn et par-tre stykker av dem, så jeg vet ikke hvor mange som har klart seg. Jeg plukket bare ut 8 egg og jeg så jo at noen av de mugnet.
Fikk tatt et litt uklart bilde av den ene, det er ikke så lett for de gjemmer seg inni en kokosnøtt med javamose i og jeg tar jo bilder med mobilen.
Men de er så søte nå ca. 2mm. store og alikevel kan man se at det er en cory på måten den vimser rundt [External Image]
Selv nå, når de små er store nok til å flytte sandkorn i stedet for å gjemme seg mellom dem, er det sjelden jeg ser alle fiire på en gang. Nusselige svimehoder :o)
Ja, de er vakre Jeg er inne på rommet flere ganger om dagen bare for å stå å titte på de, og jeg blir like rørt hver gang jeg ser de små ivrige mini-coryene

Jeg har ikke fått ordnet noe mer på akvarierommet mitt enda, det gjenstår å rydde unna litt ting og få satt opp en reol til 63 literne.
Tenkte å kjøpe en ferdig, men nå lurer jeg på om det ikke blir penere med en hjemme-snekret en i stedet, da får man tilpasset akkurat som man vil ha det og det blir mer bygget inn.
Jeg vil også ha hvit farge på den siden veggene er hvite, og gulvet og akvariene går i svart så det tror jeg kan bli fint
Jeg fikk nye stuemøbler av kjæresten i går, så nå blir det mye skruing en stund, men om noen dager får jeg vel begynt på reolen

Leopardusene er ikke noe bedre og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med de. Jeg medisinerer jo, men de har begynt å bli slappe, klemmer med finnene og vil ikke spise.
Jeg har lest om forskjellige sykdommer, men jeg finner ikke noe som passer med symptomene. Det eneste som ligner er hull-i-hodet sykdommen, men den får vel ikke coryer?
Jeg får se an litt til i morgen om sårene ser bedre ut. På den forrige coryen så gikk det jo bare få døgn fra å være et vanlig sår til å bli en dyp grop langt inn i hodet.

Legger ved et bilde av hvordan det så ut når jeg først oppdaget det, allerede i går kveld var såret blitt større, nedover nesen liksom. Øynene ser også hovne ut og det ser ut som den har blodutredelser i munnen...*sukk*
[External Image]
I går ble det slutten for leopardusene, alle hadde fått dype sår på neseryggen og på den som var hardest rammet falt faktisk nesen av, med barter og det hele.
Det var så groteskt å se han svømme rundt som vanlig å lete etter mat, selv om nesen ikke var der
Jeg kan ikke fatte og begripe hva slags bakterie/parasitt, eller hva det nå er som de har blitt rammet av, som spiser seg inn i kjøttet på bare en dag! Derfor avlivde jeg de tre siste med sår, fordi jeg har sett det nå med to coryer hvor fort de blir oppspist, man rekker jo ikke behandle engang og det må være fryktelig vondt for dem.

Så nå er det ganske tomt i 160 liter'n....en liten L144 og 6 kuhlii på bunnen og de to guramiene og kampfisken i toppen.
Jeg renset karet skikkelig i dag, slamsugde bunnen og tappet ut så mye vann som var mulig uten at fiskene måtte flyttes. Luket litt også, så nå er karet veldig rent og ryddig og jeg har god oversikt over fiskene som er igjen. Jeg må holde øye med dem fremover i tilfelle dette med coryene er smittsomt.
Venter en god stund nå, før jeg skaffer nye fisk til dette karet.

I yngelkaret derimot, er det veldig trivelig om dagen
Det er rundt 15-20 knøttsmå rekebarn som tydeligvis har fulgt med inni javamosen når jeg flyttet over eggene. Og jeg har sett 4 cory-yngel i flokk i dag Det betyr at hvertfall halvparten av de 8 eggene jeg plukket ut har klart seg.
De spiser godt de små, jeg foret med artemia i dag og nå ligger de på sanden og hviler med oransje kulemager (bilde)

[External Image][External Image]
Flere panda-egg :)
I går kveld fikk jeg plukket ut noen fler egg fra panda-karet.
De har det med å leke sent på kvelden og eggene blir gjerne ikke lagt før ut i nattetimene. Jeg var allikevel sent oppe i går og da fikk jeg reddet 7 egg som jeg klistret i yngelkaret
Puttet de ikke i nettet denne gangen, det er jo bare cory-yngel og rekebarn som går der og de rører vel ikke egg..?

Pandahunnen var så søt der hun vimset rundt med egget mellom finnene. Hun ble litt skremt når jeg tittet inn i akvariet, og fortet seg inn i javamosen der hun styret og ordnet noe veldig. Etterpå svømte hun fort vekk, tydelig fornøyd med at hun hadde gjemt egget godt for meg

Jeg blir aldri lei av å se coryer styre med egg, de har en utrolig søt oppførsel.
Lurer litt på hvor store yngelen må være før jeg kan putte de tilbake i karet hos foreldrene?
Det går bare pandaer og reker der, samt en liten ancistrus på et par cm.
Og når begynner de å spise vanlig mat tro?
Hmmm...får lete litt etter info her inne på forumet i dag
Jeg har sett 6 mini-panda samlet i dag, og jeg er sikker på jeg så noe inni kokosnøtta, så da lurer jeg på om ikke alle 8 eggene klekket allikevel.
Eller om det har fulgt med flere egg enn jeg trodde i javamosen.

Begynte å plukke ut flere egg fra pandaene i sted, men ombestemte meg. Disse legger jo egg omtrent hver kveld, og hvis jeg skal plukke ut alt så blir det altfor mange pandaer her etterhvert
Jeg har skjønt at hvis jeg skal få tak i noen egg fra sterbaiene så må kampfisken få eget kar, for han gumler i seg eggene fortere enn jeg rekker å oppdage de :/
Litt synd det og da...for han liker helt tydelig å ha selskap.
De gangene jeg har hatt han alene så henger han bare i et hjørne og ser deppa ut.
Det hadde vært fint å ha han i 160 liter'n, men sist jeg prøvde det så fikk han juling av jenta som går der.

Jeg går med planer om å sette opp et eget reke-kar, der kan han jo alltids bo, han har bodd med rekene før og han rører ikke de minste reke-barna engang.
Hadde egentlig tenkt å ha et nano-kar til rekene, men jeg får se etter en 60 eller 100 liter i stedet så kampfisken får plass.

Har bestilt litt ting og tang i dag, b.l.a. ny luftpumpe og liquizell til artemiaene. Jeg har lyst at de skal vare lenger og kanskje bli litt større.
Blir gøy å prøve
Jeg har også bestilt nye dråpetester fra jbl, for den yngste poden min tok her om dagen og tømte ut flaskene oppi akvariet til sterbaiene!
Han sa i fra hva han hadde gjort rett etterpå så jeg fikk tømt ut alt og hatt oppi rent vann lynkjapt. Det ser ikke ut som de har tatt noen skade av det, heldigvis.
Han er bare 3 år og trodde det var fiskemat i flaskene de blir satt på øverste hylle fra nå av.
så kjekt å lese i tråden din!!!
utrolig artig å få yngel
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap