Det var en gang et lite akvarium... (side 5)

Jeg har nå fått fisk i malawi-karet
Valget falt til slutt på Rød Zebra og Acei White tail. Så nå har jeg 4 acei (en hann og tre hunner) og en zebra hann og en hunn. Han skal få to damer til, men hun jeg kjøpte de av hadde ikke flere hunner, så de må jeg få tak i et annet sted.

Har hatt de i noen dager nå og er overrasket over hvor rolig og harmonisk det er i karet.
Ut i fra alt jeg har lest om mbuna så forventet jeg meg vel egentlig litt kjegling, spesielt siden jeg ikke har så mange fisk sammen og acei'en er i flertall.

Det er dog tydelig at acei-hannen er sjefen der.
I går observerte jeg at han hadde valgt seg ut en hunn han ville flørte litt med, og som på et usynlig signal forsvant alle de andre bak en stor stein i hjørnet og der holdt de seg til turtelduene var ferdig

Jeg er veldig fornøyd med avgjørelsen om å ha malawi i dette karet, de er jo så "tamme" og sosiale. Så fort de ser meg samler de seg i flokk ved frontglasset og nistirrer på meg i håp om å få noen godbiter
Det er veldig kontrast til coryene som omtrent dør av skrekk når jeg ser på dem :b

Litt bilder [External Image][External Image][External Image]
Endelig er jeg ferdig med å flytte og fylle opp alle karene
Det eneste som står igjen på "akvarie-rommet" nå er litt maling og en lenestol så jeg kan sitte der å kose meg med hagebøkene mine mens jeg er omringet av yndlingsfiskene mine.
Finnes ikke noe bedre vel?

Innholdet i rommet er nå som følger:

C. Metae
C. Panda
C. Sterbai
Malawi-kar
Yngel-kar
Reke-kar

På bildet ser det ut som 63 literne i reolen er av forskjellig str. men det er bare synsbedrag p.g.a. forskjellige lystopper. Så fort jeg får rammet inn og skjult toppene så blir det nok seendes mye bedre ut

Reolen som står ved siden av malawi-karet er fra biltema, den skal tåle 265 kg. pr. hylleplate og den egner seg fint til akvarier hvis man skrur den godt fast i veggen og bytter ut sponplatene med gulvspon i stedet, den er mye hardere.
Jeg har også malt den sort med Nordsjø Ready som er til både tre og metall.
Bare et lite tips til billig akvarie-reol
[External Image][External Image]
River meg løs fra hagen for å oppdatere litt her

For en uke siden skaffet jeg fler hunner til rød zebra-hannen min siden det er å lese overalt at han skal ha et lite "harem" med minst tre hunner.
Fikk tak i to flotte, oransje damer som var fullvoksne og tenkte at disse kommer han nok til å like! Men nei.... Det ble full krig i karet når jeg slapp de ut og han jaget de rundt som en galning.
Jeg tenkte at det sikkert roet seg etter hvert, og at han bare skulle sette de litt på plass siden de var nye, men neste morgen fant jeg den ene vettskremt i et hjørne med fillete halefinne. Hun slet også med å holde seg rett i vannet og svømte med halen opp og hodet ned.
Jeg håvet henne ut og satte henne i et kar for seg selv for å se om hun kunne komme seg til hektene igjen.
Når hun ble fjernet så var det hunn nr. to som fikk gjennomgå
I går måtte jeg avlive begge to da ingen av de så ut til å komme seg over mishandlingen og bare fløt rundt oppned.

Nå er hannen rolig og fornøyd igjen og graver flittig gytegrop bak en skiferstein hvor han og yndlingsdamen hans oppholder seg mye.
Han verken jager eller napper finner på henne.
Der jeg fikk disse fra så gikk de også alene som par, og de har fått et par kull med barn, så det er tydelig god kjemi der.
Jeg tror han trives med bare en kone så jeg lar det være sånn for nå.

Men usj, jeg har dårlig samvittighet for de to vakre hunnene som jeg sendte rett i armene (finnene) på konemishandleren

Bilde av den ene utstøtte frua før hun ble maltraktert.
Over til noe hyggeligere, jeg gleder meg over endelig å ha fått satt opp et eget reke-kar og koser meg med å innrede det
Er ikke ferdig enda, men har kommet godt i gang. Har snekret sammen et lite "tre" av en moorkien-rot og javamose som jeg synes ble ganske trivelig [External Image]
Panda-barna har flyttet inn til sine foreldre og det er veldig sjarmerende å se de små ved siden av de store
Det er stor forskjell i str. på disse barna enda det bare er en knapp uke som skiller de i alder. Det er spesielt en fra første kull som er uvanlig stor synes jeg...enten det eller så er de voksne pandaene mine småvokste for den er ikke liten i forhold til de.

Legger litt diverse bilder ut nedover her, jeg vet de er ufokuserte og tåkete, har litt vanskelig med å holde kameraet stødig om dagen grunnet vond nakke og armer, så det blir litt skjelvent

(sjekk yngelen i front på bilde 1, den er jo dobbelt str. av de andre..)

Bilde 2 og 3 er de mindre ynglene.[External Image][External Image][External Image]
Love is in the air...(water) ;)
Det er bebbiser på vei i samtlige kar!

Oppdaget for et par dager siden egg i alle cory-karene og plukket ut rundt 40 stk. fra metae og sterbai + noen få panda i tilfelle noen skulle falle fra i gruppen jeg har.
Noen av eggene til metae har alt klekket så de har nok vært lagt tidligere uten at jeg har sett det.
Metae sine egg er store, i hvertfall i forhold til sterbai's små semulegryns-egg

Da jeg matet malawiene var det en frøken som ikke ville spise, hun hadde bollekinn og dobbelthake, så da er det småttiser på vei der også
Det er rød zebra-hunnen som tygger, og hannen er tydelig fornøyd og vokter rundt henne.
Ingen flere tegn til lek hos acei'ene, de er bare opptatt av meg og fõrboksen....
[External Image]
Bilder....[External Image][External Image][External Image]
Kjempefine bilder og bra tråd! koselig å lese om deg og fiskene.

Hilsen Johanne
Plussmedlem
Følger med, men det er vel kanskje høflighet å legge igjen et lite "spor"?
Tusen takk begge to
Det er så koselig med litt tilbakemeldinger, ellers får man lett følelsen av å bare rable ut i det store intet
Jeg tilbringer faktisk mye tid på akvarierommet mitt om dagen til tross for sol og sommer, og det begynner å bli levelig der nå.
Har fått ryddet ut ting som ikke skal være der, og pyntet på ting som være der..imot mitt ønske :/
I hjørnet av rommet står nemlig et monster av en sentralfyr, som jeg først tenkte var en god ide for den holder jo temperaturen jevn i rommet hele tiden....men det er nesten umulig å få det koselig med en sånn stor kloss i rommet med rør hit og rør dit.

Naborommet er mye penere med panelerte vegger, gulvfliser og sluk i gulvet der også.... Hvorfor i himmelens navn valgte jeg ikke det rommet da?!
Nå har kjæresten flyttet inn alle sine ting der, så nå er det hobby/verktøysrom :/
Jeg kunne nok blafret pent med øyenvippene og fått byttet, men for å være ærlig, jeg orker ikke tanken på å tømme ned alle akvariene igjen :b

Skal legge inn noen bilder etterpå så det går an å få et inntrykk av rommet i det minste.

Dagens dårlige nyhet: fant en død kuhlii-ål som barteliten drev og laget sugemerker på. Usj!! Det var ekkelt..

Dagens gode nyhet: Alle coryene leker og leker....og er i superform
Så da passer det bra å nevne her at flukesolve
som jeg brukte mot finne-parasittene til metae'ene fungerte på dagen! Bare to-tre timer etter jeg puttet pulveret i vannet så var det ikke en eneste "mark" å se
Bare glad og leksvillig corydoras
Anbefales, og skal hamstres inn!
Da har jeg fått somlet meg til å ta noen bilder av rommet, bedre sent enn aldri..
Bestemte meg plutselig for å sette opp en reol til der, så nå er det litt kaos der igjen.
Denne reolen er ikke til flere akvarier da, jeg skal ha den til oppbevaring av ting og tang som følger med denne hobbyen, og det er ikke så lite...

Når jeg startet med det første akvariet for snart et år siden, så hadde jeg liksom et bilde i hodet av et pent og pyntelig akvarium på en kommode med en fôrboks stående ved siden av.... tørkede blader, eikebark-ekstrakt, eget rekefôr, slanger, plastrør, reserve-pumper, fødenett og div. sykdomsremedier var ikke i med på dette flotte bildet mitt

(Det er da alt rotet i reolen på bilde nr. 3 som skal få plass i reolen på bilde nr. 2)
Blå tiger-reker
I dag har det flyttet inn blå tiger-reker
De sto så pent og pyntelig oppi postkassen min i en melkekartong tidlig på morningen i dag, kan tro postmannen har lurt på hva det var for noe...

De skal etterhvert bo i 160 liter'n, men jeg vil ha de i reke-karet en stund først.

Reker er rare, de seilet rett ned i mosedotten med en gang og begynte å plukke på rekers vis De klarer jo ikke å være i ro disse skapningene, til og med mens de føder reke-barna sine så står de og plukker og piller på alt de kommer over.....[External Image]
Marita Ekdahl
Når jeg startet med det første akvariet for snart et år siden, så hadde jeg liksom et bilde i hodet av et pent og pyntelig akvarium på en kommode med [I]en[/I] fôrboks stående ved siden av.... tørkede blader, eikebark-ekstrakt, eget rekefôr, slanger, plastrør, reserve-pumper, fødenett og div. sykdomsremedier var ikke i med på dette flotte bildet mitt :)


Akkurat sånn trodde jeg det skulle være å skaffe seg akvarie også, for nesten et år siden... Men nå er det 5 kar oppe og går (+2 små som jeg velger å ikke telle med...), og hele leiligheten er full av remedier. Må flytte til et større sted tror jeg...
He he Ja, det er merkelig det der, hvordan det sniker seg inn nye akvarier uten at man egentlig vet åssen det gikk til...
For hvert akvarie har jeg tenkt at holder det, jeg orker ikke flere akvarier å vedlikeholde, men....
Det er akkurat som man handler ubevisst helt i tåka, og vips, så er det et nytt akvarie der alikevel
Vi skulle også bare ha ett, og så fikk jeg Jubileumsjuwelen, og for å få fisk til begge karene måtte vi ha karantenekar. Som ble så fint at vi måtte ha karantenekar. Så handlet vi dobbelt på auksjon og måtte bruke det til fisk. Så nå har jeg ikke karantenekar, men tre bokser. Med varmekolbe, filter og lys, så egentlig har jeg karantenekar. Som egentlig bare passer til reker, for er fiskene syke kan de jo ikke gå i så små bokser mer enn noen dager. Så jeg trenger fortsatt et karantenekar......
Linda & Ove
Vi skulle også bare ha ett, og så fikk jeg Jubileumsjuwelen, og for å få fisk til begge karene måtte vi ha karantenekar. Som ble så fint at vi måtte ha karantenekar. Så handlet vi dobbelt på auksjon og måtte bruke det til fisk. Så nå har jeg ikke karantenekar, men tre bokser. Med varmekolbe, filter og lys, så egentlig har jeg karantenekar. Som egentlig bare passer til reker, for[I] er[/I] fiskene syke kan de jo ikke gå i så små bokser mer enn noen dager. Så jeg trenger fortsatt et karantenekar......



Ha ha Perfekt beskrivelse av hvordan det henger sammen!
Jeg mangler også fortsatt karantenekar, fordi det som hele tiden er ment å bli karantenekar ender opp som bolig til nye fisk :b
Acei'ene yngler også!
Var nettopp nede på akvarie-rommet, og der tok jeg acei-hannen på fersken med en av damene sine
Nå går hun med store kjaker og tygger flittig.

Dette har jeg ventet på, og nå er jeg så fornøyd! Denne fisken er yndlingen min i malawi-karet, og i det hele tatt grunnen til at jeg ville ha et kar med disse fiskene i utgangspunktet.
Det har vært noen som har lurt på hvorfor jeg ville ha acei white tail, som tydeligvis går for å være litt grå og kjedelig, når det finnes så mange andre malawier med flotte farger og spennende adferd....
Joda, acei'en er kanskje grå til vanlig, men når den viser humøret sitt i form av de metalliske blå stripene i pannen, da er den rett og slett den vakreste av alle synes jeg

Bilder: Acei white tail (ngara) på flørter'n.
[External Image][External Image][External Image]
Flere bilder...[External Image][External Image][External Image]
Cory-oppdatering :)
Nå har alle eggene jeg plukket fra cory-karene klekket ferdig, og det er mange cory-barn som vimser rundt i yngel-karet om dagen.
De er nok nærmere 50 stk. enn 40 som jeg først trodde, og jeg kjenner litt panikk her... Hvor skal jeg gjøre av alle disse barna til de er store nok til å gies bort/ selges?
Jeg må jo bare få tak i et kar til, helst to, for jeg venter jo barn fra malawiene også :/

Hmm...får gruble litt på dette (det vil da si: Hvordan får man smuglet et par 100 litere inn på akvarie-rommet uten at det blir lagt merke til..)

Har fundert litt de siste dagene på hva det kan komme av at coryene er så yre om dagen, det er jo sommer, skal ikke de liksom ha en liten pause fra lek da..?
Det blir lagt egg hver dag i alle tre karene, og spesielt pandaene er helt ko-ko.
Hannene stalker hunnene med strittende barter og galskap i blikket :b
Det jeg gjorde likt i alle karene før all denne leken begynte, var å stappe oppi mye catappa-blader som jeg har kjøpt herfra
Og da mener jeg ikke bare et par, men ca. 8-10 blader i hver 63 liter. Jeg gjorde det for at de skulle få mange trygge gjemmesteder under bladene, jeg tenkte ikke på den leksfremmende egenskapen disse bladene skal ha.
Det må jo være de som har gjort fiskene så yre....?

Bilder: Cory-ynglene, som egentlig ikke kan kalles yngler lenger, de har jo blitt så store Og de voksne med lek og galskap i blikket [External Image][External Image][External Image]
Litt flere bilder:

Egg, et av de nyeste ynglene, og acei-hannen som følger etter sin stor-kjakede frue [External Image][External Image][External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ragnar Torgersen
Reklame for plussmedlemskap