Det var en gang et lite akvarium... (side 50)

Jeg er optimistisk hver gang jeg ser Equesene vimse rundt for de er da "bare" vanskelige, ikke umulige, og det er som du sier Sølvi, noen må jo få det til en eller annen gang så det er lov å håpe.
Dine går jo i det flotte langkaret, og får man ikke lyst å leke der så vet ikke jeg


Nå er jeg ferdig med å bytte ut sanden i Rillireke-karet, noe sånn veldig fancy oppsett ble det ikke, men jeg fikk da sand, planter og reker på plass igjen
Bakgrunnen kunne jeg spart meg for, den synes nemlig ikke bak plantene.
Spesielt Bolbitis Heudelotii'en som jeg fikk av Linda.w krever sin plass i dette karet. Nå er det bare en "liten" avlegger altså, den ene planten jeg fikk har vokst seg så stor at jeg har måttet fordele den i 3 kar

Det ble faktisk veldig greit med hvit sand hos disse rekene og mønsteret til de som er litt unge enda ble lettere å se.
Og til info hvis noen andre vil prøve denne sanden, man trenger ikke skylle den, støver ingenting
Men ikke søren om jeg ville holdt fisk på denne sanda for her synes hver minste lille partikkel, jeg skulle slenge oppi litt ekstra filtergrums for å kompensere for bakteriene som forsvant med den gamle sanda, og det ser ikke så pent ut med brun guffe på hvitt altså...Og sanda er skikkelig hvit, det ser ut som jeg har brukt vaskepulver som bunnlag.

Her er et bilde av hvordan det ser ut foreløpig, det er i hvertfall koseligere enn før, men det skulle jo egentlig ikke så mye til da *kremt*
Bildet ble veldig lyst og det er p.g.a. den sanda hvor lyset gir gjenskinn, det ser ikke så lyst ut når man ser på det.
Det er to hangon-filter oppi der nå, men den ene til høyre skal som sagt ut når den er innkjørt.
[External Image]

Her er bilde ovenfra bare for å vise forskjell i størrelsen på de to hangon-filterne, det minste til venstre er det som skal være i karet permanent, det blir oppgitt til å klare 30-liter så da klarer det vel akkurat 12 vel?
Det til høyre er opp til 100-liter og skal få gå i et kar på 25-liter når det er ferdig.
[External Image]

Og bare sånn kjapt over til noe annet, det har vært baby-boom blandt de rosa posthorn-sneglene, de har blitt skremmende mange på kort tid :o [External Image]
De burde jo være fornøyd i det karet ja og når C121 leker så håper jeg hele tiden at hormonene i vannet skal påvirke Equesene og ,men ,de gjør nett som de vil

Den sanden i karet så veldig fin ut ,hvor har du fått tak i den?
Virvler den mye opp eller blir den liggende i ro?
Sanden ligger kjempefint den, virvler ikke i det hele tatt! Samtidig er den veldig luftig og fin, ikke sånn tett som for eks. biltema-sanden er. Tror det sto skrevet at den skulle være veldig fin for planter....
Sanden heter Dekoline fine white og jeg kjøpte den på webzoo, her er link til siden med de forskjellige typene, jeg skulle egentlig ha brun men det var det visst andre også som ville ha, så den var utsolgt :b
Ser veldig bra ut ,frister å prøve denne neste gang jeg skal ha sand.Vel det blir kanskje før jeg egentlig trenger
Oh, fine rosa snegler ! Har du noen å selge kanskje? :o)
StineMari, hadde du bodd nærmere skulle du fått plukket med deg så mange du ville ha helt gratis.
Jeg kan sende deg noen hvis jeg får en god oppskrift på hvordan man pakker de forsvarlig, eller du kan bestille av Heidi Ingdal som jeg fikk mine fra, hun har flott kvalitet på sneglene og de er billige å få tilsendt

I går kveld åpnet jeg den utvendige am-top'en til 325-liter'n for litt rens, jeg må gjøre dette ganske ofte, ikke fordi det går tett men fordi det pleier å vokse opp cory-barn inni der
Og ganske riktig, en liten gjeng med sterbai og metae myldret rundt i makaronien så det var bare å begynne og plukke. Rundt om kring 10 små ble flyttet over i klekkekaret hvor de svømte fornøyd i lange lengder (i 25-liter). Stor, stooor verden!

Man kan jo kanskje undres over hvorfor jeg ikke yngelsikrer den pumpa, men det har jeg faktisk prøvd en gang, med en grov blåsvamp foran innsuget. Det gikk heller dårlig siden svampen tettet seg fort og det luktet svidd på akvarierommet når pumpa slet med å få dratt inn nok vann, så det gidder jeg ikke prøve på en gang til.
Det er ikke så ille å åpne filteret annehver måned for å plukke ut søte, små og uventede cory-barn, jeg kan leve med det

Mens jeg drev med dette så hadde jeg mitt faste publikum som sto og nistirret på meg, de tre brødrene Barlowi
Så da tok jeg noen bilder av de så jeg får vist de frem litt igjen, for disse er jo faktisk yndlingene mine selv om det gjennom denne tråden kan virke som jeg er bare innstilt på cory.

Her har vi et bilde av lillebror, og man kan ane en ganske opprørt storebror i bakgrunnen der, han får alltid helt svarte lepper og tydelige striper når noen av småbrødrene er inne på hans område, som til tider er hele karet, egentlig...
[External Image]

Og her er mellomste bror, han er den som er mest rolig i adferden synes jeg.
Man kan se forskjell på disse ved hjelp av størrelsen, men også mønsteret. Lillebror har bare en flekk på siden, mellomste bror har en strek gjennom flekken, mens storebror har både streker og flekker samt en litt kraftig sminke til tider som minner litt om Alice Cooper
[External Image]
Minstemann igjen...
[External Image]
Her er bilde av vakre storebror, han har noen flotte finner som gir inntrykk av en litt vilter hårsveis på toppen av hodet, det var derfor Kaja kalte han Elvis og han har på en måte blitt hetende det siden
[External Image]
Det er ikke så lett å få bilde av han med den flotte sminken sin på, for han blekner når han får tilskuere.
Her har han fått øye på meg og står og tigger om at det skal falle godbiter ned fra himmelen [External Image]
Forsvunnede reker
Det blir mye oppdateringer her fra meg nå, det er fordi det har samlet seg opp litt i ferien og fordi jeg har betennelse i kneet og ikke får gått utenfor døren, så dette forumet og et puslespill med 1500 brikker er hva jeg har som tidsfordriv denne helgen :b

Jeg har merket at det gradvis over de siste månedene har forsvunnet reker i juwelen, men har tenkt at det ikke er så merkelig siden jeg har en snikende Betta gående (svømmende) i karet.
Men, i går når jeg satt og tittet inn der, så gikk det opp for meg at det faktisk ikke er en eneste reke igjen der!
Ikke en Amano engang, enda jeg hadde 15 av de...kan ikke fatte hva som har skjedd her, at en reke dør i ny og ne er jo ikke uvanlig, men 100+ kirsebær og 15 Amano-reker i løpet av et par mndr. høres ikke normalt ut. Bettaen finner jeg heller ikke.

Jeg dro frem testsettet for å sjekke vannverdier og var sikker på at jeg kom til å finne svaret der i form av nitritt eller stor svingning i ph o.l. men, neida.
Dette karet er det mest stabile jeg har, det har surret og gått nå i to år og jeg tror ikke det er overbelastet heller, 15 cory og to L-144-yngel + 6 danio i en 160 liter med to overdrevne filter skulle da være tryggt nok.

Den eneste forandringen jeg har gjort den siste tiden er å tilsette ekstra med plantegjødning i form av carbo og jern, kan det hende at reker er vare på sånt da?
Og hva kan ha skjedd med Betta Imbellisen? Liker dårlig sånne uforklarlige forsvinningsnumre :/

De to store rekene lever i beste velgående da, den blå Gabonreken ser jeg stadig paraplyene på når den vifter med de ut av hulen og den vanlige viftereka kommer jo galopperende hver gang det er fôring på gang.
Maken til matvrak har jeg ikke sett, "fredelig planktonspiser" er den i hvertfall ikke, fiskene smetter fort unna når Godzilla-reken brøyter seg frem fra plantene for å meske seg med det som blir servert.
Vet ikke hvilken type viftereke jeg har, det finnes jo flere av de, men den ligner ikke helt på den vanlige typen som står i basen synes jeg, men de kommer jo i mange farger og mønstre så...

Jeg må dele noen bilder jeg tok av den for noen dager siden, da var den plutselig skikkelig kirsebær-rød og det var så fint
Men, mens jeg beundret den og tok bilder så begynte den å vri og vrikke på seg, og plutselig vrengte den hele skallet over hodet og smatt avgårde mens den fine kirsebær-drakten falt ned på sanden :/
Jaja, den var vel ikke fornøyd med klesvalget da

(Mye gjenskinn og flekker på glasset her, men jeg kunne jo ikke akkurat be reka holde den tanken mens jeg fikk pusset glasset og dratt for gardinene...)[External Image][External Image][External Image]
Oi, så stilig å få bilder av selve klesskiftet

Tror egentlig reker skal tåle både jern og carbo, de gjør ihvertfall det her. Men det spørs på mengden kanskje?
Litt irritert på meg selv i dag, takket være min ubetenksomhet så har jeg klart å ta livet av en av de voksne Sterbaiene mine.

I går tok jeg vannbytter på noen av de mindre karene nede og da fjernet jeg en sirkulasjonspumpe som lagde litt for mye bevegelse der, tenkte at den kunne få surre og gå i 325-liter'n i stedet.
Det var en newjet med svamp på, men siden jeg bare skulle ha sirkulasjonen så tok jeg vekk svampen og satte inn pumpa, uten å bytte over til beskyttelses-delen man skal ha på når svampen ikke er i bruk....det var ikke i mine tanker akkurat da.
Så, når jeg kom ned i dag så merket jeg at det var veldig dårlig futt i pumpa, og når jeg tittet nærmere på den så fikk jeg nesten hjertet i halsen for der stakk det ut en stripete cory-hale

Når jeg plukket den ut så jeg at det var en sterbai-hunn med noen egg rundt seg, den hadde sikkert svømt inn i den tuten for å klistre eggene sine og blitt sittende fast med nese og barter oppe i rotoren *grøss*
Det er veldig trist med sånne ulykker som kommer av ens egen tankeløshet :/

Dette karet var ganske overgrodd av dårlige planter nå så jeg har luket hardt, b.l.a. kastet ut tre store sverdplanter som ikke så særlig pene ut, en del hygrophila-et-eller-annet forsvant også. Så nå ser det ganske nakent ut oppi der synes jeg, men godt å få litt bedre oversikt over fiskene, fikk øye på den ene L-134-mallen og den har jammen vokst i det siste, målte den til 10 cm. med målestokken
Kranglingen med de to superrot-hannene har gitt seg, jeg har begynt å fôre i alle fire hjørner av karet og de kan jo ikke være alle steder, så nå får coryene spise i fred uten å bli jaget vekk.
Jeg har satt på den blå folien på dette karet, jeg vet ikke helt hva jeg synes om det, liker nok best "fjellveggen" jeg laget selv men det er greit med litt forandring en stund.

Her er bilde av det "ribba" karet, er vel ikke så ille, men jeg er vant til å se det overgrodd
Driver og bestiller planter i dag så det kommer snart inn noe nytt der.
[External Image]
Jeg holder på å male en hylle/kommode i dag som skal stå der hvor ikea-bordet med reke-karet står, da får jeg det litt høyere opp så rekene synes bedre, det blir også plass til et reke-kar til ved siden av det andre og det blir et par hyller under med plass til unødvendig skrot
Det males i samme farge som veggen dette også, jeg kan ikke ha for mye svart i dette lille rommet.

Litt flere diverse bilder her, sjekk ut denne kjekke lille karen...
Adolfoiene er bare så skjønne akkurat nå
[External Image]

Og en Eques-hunn med mørke farger etter fôring med meitemark [External Image]
Uff da trasig når sånt skjer ,spesielt når det er ens egen tankeløshet ,men sånt skjer desverre for oss alle av og til.

Synes karet ditt så kjempefint ut nå
Åh, trøsteklem sendes herved over...
Takker for trøsten Sølvi og Sissimor

Jeg malte ferdig hylla til reke-karet i går kveld og nå er den på plass i akvarierommet, absolutt ikke noe prydmøbel men det gjør jo at den passer fint inn med alt det andre rare og ukurante jeg har der :b
Slenger inn et lite bilde til høyre her, ingen forstørring nødvendig, hehe
Det er godt å få karet litt høyere opp da, og hylla under skal foreløpig brukes til oppbevaring av akvariebøtter.

Tenkte jeg skulle oppdatere litt på den ene "villplanten" min, den klarer seg helt fint i akvariumet så langt. Den har stått i tre uker nå og de siste dagene har den utviklet nye skudd som skyter mot toppen med rekordfart, jeg oppdaget en 10 cm. stilk for tre dager siden og den er i dag to cm. over vannflaten!

Måtte sjekke datoen på bildene jeg har tatt for å være sikker for det er jo bare latterlig fort...men joda, den 20. tok jeg bilde av skuddet for å vise frem her og i går kveld tok jeg bilde av den rett under vannflaten og i dag er den altså over

Bilder:
Her er når jeg først oppdaget det, stilken er 10 cm. fra sanden og bladene har så vidt begynt å bre seg ut.
[External Image]
Dette bildet er fra i går, da er stilken på vei mot vannflaten, det er den til høyre der.[External Image]
Og her er bilde av den i dag der den stikker hodet et godt stykke over vannflaten
Så jeg tror det går bare bra jeg altså å ha denne i akvarium, min ser da i hvertfall ut til å trives [External Image]
Litt mer, jeg er ikke ferdig med oppdateringen enda :b
Det kommer to akvarier i hus i kveld, jeg skal endelig få byttet ut to av 63-literne med noe litt større. (107-liter)
Vet ikke helt hva jeg gjør med de to karene som blir til overs da, om jeg skal sette de til lagring eller bare gi de bort. Det er nok bare dumt av meg å forsøke med lagring, det ender nok opp med å bli "lagring med fisk i sålenge..."
Mulig jeg beholder det ene og deler det opp i to 30-litere til flere reker, men det er maks det jeg har plass til nå, jeg må jo ha litt rom å bevege meg på der inne også.

Et av de nye karene blir til å samle cory-yngler i, det spretter jo frem nye Melinier hver uke og jeg tror foreldrene begynner å få det trangt nå.
Jeg skal slå sammen de gjenværende Black-barna i et kar, nå går de 7 i det ene og 8 i det andre, mye bedre at de er sammen og da får jeg også frigjort et kar til noen green laser småttinger fra Milo&Kaja, hvis de har noen å avse nå

Litt flere bilder, her er et av Sp.black-barna som nå har blitt ganske store, denne lå og hvilte litt i plantene
[External Image]
Og her er et av barna til Barteliten, den er fra det andre kullet hans og den har begynt å få barter. 8 cm. store er disse "ynglene" nå
[External Image]
Og her har vi en rosa posthorn som hadde det så travelt oppover glasset at jeg måtte ta bilde av den med sportsfunksjonen.... Den har en så fin farge, ordentlig kirsebær-rosa
[External Image]
Så var man hjemme igjen med nytt kar

Det ble bare et i stedet for to fordi jeg hadde misforstått hvordan disse karene så ut, jeg trodde det var samme akvastabil som jeg har fra før i reolen, bare noen str. større, men det er et helt lavt og firkantet kar!
Kan tenke meg at det er noe lignende Sissimor's kjøkkenøy
Altså helt perfekt corykar med bunnflate på 50x60 og høyden er 35 cm.
Cory-barna vil få det flott oppi der, men jeg har litt hodebry med hvor jeg skal plassere det...
Jeg fikk med en masse ting til dette karet, pumpe og nytt lysrør x2 med ny ekstra tenner, blåmatte-svamper og brun grus til reke-karene.
Og jeg fikk se flotte Koi'er som svømte rundt i en fantastisk stor og fin hagedam

Jaja, det er nå trivelig med den lille "fugledammen" min på 4 liter også da *kremt*....jeg har ikke plass til fisk, men andemat har jeg der :b
Høres ut som om du har fått deg et skikkelig flott Cory-kar der ja! Skulle ønske jeg hadde hatt plass til flere slike...
I dag har det kommet noen nye ting i hus, jeg har fått en gjeng med sakura-reker som ble fraktet hit fra Lørenskog med time-expressen, det er service det, bare å plukke de opp nedi veien her
Tusen takk, Jan, for flotte reker! Skal nok få ryddet plass her til noen maller også

Så har man vært på handlerunde og fått tak i en stor rot, den er ikke helt som jeg skulle ha den, men jeg må bare slutte å være så kresen.
Jeg har leita etter den perfekte rota i snart et år, men nå tenker jeg bare at en dårlig rot er bedre enn ingen rot og fiskene bryr seg ikke så lenge de får plass under den.
Nemlig

Siden Betta Imbellisen min er vekk så måtte jeg jo gå på let etter ny kampfisk, for jeg kan ikke være uten, noen må patruljere rundt.
Valget falt på en bedårende liten Dumbo-ear og som dameselskap fikk han med seg en lys aprikosfarget sak med turkis/røde finner.

Jeg tror han er den rolige, snille typen, mulig fordi han er så liten enda men han har altså enda ikke blåst seg opp mot noen, og når han sto til akklimatisering sammen med hunnen med bare tynn skillevegg i mellom så stirret han som forhekset på rekene i karet ved siden av og enset henne ikke engang.
Når jeg slapp de sammen i juwelen oppe så begynte de med engang å stryke seg rundt hverandre, og brått kom noe stormende frem fra noen planter, jada, det var Imbellisen ...
Hvor i himmelens navn har den vært de siste tre ukene?!
Så nå er jeg litt rådvill for jeg aner ikke kjønnet på den og "fredelig kampfisk" vet jeg ikke helt om jeg tror på....

Her er noen bilder, først av hannen som stirrer på meg fra tilvenningsboksen.
[External Image]
Her glor han på rilliene i rekekaret ved siden av....*huskelapp: Ingen reker sammen med denne fyren*
[External Image]
Her gjør han seg kjent med madammen [External Image]
Det var da en meget pen herremann

Disse imbellisene ja, de er virkelig noe for seg selv. Må innrømme at jeg også er litt usikker på det der med "fredelig"...
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap