Det var en gang et lite akvarium... (side 51)

Ja, er han ikke søt
Det var en del fine kampfisker i butikken i dag, og de fleste var nok litt flottere enn den jeg valgte egentlig, b.l.a. en som var svart med sølvstriper på hodet og finnene så ut som svarte, gjennomsiktige blonder....men det er da så koselig med litt farger, og det var denne jeg fikk dette "blikket" fra som gjør at man vet at den bare må bli med hjem

Nå skal jeg prøve å få skrubbet rent det nye karet og rota, men det blir nok ikke satt opp i kveld for betennelsen i kneet har blusset opp etter handleturen i dag, det var nok for tidlig å begynne og belaste det.
Så noen klatring i stige for å få karet på plass i toppen av reolen tør jeg ikke prøve på...egentlig veldig synd at det kneet skulle begynne å tulle nå for jeg klør i fingrene etter å få det klart :/

Jaja, litt skrubbing nå så skal jeg i hvertfall få klistret inn et bilde av karet her
Nå er karet klart til å tas i bruk og jeg undres på om ikke broder'n skal bli bedt hit på middag i morgen slik at jeg får hjelp til å sette det på plass i reolen...

Sånn ser karet ut, jeg har ikke satt på dekkglasset her men det følger med det også, de blå sidene er folie som kan dras av, men jeg synes det var fint så jeg tror det skal få være der.
[External Image]

Det er fred og idyll mellom kampfiskene enda, sist jeg tittet inn der lå de på hvert sitt blad med noen enorme ballong-mager, tydelig at dafnier falt i smak.
De beveger seg også rolig rundt både coryer og stjernedanioene og det er en lettelse, håper de fortsatt er like snille når de har blitt skikkelig husvarme.

Her er kampfisk-hunnen med en liten mage på den ellers slanke figuren, hannen fikk jeg ikke tatt bilde av for han har gått for å hvile magen oppå en sugekopp bak en plante.
Hun ble ganske rosa her under plantelyset..
[External Image]
Også må jeg vise frem den søte akvarie-bøtta jeg har fått av broren min, han har forstått hva som gjør lillesøster glad
[External Image]
Kjekkt med en sånn bror ja ,søt bøtte
Tror nok han stiller opp og hjelper deg med å få karet på plass
I dag har jeg fått gjort litt nytte for meg, det nye karet er på plass med både sand, vann og den nye rota, som jeg ikke liker, den ser ut som et digert kyllinglår og jeg tror nok jeg må bygge den opp og kamuflere med litt mose før den blir halvveis akseptabel.

Karet skulle egentlig plasseres øverst i reolen fordi det da ikke kom til å bli så synlig at det hadde en annen fasong enn resten av karene, men så kom jeg til å tenke på at med så mange forskjellige kar som jeg har plassert på forskjellige møbler i forskjellige farger....altså, spiller det noen rolle egentlig?
Akvarierommet mitt er forlengst hinsides redning når det kommer til det estetiske allikevel, så hvorfor ikke gjøre det enklest mulig?
Karet ble altså plassert helt nederst i stedet

Melini-karet som sto der ble flyttet over i den "nye" hylla under reke-karet, der har jeg bygget en støttende ramme under hylleplaten av noen stendere jeg fant på verktøyrommet til mannen min, håper ikke de var tenkt til noe annet :b

Jeg er alltid forberedt på ubehagelig lukt når jeg skal tømme et kar, men dette Melini-karet slo alle rekorder altså, når jeg gravde opp sanda så luktet det nylagt kumøkk, rett og slett.
Sønnen min på 4 år holdt seg for nesa, ropte æææææææsjjj! Og løp opp i stua, han orket ikke være der.
Er det gasser som samler seg som gjør at det blir sånn lukt, og unngår man det verste hvis man har sandsnegler som vender på sanden? Det har liksom ikke vært så ille i de andre karene hvor jeg har snegler.
Jaja, nå vimser Meliniene lykkelige rundt i en ny verden vendt på hodet, planter og rot ble bare slengt tilfeldig inn i karet når jeg var ferdig og dette var visst utrolig spennende. Tror nok det blir egging i kveld

Sånn ser det ut i hylla nå, i det lille karet oppe til høyre går de nye sakuraene, de skal flytte inn i ny-karet, som heretter blir kalt "Bingen", når det er klart til å ta imot levende vesener.
[External Image]
Kampfisken har oppført seg litt mer kampfisk i dag, han flørter med hunnen for deretter å skremme henne bort og han blåste seg opp mot en enslig sandsnegle på tur.
Det er gutten sin det [External Image][External Image]
Da har jeg ryddet opp etter dagens rot og det går an å vise frem karet sånn som det står i reolen, det er jo grumsete og tåkete enda så man ser ingenting inn i akvariet, men plasseringen og hvordan alt er litt hummer & kanari kommer jo godt frem da *kremt*
Jeg liker å se på det som at rommet har personlighet, min rotete personlighet
Håper vannet har klarnet opp til i morgen, da skal jeg pynte opp inni der med litt planter og mose, det er hyggelig å pusle med [External Image]
Syntes det så veldig bra ut jeg da og det blir spennende å se det 'live' neste gang jeg besøker deg.
At det ser litt hjemmekoselig ut med div strl er jo sånn det skal være.
Takk for det
Og gratulerer med de nye coryene, de var ordentlig nydelige!
Må si jeg synes det ser veldig ryddig ut. At akvariene har litt forskjellig størrelse gjør da ikke så mye.
Hyggelig å høre

I dag har jeg vært oppe siden kl. 05, umulig å sove av en eller annen grunn, det dumme er at nå sover selvfølgelig minstemann ekstra lenge, han har ikke stått opp enda!
Kan vedde på at hvis jeg hadde fått sove i natt så hadde han vært lysvåken kl. 07.....

Men, jeg har fått gjort litt i de tidlige morgentimer, jeg har flyttet barnegruppene med Sp.black sammen i et kar og jeg har renset 5 filtere som jeg har skviset oppi ny-karet, der har jeg nytt filter som jeg gjerne vil ha klart nå med en gang!
Nå er vannet så mørkebrunt at man ikke kan se hånd for seg oppi der og når all den gugga er trukket inn i filteret så skulle det tåle en liten gruppe fisk....vel?
*tripper utålmodig*

Klekkekaret har jeg også tømt, alle små coryer er nå hos sine respektive foreldre. Jeg strippet det lille karet helt ned og fylt det opp med hvit sand, røtter og mose for jeg har tenkt å flytte redbee og blackbee inn der.
De formerer seg ikke lenger i 63-liter'n så det må være noe de ikke er fornøyd med der, jeg lurer på om det kan være at jeg har for mye sirkulasjon.
Og jeg har lagt merke til at når jeg har hatt reker i de små karene så yngler de mye mer, jeg tror nok de liker små miljøer

Stjernedanioene har enda ikke ynglet, tror jeg, og jeg blir litt frustrert siden jeg ikke skjønner hvorfor. De går alene, de har masse mose og de får artemia og dafnier hver dag...hva mer vil de ha da? :/
Tror jeg får google litt og se hvor små disse ynglene er, det kan jo hende det svømmer noe rundt som jeg ikke tenker på er yngler, hvis de er veldig bittesmå.

Slenger inn bilder av ny-innflyttede Melinier, jeg blir alltid så glad av å se på coryer som vimser på denne måten, det er så godt å se hvor lykkelige de blir over nesten ingenting [External Image][External Image][External Image]
Da jeg skulle sette meg ned i dag etter omgjøringen nede på akvarierommet, så oppdaget jeg at noe var galt i juwelen oppe.
Jeg hørte stadige "plask" fra akvariet og når jeg gikk for å se så var jammen den ene coryen etter den andre oppe i vannflata og snappet luft. La også merke til at kampfisk-hunnen var skikkelig rød rundt gjellene.
Så da var det frem med dråpetestene for å få bekreftet mistanken, jeg fikk kjempeutslag på ammoniakk (NH4).
Verdien lå på 1, altså over i blodrødt felt og på vei av fargekartet.

Jeg fatter ikke hvordan dette kunne skje, jeg har da bare tilført to fisk og det skulle dette karet tåle synes jeg :/
Det ble til at jeg i hui og hast tappet ned karet til halvparten og håvet ut C.Eques-gruppen og Imbellis'en, når jeg skriver det sånn så høres det ut som det gikk så fint, men jeg skal love at den imbellis'en var ikke bare-bare å få tak i....*knurr*
Så ble karet fylt opp igjen og de gjenværende fiskene begynte å oppføre seg normalt, jeg har ikke målt på nytt for så fort forsvinner ikke ammoniakken tror jeg, det må nok store vannbytter til hver dag fremover for at fiskene skal ha det levelig mens nivået synker.

Skal ta en ny test i morgen for å se om det har funket å lette karet for belastning.
Imbellis-damen ble satt inn i den ene tomme 63-liter'n, der var det noen gjenværende kirsebær-reker så da har i hvertfall hun noe å drive med fremover...
C. Eques-gruppen ble satt inn i ny-karet (Bingen), nå vet jeg jo ikke enda om filtergrumset har gjort nytten i det nye filteret der så jeg flyttet over et Eheim bio-power fra der hvor den ene gruppa med Sp.Black gikk, der var det to innvendige Eheim fra før.
Så, da er det to kar å følge med på fremover og sikkert maaange vannbytter....og det som er så gøy :S

Stakkars fiskene mine som har svømt rundt i giftig vann, man kunne se det tydelig på kampfisk-hunnen, hun var ordentlig sår i gjellene.
Bilde her...
[External Image]
Og her har vi Bingen som har begynt å klarne opp, dette bildet er fra tidligere i morges så det var enda litt grumsete, det er bedre nå, og Equesene er i hundre over flyttingen og vimser som gale hit og dit.
Sikkert godt å komme ut av den giftige suppa også tenker jeg....
[External Image]

To unge Sp.Black-damer på flyttefot i litersmål
Hehe, det ser ut som det ligger tre øyne der, men det er altså bare bobler :b
[External Image]
O'jubel og glede, ammoniakken har forsvunnet fra juwelen som ved et trylleslag!

Gjorde meg klar i dag med bøtter og slange for å ta et stort vannbytte, men testen ble ikke annet enn lys og trivelig vårgrønn.
Det må jo være det at jeg flyttet ut 7 fisk som har gjort at verdien har sunket så fort, jeg har jo hatt ammoniakk utslag før i et mindre kar og da måtte det store vannbytter til over noen dager før det forsvant.
Eller har kanskje ikke ammoniakken opparbeidet seg enda etter det store vannbyttet i går?
[External Image]
Jeg får liksom aldri inn hvordan denne prosessen fungerer, jeg har lest og lest men det vil ikke feste seg, det forsvinner ut like fort som det går inn.
Men, heldigvis er som regel løsningen på alle problemer den samme enkle hver gang, og det er å bytte vann
Jeg skal måle igjen i kveld og holde litt ekstra øye med dette karet fremover for sikkerhets skyld.

Testet vannet i bingen i dag også, selv om det er altfor tidlig, skulle det oppstå nitritt så skjer jo ikke det enda.
Men jeg tror det skal gå problemfritt der med et allerede innkjørt filter og et annet som er pakket med filtergørr, og 6 coryer forsøpler jo ikke så fryktelig mye.
De ser ut til å trives så langt, det er et litt dunkelt kar siden lyset ikke når over hele firkanten, og sånn skal de jo like å ha det.
Rota jeg ikke liker falt i smak, de ligger på rad og rekke under der og glor ut i sin lille verden, så det var vel et greit kjøp allikevel da siden fiskene er fornøyd

Enda et bilde av karet siden det er litt klarere i dag, filteret til høyre er der bare nå i startfasen og skal ut etterhvert. Det skal også inn flere planter.

[External Image]
Det finnes ikke noe mere skremmende enn å sprenge fargespekteret på slike tester...
Enda godt det ser ut til å gå bra
Ser du bruker JBL, har du No3 testen derfra også?
Skjønner ikke helt min da pulvret skiller seg ut selv om jeg rister den i 2 min før ventetiden. Så det blir grått i bunnen.
Ja, helt enig med deg Marita, de er vakkert skapninger, har selv 15 Stk av de, veldig stille å rolig, og pleier alle samle seg en plass. Jeg synes en hver akvariet må ha noen av disse skapninger i sitt akvarium.de er helt nydelige.( Corydaus )
No3 testen til jbl har jeg ikke prøvd, det går mest i måling av nitritt, ph og ammoniakk her, men jeg skulle absolutt hatt den no3 testen også.
Får hive den med på neste bestilling, er snart tom for det meste, de er dyre i drift disse svømmende kjæledyrene når man har veldig mange av de

Ammoniakken er borte vekk fra juwelen, jeg testet i går og den var så lys som den kan få blitt
Men jeg synes fortsatt det er rart at to kampfisk kunne vippe hele balansen i karet. Jeg kommer til å skvise litt ekstra filtergørr inn i det karet etterpå under vannbyttet, bare for å prøve å få opp kapasiteten litt.
Stjernedanioene skal jo flytte tilbake dit igjen og da vil jeg ikke ha noe av at vannet blir dårlig. Ikke for det, de forsøpler vel ikke like mye som 6 voksne Eques heller

Det ble flyttet ut noen fisk fra 325-liter'n nede i går, de tre L-201 fikk kar for seg selv siden jeg mener de er store nok til å stifte familie nå, det blir spennende å se fremover om det blir noe der.
Ikke at jeg har så stor malle-erfaring enda, men jeg synes det ser ut som jeg har en jente og to gutter.
Den gjenværende L-134 ble også flyttet ut, jeg har oppdaget at det er en hunn og at hun er veldig eggstinn.
Siden jeg ikke har noen hann som kan hjelpe henne med eggene så har jeg klaget min (hennes) nød til Milo og Kaja som skal låne meg en av sine unge herremenn
Men jeg trenger jo uansett en permanent hann til denne damen, så hvis noen har en voksen hann som jeg kan kjøpe så er det bare å rope ut

Her er bilde av den runde damen, jeg har lagt ut dette tidligere i tråden, bare at da la jeg ikke merke til eggene som man kan skimte langs siden av magen der. Eller oppunder armene som jeg pleier å si [External Image]
I alle dager, nå skrev jeg nettopp et fryktelig langt innlegg her på størrelse med en liten særoppgave og når jeg postet den så kom det liksom med 5 linjer og resten var vekk....Har jeg fått en sperre her på for mye skravling i innlegg tro? :b

Jaja, vi prøver igjen med et litt kortere sammendrag:
Jeg har sendt avgårde levende vesener i posten i dag for første gang, det var noen av de rosa posthornene som fikk dra på tur
Det har blitt så fryktelig mange av de på kort tid, så det var greit å få lettet litt i dette karet nå.
Men de er veldig koselige å ha der de åler seg bortover glasset på sine søte små, rosa mager
[External Image]
Jeg får noen nye fisk neste uke, når jeg så denne annonsen så klarte jeg bare ikke la være. Fisk med jordbær i navnet må man jo bare ha :b
Jeg googlet de (Boraras Naevus) og fant ut at de passer fint med coryer, da spesielt Equesene siden de går i litt surt og mørkt te-farget vann. Tror nok de vil sette pris på å få noen fredelige stimfisk over seg som signaliserer fred og ingen fare

Jeg har studert L-201 mallene en del i dag, det har blitt veldig til liv i de etter de kom i kar for seg selv.
Nå er det farting frem og tilbake over akvarieruta, det er børsting i sanden og de flyr etter hverandre med høy ryggfinne rundt i karet. Håper det er en form for flørting? Tenk om jeg har tatt feil og satt sammen tre hanner som alle vil ha den samme hula? Hmm...
Her i er ihvertfall bilde av den jeg mener er hunn, kan ikke tenke meg at hanner av denne arten er så runde..
[External Image]
Og her er den jeg tror er hann i front, man kan se hunnen bak der, hannen er mye slankere og jeg har også sett at han har masse grå hår på kroppen. Hunnen har også hår, men ikke på samme måte, ikke så synlig.

[External Image]
Nå er det endelig tid for å sette seg ned og slappe av, det har vært en innholdsrik dag i dag, Kaja og jeg har nemlig vært på Dahl's og rasket med oss litt nytt å putte i akvariene
Vi ankom butikken kl. 12 og dro kl. 16. Jeg tror det er første gang jeg har surret rundt i en dyrebutikk i fire timer...
Men du verden som tiden flyr når man koser seg med kaffe, bakevarer og selvfanging av fisk som man ikke får tak i før man er nesten like bløt som den.

Det ble med hjem to røtter i typisk cory-fasong, buet med fint skjul under, Brochis splendens måtte jeg ha, og jeg forelsket meg i to Bettaer som jeg ikke aner hva er. Men jeg vet det er en av hvert kjønn i hvertfall siden de allerede driver med en snodig dans i plantene og det bare er en som har tverrstriper.
De som var på jobb når jeg var der visste ikke navnet på denne og jeg har lett i basen her men synes ikke jeg finner noen som ligner helt, så hvis noen vil komme med forslag så hadde det vært flott

Fisken er varmbrun på kroppen med spetter av turkis, finnene er blå med sorte prikker og den har to røde striper i kinnene, jeg regner med at det er hannen, den er 4-5 cm. lang. Den andre er mindre og mørkere brun med sorte tverrstriper som den skrur av og på.

Noen bilder Alle er av den jeg tror er hann, den andre ville ikke la seg ta bilde av, den er litt mer sky.

[External Image][External Image][External Image]
Nydelig betta! Kan det være foerschi?
Det ser nesten sånn ut, den lignet i hvertfall mer enn noe annet jeg har sett, og tusj-merkingen på karet de gikk i var et eller annet med F og noen kruseduller vi ikke klarte å tyde...
Ja de var skikkelig fine de Betta'ene og jeg som ikke engang er noe stor Betta fan...
Blir spennende hvilke kjønn de har nå da og om de vil oppføre seg pent.
En lang og innholdsrik tur ble det i alle fall med så moro kun to blondiner på tur kan ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap