Det var en gang et lite akvarium... (side 52)

Vet du, jeg tror de er begge kjønn for de er så forskjellige i utseendet og det er bare en av de som viser striper.
Og hvis de er Foerschi, noe jeg er ganske sikker på at de er nå, så er de veldig fredelige og kan gå i grupper med flere hanner hvis man har stort nok kar. På Dahl's gikk de jo mange sammen.
De skal ha 100 liter da, så godt jeg puttet de i 325-liter'n, der beiter de så rolig blandt cory-yngel og knøttsmå endlers så det tror jeg går bare fint

Jeg har veldig lyst på flere så hvis de fortsatt har igjen på fredag så må jeg ta med noen til, de er så flotte der de går fra å være brune til plutselig å få masse farger når det skjer noe, og vips så er de anonymt brune igjen.
En veldig flott Betta er det

Jeg fikk en gruppe med green laser av Milo i går, de er bare helskjønne der de barter rundt med sin flotte metalliske grønnfarge.
De er 6 stk. og de skal bo sammen med den voksne Black-gruppa til de blir store nok til lek, ikke for det, jeg så noe veldig ivrig forfølging rundt i plantene i går, men i såfall er de tidlig ute
L-134 mallen hans ble også med meg hjem, sammen med hula si, snakk om å få det servert, mann med hus, værsågod
Nå krysser jeg bare fingrene for at den tykke fruen synes dette er forlokkende.
Når jeg tittet inn til de nå så lå damen i hula og han hang på glasset, ikke så intimt som jeg vil ha det, men de har jo nettopp flyttet sammen så jeg får gi de litt tid :b

Her er noen bilder fra i går, jeg har fått lov å vise Kaja in action når hun drev og lempet koi, stakkars, hun ble jo nesten gjennomvåt av all plaskingen
[External Image]
Her er to av Brochis'ene, de har så søte lange barter
[External Image]
Også må jeg legge inn et bilde fra Dahl's, jeg tror dette var en Uaru...? Den så jo så oppmerksomhets-syk ut så jeg måtte ta bilde av den, ordentlig vakker var den [External Image]
Huffda ;b

Det er noe slags flørting på gang i mallekaret tror jeg, hunnen har nå forlatt hula for å sette seg på glasset ved siden av hannen, der driver de og dytter hverandre bortover.
Tenk så koselig om det blir noe av dette her

Jeg må bare fortelle litt mer fra i går, butikken hadde to av ønske-coryene mine inne, nemlig Gossei og New panda!
Gosseiene var veldig unge da, og jeg vil jo gjerne ha de litt større....men så er det jo ikke så ofte de er å få kjøpt heller så nå er jeg litt rådvill her med hva jeg skal gjøre.

Også er det dette med plass også, akkurat nå synes jeg det er nok med fisk i karene, men jeg skal ta med noen grupper med cory på kvalitetsauksjonen og da blir det jo mulighet for en gruppe til her....men det er jo en måned til og da er de kanskje utsolgt :b
Ikke lett å ha lyst på så mye når man har plass til så lite!

Her er bilde av de søte små Gosseiene, og den digre malla som henger der la jeg ikke merke til før jeg skulle legge inn bildet nå...Søte bartene
[External Image]
Og en New Panda, den syntes ikke noe om å være midtpunkt så den "visnet" litt når jeg tok bilde, men dette er en flott cory altså
[External Image]
Kaja og jeg dro til Hafslund-parken i går med håver og bøtter med lokk og fikk opp en masse dafnier fra dammen der, det var tett av dem og det var ikke lenge før vi hadde hver vår illeluktende dafnie-grøt i bøtta.

Fiskene satte stor pris på å få servert spretne dafnier og det var ville tilstander i de fleste kar, til og med super-rot'ene hoppet bortover sanden for å få tak i litt snacks
Håpet var at fôret skulle trigge lek hos concolorene, men neida, ikke så mye som et halvt vims fra den kanten.
Nå har jeg jo lest her at de foretrekker å leke i modnet vann men det går ikke så lenge jeg har Adolfoi-barn i samme karet, de må ha mye friskt vann å vokse på
Skal anstrenge meg med disse til høsten når adolfoiene har flyttet ut.

Fortsatt ingen action i karet med L-134, det er noe merkelig opplegg der nå, hunnen ligger rund og god innerst i hula og hannen har ikke lyst å gå i nærheten engang.
De trenger vel mer tid på å bli fortrolige da kanskje, og jeg må hele tiden minne meg selv på at tålmodighet er en dyd

Men, noen som har overrasket meg med egging er de nye green laserne! De er jo bare ungfisk så jeg forventet ingenting fra de på en god stund, men jammen drev de ikke å klistret ned karet for et par dager siden
Jeg har jo ikke noe klekkekar oppe å gå nå, men jeg puttet rundt 30 egg oppi hos Equesene, kanskje det kan minne de på at de også faktisk kan lage sånne

Det ble noen nye fisk hos meg også i går, jeg måtte bare ta med meg to til av Betta Foerschi siden de er så rolige og vakre.
Så nå har jeg 4 stk. som smyger rundt i 325-liter'n

Endlersene som gikk der i toppen før har flyttet hjem til Milo, jeg klarte de bare ikke lenger. Synes det var så stressende å se på den konstante jagingen av damer som konstant er høygravide og slites ut til de til slutt stryker med.
Så det blir ingen flere levendefødere på meg, egg-leggende fisk er mer i min gate

Jeg må vise frem de nye green laseren, er ikke denne vakker da?
[External Image]
Og her er en av eggeklasene, ingen av de andre coryene har lagt egg på denne måten, sånn stablet på hverandre.
[External Image]

Her er en Sp.Black som rømte forskrekket når jeg tok frem kameraet, den krasjet i vallisneria og der ble den stående urørlig, leeenge... [External Image]
Plussmedlem
Søte de grønne der...

Stakkars black da, den så litt forfjamset ut der den hang...

Ble en tur i parken i dag også, og det var ikke mindre liv i dag akkurat. Foret masse i alle kar og frøs ned 12 pakker. Greit å ha liggende...
Endelig har vi fått noen varme soldager og det har blitt mer å ta seg til ute, og litt mindre fokus på akvariene.
Men det har da skjedd litt allikevel, jordbær-rasboraene har ankommet og er på plass i bingen med Equesene. Jeg har enda ikke greid å få til noe brukbart bilde av de siden de vimser rundt hele tiden, men de er veldig vakre og nusselig små

Jeg har også fått noen nye coryer, jeg var innom dyregod i oslo for å se etter flere Brochis'er, men det hadde de ikke. De hadde derimot noen flotte Loxozonus så da ble det en liten gjeng med hjem på toget

Jeg har sendt avgårde min aller første fisk i dag, det er den ene super-rot hannen som er på tur opp til Trondheim og jeg er veldig spent på hvordan det går.
Den ble pakket i breathing-bag og pappeske og posten lovet meg at den skulle være fremme på 24 timer så da krysser jeg fingrene for at alt går bra med den

Barna til Barteliten har også flyttet ut, 30 stk. av dem, så nå har jeg plutselig et kar med plass til overs. Hva skal man putte der tro? :b
Det er ikke så ofte jeg ser Barteliten lenger så jeg ble litt forskrekket over hvor mye han har vokst, og disse bartene blir det jo bare mer og mer av, lurer på hvor lange de kan bli...?

Her er bilde av Barteliten og noen av barna, han var ganske så hissig og rød i toppen over å bli flyttet på, som man kan se tydelig
[External Image]

Og et bilde av Loxo'ene, de er nesten helt lik Meliniene, litt mer spetter på kroppen bare.
[External Image]

Får legge inn et bilde av den reisende super-rot hannen også, han var nok ikke helt fornøyd med å måtte forlate rota si, men han får sikkert en ny en dit han kommer [External Image]
Dette er nesten for spennende...
Plussmedlem
Kjempefine Corydoras, altså Liker den arten der jeg også. Maske over øynene, stripe på ryggen...


Krysser fingrene for ancistrus'en! Håper den kommer frem til Trondheim i god behold
Jeg er svak for dette mønsteret jeg også Anders, synes ryggstripe gir de en sånn fin fasong

Det gikk bare flott med super-rot hannen, posten var jo kjemperask for en gangs skyld så turen hans ble bare på rundt 12 timer.
Jeg var ordentlig bekymret for han jeg og tenkte mye på hvordan pakkene blir behandlet i posten....
Det var nok godt han lå i breathing-bag da, for den er jo helt tett med vann, og da unngår den å bli slengt rundt inni der

Nå blir det spennende å se om min frøken-malle også kommer frem i god form, sissimor og jeg driver og bytter siden hun har bare hunner og jeg hanner, så nå blir det snart dame-selskap på den gjenværende hannen min
Det er jo praktisk å gjøre det på denne måten, og det er litt gøy å tenke på at en av mine fisker nå befinner seg i Trondheim.
Plussmedlem
Moro.. Håpe det går bra andre veien også da... ))
Jeg håper også virkelig at det går bra andre veien...
Betta Foerschi'ene har lekt i karet i dag
Det var skikkelig fint å se på, de får noen fantastiske farger når de skal vise seg for hverandre.
Av alle steder så måtte de drive på bak innsugs-røret som er dekket med en stor gress-plantesak, så å ta bilder der gikk ikke så bra, jeg turde jo ikke bruke blits heller for da hadde jeg kanskje ødelagt stemningen

Men, noen få bilder ble det. Her er hunnen som hele tiden bare har vært brun, nå har hun gyldne striper over hele seg.
Skulle ønske hun kunne se sånn ut hele tiden, jeg syntes det var så fint
[External Image]

Og her er hannen som gjør seg stor og flott for jenta si
[External Image]


Her prøver den andre hannen å stjele hunnens oppmerksomhet, hun er inne i buskaset der, men det ble det ikke noe av, alfa-hannen jaget han vekk og han har vært helt blek og anonym etterpå.
Litt synd på han da stakkars, men det er jo sånn det må være. [External Image]
Så morro! Er virkelig flotte de der altså
Ser for meg deg vasse for å få tak i mer av det perfekte leksgresset jeg nå jeg da...
Plussmedlem
Kaja
Ser for meg deg vasse for å få tak i mer av det perfekte leksgresset jeg nå jeg da...


Filme ho og legge ut i tråden hennes kanskje? :-p
Hehe, ja nå var vi jo på en liten badetur i går, og jammen ble det ikke store mengder med flott gress, filmsnutt ble det jo også men aldri i verden om det skal legges ut her.... :o

Som sagt, Kaja og jeg dro på oss bikinien og vasset ut i en av de ekle dammene i hafslund-parken, det var kaldt, det luktet vondt, og det var noen merkelige vesener som svømte rundt bena på meg som jeg ikke vil vite hva var.

Det var noen mannlige besøkende i parken den dagen også som gjorde store øyne, jeg tror ikke det er så vanlig å se bikini-kledde damer i disse dammene, de er vel mest forbeholdt gjessene som vralter rundt der, ikke badegjester :b

Her er bilde av den ene dammen, der bader man ikke, der fanger man levende fôr
Alt det grønne belegget er andemat....
[External Image]

Så et bilde av det fantastiske gresset, jeg skal ha det langs hele baksiden av karet, for alle fiskene elsker å gjemme seg i det og smyge seg rundt i det
[External Image]
Det er ikke bare gress vi har badet for å få tak i, Milo har funnet noen andre planter som bare er helt fantastisk vakre.
Bilde av de her:
[External Image]
Hvis disse klarer seg i akvariet gjennom vinteren så er jo det bare helt fantastisk for det er noen flotte planter som gjør seg veldig godt i karet.
Plussmedlem
Er du HELT sikker på at jeg ikke får lov til å lage en liten historie ut av dagen i går og legge ut? Dammen, brygga..... :-p
Det blir mange innlegg her nå, det er fordi jeg har vært sløv med å oppdatere alt som har skjedd i det siste, og jeg vil ikke ha alt i et laaaaangt innlegg som blir tungt å lese, så jeg deler opp litt

Vi (altså Kaja, Milo og jeg) dro en tur opp til Aquamanias en kveld, og jeg må si det ble en veeeeeldig lang kveld, jeg dro hjemmefra kl 16 og var hjemme igjen kl 03.15....

Mannen min lurte litt da, fordi for "vanlige" folk så blir det helt merkelig at man kan tilbringe så lang tid i en akvariebutikk, og det ble jo ikke bedre når jeg skulle åpne fiskebagen for å vise hva jeg hadde kjøpt, for der på toppen i bagen lå en BH....og den var ikke min, det var Kaja sin.... :b
Mannen min ble beroliget etter en fullstendig logisk forklaring om hvordan den hadde havnet der

Jeg kjøpte noen flere Loxozonus når jeg var der, det ble også med hjem flere Brochiser. Noen Cherry-barber fant veien ned i bagen, og et lite utvalg planter ble det også, har glemt navnene så jeg får komme tilbake til de i et eget innlegg

Og så, toppen av kransekaka, jeg har fått meg en Panaque L-190!!
Den lille, søte vannmelon-lignende mallen som kan bli kjempestor....
Han er bare ca. 7 cm nå så han klarer seg fint i 325-liter'n en stund før jeg må oppgradere til større kar
Her er han i bakebollen for tilvenning
[External Image]

Og jeg har kjøpt en malle med et utseende som bare en mor kan elske, nemlig en Triradiatus Lda 72.
Han får etterhvert noen enorme buske-barter helt opp til øynene og da ser de helt forskrekkelige ut, men det er jo det som er så vakkert, jeg elsker stygge fisk, de er bare helt vakre
[External Image]
Noen fine røtter ble også kjøpt inn, jeg fant faktisk to helt perfekte og det er ikke verst altså, det vet vel alle som er på leting etter den perfekte rota
Veldig god service hos aquamanias, det må jeg si.
Tenk å åpne sitt hjem for kundene og la de bli til mørke natta. Kaffeservering var det også

Her er Milo og Kaja i butikken, godt å strekke litt på ryggen også etter så mange timer [External Image]
milo
Er du HELT sikker på at jeg ikke får lov til å lage en liten historie ut av dagen i går og legge ut? Dammen, brygga..... :-p


Hehe, joda, det gjør ikke meg noe, men jeg tror kanskje at moderatorene vil legge inn en sensur altså, men du kan jo prøve, det er jo faktisk fisk og akvarie-relatert
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap