Det var en gang et lite akvarium... (side 53)

Jeg har fått meg noen nye fisk av Kaja
Scleromystax Barbatus! Den har jeg ønsket meg lenge, og nå har jeg en hunn og en hann
De er skikkelig flotte og jeg elsker det tøffe utseendet deres. Har ikke fått tatt noe brukbart bilde av de enda, men her er et jeg tok fra karet til Kaja.
[External Image]

Også har jeg fått fire yngler, det er to Sturisoma Aureum og to Rineloricaria lanceolata, begge fra Kaja sitt oppdrett, så nå får vi se om jeg klarer å få de til å vokse opp her
Potamogeton natans heter antagelig planten milo har bidratt med, Tjønnaks på norsk. Vakker, staude og veldig grei
Det blir spennende å se om du får til grenmalle barna.
Lanceolata'ene burde klare seg mens aureum'ene er litt vanskeligere.
Men er nå ganske så sikker på at det går bra med de alle hos deg.
Du begynner å få en utstrakt blanding av maller nå i alle fall fra lange tynne til små tykke....

Jeg gleder meg til du får betta barn.
Godt at ekle badeturer og bikini i offentlig park kan gi utbytte i planter som de leker i.

Betta sp. palangkaraya
Jeg må legge inn en liten rettelse her, bettaene jeg kjøpte for en stund siden som jeg antok var betta foerschi er egentlig Betta sp. Parangkaraya.
En nylig oppdaget art og foreløpig ganske sjelden ifølge Thor som kunne informere om at denne er fanget i den indonesiske delen av Borneo

Her er et par bilder av det ene Betta-paret som drev med noe veldig flørting i går, begge bildene er av samme par med bare et par minutters mellomrom, så her kan man se hvilke variasjoner av farger de kan sette opp [External Image][External Image]
I går var jeg og Kaja på fisketur igjen og jeg tok med meg hjem noen flere kampfisker, det ble en flott Crowntail-hann som er rød med litt blått, og fire Crowntail-hunner til å holde han med selskap.
Av hunnene er en hvit, en sølvgrå/blå/lilla, en blå/grå/svart og en rød med litt turkis.
Ikke så lett å få tatt bilde av disse da de går i kar med det berømte gresset og jeg har vært generøs med plantingen så det er ren villmark i karet deres
Hannen elsker jo dette da, han vikler seg inn i gresset og henger der og hviler.

Hannen i gresset
[External Image]
Den sølvgrå hunnen
[External Image]
Den hvite hunnen, hun er veldig liten og feminin synes jeg
[External Image]
Et bilde til av hannen, jeg har enda ikke fått til et bilde hvor han spenner ut finnene og det irriterer meg for han er så flott da, men det kommer vel
[External Image]

Og et bilde av en vakker Barbatus, jeg elsker virkelig disse, de er bare helt skjønne der de brøyter seg gjennom sanden med sand helt opp til øynene
[External Image]
Og et bilde av hvordan 325-liter'n ser ut nå med selvplukket gress i. [External Image]
Kanskje du må begynne å selge det gresset ditt, tror nok det er mange som kan tenke seg det ja.
*Hint hint*
Plussmedlem
Vi burde prøvd å finne ut navnet på det gresset, hadde vært litt moro....

Ellers så er jeg klar for nye planteturer når det skulle være jeg... :-p
Ja, det gresset ser virkelig flott ut ;D
Gress
Tror nok Milo tenkte at jeg var gal den første turen jeg tok ut i dammen for å 'fange' gress til Betta karet mitt.
Og antar at han ikke syntes jeg var mindre gal (i alle fall en snill venninne) når jeg for andre gang inntok det ekle vannet for å ta med gress til deg.
Tredje gang hadde galskapen smittet over på deg også....

Jeg har dette gresset i flere kar og fiskene virkelig forguder det.
Både Cory'er og grenmalle-barna 'beiter' på det mens betta'er og danio'er elsker å vikle seg inn og bo i det.

Det spennende er å se om vi får det til å 'overvintre'
Galemor: Som Kaja sier, hvis vi får dette gresset til å overvintre så kan vi jo ta en badetur og ta med oss store mengder til å sende rundt i posten til de som måtte ønske det, men vi er litt redd at det skal være vanskelig å beholde i lengden.

Med tanke på at den er en utedam-plante så kan det jo hende at den trenger en hvileperiode i løpet av året eller at den ikke klarer av konstant varm temperatur.
Nå får vi i hvertfall testet den ut i flere kar, og er den brukandes i lengden så er den jo bare den ultimate akvarie-plante synes jeg, fiskene bare elsker den

Sissimor: det går helt fint med malle-hunnen din, tror ikke hun har funnet hannen enda, men med det begrodde karet jeg har så er det jo ikke så rart. De løper vel på hverandre en dag
Og for andre som lurer, sissimor sendte meg en hunn i retur for hannen som jeg sendte oppover, den tok en dag lenger i posten og vi var bekymret en stund, men hun var frisk og rask når hun kom frem.
Denne hunnen fra deg er ordentlig fin, med sterk og god oransje-farge, Kaja kommenterte også det i går, at hun var så fin i fargen

Milo: Hvis det blir flere badeturer med filming og posting på forumet så stiller jeg i våtdrakt neste gang...

Slenger ved et bilde av et annet kar med gress i, det er der hvor L-134 paret og Crowntail-hannen bor sammen med sin lille, hvite prinsesse.
Lett for en betta-dame å gjemme seg bort her i hvertfall... [External Image]
Så godt å høre at det går bra med mallen, og at du syns hun er flott. Er godt fornøyd med byttet jeg også ;D
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Milo: Hvis det blir flere badeturer med filming og posting på forumet så stiller jeg i våtdrakt neste gang... ;)


Hmm.... Den er veldig grei, våtdrakt er sexy... :-p
På tide å oppdatere igjen siden ny fisk er kjøpt inn
Jeg har fått meg et par med Ancistrus Tamboensis og av en eller annen grunn klarer jeg aldri å huske det navnet, enda så lett det er, så da er det greit å få det inn i tråden her som huskelapp :b
Mine ser ikke helt ut som den som er avbildet i profilen, mine er mer svarte, spesielt hunnen, hun er nesten heldekkende svart med noen grå-grønne flekker rundt omkring.

Det er noen flotte ancistrus og jeg håper jeg får oppleve småtroll i hula
Bilder av de kommer så fort jeg får noen brukbare, det er veldig mørkt i karet deres så jeg må få på mer lys for å få sett de skikkelig.

Jeg fikk noen glimt av Rineloricaria-ynglene i dag under vannbyttet, i hvertfall tror jeg det var de jeg så og ikke sturisomaene :b
Merkelige maller, de ser ut som bare noe rusk i sanden når de ligger der.

Bilder, tydelig at de forsyner seg med discusgranulat....[External Image][External Image]
Bra at noen av ynglene har klart seg og det er tydelig lanceolata det er bilde av.
Sturisoma'ene er jo i utgangspunktet vanskeligere men jeg kan sende med deg noe til når de har blitt litt større og tåler mer.
De fra første kullet her nå, (som fortsatt bor i rekekaret) trives & vokser og har begynt å henge med haletuppen opp når de sutter på glasset, helt likt som de voksne gjør.
Skikkelig søte er de
Så var det tid for cory-egg igjen :)
I dag oppdaget jeg en god del egg i Eques/Brochis-karet
Litt komisk at jeg fikk øye på disse eggene midt i en skravle-samtale med Kaja hvor jeg klagde over nettopp manglende egg i dette karet :b

"Jeg skjønner ikke hvorfor ikke Brochisene leker her, de skal jo ikke være vanskelige å få til de da!
Oi, jeg titter inn i karet nå og her er det egg!!"

Joda, det går jo Eques der også, men jeg tror nok vi satser på at det er Brochisene som har vært på ferde....jeg er en ganske optimistisk person men det får da være grenser
Eggene var veldig små, jeg målte de til 1 mm. og jeg tror ikke jeg har sett så små egg noengang. De fleste eggene var mørkt gyldne så de må ha blitt lagt for flere dager siden, jeg så faktisk en som hadde viftende hale allerede.

Info om karet i tilfelle noen finner det nyttig: 105 liter med Brochis, Eques og jordbær-rasbora, temp. er 28 grader og ph er 5. Ingen vannbytter er foretatt på en god stund, kun påfyll av vann som har fordampet.
Har fôret med selvfangede dafnier og novo-tab.

Jeg flyttet en del av eggene ut av akvariet og videre over i et av reke-karene, håper de skal klekke greit der, Kaja stakk også innom og tok med seg noen egg hjem.
Det er veldig koselig å ha en venninde med samme interesse, som hiver seg i bilen og kommer på besøk for å se på cory-egg

Så nå håper jeg noen av småtassene vokser opp, Brochis-yngler må jo bare være de kuleste av alle cory-yngler med sine festkledde ryggfinner, og det hadde jo selvfølgelig vært moro å få oppdrett på enda en ny art for meg

Eggebilder må vises selvfølgelig, litt vanskelig å få øye på med en gang kanskje, gyldne egg i te-vann på en kjøkkenbenk i eik bare for å gjøre det ekstra vrient :b
[External Image]
Mens jeg husker det så skal jeg også legge inn noen bilder her av de nye mallene, Tamboensisene.
Det første bildet er hunnen og det andre er hannen [External Image][External Image]
I dag har jeg vært på kvalitets-auksjon i moss og det var så koselig! Felipe Cantera holdt et flott foredrag og jeg tror nok de fleste var helt hjernevasket til å dra på tur til Uruguay etter det.
Det var i hvertfall jeg....
Noen plasser ledig til fangst-tur er det i februar og jeg vurderer sterkt å få skrapet sammen kroner til å bli med, det hadde vært helt fantastisk!

Jeg hadde med bare tre poser med coryer, det skulle vært fler men armen min var ikke helt med på å fange opp så mye fisk i dag, og det var like greit siden det var smått med folk på denne auksjonen...
Men jeg solgte altså en gruppe med sterbai, metae og sp. black med litt påfuglmose i hver pose

Det ble noen coryer på meg også, jeg har fått med meg en gruppe med C141, den står ikke i basen her men her er link til info om den på planet catfish. Jeg fikk også en cory jeg har siklet på lenge, nemlig CW051 New panda
Det kommer bilder av disse så fort de har roet seg litt i karet.

Jeg er så fornøyd med denne dagen, det er alltid så trivelig på auksjoner synes jeg, folk er blide og pratsomme og man får skravlet fra seg om fisk og planter så det holder for en stund
Plussmedlem
En fin dag...
Bare å selge masse fisk framover nå, så blir det nok tur.. Trenger jo ikke hoppe på den i februar, det kommer flere turer... Så rekker vi å planlegge mer...
Men ja, jeg VIL nedover...
Wow, du har virkelig skaffet noen fantastiske coryer i dag

Skulle ønske det var slike auksjoner i Trøndelag også. Vi har jo storauksjon om 6 uker, men den er virkelig av et annet kaliber; masse nesten gratis "ræl", og ingen som er villige til å betale for ordentlige ting...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap