Det var en gang et lite akvarium... (side 54)

Ja, jeg er veldig fornøyd med det jeg fikk med meg på auksjonen, det er artig når det dukker opp coryer som er litt utenom det vanlige.
Jeg synes det alltid dukker opp litt "snacks" på disse mosse-auksjonene, folk er flinke til å ta med seg litt uvanlige arter, og jeg finner alltid coryer jeg har lyst på.
Men nå forelsker jeg meg fort i alle arter av cory jeg da, så fort jeg ser vimsende barter i pose på lysbilde-fremvisningen så smelter jeg helt

Du skulle planlagt en tur nedover en gang det er storauksjon vet du, det pleier å være greit med coryer å få kjøpt og det er mange trivelige akvarister å møte her nede
Det har du helt rett i Marita; jeg skulle definitivt vært nede hos dere en tur! Men så var det denne helsa da.... Men det bare bli en gang...

Klubben snakker om å kanskje ta en tur til Dahls...
Plussmedlem
..og skulle du synes at du trenger batteridrevne luftpumper til transporten hjem så ordner vi det også...
Da er det bare å komme når du føler for det sissimor, det er nok av gjesteplass og Linda kan sikkert ordne med noen små nåler som bedrer formen

Jeg er litt bekymret for C141'ene jeg kjøpte i går, jeg tror ikke de er helt i form, noen av de er veldig tynne og innsunkne.
De fikk en liten medisinkur i går (aquafuran), jeg håper det skal hjelpe på det som plager de.

Jeg fikk et halvveis brukbart bilde av new pandaene i går, litt bleke og betuttet enda men....de er vakre synes jeg
[External Image]
Minstemann i familien har plutselig fått en veldig interesse for sneglene og sitter nå støtt og stadig med nesa foran karet for å studere de. Den store eplesneglen er det selvfølgelig mest stas med for den er visst både fin og litt skummel på en gang

Småttisen foran karet med rosa posthorn.
[External Image]

Og jeg foran karene på aquamanias, der var det mye fint å se på :b [External Image]
Plussmedlem
Gratulerer så mye med kjempefine Corydoras, sjeldne skatter det der. Står på ønskelisten min, som mange andre arter
Takk for det Anders, jeg er veldig glad for å ha fått disse, spesielt C141 er jo veldig søte med sine litt lange neser.
CW051 er jo ikke lenger så vanskelig å få tak i, de dukker opp stadig overalt hvor jeg er virker det som, men fytterakkern for en pris det er på de....
Det er det som har gjort at jeg har avstått fra å kjøpe de før, men nå fikk jeg jo noen ganske billig på denne auksjonen og da må man slå til

Jeg skal kjøpe noen fler neste gang jeg kommer over de, for jeg har bare 3 stk. og det er jo litt stusselig synes jeg, men det som er bra er at jeg er ganske sikker på at de er to hunner og en hann, så jeg har begge kjønn representert.

Disse skal jeg jobbe iherdig for å få til oppdrett på, etter hva jeg har lest så skal de ikke være så umulige.
Noen har hatt vanskeligheter med å få ynglene til å vokse opp, de er visst litt sarte, men utfordringer er jo bare gøy

Må bare legge ut et bilde av kampfisken her, for det er litt usikkerheter rundt om han er en dumbo ear, siden finnene hans på siden ikke er så store.
Nå er han ikke voksen enda heller da, han er ganske liten, men jeg vet ikke om det har noe å si.
Sissimor, hvis du ser dette, har du noen formening om hva han er?
Bortsett fra vakker, for det er han virkelig
[External Image]
[External Image]

Kampfisker trives på stooor plass der det er masse de kan bry sine nysgjerrige neser med [External Image]
For et fantastisk kongerike for kampfiskene!

Den hannen har litt små "ører" syns jeg, men jeg er ingen ekspert på det der altså. Damene hos meg har mye mer. Men han må da være halfmoon? Vidunderlig vakker ihvertfall...
Oi, for noen vakre coryer du har fått deg!
Og den kampfisken var nydelig. Og for ett flott kar den har. Der har den det helt sikkert strålende!
Marita Ekdahl


Blir spennende hvilke fisker som hr lagt egg ja, hadde jo vært supert hvis det er Equesene som har vært på farta

Grattis ellers med nye flotte coryer,virker som om det er mange flotte arter å få tak i der du bor.
Takk for det Sølvi, det er faktisk litt å velge i her nede akkurat nå, bare synd at ikke lommeboka er helt med på å skaffe flere coryer i øyeblikket.

Plass må man jo også ha....men det kan hende at det snart ikke er noe problem heldigvis, for jeg har fått tillatelse til å bygge ut reolen på akvarierommet
Eneste kriterie mannen min satte var at han slapp å bygge, han er veldig lei snekring for tiden.
Men det er jo ikke noe problem når man kjenner Milo, han har nemlig tilbudt seg å bygge reolen for meg
Ufattelig snilt av han, både han og Kaja er veldig gode og fantastiske mennesker som jeg er så glad for at jeg traff gjennom dette forumet.

Så over til litt dårligere nyheter, 3 av de fire crowntail'ene jeg kjøpte for en uke siden har strøket med. De har gått i tre forskjellige kar som alle er godt innkjørte og i gang så jeg vet ikke helt hva som kan ha forårsaket dette.
Ingen ytre tegn på de, de har bare lagt seg ned i sanden og tatt kvelden med to dagers mellomrom alle sammen. Merkelige greier....

Crowntail-hannen er frisk og rask, men nå har jeg jo ikke noen dame til han stakkars.
Eller...han er vel kanskje fornøyd med å patruljere i karet alene, kampfisker er jo noen enstøinger.
Her er bilde av hannen
Han er pen, men jeg har ikke fått noe inntrykk av personligheten hans enda så jeg vet ikke om han er den hissige typen eller om han er tøffel som den andre kampfisken.
[External Image]
Super-rotene har fått flytte til et mer privat kar siden jeg er utålmodig på å få småtroll fra disse, og jeg vil gjerne ha litt oversikt over hva de foretar seg og om det er noe flørting på gang

Her er super-rot damen som jeg fikk av sissimor, hun er rund og god og ser veldig klar ut synes jeg.
[External Image]
Og super-rot hannen min som jeg har fått av Milo, han sitter ikke så langt unna henne på glasset så det virker som han har lyst å bli kjent med denne trinne frøkenen [External Image]
Tamboensis-mallene mine har forandret seg veldig fra i går til i dag, i hvertfall hunnen. Hun har blitt veldig lys og fått et mønster på kroppen som ikke jeg har sett før. Nå ser begge to ut slik de skal i følge profilen. Det har vært en del flørting blandt dette paret i dag så det har vel noe med det å gjøre.
Hun henger stadig ved hula og hannen driver og jager litt på henne, og det er jo sånn det skal være

Her er bilde av hunnen, dette mønsteret har hun ikke vist før, hun har plutselig en tydelig X på ryggen faktisk, det synes jeg var litt artig
[External Image]

Og den vakre hannen, jeg elsker disse bartene, jo mere barter en malle har jo mer vakker er den.
I begynnelsen av hobbyen syntes jeg ikke det var særlig tiltalende men nå er det bare flott [External Image]
Eggene har klekket :)
Eggene fra Brochis/Eques-karet har klekket og det piler mange små sytråder rundt i reke-karet
De hadde ingen plommesekk så disse må ha klekket for noen dager siden uten at jeg har lagt merke til det, de fikk avskallet artemia men jeg skal også få i gang micro-orm kulturen i tilfelle de skulle være vanskelige i matveien.

Mens jeg lyste rundt og studerte småttingene så fikk jeg en god nyhet til, Bie-rekene mine har fått barn de også, endelig etter en lang periode hvor det ikke skjedde noe som helst.
Mange små 3 mm. reke-bebiser med striper, noen røde og noen svarte, de er kjempesøte

Jeg hadde besøk av en ung akvarist i går kveld, han var her for å hente Adolfoi-barna, de har vært bortbestilt til han fra de var en uke gamle, litt optimistisk kanskje men alle de små vokste jo opp.
12 stk. småttinger ble pakket ned i pose etter mye om og men, for det var en liten en som absolutt ikke ville være med i håven.
Det er litt vemodig å kvitte seg med cory-barn synes jeg, spesielt disse siden det er mitt første og eneste kull med Adolfoi.
Ikke umulig at jeg faktisk kjøper meg en gruppe av disse igjen ved en senere anledning

Her er en av småttingene, og man kan allerede se at dette er en liten frøken med matvett
[External Image]

Jeg hadde endelig krefter til å ta fatt på sorteringen av rili-reker også i går, jeg prøvde å sortere med hard hånd, men det ble nok godkjent noen reker som kanskje ikke er riktige men som jeg synes ser fine ut.
Denne f.eks. synes jeg var flott, men om den har de rette rili-tegningene vet jeg ikke helt.
Mulig at Kaja må komme og sortere for meg med enda hardere hånd siden hun kan dette [External Image]
Nye kampfisker og kampfisk-lek:)
Nå har jeg garantert fått med meg "riktig" dumbo ear, her er det ingen tvil sånn som hannen soper bakken med sidefinnene sine
Det ble en hann og en hunn, også dumbo ear, så nå har jeg et yndig lite par som begge er i en slags rosa/lilla/rød som jeg liker så godt.
Jeg kjøpte noen flere Kuhlii-åler også siden jeg bare har 5 stk. fra før og jeg tror alle er damer, de har i hvertfall noen enorme mager nå...Så jeg håper jeg har fått med noen gutter som kan hjelpe damene å bli litt slankere

Her er bilde av kampfiskene, hannen til venstre og hunnen til høyre.
[External Image]

Og bare hannen [External Image][External Image]
Også var det kampfisk-leken, det er hannen som er en usikker dumbo ear som har lekt med hunnen jeg ikke vet helt hva er, men regner med hun er en vanlig splendens.
Kom hjem nå til et enormt skumrede, og under der drev hannen og hunnen og slynget seg rundt hverandre gjentatte ganger mens de innimellom plukket opp egg for å spytte opp i skumredet.

Veldig dårlige bilder men jeg ville ikke forstyrre de, med litt fantasi ser man hva som foregår [External Image][External Image]
Nydelige kampfisker ,virker som om det er "in" med kampfisker for tiden
Ja, jeg tror det er litt sånn at har man først hatt en kampfisk man har fått et spesielt forhold til så klarer man bare ikke være uten
For min del er det sånn, også er det det at blandt alle coryer som flyr og gjemmer seg når jeg kommer, så er det hyggelig at i hvertfall en vil hilse på meg...


Kampfiskene holder på enda de og hunnen er fortsatt kjemperund rundt magen.... Lurer på om det var det hannen tenkte på da han bygde det massive skumredet?
At her må vi ha stor plass tilgjengelig for denne dama må ha fryktelig mye egg innabords.
Siden bildene ble så dårlige så filmet jeg i stedet, en smule vinglete, men det er fordi jeg ble sittende å humre for meg selv hver gang hannen dalte ned i mosen etter et favntak

<embed src="http://www.youtube.com/v/V_wFjZuwRME?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Ja det er morrro å følge med når de leker

Har hatt kampfisker før og oppdrett på de også,men familien var rimelig lei da jeg hadde ørten bokser stående spredd rundt om i huset i evigheter.
Men det var veldig spennende og da ,følge de i oppveksten og se hvilke farge de fikk osv. De fikk tilogmed navn alle sammen alt etter hvilke farge osv. de fikk he he.
Gratulerer med nyyydelige dumbo-ear! Disse er det ikke tvil om nei

Også så morro som det er med lek. Regner med disse kan få veldig flotte barn. Trur kanskje den damen din kan være en CT...
Ser du er redd for å blande ulike typer kampfisk, men det trenger du ikke tenke på. Alle er Betta splendens, og alle unntatt plakatene er menneskeskapte varianter...

Splendens blandes også bevisst med imbellis og smaragdina for å få fram nye varianter, så eneste muligheten for å få "ekte" kampfisk, er å kjøpe viltfangede plakater
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap