Det var en gang et lite akvarium... (side 55)

Så bra! Da er det bare å mikse seg frem og prøve med spennende kombinasjoner
Jeg tror nok du kan ha rett med hunnen, jeg har lurt på det selv etter jeg fikk flere crowntail-damer i hus, hun har jo den samme halen som de, bare kortere.

Jeg håper det nye paret også finner hverandre etterhvert, de er såpass like så barna burde vel da bli omtrent som dem, eller kan et gen bakover slå inn slik at barna kan ende opp med overraskende farger?
Nei, dette må jeg visst prøve å sette meg inn i :b

Men det var ikke meningen at jeg skulle bli hekta på kampfisk egentlig da, jeg skulle bare ha noen....men nå som de leker så blir det plutselig veldig spennende dette her *kremt*
Jeg skulle også bare ha en, for å pynte litt opp i Godteskåla. Men så måtte han jo få kvinnelig selskap....

Og plutselig har jeg maaaaaange. I morgen får jeg nok en til; kjøpt "brukt"....
Stakkars kampfisken fikk ikke voktet redet sitt mer enn en natt før Sp.Black begynte å leke i karet og ødela hele opplegget hans.
Jeg syntes veldig synd på han der han fortvilet prøvde å holde redet sitt sammen og svømte hit og dit for å plukke opp egg som ramlet, men det er jo sånn det er, om man er aldri så mye tøff kampfisk så hjelper ikke det mot en horde med yre corydoras med bare en tanke i hodet.

Det ser ut til at han har tatt lærdommen til seg da, for nå har han bygget et nytt skumrede i et av de bakerste hjørnene i karet, kamuflert og forsterket med en god del planter.
Jeg ser han jakter på hunnen igjen også, for å invitere henne til å se på det nye redet, men hun vil ikke være med på noen ny lek så snart nei, hun har vel fortsatt friskt i minnet hvordan han kjeppjaget henne etter forrige lek..

Brochis-ynglene vokser fint, de tar i hvertfall til seg avskallet artemia, det ser jeg på magene
Men de er fortsatt veldig små, altså i lengde, jeg ser i oppdretts-artikkelen på Brochis at disse skal være 8 mm. lange på dag 4 og det er disse ikke, og jeg har målt en som lå ved glasset, den var 5 mm. nøyaktig.
Så, det er nok greit at micro-orm kulturen straks er klar så de små får litt mer mat å velge i.
Det piler rundt noen småttiser i karet med foreldrene også, det ble jeg litt overrasket over egentlig, siden det er 6 Eques, 6 Brochis og en flokk med rasbora oppi der, skulle tro at de ville se på små sytråder som snacks men det gjør de altså ikke

Bilde av disse små er ytterst vanskelig, siden både foreldrekaret og reke-karet er mørkt og gyldent, men her er i hvertfall ett hvor man kan se et bittelite bartefjes som glor
[External Image]

Ellers er jeg fortsatt bekymret for L-134 hunnen min, hun blir bare større og større i bredden og magen er skikkelig egg-sprengt nå.
Den stakkars hannen jeg lånte virker jo nærmest redd for henne, og det er kanskje ikke så rart, jeg er sikker på at hvis han bare nærmer seg den hula nå så er det hun som stenger han inne og ikke lar han slippe ut før han har gjort jobben sin
[External Image]
Alt er bra med flokken med C141 som jeg kjøpte på auksjon, hva det nå enn var som gjorde at de var tufse i begynnelsen så er det i hvertfall forbi nå, de vimser lykkelige rundt og spiser godt
C141 er altså de flekkete små langsnutene som ligger mellom pandaen og sterbaiene i bakgrunnen. [External Image]
Også litt mer fisk..
I kveld skal jeg avgårde og hente flere CW051 (new panda) det er litt stusselig med bare tre stk. så nå skal jeg hente tre til slik at de blir 6, jeg tror det er nok til at de blir fornøyde

Det har vært litt, hva skal man si, festligheter hjemme hos meg i helgen, noe som har resultert i at jeg ikke har fôret på to dager, det gjør jo ingenting for de voksne fiskene tenkte jeg.....men glemte at jeg har yngler i rekekaret :/

Ved fôring nå så fikk jeg ikke øye på en eneste yngel, og jeg satt leeenge for å se om noen kom frem.
Kan de virkelig stryke med på to dager uten fôring, i et innkjørt kar med masse grums? Det virker merkelig, mulig at de bare har ligget gjemt også da..
Håper på det

Litt bilder må jeg legge inn, disse er fra juwelen i gangen.
Viftereka som ser ut til å være midt i en slags kveldsbønn
[External Image]
En sp. black som viler i den rufsete mosen, jeg har ingen reker til å stelle der så det blir til at jeg selv må ruske i den for å fjerne støv, som man kan se så har jeg ikke vært flittig reke på lenge :b
[External Image]
Fra karet med C.concolor, de har overtatt skiferhula som var tiltenkt super rot'ene.. Nå ser man også at de virkelig er skiferfarget, går jo nesten i ett [External Image]
Så er de nye cw051 i hus
3 stk. ble det, jeg prøvde å velge ut en hunn og to hanner, men jeg lurer på om ikke den ene hannen er en ung hunn.
De har blitt virkelig godt fôret der de har bodd for de er store og kraftige alle sammen. Jeg syntes de jeg hadde fra før var i god stand jeg, men der tok jeg visst feil

Her er bilde til sammenligning, alle bilder fra karet deres blir tåkete, det er noe med glasset i det akvariet.
[External Image]

Og her er en hunn og hann, se så fine prikker hannen har under øyet
[External Image]

Og her er hunnen, denne frøkenen er i skikkelig godt hold og det var derfor jeg valgte henne. Håper på at hun vil bli med på lek etterhvert [External Image]
De nye kampfiskene lekte i går, noe jeg syntes var merkelig siden hannen har bygget verdens minste skumrede som besto av sånn ca. 20 bobler...
Men de slynget seg rundt hverandre og plukket og spyttet, mulig de driver og øver.

Kampfisken i juwelen har laget seg et nytt skumrede bakerst i et hjørne slik at det er beskyttet for vimsende coryer, og jeg tror de har lekt i natt for hannen står under redet hele tiden og vil ikke spise engang.
Litt spennende å se om det blir noe småttinger der

Her er bilde av de nye kampfiskene nede på akvarierommet, hannen er stadig fremme mens hunnen holder seg litt skjult, denne mannen hennes er litt grinete har jeg merket.

Hunnen som titter forsiktig frem.
[External Image]
Hannen.
[External Image]
Og crowntail-hannen som går i et kar alene stakkars, den hvite damen hans tok jo kvelden rimelig fort. [External Image]
Mye mas på engang fra meg i dag, men jeg må vise frem et underlig barn fra det andre kullet som Barteliten hadde.

Den ble født nesten helt brun, men etterhvert som den har vokst så har brunfargen blitt redusert til en flekk på den ene siden.
Jeg skulle nok avlivet denne når den var liten men jeg hadde ikke hjerte til det, og nå er den 6 cm. lang og viser tydelige tegn til å være en hann. Den får gå her som algespiser for avle på den kan man jo ikke.
[External Image]

De rosa posthornene mine har fått en samling med skjell i karet sitt og det ser ut til at de setter pris på det, jeg finner de stadig liggende oppi skjellene.
Snegleseng kanskje
[External Image]
Koselige bilder, flotte coryer, og gratulerer med lek på kampfiskene
Nå er det helt klart at det blir reol-bygging i akvarierommet, da skal jeg bytte ut 63-literne med 105-litere og jeg får plass til flere akvarier også
Gleder meg til det er i gang, det er snille milo som skal bygge for meg når han er blitt frisk fra forkjølelsen og har overskudd til det


Jeg må bare skryte litt av Barbatusene mine, de er noen helt skjønne skapninger!
De finnes ikke redd for noe, til og med når jeg slamsuger eller er nedi med hånda for å rette på noe, så vimser de rundt og bryr seg ikke det minste

Også er de matvrak, skikkelige matvrak, de bryr seg ikke om hverandre engang for de vimser konstant rundt med nesa i sanda.
Ønsker jeg kunne hatt et helt kar med disse, men det går jo ikke siden hannene krangler.

Litt bilder av skjønningene, det er et par jeg har, og her er hunnen i gang med å spise så discus-granulatet fyker
[External Image]

Og her er hannen, synd jeg ikke fikk tatt noe greit bilde forfra, han har jo den fantastiske gule stripen på hodet. [External Image]
Jeg kan også friskmelde de nyeste de nyeste coryene her, C141-gjengen og en av new pandaene var litt stakkarslige når de kom hit.
New pandaen var jo helt grå så blek var den, men nå etter to forskjellige medisinkurer så har den fått fargene tilbake og C141'ene blomstrer
C141 heter jo forresten Ornatus så jeg får venne meg til å kalle de det..

Her er to av de, de mangler fortsatt litt kjøtt på kroppen synes jeg, men de har kommet seg veldig den tiden de har bodd her. De var nemlig fryktelig tynne og gjennomsiktige når jeg fikk de.
[External Image]
Åh, det finnes så alt for mange vakre bartefjes... Sukk...
Åja, jeg tror jeg aldri kommer til å få nok plass til alle jeg ønsker meg, for man har jo lyst på nye arter hele tiden. Jeg tror rett og slett at jeg har blitt avhengig av coryer, greier ikke å stå i mot når jeg ser de
Det er jo noe helt spesielt med disse søte, kompakte fiskene med lange barter og blunkende øyne. Det uskyldige og litt engstelige blikket er også sjarmerende.
Plussmedlem
Bare å selge sambo'n som slave det, skal nok få plass til en 40 kar på rommet ditt om så er.... :-p
Plussmedlem
Det blir av erfaring aldri nok Corydoras, så det er farlige fisk (som mange andre raser).
Blir nok bra med ny reol, altså. Man må liksom ha en del akvarier for å få plass til å samle litt Corydoras... :p
Ja, litt ekstra plass må man bare ha, jeg skjønte det når jeg drev å drettet opp over 100 Sp.black barn.
Det ble trangt om plassen da når de ble større, men det var jo så gøy med så mange!
Og sånne store oppdrett har jeg lyst å fortsette med og da er det godt å få litt større kar og litt flere...

Heldigvis er det nå mannen min som har foreslått at jeg får bygge ny reol der nede, han mener faktisk at det bør bygges langs hele veggen sånn at jeg får plass til mer, og det er virkelig et gjennombrudd altså, for han har ikke vært så fornøyd med hobbyen min før. Han er litt skeptisk til store mengder vann i huset hvis det skulle bli noe lekkasje.
Men nå er det visst godtatt, og jeg kan la hobbyen få vokse litt mer
Jeg skal i hvertfall få meg et skikkelig akvarium til L-maller, de er jo bare så flotte at jeg må samle litt på de også
Veldig kjekkt når en får mannen i huset til å godta hobbyen vår,det gjør alt så mye lettere .Har heldigvis en sånn en jeg og ,når han i tillegg er en handyman så er det ekstra kjekkt

Ser frem til at reolen din kommer på plass og med det alle de spennende fiskene du skal ha der.
Heisan Marita !

Takk for kaffekappen idag, så hyggelig å få sett hvordan dere har det !
Og ikke minst få sett alle karene dine ! Kjempeflott har du det i kjelleren med alle disse karene !

Må skryte av bildene du tar også, veldig fine !

Håper rota kommer du fikk kommer til nytte

Mvh

Jon

Takk skal du ha Jon
Rota skal jeg montere litt javabregner og mose på, så skal den få stå i apistogramma-karet mitt, der har jeg fått inn noen nye ciklider og jeg tror nok de setter pris på å gjemme seg innimellom alle "greinene" på den rota
Takk for den forresten, den var skikkelig kul!

En stund siden jeg har skrevet her nå, men det har vært mye å henge fingrene i om dagen.
Eneste nytt av fisk som har flyttet hit siden sist er tre stk. til av CW051, noen ordentlig fine og kraftige eksemplarer, og i går var jeg på Dahl's og kjøpte et par av Pelvicachromis taeniatus "Nigeria red", eller litt enklere, smaragdciklide
De var så vakre at jeg ikke kunne la være å ta de med meg, selv om jeg bestemt sa når jeg gikk inn i butikken, at i dag skal jeg ikke ha noenting for det er ikke flere fisk jeg har lyst på....*kremt* Joda, det gikk jo helt strålende det :b

Ellers har jeg hatt en gruppe fra barnehagen på besøk, de driver med et prosjekt om "vår fargerike verden" og da ville de gjerne komme og se på fiskene her i forbindelse med det.
Det var veldig koselig det, selv om ungene egentlig var mest opptatt av å løpe rundt i resten av huset, men barnehagetanten slapp ikke unna å få et lite foredrag fra meg om innkjøring, vannverdier, forplantningen til diverse fisk og yngelpleie
Jeg lovte visst også i farten å ordne med et lite kar med snegler som de kunne ha i barnehagen.
Litt uheldig var jeg den dagen siden to fisk i to forskjellige kar døde, den ene var kampfisk-hunnen i juwelen og den andre var Barbatus-hannen.
Og som om ikke det var nok så har jeg også mistet den afrikanske kjempen(gabonen), den lå så fint rosa ute på sanden og ga meg et skikkelig støkk i hjertet når jeg slo på lyset. Store, døde reker er ganske skumle synes jeg :b

Hva disse tre døde av har jeg ikke funnet ut av, de var jo i forskjellige kar også, så det forblir vel bare et mysterium.

På yngelfronten går det bare fint, Brochis-barna farter rundt med sin latterlig store ryggfinne og spiser alt som blir servert

Bilder av en av ynglene, de er veldig søte, med laaange barter

[External Image][External Image]
Uff, synd med dødsfall! Og spesielt når man ikke aner hva som ligger bak, men gratulerer med reol i framtiden!! iih, det høres veldig bra ut!
Endelig reol!! :)
Kaja og jeg tok en tur til Ski i går for å titte på en reol som busterzoo har hatt liggende ute for salg, en liten porsa-reol med 30 kar...
Meningen var at jeg bare skulle ha en del av den, som besto av 9 stk. 105-litere, men selger ville gjerne bli kvitt hele reolen på en gang og da så jeg jo reolen min forsvinne i det fjerne, for jeg hadde jo hverken råd eller plass til en sånn monster-reol.

Men, Kaja ble stående å gruble i en sånn 30 sekunders tid før hun utbryter: Nei, vi kjøper hele greia, så kan jeg bytte ut min reol også!
Så nå er jeg lykkelig eier av en svart porsa-reol med 9 stk. 105-litere i svart ramme, den er helt komplett med skyvedører, lys, hjørnefilter med powerhead og varmekolber i alle kar, og det er automatisk vannbytte-system også!

Men en sånn reol er ikke bare-bare å få med seg hjem, så dagen i dag har Kaja, Milo og jeg brukt til å kjøre frem og tilbake til Ski med to fulle biler og henger...
Og stakkars Milo tok jo jobben alene med å koble vekk alle ledninger og slanger og alskens duppeditter fra bak reolen, jeg ble helt satt ut når jeg så hvor mye greier det var bak der.
Og takk og lov, han skal hjelpe meg å få alt det styret på plass igjen hjemme hos meg

Nå skal jeg fortsette å jobbe her med en fryktelig masse kar som skal vaskes, hele reolen med kar står nemlig lagret hos meg så lenge til kaja og milo får tatt ned deres reol, så her er det nok å henge fingrene i

Litt bilder fra turen i dag, det kommer flere etterhvert som jeg får reolen på plass i akvarierommet.

sånn er reolen, jeg fikk ikke med alt på bildet så den er større enn det man ser her..
[External Image]

Kaja er flittig i gang
[External Image]

Sånn så det ut når vi hadde begynt å pakke ting inn i bilene. Folk tittet litt rart på oss... [External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap