Det var en gang et lite akvarium... (side 6)

Bladene har kanskje senket ph og dermed trigget til lek ?
Uansett gøy meg egg og yngel om sommeren og
Ja, det må være noe sånt. De store mengdene med blader farget også vannet litt, det har jeg ikke opplevd før med catappa, men mulig at coryene satte pris på surheten og det dunkle vannet.
En grei ting å prøve da, hvis man har coryer som ikke vil leke
Fjell-bakgrunn
Jeg har fått noen spørsmål om hvordan jeg har laget bakgrunnen i 160 liter'n og malawi-karet, så jeg lager et lite innlegg om det her.

Det ligger allerede en tråd om fremgangsmåten med papir et sted på forumet, eneste forskjellen er at jeg bruker tapet. Den tåler mer juling og går ikke i oppløsning om den blir våt.
Bildene er fra en annen bakgrunn jeg har laget som er blå, men fremgangsmåten for grå fjellvegg-utseendet er den samme

Bakgrunnen er super enkel å lage, og det blir bra resultat om man så har ti tommeltotter og null kreative evner, så her er det bare å klatte i vei med maling

Bilde av bakgrunnen her, fremgangsmåten kommer i innlegget under.[External Image]
1.Vi starter med strietapet, maling i ønskede nyanser, malingsrulle og svamp.

2. Mal bakgrunnsfargen (den mørkeste) med rulle over hele tapet-lengden, jeg har tofarget på den blå, men dette har jeg ikke gjort med de grå bakgrunnene. Det er best å male med to strøk sånn at lyset ikke skinner gjennom tapeten hvis den er tynn.

3. Krøll og klem tapeten sammen, jeg foretrekker å gjøre det mens malingen er våt, også lar jeg det ligge i en krøll å tørke.
4. Når tapeten er tørket så strekker man den ut, men ikke for mye, det skal være masse markerte kanter i den.

5. Så tar man svampen og dypper den i en farge som er en tanke lysere enn bakgrunnsfargen, og stryker lett over alle brettene og krøllene. Malingen vil da legge seg automatisk naturlig på de stedene den skal være for å lage skygge og 3D effekt.

Det jeg ikke gjorde, som jeg tror kunne blitt fint på de grå bakgrunnene er å ta litt mosegrønt og stryke over forsiktig her og der.

6. Så klistrer man bakgrunnen fast langs kantene på akvariumet, uten å skvise alle brettene, jeg bruker svart elektro-teip.

Og det var det Enkelt, billig og gøy å leke seg med
Sølvi Gullaksen
Bladene har kanskje senket ph og dermed trigget til lek ? Uansett gøy meg egg og yngel om sommeren og ;)



I går kveld målte jeg ph i samtlige kar og det viste seg at hos coryene er ph nå på 6.0!
Jeg plukket ut en del blader og tok vannbytter for så lav ph er vel ikke nødvendig, selv om coryene tydeligvis ikke hadde noe imot det
Vannet i springen her ligger på 7.5, så da har catappa-bladene senket ph ganske mye.
En ph på 6 er da ikke så gale ,spesiellt ikke hos coryer . Hos meg synker ph ganske mye ,så hvis jeg klarer å holde den oppe på 6 er jeg veldig fornøyd. Men 6.5 er jo mer ideelt sånn sett .

Ellers må jeg si at de bakgrunnene dine frister til å kopierer ,utrolig flotte
Takk for det
Billig og greit alternativ til de dyre 3D-bakgrunnene synes jeg, også er det alltid litt ekstra stas med ting man har laget selv
Amorøs acei :)
Nå har acei-hannen lekt seg med frue nr. 2 også, så da er det tre hunner som går og gumler egg i karet
Egentlig litt overraskende når jeg så at det var den minste hunnen som tygget, for hun er "hakkekyllingen" i karet. Hun blir jaget en del av både hannen og hunnene og er til tider blek og forskremt av dette.
Nå svømmer hun overlegent rundt med altfor mange egg i munnen ser det ut som, for hun får ikke lukket helt og jeg ser tydelig eggene der inne
Håper hun får være litt i fred nå da.
I dag oppdaget jeg flere små yngler hos metae, så disse har klart seg helt på egen hånd
Det er ikke så mye jeg ser til de voksne metae'ene, de ligger alltid under rota når jeg kommer inn på rommet, så alt jeg ser er skremte blikk under der.
De andre coryene oppfører seg ikke sånn... Kanskje det er fordi metae'ene er viltfanget?
Jeg antar at de trives i hvertfall, for så mye egg som ligger i mosen hver dag beviser jo at de leker så fort jeg er ute av rommet. Sjenerte kanskje

Eheim bio power-filteret mitt har det blitt noe rart med, det virker som motoren fusker innimellom :/ Så jeg har bestilt et nytt som kommer om et par dager.
Filteret er bare to mndr. gammelt, så jeg har jo garanti, men jeg orker ikke styret med å sende det tilbake og sikkert vente og vente.
Ellers er disse filtrene veldig gode, vannet er alltid klart og fint.
Og de er helt stille, ikke en lyd å høre Det er viktig for meg, jeg klarer ikke sånn konstant lyd.

Jeg merker antydning til litt panikk om dagen fordi zebra hunnen snart skal spytte ynglene sine, og jeg får ikke skaffet stort nok kar til dem akkurat nå :/
Lurte litt på å lage til mange knøttsmå gjemmesteder til dem i karet, men når jeg ser hvor glupske og kjappe aceiene er så fort noe rører seg i vannet, så skjønner jeg at ynglene kommer til å bli spist uansett..*sukk*
Det hadde vært så koselig med små baby-malawi...


Ellers har jeg slitt med høy temperatur i 160 liter'n, de to siste dagene har det vært 31 grader der! Enda jeg ikke har på lys engang :/
Jeg slenger oppi litt kaldt vann hver dag, men det hjelper ikke så veldig egentlig.
Merker at fiskene er slappe, kampfisk-hunnen lå oppå rota i går leeenge. Trodde først hun var død jeg, men hun kom seg kjapt opp når det ble servert mygglarver

Bilder av kampfisken på rota, og litt diverse fra de andre karene.


[External Image][External Image][External Image]
Sommerferie snart over...
..Og det betyr mer tid til akvariene Tok en skikkelig opprensking i akvarierommet i går, må innrømme at det har vært lengre mellom vannbyttene de siste sommerukene :/
Pleier å bytte vann hver uke på 63-literne med cory, men nå så jeg at datoen for forrige vannbytte var for litt over to uker siden....*kremt*
Late strand-dager har gjort at tiden har flydd fra meg.

Nå er i hvertfall samvittigheten bedre etter å ha byttet nesten alt vann i alle kar og pusset glass så det verker i armen
Den nye pumpa har også kommet på plass, er veldig fornøyd med den! Jeg oppgraderte jo til en str. større enn de andre og den fikk akkurat plass i høyden.
Og det som er praktisk med disse Eheim bio-power er at man kan sette de helt ned i sanden uten at det kommer sand inn i filteret.

Jeg kjenner litt panikk over at coryene fortsatt yngler som gale, nå har jeg sett mange yngler som har vokst opp på egenhånd i samtlige kar, som da kommer i tillegg til de rundt 50 corybarna i yngeltanken.
Jeg hadde jo ikke tatt ut noen egg hvis jeg hadde visst at alt gikk så fint av seg selv, men disse ynglene ser man jo nesten ikke i et vanlig kar før de er ganske store.
Har heller ikke samvittighet til å...*host*... fjerne yngler heller. Umulig det, de er altfor søte

Får håpe det er mange i omegnen som vil ha coryer utover høsten, tror jeg skal ha åpent hus og selvplukk her da :b

Legger ved et bilde av en metae-yngel, disse har blitt store på kort tid synes jeg, mye større enn sterbai og panda som ble klekket på samme tid.
Men så kommer de jo fra gigant-foreldre også da...(Vf. gruppe fra dahl's dyrerike)


[External Image]
Legger til en liten oppdatering fra malawi-karet også...
Zebra-hunnen spyttet yngelen sin for en ukes tid siden.
Hun tygget på morningen når jeg satte på lyset, og ca. en time etter det hadde hun spyttet, og jeg kunne ikke se en eneste yngel
Det kan jo hende at det inni en krok har overlevd en liten tass, men jeg tror egentlig ikke det.

Jeg ble så skuffet, for jeg hadde jo håpet og i hvertfall få se hvordan en baby-zebra ser ut, før den ble mat for de andre.

Klarte ikke å dy meg, og i går gjorde jeg i stand et yngelkar som jeg hadde tenkt å sette den tyggende acei-hunnen oppi...men kom aldri så langt, for når jeg fulgte henne med håven så spyttet hun ut en flokk med yngel! Fortet meg å håve opp de jeg fikk tak i og satte de i yngelkaret, så nå svømmer det 15 (?) stk. rundt oppi der
Hunnen tygger fortsatt så alle ble visst ikke sluppet ut.

Hvordan har de plass til alle inni den lille munnen?! De som kom ut er jo ganske store synes jeg, ca. 1 cm. ser det ut som.
Har litt dårlig samvittighet for at jeg stresset hunnen sånn, yngelen var kanskje ikke helt klar siden hun fortsatt tygger?
Men de spiser flakfor i dag, så det kan ikke ha vært så langt unna.

Legger ved et dårlig bilde av de, det er neimen ikke lett å ta bilder av vimsete 1 cm. yngel i et plastkar med mobilkamera :b[External Image]
Acei-barn i godt hold :)
Jeg må bare hive inn et innlegg om acei-yngelen før jeg kryper til køys...

Fra å være en forsiktig og nervøs flokk, som såvidt nippet flakfor til morningen i dag, har ynglene utviklet seg til matgale smultboller med finner.
Jeg er jo så vant med cory-barna som må ha god tid på å barte i seg maten, men disse ynglene rensket karet for mat på 1-2-3.
Jeg legger ved et bilde til sammenligning.....
Se på de slanke, litt engstelige ynglene i innlegget over...og deretter på bildet under her:



[External Image]
Hi, hi, hi... Yngel er så søte ;D
Jaaa, de er kjempesøte!
De består liksom bare av store, uskyldige øyne og kulemager


Jeg begynner å bli bekymret for dverg-guramien min..
Den har vært syk et par uker nå, har fått noen "kuler" med blodutredelser på.
Jeg har tatt ofte vannbytter i 160 liter'n, men har ikke prøvd noen medisin. Det går jo andre fisk og reker i karet og de er friske og raske, og da vil jeg ikke la de gjennomgå medisinkur.
Har lurt på å flytte dvergguramien for seg selv og medisinere den, men er usikker på det også siden den og kampfiskene er som erteris. Tenker at kanskje den blir stresset av å være alene og at det kan gjøre ting verre...

Oppførselsmessig virker den ikke syk, den tar fortsatt mat fra hånden min med stor iver og er like nysgjerrig og aktiv som den alltid har vært. Vet ikke helt hvor gammel den er, jeg fikk den i oktober i fjor og da var den voksen.
hmmm....tror nok jeg skal snoke litt rundt på nettet og prøve å finne ut hva dette kan være, evt. legge ut en tråd på sykdomsforumet.

Bilder:[External Image][External Image][External Image]
Kanskje det er en form for svulster? Umulig å medisinere for tror jeg...

Har en gryende følelse av at massiv oppdrett i Asia, med diverse virkemidler, gjør at det blir mere slike sykdommer. Ser på fantomtetraene mine at de en etter en utvikler svulster ved finnefestene...
Jeg har vært inne på den tanken selv også, om at det kan være svulster :/
Det startet nemlig som kuler uten noe rødt på, men etterhvert som de har blitt litt større så ser det ut som at huden har sprekt opp litt.

Hun har også et gjellelokk som ikke dekker som det skal, og dette synes jeg har blitt mer gapende nå...lurer på om det er en kul på vei inni der også..?
Jeg har begynt å gjøre i stand en midlertidig karantene til henne, men får ikke helt bestemt meg om det er verdt å styre med eller om hun burde få slippe.
Selv om hun oppfører seg normalt og spiser så må hun jo kjenne disse sårene og kulene, og det kan jo ikke være noe godt.

Nei, når jeg nå sitter og leser det jeg selv skriver her, så virker det mest fornuftig å avlive henne. Jeg aner jo ikke sikkert hva som feiler henne heller så det blir bare dyreplageri å eksperimentere med medisiner.
Da har guramien og en deformert malawi-yngel gått over til de evige sjøer.
Nå håper jeg det blir en god stund til neste gang noen blir syke og/eller må avlives, for det er jo ikke særlig trivelig.

Tenkte jeg skulle oppdatere med et bilde av 160 liter'n som nå ser ut som en spøkelsesby. Det er nesten så man forventer å se sånne kvistballer komme rullende..

Antallet fisk er jo ikke så gæernt oppi der, men det er fisk som ikke er så mye fremme.
Av mallene ser man kanskje en hale og noen barter i ny og ne hvis man er heldig, kampfiskene ligger og sløver i hver sin plante og kuhliiene bor inni anubiasen.
Det er godt jeg har amano-rekene da, de er stadig i fullt firsprang mot et eller annet de skal rekke i andre enden av akvariet

Slenger inn noen bilder nedover her jeg
[External Image][External Image][External Image]
Det er alltid leit når man må avlive fisk, men det er bedre enn at de har det vondt

Må ellers bare si at karet er kjempefint
Tenk om jeg kunne fått til noe slikt!!
Takk for det
Det står litt dårlig til med plantene i dette karet da, men jeg har bestilt nye og når de kommer skal karet få seg en liten make-over.

litt flere bilder...[External Image][External Image][External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap