Det var en gang et lite akvarium... (side 60)

De 30 akvariene skal heldigvis ikke opp hos meg, selv med automatisk vannbytte så tror jeg det hadde blitt for overveldende....det skal jo pusses glass også :b
Jeg har bare 9 stk. jeg, 14 kar skal opp på kjøkkenet til Kaja og de resterende to reoler med 6 kar har tatt veien til moss

Alle karene er innredet sånn noenlunde nå, det må gro seg til litt selvsagt, for enda ser det typisk nystartet ut med skjøre, små planter som ikke helt er sikre på om de tør å strekke på seg.
Her er bilde av reolen...igjen :b
Med tanke på at alle karene i samme "etasje" har den samme belysningen så ser man jo hvilken forskjell det blir med hva slags innredning en har. Ikke vanskelig å se hvor det skal gå apistogramma i hvertfall...Det karet øverst til venstre er så mørkt at det er så vidt man ser noe inni der.
Ph ligger på 5,5 der nå, men jeg skal forsøke å få den enda litt mer ned. Det er et godt lass med eikeløv og catappa som gjør det surere der, samt nye røtter. Jeg tilsetter også bittelitt eikebarkekstrakt ved hvert vannbytte.
[External Image]

Her er et bilde av karet for noen dager siden, da var det fortsatt mulig å se littegrann der inne. Nå er det blitt fryktelig mørkt som sagt, men fiskene kommer nok til å elske det
[External Image]
Siden det har blitt mye reol-prat i det siste så tenkte jeg å oppdatere litt i dette innlegget med hvordan innbyggerne i de forskjellige karene har det

Først nedturene, den ene av smaragd-ciklidene har tatt kvelden, det var hunnen som en dag snudde buken opp og hva det kan komme av vet jeg ikke.
Så nå har hannen fått fritidsproblemer og går og tråkker i skjørtene på Barlowi-hunnen :/
Det er ikke sånn at han jager henne eller er sint på noen måte, det er mer en sånn flørtende adferd med ristende tilnærmelser som ikke helt passer seg synes jeg. Merkelig, egentlig, siden han ikke skalv på så mye som en finne mens hunnen hans fortsatt var i live.
Så jeg får finne et annet kar han kan gå i så lenge og skaffe han en ny hunn så fort jeg får mulighet.

En Brochis-yngel ble funnet opp-ned i går, det var veldig plutselig siden den bare noen timer før bartet rundt og virket helt ok.
Der er nok grunnen at yngel og nystartet kar ikke er en så veldig god ide... :/

Barbatus nr. 3 har avgått ved døden i kamp, og nå får den enslige seiersherren bare gå der alene en stund for jeg tør ikke prøve mer, tror også Kaja snart går tom for forsøksobjekter.

Litt oppturer er det jo også da, jeg har funnet egg i brochis/multiradiatus/eques-karet, tenkte først å ikke ta de ut siden det mest sannsynlig er brochis-egg, men så kommer denne lille tvilen da.....tenk om atte dersom og hvis det kan være noe annet :b
Så en plantekvast med egg ligger nå og dupper i 25-liter'n.
Jeg må virkelig skille disse coryene, det blir fryktelig mye brochis-barn her fremover hvis det skal fortsette på denne måten

I et innlegg lenger bak så la jeg ut et bilde av det jeg fikk for meg at var en A.Nadelstreifen-hunn, jeg fikk vite av 530 etterpå at det nok var en hann, så en liten rettelse er på sin plass
Jeg tenkte jo så enkelt som at de to små var hunner og den store er hann *host*
Men, her for noen dager siden oppdaget jeg at en av de to mindre i trioen drev og ryddet i en skiferhule og her er bilde av den.
Den ser da ut som en hunn, med sin gule farge? Hehe, som dere skjønner så ønsker jeg veldig å ha en hunn i denne trioen:b
Den store i trioen var helt bananas rundt hula hvor denne ryddet og den andre lille ble jaget langt pokker i vold, så det virker jo lovende... [External Image]
Glemte visst et av bildene, her kommer det [External Image]
Jammen har du mange kar. Litt misunnelig. Men jeg får spare litt så blir det kanskje en reol på tre kar her, er jeg heldig får vi kanskje plass til seks, men det er jeg litt mindre sikker på

Spennende med egg du ikke helt vet hvem som er skyldig i. Dette skal nok bli bra. Alle egga her er ubefruktet og jeg kjenner jeg snart blir ille utålmodig!
Jeg håper du har rett Marita, og skal man dømme etter oppførsel, og det kan man jo godt, så har du sannsynligvis en stor han og en liten han og en liten hunn. Det kan tenkes at den lille hannen kommer til å få mye juling. Hvis du plasserer smaragdcikilden i et eget kar for en periode (ikke Barlowikaret), kan du sette den lille Nadelstreifen hannen i samme kar. Når de ikke har noen hunner å slåss om, pleier det å gå bra.
Morro lesing dette for en nybegynner som meg... Artig å se alle disse karene og forandringen som skjer... Gratulerer med en flott og stor reol... så ut som det var en del arbeid bak... men deilig å få endelig satt det opp tenker jeg.

Håper ikke du føler det som mas fra en nybegynner her... Men er fra Østfold selv og lurer på hvem butikk Dahls er... hvor ligger den? Er selv fra Halden...
Og er det auksjoner som alle akvarister kan gå på... I såfall hvor kan jeg finne denne infoen om sted og tid? Takker for svar på forhånd)

Kommer nok til å titte innom her av og til... spennende å se forandringen i karene...
Plussmedlem
Tillater meg å svare litt jeg...

Dahls Dyrerike ligger i Moss. E6 til Mosseporten, ta av og gjennom tunnelen, etter tunnelen ta av høyre (skilt Kambo), sving høyre mot rundkjøringen, venstre i rundkjøringen så deler Rema og Dahls parkeringsplass på venstre hånd.

Auksjonene er åpne for alle.
Neste auksjon nå er i Sarp til søndag, deretter Moss søndagen etter. Info finner du i egne tråder her på forumet, mulig Sarpsborg sin fortsatt ligger på side 1 her...
TheNameSara
Morro lesing dette for en nybegynner som meg... Artig å se alle disse karene og forandringen som skjer... Gratulerer med en flott og stor reol... så ut som det var en del arbeid bak... men deilig å få endelig satt det opp tenker jeg.


Koselig at du er innom og leser tråden Det var masse jobb med den reolen, heldigvis så fikk jeg hjelp til alt av snille venner og medakvarister, ellers hadde det neppe blitt noen reol her i det hele tatt

Jeg fikk en flott førjuls-presang av Kaja her om dagen, hun hadde skaffet meg "Breeding corydoradinae catfish" fra Ian Fuller, med personlig hilsen inni
Fikk også med to pin's av en Brochis og Green laser, dette ble jeg veldig glad for siden jeg ikke hadde mulighet til å bli med og få med meg foredraget hans
[External Image]
For noen dager siden flyttet jeg Barlowi-hunnen over i det klargjorte karet øverst til venstre i reolen, ble litt bekymret når jeg de neste dagene ikke så noe til henne i karet...
Men, så la jeg merke til en snodig figur som drev og vimset sammen med Brochisene, og joda, det var Barlowi-hunnen det som hadde hoppet over i karet ved siden av
Skummelt å tenke på at hvis hun hadde hoppet den andre veien så hadde hun havnet på gulvet, så nå blir det å ha dekkglass på det karet.

Multiradiatusene er i storform om dagen, De er stadig på vimser'n langs frontglasset og det er veldig gøy å se forskjellen mellom de og de andre coryene, disse er jo så store og laaangsomme...Vimsing i sakte film kan man kalle det.
Ikke så lett å få tatt bilder av de, siden de får lettere angst av mobilen min ser det ut til, da blekner de og ryggfinnen daler ned så innen jeg får fokusert så ser de ut som de er døden nær
Men, her har jeg fått tatt et av en som så noenlunde oppegående ut, veldig søt med sine lange barter
[External Image]

Også må jeg nevne en plante jeg kjøpte for litt siden, det er en Proserpinaca palustris.
Den synes jeg er veldig fin med sine fjærblader på toppen, og ikke minst, den ser ut til å være lett å få til siden den faktisk klarer seg hos meg...den er mindre rød her da, men den er flott som grønn også [External Image]
Artig stilkplante det du hadde der Og fiiine pansermallen også da, så klart
I går var det storauksjon her i sarpsborg og det ble en lang og trivelig dag.
Spesielt koselig var det å treffe Anders, Janne og Donald fra forumet

Jeg skulle egentlig ikke handle noe på denne auksjonen, men det vet vi jo alle at sånne løfter er svært vanskelige å holde...
Det ble til at jeg kjøpte en pose med C.Weitzmani, en med C.Axelrodi, en pose med to ancistrus Claro fra Janne, også jeg som egentlig ikke liker levendefødere lenger klarte ikke å motstå en liten flokk med Phalloceros caudimaculatus

Det kommer bilder av nykomlingene senere, det blir nemlig travelt i dag, kaja, milo og jeg skal på besøk til Linda W. og møte både sissimor og 530

Når jeg kommer hjem skal jeg flytte litt fisk, green laserne skal få et kar nede i akvarierommet fordi de ikke trives oppe i gangen. Det er nok for mye trafikk frem og tilbake der, for de ligger bare under rota og ser redde ut.
Til helgen skal jeg overta noen av fiskene til Mr.530, det er en flokk med store og fine keisertetraer og noen kraftige eksemplarer av C.sterbai, det skal bli godt å få inn litt nye gener til flokken jeg har fra før.
Keiserne skal få gå i karet i gangen der green laserne skal flytte fra, for de er jo ikke redde av seg og da blir det litt mer å se på i selskapskaret her oppe
Her har det vært travle dager den siste uken og jeg har ikke hatt ro på meg til å oppdatere i tråden, så her kommer en kjapp oppsummering

Storebror A.Barlowi har gått over til de evige sjøer på en litt tragisk måte.
Den lille hittekatten jeg har tatt til meg har rett og slett fisket han opp fra karet!
Hun kom løpende opp i stua med han en kveld og mjauet stolt og høylytt over den fine jobben hun har gjort ved å fjerne dette "skadedyret" fra kjeller'n :/
Altså, hva skal man si til sånt da? Jeg kunne jo ikke kjefte på katta for noe som er helt naturlig for den å gjøre, men jeg skal innrømme at det stakk i hjertet når jeg så den store og fine Elvis'en min ligge gjennomhullet på parketten

Til jeg har fått satt opp sidevegger i reolen så har nå katten oppholdsforbud på akvarierommet.

Over til noe hyggeligere,
en uke etter at C.weitzmani og C.axelrodi flyttet inn, så oppdaget jeg egg i karet
Den første dagen jeg plukket så var eggene veldig spredt, sånn ett her og ett der, og de var store i størrelsen. Etter et par dager var det egg der igjen men denne gangen var de mindre og lagt i store klaser, så jeg har et ørlite håp om at det kan være begge gruppene som har lekt...
Eggene klekket i eget kar i forgårs og jeg begynte å fôre med micro-orm i dag.
Det er veldig gøy å se de små sytrådene som virrer hit og dit, og spennende å se etterhvert hva de viser seg å være

Jeg har fått en gruppe med coryer hit som skal være her på ubestemt ferie/pleie-opphold, det er Linda W sine flotte C142
Disse har vært plaget av sykdom før de kom hit, men etter å ha gjennomgått to "heksepulver"-kurer så har de blomstret opp veldig, så jeg håper at de skal være friske nå. *krysser fingrene*
Kurene jeg brukte var New wormer plus og flukesolve fra plymouth discus, den første skal ta både innvendige og utvendige parasitter, den andre tar slike små trådlignende mark som setter seg på finnene.
Grunnen til at jeg valgte de medisinene er rett og slett fordi jeg fikk inntrykket av at de ble "spist" på av ett eller annet, etter å ha studert dem til øynene ble såre og tørre.
Så nå er det bare å vente og se det an noen uker, for øyeblikket oppfører de seg i hvertfall bekymringsløst der de danser rundt hverandre med flørtende barter




[External Image][External Image]
oi heftig snute på den der ene coryen lengre oppe, haha veldig yndig! hvor store blir de ca? (fant den ikke i basen)


(og trist med fisken som ble fanget av katten, den gikk bort på en slags naturlig måte da ihvertfall, kontra kjedelige sykdommer/sitte fast osv. Huff. )
Den store "coryen" lengre oppe med det solide snyteskaftet er en Brochis Multiradiatus, de er veldig store og fantastisk herlige
aah haha se der ja, for en snusk "lite" vesen!
Plussmedlem
Det høres veldig usannsynlig ut at en art skal ha to så ulike måter å legge egg på og ikke minst ulik størrelse, så det er nesten garantert begge gruppene som har lagt egg. Grattis!

Mine Weitzmanier har derimot ikke lekt enda, da. Pøh! Jeg skal vise dem, jeg. En dag skal jeg presse dem ned i et lite akvarium fullt av planter, så kan de være der til de har lagt egg. Først da kan de komme ut!


Dumme, svenske fisk!
Plussmedlem
Du Marita? Jeg fant et bilde av deg fra i sommer.... Du vet.... Der hvor du ikke fant bikinitoppen din og bare tok det du hadde..... :-p
Marita Ekdahl
Jeg har fått en gruppe med coryer hit som skal være her på ubestemt ferie/pleie-opphold, det er Linda W sine flotte C142 :D Disse har vært plaget av sykdom før de kom hit, men etter å ha gjennomgått to "heksepulver"-kurer så har de blomstret opp veldig, så jeg håper at de skal være friske nå. *krysser fingrene* Kurene jeg brukte var New wormer plus og flukesolve fra plymouth discus, den første skal ta både innvendige og utvendige parasitter, den andre tar slike små trådlignende mark som setter seg på finnene. Grunnen til at jeg valgte de medisinene er rett og slett fordi jeg fikk inntrykket av at de ble "spist" på av ett eller annet, etter å ha studert dem til øynene ble såre og tørre. Så nå er det bare å vente og se det an noen uker, for øyeblikket oppfører de seg i hvertfall bekymringsløst der de danser rundt hverandre med flørtende barter ;)


Blir jo helt snufsete av bildene i stort format, har Imac-havari og begrensede muligheter her. Det er lenge siden jeg har sett dem danse sånn, takk og takk og takk for hjelpen! Nå håper jeg bare de oppfører seg som folk og ordner opp så at vi kan dele søsterlig som takk for godt stell!

Har forøvrig bestilt time hos optiker så jeg ikke er avhengig av nærsynte akvaristvenner på overnattingsbesøk og masseinvasjon fra Sarpsborg for å finne utøy. Ikke at det er noen straff altså...
Plussmedlem
Så, Linda, det du egentlig sier.....




.........er at du går til optikeren for å slippe å få oss på besøk flere ganger.... :-O


:-P
Det var virkelig stor forandring på 142'ene selv når jeg så de og det ser ut til å gå like bra etter samme medisinering her på aureum dama fra samme akvarie.
Jeg puttet oppi de vf loretoensisene også og etter den medisineringen har jeg ikke mistet flere av de heller.


Det skal ble spennende å følge med på yngelene dine og lurer virkelig på hvor mange 'solbrille' barn det blir))

Marita Ekdahl
........ Så nå er det bare å vente og se det an noen uker, for øyeblikket oppfører de seg i hvertfall bekymringsløst der de danser rundt hverandre med flørtende barter ;) .......

C142 var en utrolig fin liten Cory! Håper du får til oppdrett på de!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap