Det var en gang et lite akvarium... (side 61)

Ja, C142 er vakker
Jeg får det ikke helt frem på bildet hvor fine de er i fargen, de har en sånn gull-metallic farge i kinnene som er helt flott mot det svarte i ryggfinnen.

Kaja, hvis jeg er like heldig som sist jeg plukket en real mengde med egg, så skal det bli ganske mange solbrille-yngel ut av det her
(Axelrodi ser ut som den har skikkelig tøffe solbriller på når man ser den ovenfra)

Det er flere fisk som har flyttet inn den siste uken, Keiser-tetraene fra 530 svømmer nå rundt i juwelen og lager liv der.
De er noen ordentlig nysgjerrige fisk, hele stimen følger etter meg når jeg går forbi og blir stående tettpakket i hjørnet av karet og glo helt til jeg går den andre veien igjen
[External Image][External Image]
Luftavfukter
Nå som jeg har flere åpne kar på akvarierommet så ble det nødvendig med en skikkelig luftavfukter.
Valget falt på en Delonghi dnc65 fordi jeg husket den fra Mona o sin tråd og merket meg at den var stillegående og effektiv. Jeg er kjempefornøyd med denne altså, og liker spesielt godt at den også har luktfilter siden vi har kattedoen til minstekatten stående i kjelleretasjen.
Greit å få vekk den lukta i samme slengen liksom
Denne kan fint anbefales!

Jeg har jo helt glemt å nevne at jeg har kjøpt to nye maller, Dolichopterus/ L-183, de er bare yngel enda men veldig søte
Håper på å tak i flere av disse etterhvert.

Jeg har endelig fått tatt noen bilder av Phalloceros caudimaculatus'ene, levendeføderne som ble kjøpt på sarpsborg-auksjonen. Veldig trivelige disse her, de maser ikke rundt og jager på damene sånn som jeg trodde alle levenfødere gjorde.
Ikke så lett å ta bilder av sånne småfisk med mobilen, men man ser jo greit hvordan de ser ut
Hannen på første bilde og hunnen på andre[External Image][External Image]
Yngel :)
Det virker som det yngles i alle kroker om dagen for jeg har oppdaget at kampfiskene har fått barn
De er ganske store og det er merkelig at jeg ikke har sett de før nå, og rart at de har klart seg i karet med to voksne kampfisk uten å bli spist.
Dette var i hvertfall veldig moro for jeg hadde egentlig gitt opp å få til oppdrett på betta.
Det er dumbo-ear paret mitt som er foreldrene og jeg gleder meg til å se hvordan fargene på barna blir

Her er bilde av en yngel, ikke så lett å få det skarpt siden de holder seg langt inn i karet der det er mose å gjemme seg i
[External Image]


Her er bilde av den stolte far med sin andre kone, som han har fått låne for at slitne mor skal få hvile seg litt
De er nesten helt like de to hunnene, og hannen har jo også samme farge omtrent så kanskje alle barna blir seendes ut akkurat som foreldrene?

[External Image]
Gratulerer med yngel på dumbo-ear! De to hunnene som går her er helt uinteresserte i mannfolk, så spørs om jeg får oppleve det...
Takk for det Sissimor
Det er kanskje mulighet for flere betta-småttinger her for den helt sorte hannen min passer egg i skumredet sitt nå.
Han har lekt med en hunn som er rosa så det kan jo bli en spennende fargekombinasjon.
Hunnene dine vil sikkert leke etterhvert når det rette øyeblikket er der, mitt par tok seg god tid de også før det ble til noe
Tja, det spørs. Hannene bygger skumreir og viser seg alt de kan, men damene er ikke interessert. Byttet ut den ene dumbo-hunnen med en hjemmeavlet CT, og da ble det egg allerede dagen etter
Sort og rosa! Nå ble jeg utrolig spent! Håper du holder oss oppdatert
Marita Ekdahl
Nå som jeg har flere åpne kar på akvarierommet så ble det nødvendig med en skikkelig luftavfukter. Valget falt på en [URLBLOCK1] fordi jeg husket den fra Mona o sin tråd og merket meg at den var stillegående og effektiv. Jeg er kjempefornøyd med denne altså, og liker spesielt godt at den også har luktfilter siden vi har kattedoen til minstekatten stående i kjelleretasjen. Greit å få vekk den lukta i samme slengen liksom :) Denne kan fint anbefales!


Flott at du er fornøyd med din, jeg er superfornøyd med min Fremdeles!
Jeg har min luftavfukter ennå, jeg. Mens jeg hadde akvarier, hadde den hele tiden dobbeljobb som tørker av klesvask også. Et helt tørkestativ dynget med fullt av vått tøy, tørt på to timer med den luftavfuktereen stående ved siden av. Man slipper doggende glassruter og tung fuktig luft i rommet der klesvasken er (og som gjerne brer seg i hele huset) så den er gull verdt!

Nå står min permanent på badet for å hjelpe med tørking av vask, siden jeg ikke har noen kar lenger, jeg er fremdeles avhengig av den
Da har man endelig fått tid til å oppdatere litt her igjen, det er litt travelt om dagen med julebakst og pynt som skal på plass

I går fikk jeg en fin overraskelse på akvarierommet, kastet tilfeldig et blikk bort på karet med c.concolor og new panda (cw051), og der var det egg!
Jeg tenkte først at det måtte jo være concolorene som hadde lagt de, for de har jo egget en gang før her uten at jeg fikk klekket eggene den gangen.
Men, etter å ha rådført meg med Kaja som raskt fant frem boka til Ian Fuller med info om egg fra begge arter, så kan det se ut til at det er new pandaene som har egget
De har nemlig mye mindre egg enn concolorene og eggene her er veldig små, jeg tok et bilde av et egg på linjalen så man kan se størrelsen på de.

Mye sand og rusk på dette egget og det er fordi de fleste var klistret på de små tråd-røttene på plantene som stkker opp av sanden.
Jeg plukket sånn 20-30 egg så det var ikke så mange, håper jeg får til å klekke disse nå da, for dette er jo ordentlig spennende synes jeg
Siden jeg har flere egg og yngler i klekkekaret nå som jeg ikke er sikker på hva er så blir det nesten som en egge-julekalender her.... Hva finnes i neste egg tro?

Sånn til info så har jeg ph 6,5 i karet og det ligger på 24-25 grader, de fleste eggene ble lagt, som sagt, på plantetråder og på javabregnene, bare to av eggene var på frontglasset.
Jeg har ikke tatt noen store vannbytter de siste ukene, bare fylt på hver tredje dag med 10 liter kaldt vann.
De har fått kjedelig fôr, tabimin-tabletter og tetra-discus granulat

Bilde [External Image]
Hvordan lukke en porsareol kjapt og enkelt :)
Som jeg har nevnt her før så har jeg en ung pusefrøken som er litt for glad i fiskene mine. Hun har pleid å klatre inn i reolen, og siden karene er åpne så har hun også klart å fange fisk der.
Så jeg begynte å gruble på hvordan jeg skulle kle inn reolen så hun ikke kunne komme seg inn der, jeg ville finne ut noe jeg enkelt kunne klare selv, som var billig og gikk fort å ordne.

Jeg tok mål av alle åpne sider i reolen, tok med meg det ned til byggern nede i veien her og sa jeg skulle ha finerplater ferdig saget etter mine mål.
Jeg velgte den tynneste platen som kun er 3 mm. siden den er lett og fin å styre med.
Så kjøpte jeg inn svart selvklebende borrelås som jeg klistret fast i passende små lengder på reolen, det samme på finerplatene, og så var det bare å klistre de fast. Det funker som bare det
Platene sitter så fast at jeg har problemer med å få de løs faktisk, så det kan være lurt å bruke litt mindre punkter med borrelås hvis noen andre vil forsøke dette.

Jeg malte platene med svart maling (nordsjø) og de går nå i ett med reolen, det ser veldig bra ut egentlig, mannen min som er snekker ble overrasket over hvor bra det ble, selv om han så på meg med tvilsomt blikk når jeg kom med idèen

Den nederste platen som dekker fronten har jeg klistret fast litt mer beskjedent for bak der har jeg lagringskasser med ting og tang i, så den må kunne tas av enkelt.

Her er litt bilder fra når jeg klistret på platene, og etter at de ble malt

Pusen som er nysgjerrig og litt fortvilet over at alt blir stengt, hun begynte etterhvert å grave rundt platene i håp om at det skulle bli en liten åpning der så hun kunne smette inn.
[External Image][External Image]
Platen til høyre er festet helt inn til veggen siden det var så liten plass imellom der.

Og sånn ble det [External Image]
Smart idè, Marita, det ble kjempebra
Så flott Marita! Men skjønner at pusen er missfornøyd
Ser veldig bra ut Smart du !
Nå er det fryktelig lenge siden det har vært skriblerier her, jeg har vært mye syk og sliten i det siste så derfor har det blitt sånn.

Men, livet i akvariene har gått sin gang og jeg har fått en del småtroll rundt omkring
Jeg skal prøve å ramse opp litt kjapt, fordelt på flere innlegg så det ikke blir en evig lang avhandling her

Sp."Dragon" har fått ett kull med unger, selv om jeg har prøvd å forhindre det ved å ikke tilby noen passende hule, så nå sutter det rundt noen gule småttinger med brune striper her.
De er veldig søte, men jeg er bekymret for hvor jeg skal gjøre av de etterhvert.

C.Axelrodi egger hele tiden og det myldrer av småttiser i karet deres til tross for at de går sammen med et voksent par med kampfisk. Så de eggene er ingen vits i å klekke for seg selv, de klarer seg helt fint på egen hånd
[External Image]
C.Loxozonus har også forøket seg, der oppdaget jeg bare helt plutselig noen små som bartet rundt, jeg har aldri sett egg i det karet.

Alle kampfisk-barna har vokst opp og de er helt like foreldrene sine
En av hannene har flyttet ned i barnehagen hvor jeg har satt opp en 60-liter og han ser ut til å trives med all oppmerksomheten han får.
Hann (3 mndr)
[External Image]
Hunn (3mndr.)
[External Image]
Så morro med små. Leit å lese at du har slitt så mye. Har faktisk tenkt på deg flere ganger.

Kampfiskene var nydelige. Får ikke mindre lyst på nå nei
Godt å se innlegg fra deg igjen
Keisertetraene har ynglet i juwelen oppe, og som vanlig får ikke jeg det med meg før barna er omtrent tenåringer.
De var bare plutselig der
Jeg synes det er veldig stas, for disse ynglene er helt spesielt søte synes jeg. Som jeg sa til Kaja: Jeg får lyst å sette meg ned å strikke babysokker når jeg ser de

Her er litt bilder...[External Image][External Image]
Sterbaiene jeg fikk av Sigmund har blitt tatt godt i mot i flokken, spesielt av hannene....
Hunnene fra Sigmund var i spesielt fin form, store og runde, så det ble jo nesten opptøyer blandt gutta når disse damene begynte å svinse.

De fleste har sikkert fått med seg at jeg har en litt merkelig sterbai-hann som ikke ser ut helt som han skal, men det er han alle damene vil ha, hver gang jeg ser T-posisjoner så er han med.
Til og med de store, flotte damene fra Sigmund lot seg sjarmere av den lyse, lille sterbaien med merkelig mønster

Bilde...[External Image]
Så fint at det går bra med både "keiserne" og "C-dronningene". Og selvsagt at du er i form nok til å la høre fra deg på AF.
Hyggelig å se at det ble liv i tråden din igjen, Marita!
Det hadde vært artig om du la ut noen bilder av disse stripete Sp."Dragon"-ynglene?
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Børresen
Reklame for plussmedlemskap