Det var en gang et lite akvarium... (side 7)

Plussmedlem
Blå tigerreker er lekre! Må en dag kjøpe meg noen sånne
Ja, tiger-rekene er usedvanlig pene synes jeg
Kjøpte flokken min her på forumet og fikk de rett i postkassa, veldig praktisk altså.

Har fått veldig sansen for reker og har grublet litt de siste ukene på om det passer å ha en viftereke i 160 liter'n.
Var i en dyrebutikk og så på de tidligere i dag og de er jo bare så flotte med de fine vifte-hendene sine
Ulv i fåreklær..
Jeg har hatt en liten anelse, som nå viser seg å være rett, den ene acei hunnen er en hann.
Det viste seg tydelig i sted når jeg tok et stort vannbytte.
Den ene "hunnen" tok da med seg en annen hunn bak en stein og ristet og gjorde seg til for denne, og kom frem igjen med tydelige striper over hele kroppen!
Ikke blå som den andre hannen, men mer lysegrå.
Da ble den store acei-hannen forbannet og jagde den mindre tre runder rundt i akvariet, og stripene forsvant gitt

Der har vi forklaringen på hvorfor denne ikke gikk med egg i munnen sammen med de andre hunnene :b
Jeg har hatt mistanke hele tiden siden den har vært litt mer rund og kompakt i fasongen enn de andre hunnene, men størrelsen er den samme og den har ingen eggflekk, derfor har jeg latt tvilen komme den til gode.

Dette blir vel bare mer og mer trøbbel etterhvert som den mindre hannen vokser seg større, så jeg får undersøke litt rundt om noen kan overta denne.

Kan ikke skylde på andre enn meg selv heller, jeg valgte de ut, håvet de opp og pakket de inn. (Det var nemlig vikar i butikken den dagen, hun jobbet egentlig på cubus og visste enda mindre enn meg..:b )

[External Image]
Bytte av akvarierom
Ja, nå ser det ut til at det blir å bytte rom til akvariene...igjen.
Det var litt dårlig planlagt dette med å ha akvariene sammen med sentralfyren, for det er visst noen forskrifter man må følge på et sånt rom.

Altså, jeg tror ikke det er ulovlig å ha akvarier der, men gardiner, sofa, puter og annet brennbart er visst ikke noe særlig :b
Så da har jeg bestemt meg for å ta jobben med å bytte rom, dvs. at mannen i huset får ha verktøy-reolene sine på fyrrommet, og jeg får hans verktøy-rom til akvariene

Det er fliser og sluk i gulvet der også, men ikke vann, så jeg får trekke en lang slange fra vaskerommet som ligger tvers over gangen.
Rommene er like store, men jeg må tenke ut en helt annen plassering av karene siden dette rommet er avlangt og ikke firkantet som det gamle.

Dagens syting: Jeg gruer meg som fy til å tømme og flytte 325 liter'n
Drømte om det i natt faktisk, at karet gikk i stykker og jeg måtte plassere fiskene i glasskapet oppe i stua...det holdt overraskende bra på vannet :b
Det så heller ikke ut som fiskene hadde noe i mot å svømme mellom stettglass og middagsservise...


Marita Ekdahl
Dagens syting: Jeg gruer meg som fy til å tømme og flytte 325 liter'n :( Drømte om det i natt faktisk, at karet gikk i stykker og jeg måtte plassere fiskene i glasskapet oppe i stua...det holdt overraskende bra på vannet :b Det så heller ikke ut som fiskene hadde noe i mot å svømme mellom stettglass og middagsservise...


Hehe
Eggeklase og viftende finner...igjen.
Nå ligger ancistrus-hannen og vifter på egg igjen, for første gang etter at jeg flyttet paret tilbake i 160 liter'n.
Meningen var jo å ha de i malawi-karet slik at det ikke skulle bli flere yngel, men det hadde jeg ikke samvittighet til særlig lenge.

De fikk et kull i malawi-karet, men å observere ancistrus-hannen som styret hele dagen med å jage de store fiskene unna hulen med yngel, var ikke særlig trivelig.
For ikke å snakke om at ancistrus-barn vel ikke inngår i dietten til mbuna som jeg har, så det var ingen god løsning for noen.

Det var nok godt for hunnen å bli kvitt eggene nå, for hun har virkelig hatt kulemage i det siste.
Fikk tatt et bilde av henne hengende på glasset tidligere i dag og hun er blitt syltynn!
Man kan tydelig se mageskinnet som henger på hver side på bilde 2....lurer på hvor mange barn det blir denne gangen?

Bilde 3, far som vifter...og vifter...


[External Image][External Image][External Image]
Har også fått noen nye, praktiske yngelkar i plast, nemlig reptil-kar. (reisebur ville vel jeg kalt det, de er altfor små til å huse reptiler etter min mening)
Men til corydoras-yngel f.eks. den første tiden er disse helt perfekt synes jeg
Nå er jo ikke yngelkar i glass så mye dyrere, men disse er så lett å sette bort når man ikke trenger de, bare å stable oppi hverandre.

Og best av alt, siden jeg har en reptil så kan jeg omgå den regelen om at det ikke skal flere akvarier i hus.
Dette er jo høyst nødvendige reisebur til den 17 år gamle geckoen som enda ikke har reist noe sted...

Acei-ynglene går i en sånn nå som de er bittesmå, men om et par uker må jeg nok flytte de over i noe større for de vokser fryktelig fort.[External Image][External Image]
Sååå godt å stå opp til solskinn i dag
Håper sommeren blir forlenget litt til, for det har vært så altfor lite av den i år.

Tuslet tidlig avgårde til barnehagen med småtten, men når vi kom dit var det visst planleggingsdag, så da tok vi en tur innom skogen og samlet stein til akvariet.
Får aldri nok stein oppi der, og det som ikke blir brukt havner i hagen rundt blomsterbeddene.

Fikk melding fra akvariekjeller'n nettopp, om at plantene jeg har bestilt kommmer i morgen
Det skal bli godt å få noe nytt i 160 liter'n for den er ganske så stusselig nå. Plantene der har blitt så hullete...? Det har jeg ikke hatt problemer med før, og jeg fôrer godt med grønt til fiskene så jeg tror ikke de har gnafset på dem heller..
Jaja, plantene jeg har bestilt er:

Majaca fluviatilis

vallisneria mini-twister

eriocaulon cinereum

Den siste fant jeg ikke i basen, men den har kanskje flere navn. Liker så godt sånne gressplanter
Yngel-bilder :)
Som stolt yngel-mamma så må jeg jo legge ut litt flere bilder, disse ble tatt ved fôringstid i går.
Acei-ynglene blir bare søtere for hver dag, spesielt nå som de har fått litt "attitude" og stritter med ryggfinnene mot hverandre [External Image][External Image][External Image]
Levendefôr og yngel-sortering
I dag har jeg håvet inn en stor mengde mygglarver og dafnier, noe fra bassenget og noe fra en balje på verandaen.
Det var en helt forferdelig jobb å skille disse dyrene fra rusk og rask som jeg ikke skulle ha med, så jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre dette på en stund igjen.
Hvis noen som har gjort dette før har noen smarte triks de bruker så del gjerne med meg.

Jeg brukte en pipette som tar ca. 10 mygglarver i slengen og sprutet de over i en skål med rent vann.
Når jeg hadde fyllt opp den så tømte jeg de over i en bolle nr.2 for å få skyllet de enda mer...
Deretter i bolle nr.3 som inneholdt kokt, avkjølt vann og så videre oppi is-terningformer for å fryse de ned i cory-vennlig format.

Det ble 3 fulle brett med terninger, altså 36 porsjoner.
Nå håper jeg bare ingen forteller meg at dette ikke kan brukes til noe :b

Etter jeg var ferdig med mygglarve og dafnie-sorteringen, så gikk jeg løs på yngelkaret med corydoras. De skulle flyttes.

Alle ynglene er nå sammen med de voksne og de ser ut til å trives med det.
I prosessen fikk jeg jo også oversikt over hvor mange de var og tallet ble 44 stk.
Det blir da i tillegg til de som har vokst opp på egenhånd, med disse blir det nok nærmere 60 yngel på samme alder... Lett blanding av metae, sterbai og panda.
Også har jeg jo det forrige kullet med panda, de er vel en 15-20 stk.

Det er ingen vei utenom, jeg må spørre pent om å få ta inn i hus et større oppvekstkar

Nytt, midlertidig hjem for acei-ynglene.
I går kveld bråbestemte jeg meg for å la acei-ynglene få reke-karet (63l) å bo i til jeg får tak i et større kar.
De blå tiger-rekene ble flyttet opp i 160 liter'n, og kirsebærene flyttet inn i yngelkaret midlertidig, de skal gis bort siden jeg har hundrevis av de fordelt i alle kar.
De formerer seg virkelig i et forrykende tempo.

Jeg sugde opp alle rekene med en slange, skyllet sanden godt og fyllte opp med malawi-vennlig vann og skifer stein.
Trodde det skulle bli jobb å fange opp acei-ynglene, men det gikk overraskende lett.
Jeg puttet håven oppi karet og lot den stå der en stund mens jeg drev med noe annet, og når jeg kom tilbake sto alle ynglene samlet inni håven
For som barn flest så er de jo nysgjerrige, og den håven var visst veldig spennende og måtte utforskes i samlet flokk

Satte meg ned for å nyte synet av de små som svømte rundt i sin nye bolig, og får plutselig se en liten flokk reker som kommer spaserende fra gud-vet-hvor :O
De må ha vært et sted i sanden og overlevd både skylling og skrubbing.
Prøvde å få tak i de med håven, men det var nytteløst nå som jeg har bygget masse små gjemmesteder med skifer.
De får bare være der som ryddepatrulje til ynglene blir store nok til å oppdage at de har festmat vandrende rundt seg, for noe mer rekefangst nå orker jeg ikke

De voksne malawiene fikk også uventet reke-besøk da jeg flyttet inn en sverdplante til. Skyllet den godt i en bøtte først, men allikevel spratt det plutselig et par reker ut derfra, og jeg skal si det ble liv i karet...
Måtte le litt for meg selv når en av hunnene faktisk kræsjet i glasset i sin ivrige jakt etter den sprettende reka

Bilde av den nye yngel-boligen og de voksne ved fôringstid (ikke reke-jakt), og bilde av malawi-karet med blå bakgrunn som jeg ikke ble fornøyd med. Skal tenke ut noe annet å ha der etterhvert.
Det midterste bildet viser at zebra-hunnen tygger...igjen
[External Image][External Image][External Image]
I dag har panda-leksgruppen min flyttet hjemmefra.
Solgte de til en hyggelig dame fra forumet her og jeg er trygg på at de får det bra hos henne
Hun skulle egentlig ha acei-hannen min også, men jeg klarte ikke å fange han inn..det var litt flaut :b
Men så fikk jeg vite at det faktisk går bra å ha to acei-hanner i karet, så da prøver jeg å beholde han en stund til og ser hvordan det går.
Skal kjøpe flere damer til de til uka så da får de kanskje annet å tenke på enn å jage hverandre.

Jeg legger ut to linker her, til catappabladene og de digitale-termometerne jeg bruker, siden jeg fikk spørsmål om hvor jeg har kjøpt de
Bilder :)
Litt bilder fra de forskjellige karene i dag [External Image][External Image][External Image]
og noen til..[External Image][External Image][External Image]
Har vært på en real shopping-runde med en venninde i dag (med barna på slep, stakkars) og da måtte jeg jo smyge meg inn i dyrebutikken..
Storebror fikk passe minsten hos kaninene mens mor siklet ned akvariene :b
Dessverre hadde de bare en gabon-reke igjen og den var så veldig liten...og vettskremt.
Trodde det pleide å være litt size på disse når de ble solgt jeg (?), denne var jo ikke større enn en ung amano-reke. Så det ble ikke noen viftereke på meg, magefølelsen sa nei til akkurat denne.

Men butikken hadde salg på røtter, og jeg fant en jeg synes var skikkelig fin. Den står liksom på tre "ben" og danner fine gjemmesteder under
Ikke det at jeg egentlig trengte en rot akkurat nå, men hvor ofte er det egentlig man kommer over en som er akkurat sånn man vil ha den?

Tok bilde av den før den ble lagt i bløt, og de bildene kommer her...alt må dokumenteres i denne tråden

(Måtte riste litt på hodet av meg selv når jeg så bildene, for ikke engang en stillestående rot klarer jeg å få i fokus :b )
Flott rot! Man kan aldri vite når en flott rot kommer til nytte, godt å se jeg ikke er alene om det. Skummelt ellers...

Kan aldri vite når man får bruk for en flott stein heller, min kjære hjalp meg med å tømme atelieret, løftet en banankasse og stønnet anstrengt "Hva har du i denne - stein??" Måtte bare svare som sant var...
Ja, det er virkelig godt det er flere av oss som tar litt av i denne merkelige hobbyen
Det er lurt å alltid ha ett våkent blikk for fine steiner, det kan nemlig være langt mellom de også.
Fant en i barnehagen til sønnen min jeg, som satt sånn halvveis ned i bakken, det var bare å få låne en plastspade å hakke i vei da :b
(Etter nøye forklaring om hvor mange akvarier jeg har og hva den skulle brukes til selvsagt, ellers kunne de jo tro jeg var gal...*kremt* )
Du skulle sett bilen etter to uker alene på Skagens strender med skisseblokka. Legg til en kasse dansk rugbrød, det gnistret av tilhengerfestet hele veien hjem. Der ligger det stein fra hele verden, silkeslipt av sand, og flint! Sort! Det er flott, det... :oD
Linda & Ove
Du skulle sett bilen etter to uker alene på Skagens strender med skisseblokka. Legg til en kasse dansk rugbrød, det gnistret av tilhengerfestet hele veien hjem. Der ligger det stein fra hele verden, silkeslipt av sand, og [I]flint[/I]! Sort! [I]Det[/I] er flott, det... :oD


Åååå...det hadde vært noe og fyllt karene med det! Kjempefin stein
Noen flytter ut, og andre flytter inn :)
Jeg har flyttet kampfiskene ut av 160 liter'n.
Flere grunner til det, b.l.a. at de to aldri så ut til å komme helt overens.
Ruby måtte stadig holde seg gjemt i plantene for ikke å bli jaget vekk av Neptun, og det var ikke vanlig kampfisk-kurtisering, han har nemlig aldri gjort så mye som et forsøk på å blåse en eneste boble..
Han bryr seg bare om mat, mygglarvene er hans beste venner ser det ut til.

Så jeg har flyttet han inn til panda-barna, og det fungerer utmerket, de leter side om side etter mygglarver med den samme iveren

Tok noen bilder av panda-barnas vrimling i karet tidligere i dag, og jammen ble ikke Neptun med på noen runder bortover glasset også! Rare fisken :b

[External Image][External Image][External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap