Det var en gang et lite akvarium... (side 8)

Ruby prøvde jeg å flytte inn til metae'ene, men hun begynte å jage de med engang og prøvde til og med å spise en yngel!
Så hun går nå i det største plastkaret for seg selv til jeg får tenkt ut hvor jeg skal ha henne.

En annen grunn til at disse måtte flytte ut er at jeg har skaffet to sommerfugl-ciklider til 160 liter'n.
Jeg har hatt lyst på de helt siden jeg startet, men har vært litt i tvil siden jeg har forstått at de kan være litt vanskelige å ha med å gjøre.

Tok meg god tid når jeg valgte ut disse, det er ikke så lett for et utrent øye å plukke ut en av hvert kjønn og i tillegg prøve å finne to som ser ut til å like hverandre :b
Jeg tror jeg var heldig og fant en match, men det er vel kanskje for tidlig å si..
De har i hvertfall hengt sammen som erteris i fred og fordragelighet i to dager nå, så en god start er det jo

Veldig rolige og forsiktige disse sommerfuglene, jeg tar meg selv i å liste meg forbi karet for ikke å skremme de :b

Legger ut noen bilder, så hvis noen med erfaring ser at jeg har vært helt på bærtur og plukket med meg to av samme kjønn så rop ut! [External Image][External Image][External Image]
I går begynte ancistrus-barna så smått å komme ut av hulen, så da passet jeg på å flytte hulen med alle barna over i malawiyngel-karet.
Jeg har gjort den feilen før, å la barna vokse opp i 160 liter'n, og det var et mareritt å få de ut derfra igjen når de skulle flytte.

La hulen i en bøtte med akvarievannet de hadde gått i og tilsatte litt etter litt av vannet fra malawiyngel-karet.
Brukte god tid på det siden ph er forskjellig i disse karene. 160 liter'n har ph 6,5 og malawi-ynglene har 7,5.
De voksne malawiene har ph 8,5 og ynglene skal også ha denne ph'n egentlig, så jeg kommer til å øke ph'n der gradvis etterhvert.

Acei-og ancistrus-barna er litt like egentlig, samme farge og str.
Er også så fascinert over hvor fort acei'ene utvikler seg, det virker nesten feil å kalle de yngel nå, de er jo blitt skikkelige småfisk

Bilde av acei-yngel, og bilde av ancistrus-pappa som endelig kan kose seg med squash igjen nå som han er fritatt for vifting.
(Jeg tror matpausen har gått litt i hodet på han, for når jeg fjernet hulen med barna, så gikk han rett inn i hulen til barteliten og begynte å vifte der i stedet :b ) [External Image][External Image]
Nye lysrør
Jeg har lenge hatt det hengende over meg at 160 liter'n bør få nye lysrør. Jeg kjøpte jo denne brukt i fjor vinter og lysrørene har aldri blitt byttet.
Rørene som står i er de originale tror jeg, juwel/duolux står det på de.
Nå har jeg bestilt lysrør fra arcadia, freshwater og tropical, har hørt at det skal være en fin kombinasjon.
Det skal bli godt å slippe den grelle belysningen fra det ene lysrøret i front, det gjør sand og fisk litt sånn sykelig gul-grønne :/
Liker når lyset er helt klart jeg, uten for mye fargeinnblanding.

Bortsett fra dårlig lys så er det bare fryd og glede i dette karet, det er nærmest algefritt etter at amanorekene flyttet inn og jeg lurer på å doble gjengen med disse. Har 5 stk. nå. og de har fjernet fullstendig alt av grønne alger på innredningen

Sommerfuglene har blitt husvarme nå og gjemmer seg ikke lenger når det er trafikk forbi karet.
Jeg har også fått bekreftet at de er hunn og hann, for på morningen i dag drev de og slynget seg rundt hverandre og hunnen var ordentlig rød på maven
Har satt inn en flat stein til de, men den ble fort okkupert av ancistrusene som alle ville ligge på den etter tur...


[External Image][External Image][External Image]
I dag har jeg gitt bort en del av kirsebær-rekene og noen acei-yngler
Fikk besøk av en som skulle ha noen reker, og hun tilbød seg å overta noen av ynglene mine siden hun driver med malawi og har større oppvekstkar enn jeg har.
Det synes jeg var en veldig grei ordning

Jeg har nå fått en oversikt over ancistrus-kullet og de er mange denne gangen.
Tok et tellebilde av karet ved fôringstid og kunne telle 63 stk. ute i åpent terreng. Det var sikkert noen i huler rundt omkring også.
De skal få større oppvekstkar så fort jeg har kommet i orden på det nye rommet. Trenger samboers hjelp til flytting av karene, og han er på jobb i nordsjøen, så de må vente noen uker til.

Her kommer noen bilder av yngler...igjen
Føler meg litt som den nybakte moren som alltid skal dra frem bilder av barna i ulike situasjoner :b[External Image][External Image]
Litt mer bildespam [External Image][External Image][External Image]
Prøver å legge inn en videsnutt her også..
Det er skikkelig sirkus hos panda-barna om dagen, og i går fikk jeg filmet litt
Her ser man også hvor store de har blitt på kort tid, det var jo som i går at de bare var små rumpetroll

<embed src="http://www.youtube.com/v/7zjyBQYDn64?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="345" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Du spammer jo ikke akkurat med hverdagsbilder, så bare forstett! Veldig moro å følge med!
Det er ikke alltid så greit å være barteliten når matmor plasserer maten på de merkeligste steder, men med litt akrobatikk så går det jo... [External Image][External Image][External Image]
Sommerfuglene har lagt egg!
Sommerfuglene mine har nettopp lagt egg
Det må jeg si var overraskende, jeg har jo sittet og lest i dag om hvordan man legger til rette for at disse skal yngle, men forholdende var visst allerede bra nok.
Og tenk at de er så husvarme etter bare en uke...
Dette er kjempegøy!

Litt dårlig bilde, men man ser da eggene. Hannen holdt nemlig på å strø melke på eggene mens jeg tok bilde, og han syntes ikke noe om å bli forstyrret.[External Image]
Video av foreldrene med egg :)
Her kommer en liten videosnutt av de nybakte foreldrene


<embed src="http://www.youtube.com/v/m2tdNNNfr5c?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="345" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Jeg var ganske spent når jeg myste inn i mørket i akvariet på morningen for å se om eggene var der fremdeles....
Det var de ikke, foreldrene har flyttet eggene til en grop lenger ned på baksiden av rota.
Ser at egg-mengden er halvert, så noen må ha forsynt seg i løpet av natten, og det er vel nærliggende å tro at ancistrusene er synderne.
Det spørs vel om det blir noe av disse eggene, men det er uansett gøy at de leker og trives

Det var vannbytte-dag for malawiene i går, og acei'ene begynte å leke midt i påfyllingen av nytt vann som vanlig.
Jeg fyller på med kaldt vann og det er noe med det som får hannene til å bli helt Elvis, de rister seg bortover sanden foran hunnene
Første gang jeg så det trodde jeg de frøs fordi vannet ble et par grader kaldere :b

Så nå svømmer en acei-hunn og zebra-hunnen rundt med det grinete oppsynet de får når de bærer egg i munnen

[External Image][External Image][External Image]
Det ble et kort egg-eventyr..
Ja, sommerfugl-eggene forsvant i løpet av dagen.
Om det er sommerfuglene som er uerfarne, eller ancistrusene som har vært på ferde vites ikke.
Kanskje begge deler

Jeg tror de kommer til å legge nye egg igjen ganske snart for de rydder rota igjen, hunnen har fått mer farge på maven utover dagen, og nå er hun nesten lilla under der
Tok et bilde....overse det ripete glasset :b[External Image]
Og jeg må jo også vise dagens yngelbilder [External Image][External Image][External Image]
Kampfisken og panda-barna i felles vimsing.... og pappa-ancistrus som jeg mistenker at tok seg en høneblund på agurken, han lå hvertfall helt stille veeeldig lenge [External Image][External Image]
Malawier til bekymring
Jeg føler at det er litt masete i malawi-karet, i dag har jeg observert veldig mye jaging.
Hannene jager hunner, og hunnene jager yngel og man blir nesten sjøsyk av å titte inn der.
Regner med at det er fordi hannene er i leke-humør og det er for lite hunner til at de får utfoldet seg, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre....kvier meg litt for å sette inn flere hunner merker jeg, etter den episoden med de to zebra-damene som ble ihjel-mobbet :/

Jeg som skrev i et tidligere innlegg her at det var så rolig og harmonisk i mbuna-karet...
Det var nok når fiskene var ny-innflyttede og usikre det ja :b

Acei-hannen min har skadet seg i dag under jagingen, han har fått skrubbsår på haka som har hovnet opp litt. Det ser ikke farlig ut, men det skal holdes øye med.
Jeg har satt inn en hullete vulkanstein som ynglene gjemmer seg i når de blir jaget, og han kræsjer jo selvfølgelig nesa i denne hele tiden.

En av hunnene hadde en litt komisk jakt etter yngel i dag
Yngelen pilte inn i en av de uthulte steinene med hunnen i full fart etter seg, men det hun ikke tenkte på var at hullet i andre enden av steinen hvor yngelen svømte ut, var mindre enn det hun kom inn i....

Det ble bråstopp for hunnen som ble sittende fast et øyeblikk med bare hodet ut av åpningen :b
Jeg rakk å ta et bilde av henne, synd det ble helt ute av fokus, men jeg legger det ut alikevel for man ser jo hvor forfjamset hun ser ut
(Steinen er kunstig og med avrundete kanter, så jeg tror ikke hun tok noen skade av det altså)

Bilde 1: Acei-hannen med kul under haka, også ute av fokus, jeg er god på det der..

Bilde 2: Acei-hunn som sitter fast.

Bilde 3: Zebra-hunnen som lurer på hva oppstyret er, og acei-hunnen som da perpleks har snudd halen til :b[External Image][External Image][External Image]
I dag har jeg ryddet litt i 160 liter'n, satt inn en ny rot og luket vekk en del planter som ikke så ut til å trives der.
Røde planter sliter jeg med å få til, så de har fått flytte ned i de mindre karene, kanskje de kommer seg der.
Det ser ut til at jeg må vente litt på de nye lysrørene også, webzoo hadde ikke det ene inne på lager, og jeg vil jo gjerne bytte begge samtidig.

Jeg har en mose på toppen av rota i karet som hittil har vært ukjent for meg, jeg har ikke innført den med vilje, den må ha fulgt med som blindpassasjer med noen andre planter.
Den sprer seg fort og jeg har fordelt den i alle karene etterhvert.
Kontaktet en jeg handler planter av og han kunne fortelle at det er taiwan-mose, men når jeg går inn i plantebasen her og ser på bilder så ligner den jo ikke på det...
Så jeg tror jeg får legge ut en tråd i planteforum, det er jo greit å vite hva man har

Bestilte nye planter, en javabregne type "philipine", med sånn vaffelstruktur.
Anubias ble det også, angustifolia.

Var fristet til å bestille mer julemose også, men den jeg kjøpte for en stund siden har ikke vokst noe som helst og det lille som er løser seg bare opp og flyter rundt :/
Så kjedelig, for på bilder ser jo denne mosen så fin ut.

Bilde av karet med ny rot, den står til høyre for den gamle.
Og bilder av mosen jeg er så glad i, men ikke aner hva heter [External Image][External Image]
Flotte bilder.
Legger også igjen spor for å få oppdaterings epost.

Espen.
Da er mosegåten løst
Jeg la ut en tråd på planteforumet og der fikk jeg et forslag om påfuglmose, og etter å ha sett div. bilder på google så er jeg helt sikker på at det er den

Jeg kontaktet også han jeg kjøpte javamose og planter fra for 6 mnd. siden, der den fulgte med, og han bekrefter at det er den.
Plantene mine fikk jeg tilsendt fra malaysia og der bruker de mye av denne mosen (peacock-moss)

Det ligger ingen bilder av denne mosen i basen, så jeg sendte inn et bilde.
Ikke sånn veldig profft, men det burde jo være bedre enn ikke noe bilde i det hele tatt da
Blir spennende å se om det blir godkjent som midlertidig bilde til noe bedre dukker opp.


Et lite close-up bilde av "grantremosen" som altså heter påfugl


[External Image]
Kjempefin mose! Du må bare i ifra om du har lyst til å selge/ bytte en dott
sissimor
Kjempefin mose! Du må bare i ifra om du har lyst til å selge/ bytte en dott ;)


He he "Dotten" Skal være på vei til deg i løpet av dagen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap