Fiskene dør

Jeg vet ikke mine arme råd... fiskene mine dør en etter en..
har en 375l der vannverdiene er:

ph-7, kh 7, nitrit- 0, gh 9. sjekket i dag.

det er ikke noe galt, ingen sopp infeksjoner eller hvitprikk.
noen av fiskene som har dødd er ikke mer ett par uker gamle.
har ukentlige 20% vannbytter. 2 utv pumper.
noen som kan ha noen råd?
alle råd tas i mot med takk
Hvor lenge har du hatt akvariet i drift?
Jeg spør fordi dette ofte er det man lurer på kan ha noe med årsaken å gjøre. Når det gjelder nitrogensyklusen, så trengs det en del bakterier, og jeg har selv erfart at strips til målinger er lite troverdige. Jeg tror de noen ganger kan gi litt falsk sikkerhet....
Om det er kort tid siden akvariet ble satt opp, og du hadde fisk relativt raskt oppi, så kan dette være en del av årsaken..

Så lurer jeg på hvilke fisker du har, og i hvilken rekkefølge de dør.
Noen ganger kan sammensetningen ha noe å gjøre med om de klarer et langt liv sammen. Men i en 375 liter burde det være god plass...

Og enda et forhold. Er du sikker på at termometeret viser riktig temperatur? Jeg fant ut at jeg hadde et termometer med stor misvisning, og fiskene gikk i vann som var mye kaldere enn jeg trodde...

Det kan være flere forhold enn dette, f.eks forgiftninger. Men sjekker du dette først så er det litt lettere å komme med råd.
Fryktelig! Og fryktelig vanskelig å hjelpe, karet har jo ifølge profilen vært i drift en stund, så huskestueverdier er vel et tilbakelagt stadium. Hadde selv problemer som antagelig kom av utslipp til brønnvann, fisken ble slapp etter vannskift. Ble slutt på uforklarlig fiskedød etter at vi byttet vannkilde...

Noe er det jo, har du forsøkt vannforbedringsmiddel ala Aquasafe eller Happylife? I fall det er kobber eller noe annet du ikke har test for...

Har du satt inn noe nytt i akvariet? Nye planter, ny rot, noe som kunne forårsake noe skummelt? Av en eller annen grunn velger enkelte butikker å selge stueplanter som akvarieplanter nemlig. Har egentlig ikke tro på at en rot skulle ta kverken på fisken, det er vel reker som plutselig kan reagere der, med mindre det er et bartre som har lurt seg inn...

Det fortvilede i din situasjon er jo at det ikke er noe innlysende å medisinere vekk. Det hjelper selvfølgelig ikke i det hele tatt, men jeg føler med deg likevel!

ja. ingen skremmende verdier
karet har vært oppe i snart 4mnd, men begge pumpene har snart gått i 1år.
pumpene ble renset for ca 1 mnd siden.
de skal være meget godt innkjørt.

har 3 andre kar med så si samme verdier men det er ingen problemer i de.

Jeg bruker aldri strips, de kan ikke stoles på.
til måling har jeg brukt Sera Test Lab og JBL Test Kit.
skal kjøpe tester for jern og kobber idag. har en mistanke på for høye jern verdier.
det er fordi jeg fant ett par steiner i går kveld som var meget rustne.
Hvis du ikke finner noe annet som er åpenbart feil så ville jeg rett og slett prøvd å bruke aquasafe eller noe tilsvarende i en periode. Vi klarer aldri å måle alt, og du har ingenting å tape på å prøve annet enn en femtilapp for flasken, om ikke det teller som en investering da.

Du får ha lykke til! Ordentlig ekkelt å bare miste fisk uten å ane hvorfor :-/
Shiramor
Sjekket nitrat (NO2) også?

Beklager tastefeil. Mente NO3 (Nitrat).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap