Fluval 305+cirax?

Vet ikke om noen kan svare på dette, men prøver alikevel. Skal bytte ut det innvendige juwel filteret med en utvendig fluval 305. Da vil jeg jo prøve å beholde så mye av de gode bakteriene som mulig så det jeg lurer på er om det går an å ta ut innholdet i cirax kasettene og putte de i fluvalen? Har byttet ut nitrat svampen og kullfilteret i juwel filteret så har tre stk jeg eventuelt kunne klippt opp. Noen som har prøvd?
Startet for en stund siden en Juwel 180L. Jeg gjorde det på denne måten:

Lot Juwelfilteret gå sammen med utvendig Fluval 305 (som jeg fylte med K1 i stedet for medfølgende filtermedie) i ca 5 uker. Deretter fjernet jeg den innvendige Juwelkassen.

Perfekte vannverdier, og krystallklart vann.
jaaa, det er vel den beste måten å gjøre det på egentlig. er bare så lei den svarte kassa!
k1?
Hvordan fjerner dere den svarte hjørnekassa i juwel kara?

Her står litt om K1 filtermedie

Tenkte jeg skulle ta filetkniven.. filtteret er festet bare på fire punkter og det er faktisk ganske god plass bak så det skal nok gå bra

men til det jeg egentlig spurte om, vil cirax funke i en fluval 305?
Stein Erik Skjerve
Tenkte jeg skulle ta filetkniven.. filtteret er festet bare på fire punkter og det er faktisk ganske god plass bak så det skal nok gå bra :) men til det jeg egentlig spurte om, vil cirax funke i en fluval 305?

Det vil det nok, men den mengden som er i originalen er alt for lite i en Fluval 305, så du har vel mere liggende antar jeg?
tenkte jeg skulle bruke det sammen med orginal fluval filtermedie.. ikke helt sikker på hvilket jeg burde velge men.
Det som følgte med min 305 var 3 poser keramiske rør, og 3 poser med kullfilter.

Dette er ALT for dårlig. Du kan seff. bruke cirax sammen med det originale, men jeg mener det er for lite. Det kommer også litt ann på belastningen i karet.

hva anbefaler du av oppsett i pumpa da? er nok ganske mye belastning i karet så det skal gå en modifisert 3+ i tillegg uansett..
Mitt oppsett er som følger:

De tre kurvene er fyllt med K1 og det ligger filtervatt på toppen i øverste kurv.

Det er det hele .

K1 kan du kjøpe HER.
hvor ofte renser du filteret med det oppsettet? har hørt mye forskjellig når det kommer til rens og valg av filtermedie i disse pumpene.. har du blåsvamp på innsuget?
305'n har ikke vært i drift mere en ca 7-8 uker.

Jeg renser ikke de utvendige filtrene før jeg ser at det blir dårlig gjennomstrøm i filtrene. Dvs. det går måneder mellom filterrens. Jeg bruker svamp på et kar pga. at jeg har små amanoreker der, ellers ikke.

Og som sagt: Jeg har K1 i alle mine utvendige filter.
Bare ett lite spørsmål til. Hvor mye støy skal det være fra pumpa? Her durer det ganske så bra egentlig. Mye mer bråk enn jeg hadde trodd og mye mer enn i de innvendige. Har jo hørt at folk synes de er så stillegående så jeg må nesten spørre.
Det skal ikke være støy fra filteret i det hele tatt.

Nok vann i filteret?
Har du sjekket for luft? Napp ut stikket, og tilt filteret litt frem og tilbake. Sett inn stikket igjen.

Sjekke at "flowventilen" er åpen
Sjekke lokket til impelleren, se om det sitter riktig på.
Sjekke om filteret/koblinger drar luft/lekker.
har sjekket alt , men bråker fortsatt.. får vel bare leve med det..
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap