Hvilken pumpe er dette, mm?

Jeg kjøpte akvariet mitt brukt, og fikk med en del utstyr. Nå er jeg helt fersk i faget, og trenger hjelp.

1. Se på pumpa på bildene jeg har lagt ved. Kan noe fortelle meg hvilken pumpe det er og til hvor stort akvarium kan jeg bruke den? Det står ingen merke på den som jeg kan se.

2. Er det dumt å bruke en pumpe som er beregnet til et mye større akvarium?

3. Når skal en egentlig bruke en vanlig luftpumpe? Jeg har en som heter Tetratec APS 100.

4. Må en bruke pumpe med filter i de aller minste karene? Vil tro svaret er ja, men spør likevel.

5. Jeg har fått et 25 liters kar som jeg tenker å bruke til yngel av sverddrager i første omgang. Når jeg nå skal kjøre inn dette karet, vil det lønne seg å bruke rent vann fra vannkranen, eller bruke vann fra mitt større kar (som jeg skal ha vannbytte på nå)?

6. Hvis jeg setter 25-literskaret på kjøkkenbenken under lysarmaturen, vil det bli nok og riktig lys av det? Evt, hvilke andre løsninger er bra å bruke?

Håper noen har svar på mine spørsmål
Inaktiv bruker

kan ikke si noe om den pumpen, men kan kanskje gi deg et par tips til innkjøring.

fyll på med rent vann du. la så temperaturen bli lik i begge karene. ta så filtergugge fra den andre pumpen og la den nye pumpen suge godsakene i seg. så kan du sette inn noen få fisker, og du er i gang
Setter pris på alle svar jeg får, så tusen takk for tips
Kan jeg ta et av filtrene i den pumpa som kjører nå, og skyll den i det "nye" akvariumet? Holder det?
Inaktiv bruker

pleier å ta et plastik krus, fuller det litt med akvarievann, så skviser jeg veldig forsiktig svampene fra gamlepumpen oppi det vannet slika t det blir et skikkleig grumsevann, så heller jeg det oppi eller i nærheten av den nye pumpen slik at det blir tatt opp ifilteret. har gjort dette to ganger innen kort tid, og det går kjempe bra lærte det her inne
Flott, da prøver jeg det slik.
Inaktiv bruker
pass på samme temp på begge vannstedene

og du må sette inn noe fisk for ellers dør bakteriene pgr av mangel på matmoms
Meeen.. MÅ sette inn fisk? Bare lurer altså! Har hørt at det går greit å bare "fôre" filterbakteriene med litt fiskemat, knuser selv opp flak daglig og har i et kar som nå står til innkjøring. Har hatt i både guff, gammelt deilig grumsevann, Bactozym samt at jeg har i litt fiskemat for å ikke ende opp på null igjen. Med tanke på hvor mange som er imot innkjøringsfisk (selv om jeg absolutt ser den med at man etter noen uker skal begynne pent ved å tilsette litt og litt fisk for å slippe å gi filteret for mye å jobbe med), er det ikke noe i det? Eller "må" man ha i fisk for å produsere dritt, rett og slett? :p

Ang størrelse på filteret er nok mange produsenter flinke med å underdimensjonere litt - selv bruker jeg filter som er et lite hakk overdimensjonert i mine kar uten problemer. Tror ikke det gjør noe såfremt man ikke går for filter beregnet for 700 liter pluss i et 63-liters.. Hadde nok valgt å bruke filter uansett kar da det sparer en for arbeid (slipper ørtogfjørti vannbytter) og er bedre for fiskene. Hvis en er redd for at fiskene ikke liker strømmen kan man stille utblåset mot veggen i akvariet, eventuelt skru ned styrken litt (på de fleste filter går dette, dog ikke på alle). Om det blir nok og riktig lys avhenger vel litt av hva du har oppi karet.
Filteret ditt er italiensk.
[URL=http://www.sicce.com/prodottiDettaglio_eng.php/prodotto=shark-adv/idprodotto=3#]Sicce Shark ADV 400 eller 600[/URL], tror jeg.
Bruksanvisning finner du på linken.
Inaktiv bruker
Amanthea
Meeen.. MÅ sette inn fisk? Bare lurer altså! :) Har hørt at det går greit å bare "fôre" filterbakteriene med litt fiskemat, knuser selv opp flak daglig og har i et kar som nå står til innkjøring. Har hatt i både guff, gammelt deilig grumsevann, Bactozym samt at jeg har i litt fiskemat for å ikke ende opp på null igjen. Med tanke på hvor mange som er imot innkjøringsfisk (selv om jeg absolutt ser den med at man etter noen uker skal begynne pent ved å tilsette litt og litt fisk for å slippe å gi filteret for mye å jobbe med), er det ikke noe i det? :) Eller "må" man ha i fisk for å produsere dritt, rett og slett? :p Ang størrelse på filteret er nok mange produsenter flinke med å underdimensjonere litt - selv bruker jeg filter som er et lite hakk overdimensjonert i mine kar uten problemer. Tror ikke det gjør noe såfremt man ikke går for filter beregnet for 700 liter pluss i et 63-liters.. :) Hadde nok valgt å bruke filter uansett kar da det sparer en for arbeid (slipper ørtogfjørti vannbytter) og er bedre for fiskene. Hvis en er redd for at fiskene ikke liker strømmen kan man stille utblåset mot veggen i akvariet, eventuelt skru ned styrken litt (på de fleste filter går dette, dog ikke på alle). Om det blir nok og riktig lys avhenger vel litt av hva du har oppi karet.

ville bare skrice det enkelt til en som var fersk o litt dårlig tid eller som var litt stresset.
Om du får filtergrums fra et akvarium i drift, må de sette inn fisk samme dag, ellers dør mange av bakteriene av mangel på næring. Alternativt kan du ha i noen dråper (maks to milliliter) Salmi (salmiakk fra Lilleborg). Den inneholder super næring for filterbakterier. Det finnes en egen artikkel om det.

Jeg foreslår at du leser artiklene om dette her på AF. Søk på innkjøring og du får opp mye.

det er jo ikke snakk om innkjøring fisk på samme måtesom om karet ikke hadde fått den filtergrumsen.
Loomis
Filteret ditt er italiensk. [URL=http://www.sicce.com/prodottiDettaglio_eng.php/prodotto=shark-adv/idprodotto=3#]Sicce Shark ADV 400 eller 600[/URL], tror jeg. Bruksanvisning finner du på linken.

Takk, det ligner veldig på dette ja.
Takk for svar alle sammen. Tar med meg informasjonen og rådene dere gir, så får jeg se hva jeg til slutt velger å gjøre.
"Må ha fisk til innkjøring" Den var litt ny for meg. Er ikke det man kan kalle en erfaren akvarist, men man "må" vell ikek bruk fisk i innkjøringen, i alle fall ikke med en gang. Jeg har tatt imot gode tips fra erfarne akvarister, og det man kan gjøre er rett og slett å bruke "filtergrums" i pumpa fra annet filter som er i bruk i kar. Også kan man ha bunsubstrat og planter i karet. etter ca 10-14 dager kan/bør man tilsette fisk.

Har også hørt som det ble skrevet i tråden her at man kan tilsette litt fiskefor i innkjøringe.
Inaktiv bruker
Kim-Martin Haugen
"Må ha fisk til innkjøring" Den var litt ny for meg. Er ikke det man kan kalle en erfaren akvarist, men man "må" vell ikek bruk fisk i innkjøringen, i alle fall ikke med en gang. Jeg har tatt imot gode tips fra erfarne akvarister, og det man kan gjøre er rett og slett å bruke "filtergrums" i pumpa fra annet filter som er i bruk i kar. Også kan man ha bunsubstrat og planter i karet. etter ca 10-14 dager kan/bør man tilsette fisk. Har også hørt som det ble skrevet i tråden her at man kan tilsette litt fiskefor i innkjøringe.

ble fortalt av en erfaren mann her inne ( 530) at om man tilsatt filtergrums i et nytt akvarie måtte man sette inn fisk fordi bakteriene ikke ville overleve, pgr av for lite næring.

klippe lime fra 530: Om du får filtergrums fra et akvarium i drift, må de sette inn fisk samme dag, ellers dør mange av bakteriene av mangel på næring. Alternativt kan du ha i noen dråper (maks to milliliter) Salmi (salmiakk fra Lilleborg). Den inneholder super næring for filterbakterier. Det finnes en egen artikkel om det.

Jeg foreslår at du leser artiklene om dette her på AF. Søk på innkjøring og du får opp mye.

som jeg også klippet og limet inn i innlegget over.

Helt riktig som Solosuper skriver!
Om man gjør slik, og "kick-starter" filteret som vi kaller det, med guffe fra
et allerede innkjørt filter som går med samme temp så MÅ man ha fisker
eller annen tilføring av avfallsstoffer samme dag.
Ellers vil de gode bakteriene i filteret du har kick-startet dø av sult!

Om man derimot kjører inn et filter fra begynnelsen vil det ta minst 4 uker,
og man bør IKKE ha i fisk i denne perioden!
Jeg har en sånn pumpe liggende, og det er utrolig liten filtersvamp i dem. Dvs lite overflate for bakteriene og feste seg i. I tillegg synes jeg den har en tendens til og gå tett ofte.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap