Corydoras i nytt kar - skal de snappe luft ofte i overflaten?

Vi har nettopp satt opp et 400 liters kar. Det ble startet tirsdag for ei uke siden, når temperaturen var kommet opp i 26 grader dagen etter, fylte vi i Tetra levende bakterier, i tillegg til at vi tømte i gugge fra pumpen fra et annet akvarie.
På fredag satte vi planter og 1 dverggurami (som skulle være prøvekanin fordi han terroriserer i 75-literen).
På lørdag kjøpte vi 5 stk Corydoras Adolfoi og 2 Bolivianske sommerfuglciklider.
Søndag morgen var den ene cikliden død. Den andre døde i løpet av kvelden etter å ha ligget i vannskorpa og pustet hele dagen. Begge pustet ganske hurtig hele tiden etter at de kom i karet men hele lørdagen var de nede på bunnen og oppførte seg ellers ganske vanlig, silte sand i munnen og svømte rundt.

Ph=7,5 og NO3=mellomting mellom 0 - 12,5.
Utvendig filter: Eheim Professional 3 / 600
Substrat: Rådasand 0,4-0,8

Dvergguramien oppfører seg egentlig normalt, men svømmer mye i front på karet frem og tilbake (midtsjikt) Mer aktiv enn vanlig men kanskje fordi han nå har god plass.

Corydorasen romsterer på bunnen men har hele tiden veldig ofte tatt seg kjappe turer opp for å snappe luft. Det er dette jeg er bekymra for. Er det vanlig at de gjør dette ofte eller kan det tyde på at noe er feil med vannet? Ellers ser de ok ut, men spiser verken tabletter eller fryst Discus-for som jeg kjøpte i dag. (har vært veldig sparsom med mat) I går fylte vi på med litt mer guffe fra filter i 75-liter for at det skulle bli litt mer å tygge på i et ellers sterilt kar.
Noe annet vi bør sjekke vannet for?
Vile startet med å skifte vann.
Når coryene snapper etter luft,så er det noe galt med vannverdiene.
Nyoppsatte karr har ustabile vannverdier,så vannbytter er alfa og omega for å få dette ordentlig igang.
No3 verdien sier meg egentlig ingenting,men hvilken farge har testen?
Den skal i følge testen helst ligge mot 0 så den skal være fin. Er nesten helt knall-gul.
Ville du ha skifta mye vann? Flere ganger hver dag?
Vil tro bakteriene allerede ligger i pumpa?
Hei har du målt nitritt no2 og nh4 ammonium, i et så nystartet kar vil vel no3 nitrat være liten som du har målt.
Ville hatt et vannbytte hver dag,for å være på den sikre siden.La pumpa gå seg til en stund til.Etter en måneds tid er den verste innkjørings-perioden over.
Høres ut som om at no2 verdien er ok,men som sagt ting er veldig ustabilt i starten.

Corydoras kan snappe luft i overflaten,men ikke hele tiden som du beskriver hos deg.
Ser ved lekstider at de er mer ivrige,og kan være mer i overflaten enn ellers.
Det at de ikke spiser enda kan være at de er litt utrygge i nye omgivelser,noen corryer synes alt nytt er skummelt.De liker å ha noe å gjemme seg under,gjerne en rot med et hulrom der gjengen kan samles uten truende farer fra oven.Instinktet er der,selv om det ikke er rovfisk som truer med å spise de i et akvarium..
VibekeTo
Vi har nettopp satt opp et 400 liters kar. Det ble startet tirsdag for ei uke siden, når temperaturen var kommet opp i 26 grader dagen etter, fylte vi i Tetra levende bakterier, i tillegg til at vi tømte i gugge fra pumpen fra et annet akvarie. På fredag satte vi planter og 1 dverggurami (som skulle være prøvekanin fordi han terroriserer i 75-literen). På lørdag kjøpte vi 5 stk Corydoras Adolfoi og 2 Bolivianske sommerfuglciklider. Søndag morgen var den ene cikliden død. Den andre døde i løpet av kvelden etter å ha ligget i vannskorpa og pustet hele dagen. Begge pustet ganske hurtig hele tiden etter at de kom i karet men hele lørdagen var de nede på bunnen og oppførte seg ellers ganske vanlig, silte sand i munnen og svømte rundt. [B]Ph=7,5 og NO3=mellomting mellom 0 - 12,5. Utvendig filter: Eheim Professional 3 / 600 Substrat: Rådasand 0,4-0,8 [/B] Dvergguramien oppfører seg egentlig normalt, men svømmer mye i front på karet frem og tilbake (midtsjikt) Mer aktiv enn vanlig men kanskje fordi han nå har god plass. [B]Corydorasen romsterer på bunnen men har hele tiden veldig ofte tatt seg kjappe turer opp for å snappe luft. Det er dette jeg er bekymra for. [/B]Er det vanlig at de gjør dette ofte eller kan det tyde på at noe er feil med vannet? Ellers ser de ok ut, men spiser verken tabletter eller fryst Discus-for som jeg kjøpte i dag. (har vært veldig sparsom med mat) I går fylte vi på med litt mer guffe fra filter i 75-liter for at det skulle bli litt mer å tygge på i et ellers sterilt kar. Noe annet vi bør sjekke vannet for?


Her står det ingenting om No2 (nitritt) verdiene, eller amoniakk verdien.

Hva måler du med? Strips? Hvis du gjør det, så er ikke det nøyaktig nok, etter min mening.
Takk for svar! Ikke bare Coryene som blir usikker når alt er nytt

Jeg bruker dråpetester. Skal kjøpe for NO2 og Nh4, må jo bare ha det skjønner jeg.
Når dette er testet og funnet ok må vi anskaffe flere fisker i karet for å få prosessen i gang.

Noen som kan gi tips til Sør-Amerikaner som er kjent for å være hardfør?

VibekeTo
Vi har nettopp satt opp et 400 liters kar. Det ble startet tirsdag for ei uke siden..... ....På lørdag kjøpte vi 5 stk Corydoras Adolfoi og 2 Bolivianske sommerfuglciklider. .... Ph=7,5 og NO3=mellomting mellom 0 - 12,5.


VibekeTo
..............Noe annet vi bør sjekke vannet for?


Ja absolutt. Dette er ganske sikkert ammoniakkforgiftning fiskene dine dør av og lider av nå. Det er en standard biologisk prosess i et nyoppstartet kar, og ammoniakk dukker opp før nitritt. Og så, etter noen uker med nitritt, først da har det noen hensikt å måle nitrat. for det oppstår ikke før prosessen har utviklet seg. Filtere produserer ikke nitrat før filterbakteriene er kommet opp i en fungerende mengde.

Men problemet ditt nå er at mange zoobutikker ikke tar inn de testene du nå trenger. Jeg var en gang i 3 ulike zoobutikker for å få fatt i en ammoniakk-test raskt en gang, hadde ikke tid å vente på nettbestilling. Men ingen hadde, de så bare dumt på meg da jeg spurte etter det, så jeg måtte reise hjem og bestille på nett likevel. Det er uansett MYE billigere å handle på nett, så jeg anbefaler at du bestiller deg en ammoniakk-test og en nitritt-test nå med det samme. ALLE akvarister burde ha dette i skapet, særlig nybegynnere.
Bruk f.eks. www.aquamanias.no. Billige priser og bra kvalitets-tester (JBL er mest nøyaktig, med Tetra som nr to).

Siden Corydorasene dine viser alle tegn på forgiftning (snapper luft i overflaten veldig ofte, dårlig matlyst og døde ciklider) bør du nå:
- ingen fôring daglig (kanskje litt hver tredje dag)
- daglige vannbytter på 20-30%
- ingen nye fisk på minst fire uker
- bestill testene jeg nevnte og så: test vannet daglig.
Det er verdifull lærdom! Du lærer mye om innkjøringen av et akvarium ved å teste vannet og se utviklingen fra uke til uke, fra dag til dag!
Puhh, tusen takk for utfyllende svar!!
Iler til nett og bestiller med en gang. Vannskifte er allerede i gang.
Corydorasen har fortsatt lufteturer til overflata men ser det er litt sjeldnere nå enn for en uke siden. Har ikke tatt tiden på hvor ofte de med de er opp, men det er flere ganger pr time så jeg tror fortsatt det er noe feil med vannet.

Fikk tester først tilsendt på lørdag så det tok tid. Men de viste fine verdier.
Nh4
Nå gjør jeg et tredje forsøk på å legge inn tekst. Nesten hele innlegget forsvinner når jeg poster innlegget.. I tilfelle du har fått mange beskjeder.

Corydorasen har fortsatt lufteturer til overflata men ser det er litt sjeldnere nå enn for en uke siden. Har ikke tatt tiden på hvor ofte de med de er opp, men det er flere ganger pr time så jeg tror fortsatt det er noe feil med vannet.

Fikk tester først tilsendt på lørdag så det tok tid. Men de viste fine verdier.
NH4
Da får jeg legge inn flere poster siden jeg ikke får lagt inn all tekst:

Fikk tester først tilsendt på lørdag så det tok tid. Men de viste fine verdier.
NH4
Nå gjør jeg et tredje forsøk på å legge inn tekst. Nesten hele innlegget forsvinner når jeg poster innlegget.. I tilfelle du har fått mange beskjeder.

kanskje er det "mindre enn"-tegnet som stopper det hele. jeg prøver uten:

Corydorasen har fortsatt lufteturer til overflata men ser det er litt sjeldnere nå enn for en uke siden. Har ikke tatt tiden på hvor ofte de med de er opp, men det er flere ganger pr time så jeg tror fortsatt det er noe feil med vannet.

Fikk tester først tilsendt på lørdag så det tok tid. Men de viste fine verdier.
NH4 0,05
pH 7,5
NO2 0,01
NO3 mellom 0-12,5 mg/l

Har ikke hatt flere vannbytter etter dette, siden det var så fine verdier.

I morrest så jeg at det var kommet et belegg på sanda ved en av plantesortene+ på planten, kjøpt som Althernanthera. Se bilde.
Kan minne om mugg/sopp.

Tror du dette være synderen?

Jeg skal ta opp plantene og kaste de, hvor nøye må jeg være med å få med sand rundt, i tilfelle det er sopp?
Nitritt skader fiskenes gjeller og kan også oppta plass i de røde blodlegemene, slik karbonoksyd gjør med blodet vårt. I så fall blir det transportert for lite oksygen til kroppens celler. Det kan kanskje være årsaken til at fiskene fortsatt snapper luft selv om ammoniakk og nitritt nå er på mer akseptable nivåer. Er dette årsaken, vil det trolig bedre seg, men det kan hende at fiskene er skadet så mye at levetiden blir forkortet.

Jeg har ikke noe å bidra med når det gjelder belegget på plantene og på bunnen, bortsaett fra å spørre om du forer so mye at det blir liggende igjen rester. Det kan i så fall mugne og bør fjernes, men uten at du trenger ta vekk mye rundt der beleget er.

Begynner å lure på om det i det hele tatt kan ha vært nitritt der. Karet hadde jo bare stått fem dager når fiskene kom oppi, og de hadde fra starten den oppførselen.
I dag har jeg fjernet de plantene, og de lukta ikke godt! Noen dager med noe vannbytte nå, og så skal jeg teste vannet igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap