Pumpe virker ikke

jeg skulle skifte vann i yngelkaret mitt (20 liter) til nye yngel som kommer snart, hadde fått bytta planter, sand men da jeg skulle koble til pumpa igjen, streika den :/

den vil ikke virke uansett hva vi gjør, hva kan være galt med den? Vet ikke hva den heter, men legger til et bilde av den (Bildet er ikke tatt av meg, fant det på google da jeg søkte på "akvariepumpe")

Plussmedlem
Pumpa heter Elite Stingray. Skal være svært driftssikre.
Du er sikker på at det ikke er brudd i en ledning? Akkurat der den går inn i pumpa...
Husker ikke helt hvordan selve pumpa demonteres akkurat nå.
Prøv å koble den fra, ta den opp og rist litt på den...
ja, vi har prøvd det, og faren min har prøvd å sjekke om det er noe med ledningene.
Hvor i landet holder du til?
Kan være litt rusk rundt rotoren,den greien som går rundt inni pumpen om du skjønner hva jeg mener?
Bruk en tannpirker eller noe annet lite og dytt litt i den,ofte trengs det bare litt starthelp for å få den i gang. Hold pumpen under vann når du gjør det ,dså ikke vannspruten står overalt
Innvendige pumper kan være lumske. Hvis dette gjentar seg i fremtiden, sett pumpa i en bøtte med vann så bakteriene ikke dør.
Vent 20 min, så prøver du å putte i kontakten igjen. Fungerer den ikke, ta ut kontakten, vent 20 min, og prøv igjen.
Før eller siden fungerer den.
jeg bor i Finsland, 3 mil fra Kristiansand.

takk Sølvi, skal prøve det så fort som mulig

dette er vel den femte pumpa som streiker på to år:S de er ganske rare innimellom. SKal prøve ditt tips også hvis ikke de andre virker.

Forresten, hvis ikke noe funker, kan det da brukes ei luftepumpe? en sånn med steiner i bunnen og filter og en lite hull i toppen hvor alt kommer ut?
Jeg har hatt litt problemer med en invendig pumpe/filter selg, det jeg gjør er at når jeg starter den, går ikke rotoren rundt. jeg gir den bare et dytt så går den, så setter jeg den sammen og ned i karet

Du kan jo prøve dette.
Kim-Martin Haugen
Jeg har hatt litt problemer med en invendig pumpe/filter selg, det jeg gjør er at når jeg starter den, går ikke rotoren rundt. jeg gir den bare et dytt så går den, så setter jeg den sammen og ned i karet :) Du kan jo prøve dette.

ja, meg og pappa "demonterte" pumpa, men den vil ikke gå:/ Kanskje det er et hårstrå som har kommet inn i rotoren og surret seg helt fast? (har ikke peiling på pumper)
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap