Hverdagen som vannskadet :) (side 2)

Inaktiv bruker
bilder bilder bilder både stygge fine store små bare bildeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrrr puhh
Amanthea
Og hvordan i huleste skyller man mikroorm? :-D Mye å sette seg inn i ja!


Jeg pleier å skylle microorm ved å fylle et lite glass med vann fra springen eller yngelkaret, putte oppi en passe fôringsdose microorm, så vente til ormene synker til bunnen og helle av mesteparten av vannet. Så fyller jeg opp med nytt vann og repeterer hvis nødvendig... Når ormene er rene, og vannet er klart, suger jeg opp ormene fra bunnen med en pipette. Bon appetite!
Nææh, takk for tipset! Har gått til anskaffelse av x antall pipetter og sprøyter ja. Lar uansett neste klekkerunde vente på seg, nå må jeg finne en fisk å ha i stuekaret.. tipper det blir kampfisk, evt at jeg flytter guppykolonien og har kampfisk i mannekaret. Får se.
Hei.
Jeg skyller aldri microorm når jeg fôrer yngel. Det jeg gjør er og bruke en Q-tips til og tørke ønsket mengde med orm fra kanten på boksen, tar så vann fra akvariet over i en pipette og "skyller" vannet over Q-tipsen og over i et eggeglass jeg har til det formålet, suger så vannet med orm over i pipetten igjen og sprøyter det ut på bunnen i akvariet.
Jeg har mye strøm i akvariet, så jeg slår av pumpene i noen minutter mens jeg fôrer med orm.

Ser ingen grunn til og skylle ormen hvis du tar fra sidene på boksen, der ormene har krøpet opp på kanten. Det du da får er jo kun ormer og ingenting annet..

Coryer tåler salt dårlig, så jeg ville droppet salt i vannet hvor Coryene går.
Lykke til.

- og ja, ser gjerne at det kommer noen bilder snart, alltid koselig med bilder og se på...
Lisa-S
Ser ingen grunn til og skylle ormen hvis du tar fra sidene på boksen, der ormene har krøpet opp på kanten. Det du da får er jo kun ormer og ingenting annet..


Det trodde jeg også til jeg skylte ormene første gangen... Ble overrasket av hvor mye grums/tåke det ble igjen i skyllevannet. Og jeg høster også ormene fra sidene av beholderen. Det er ikke sikkert det har noen betydning om man skyller eller ikke, men jeg har iallefall begynt å skylle de etter at jeg så hvor "møkkete" de var. Hehe..
HvemErJeg?
[QUOTE=Lisa-S]Ser ingen grunn til og skylle ormen hvis du tar fra sidene på boksen, der ormene har krøpet opp på kanten. Det du da får er jo kun ormer og ingenting annet..


Det trodde jeg også til jeg skylte ormene første gangen... Ble overrasket av hvor mye grums/tåke det ble igjen i skyllevannet. Og jeg høster også ormene fra sidene av beholderen. Det er ikke sikkert det har noen betydning om man skyller eller ikke, men jeg har iallefall begynt å skylle de etter at jeg så hvor "møkkete" de var. Hehe..

Ok, men da fôrer jeg med det grumset som følger med.
Har fôret og lykkes med yngel uten skylling, så ser ikke at det har ført til noe negativt for min del. Er nok arbeid med yngelen som det er synes jeg. )
Har aldri hatt salt til coryer, er snakk om flere forskjellige kar. Bruker kun litt salt i guppykaret ved stress ol. Gjør ingenting uten grunn.

Nei, det ble utrolig mye grums av mikroorm. Forsøkte å spyle litt vann oppi boksen jeg har dem i og plukke opp, men ble ikke stort bedre. Får prøve videre!
Amanthea
Har aldri hatt salt til coryer, er snakk om flere forskjellige kar. Bruker kun litt salt i guppykaret ved stress ol. :-) Gjør ingenting uten grunn. :-D Nei, det ble utrolig mye grums av mikroorm. Forsøkte å spyle litt vann oppi boksen jeg har dem i og plukke opp, men ble ikke stort bedre. Får prøve videre!


Nevnte det med salt til Coryer sånn bare i tilfelle..

Måtte prøve det med grums fra Microorm, men hos meg grumser det ikke.. Kan det være fordi jeg bruker havregryn istedet for barnegrøt tro?
Jeg bruker også havregryn, blir grums ändå. :p
Amanthea
Jeg bruker også havregryn, blir grums ändå. :p


Hmmmm.. Et mysterium.. hehe
Kanskje jeg rett og slett er fryktelig grisete!

Oppdatering fra stuekaret - klin gærne coryer som nå har børna i fullstendig tulltak i snart to timer. Deres "come out and play"-holdning gjør at kuhliiene også våger å bli tøffere og med jevne mellomrom kan jeg skimte et par av de tøffeste som sniker seg ut og blir overkjørt av coryene. Ene eplesneglen er helt fantastisk mens jeg tror at den andre enten er syk eller grusomt dum. Den forsøker hele tiden å dra opp til overflaten, hoppe inn i skallet sitt og flyte avgårde. Tro om den kanskje fører en slags liten protest mot min akk så knappe fôring? :p
ang Eplesnegler som flyter på overflaten, så er det slik de forflytter seg i naturen har jeg blitt fortalt.
Når de synes de har flytt lenge nok, så tror de at de har kommet et langt stykke fra der de startet, så lar de seg synke igjen..
Derav tankegangen med protest. Nei, er vel kanskje ikke så mye mat igjen i karet for tiden. Coryene har jo gått på storkornet grus hele livet, de er jo helt i hundreogti nå som de endelig er kommet over på det de fortjener. Vimser rundt som bare det, flørter meg speilbildene sine.. forfølger hverandre.. åh, elsker måten de logrer på, hihi!

Noen som fast bestemt mener at en kampfisk vil gli dårlig inn i det karet forresten? Er jo bare noen vimsete bunnfisk og et par snegler i det. Vil gjerne ha noe som svømmer, men trenger ikke så mye da jeg uansett er mest glad i det som ligger på bunnen.
Puh puh, litt oppdatering!

- Fått satt inn litt flere planter! Litt blyxa og noen gresstuster fra Michael N, helt utrolig vakre planter. Har allerede bestilt mer, er fryktelig svak for hardt beplantede kar.
- En haug eple- og sandsnegler har flyttet inn i karene. Kjøpt av Heidi I, upåklagelig kvalitet og kun én som ikke klarte turen hva meg er bekjent (selvfølgelig en råsa.. SNUFS!)
- Coryene får nye venner i løpet av ikke så veldig lenge! Da er planen at jeg flytter en kampfisk over i mannekaret mens guppyflokken får bo i stua Vil tro begge får det utmerket i hver sine kar
- Plages som søren med at vannet er surt! GUDENE vet hvorfor, det blir bare småsurt av seg selv i samtlige kar. Gudene vet hvorfor. Surt og forholdsvis bløtt (pH rundt 6,5 og kH rundt 6-7. Det har ligget stabilt på 7,5 og 8 i en liten evighet, men plutselig endrer det seg litt.. blæh!) Skifter kun til rent vann fra springen+en symbolsk dæsj Aquasafe.

Nå har jeg også tatt bilder.. men hva skjer da? Jo, jeg roter vekk kabelen! :p
Koselig tråd,gleder meg til bilder og lese hvordan det går med Kampfisken din,håper og skaffe meg en selv så jeg sluker alt av info og tråder jeg kommer over om de
Ja planen var en kampfisk, selv om jeg ikke hadde reservert noen. Men i dag fant jeg en nydelig kar i butikken, så han ble med meg hjem. Han går nå i Mannekaret mens alle de andre er flyttet over til Stuekaret.

Men HEPP!

Her kommer litt div bilder

1 - et par av hannene mine, Vincent og Ettan
2 - skeivt og vakkert bilde av stuekaret. Fremdeles en lang vei og gå, men det kommer seg! Hvis noen har forslag, så fyr løs.. aldri gjort dette før jeg
3 - kampfisken Pan. Etter Pans Labyrint (got it? Labyrintfisk liksom? Høhøhø!?)
1 - en av mine vakre trillier som jeg ikke får artsfrender til uansett hvor mye jeg leter, så i løpet av en stund skal de få selskap av noen pandaer
2 - par av verdens heeerligste åler Gleder meg til de blir store altså!
Flotte planter Amanthea! Kanskje de ville komme enda mer til sin rett med litt kontraster? Er veldig svak for Cryptocoryner, mange av dem får rødskjær og er en spennende motvekt til de gjennomskinnelige skjønnhetene du har nå, hvis du skjønner hva jeg mener. Kontraster både i farge og bladverk kan være moro! Eller ikke, blir flott med mange planter av samme sort også. Det kommer jeg aldri til å få til, hadde en plan, finnes for mye spennende, gått fra stilig til kreativt kaos ;o)
Nææh, takk for kjempekoselig svar! Ja har også tenkt på noe med litt rødskjær, får se hva det blir til. Er jo ikke så høyt kar og jeg er ikke SÅ raus med lyset, så får nå se om ikke alt er dødt om en mnd. Har noen planter med litt rødskjær baki der et sted, skal sikkert stokke litt om på dem og.. øh.. gulrotgresset? med tiden, driver og planter om hele tiden nå jeg. Har kjempemye gulrotgress, får ikke skjult pumpa stort mer uten at det ser ut som en diger mislykka skog i et hjørne, men får da leve med det. Ikke den minst diskrete pumpa heldigvis. Håper bare at ikke plantene blir helt skeive av strøm,men, selv om jeg ikke har maks effekt da jeg føler at det ikke trengs.

Skal se litt på cryptocoryner! Karet skal bli veldig hardt beplantet i alle fall, planen er at mer av bakgrunnen skal dekkes, i forgrunnen skal det ligge noe (type midten/rundt den lille broa) også skal det være et lite åpent parti sand i fronten, slik at coryene har litt ren boltreplass - selv om de virkelig digger plantene! Blyxaen er en stoooooor hit.

Skal i alle fall ha inn noen flere forskjellige forgrunnsplanter (helt ærlig er jeg kjempeglad i en skikkelig salat, masse forskjellige planter gir det hele et så himla frodig inntrykk!), har sett meg ut noen lave stengelplanter av noe slag, de er faktisk rødlige. Også skal en lotus ligge elegant til i et hjørne som en nydelig detalj. Nå er dog neste steg bakgrunn, blir nok en tacky plantebakgrunn, er man nybegynner så er man nybegynner! Synes det er ganske pent, blir jo en viss dybde.

Nei, det kommer nok flere bilder underveis, spesielt nå som jeg endelig har funnet kabelen. Så får vi se hva som overlever og hva som mistrives. Et par av blyxaene furter fremdeles noe voldsomt, men de får fred, ro og næring, så håper jeg at de blir fornøyde om litt. Har plenty av fine, fine sandsnegler som gjør miljøet bedre. Karet er allerede heftig overbefolket, sånn eeegentlig, problemet er bare at all fisken er BLYG!
Takk skal du ha, Linda&Ove, takk skal du ha! Det var DE ukepengene! :p Hihi!

Har plutta oppi en liten cryptcoryne samt noe annet med en nydelig rødlig farge som ble aaaltfor stor.. nesten så jeg snart ikke trenger bakgrunn, blir jo helt dekket uansett. )
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap