Hverdagen som vannskadet :) (side 3)

Flere bilder, mohaha Dårlig belysning i stua dessverre.

[External Image]
Liten kuhlii som ligger og lurer bak en blyxa

[External Image]
Hele karet - ser du de røde plantene Linda&Ove? Kommer inn en til om ikke så lenge. Men seriøst, jeg er ikke akkurat fornøyd, så hvis noen har noen "jeg hadde flyttet den dit"-tanker, FYR LØS! Settes enorm pris på, er ikke så kreativ av meg. :-p

[External Image]
Par snegler som tøver rundt ei "rot"

[External Image]
Vincent, guppysnuppen min, samt en ungfisk kalt Sniken
Puh, satt inn flere planter. Nå skal noen over i Mannekaret om litt, må bare få mer grus inn dit først, litt dårlig underlag til å plante noe som helst. Litt blyxa skal over selv om fiskene forguder den, samt litt gulrotgress da jeg vil ha noe som bryter vannflaten (kampfisk).

Har fått satt inn siste rest av fisk i dag, det er egentlig ganske på kanten med fisk der nå, men jeg har delt karet opp i mange små fine gjemmesteder, så burde gå bra. To guppyhanner til samt fire små corydoras ("dessverre" panda da det var helt umulig å oppdrive trillier, skulle så gjerne ha gitt dem flere artsfrender, men etter å ha brukt 900 kr i tog for å lete i ulike butikker og ingen får tak i, gir jeg opp). Fiskene ble stort sett perlevenner med én gang, annet enn at Vincent plager den ene guppyen litt - den var veeeeeeeeldig spennende. Coryene stimer nå sammen knappe halvtimen etter at de ble satt sammen og alt er bare fryd og gammen. Så får det så være at ho mor må bære mye vann for å opprettholde vannverdiene.
Og hihihi.. skulle fôre Pan, bettaen, med røde mygglarver i går.. og sprøyta slo seg litt vrang og det kom en kjempedæsj nedi vannet. Huff og huff tenkte jeg, slamsuging i morgen da.. matsære kampuser som skal spise så mye alene du liksom.. men tror dere pinadø ikke ALT var konsumert i løpet av en times tid? Til og med rasket som havnet på bunnen. Han har nok aldri smakt det før (eller, aldri og aldri, vet nå ikke hva produsent har fôret ham med, men antar nå at de bolerfôres), men jaggu falt det ikke i smak. Fikk en dæsj frysetørket artemia nå, det ble spytta ut det.
[QUOTE=Amanthea]Hele karet - ser du de røde plantene Linda&Ove? Kommer inn en til om ikke så lenge. Men seriøst, jeg er ikke akkurat fornøyd, så hvis noen har noen "jeg hadde flyttet den dit"-tanker, FYR LØS! Settes enorm pris på, er ikke så kreativ av meg. :-p/QUOTE]

Ove er planteblind, men Linda ser at de grønne ble mye grønnere, og at små fargenyanser plutselig kom til syne. Nye planter trenger litt tid på å få bladene riktig vei og røttene på plass, det blir mye lettere å se hva som skal hvor da.

Den røde stengelsaken (Alternanthea, kanskje?) som nær på når overflata skyter snart røttet hele veien oppover, da kniper du av like over et bladpar og dytter tuppen ned foran den gamle stengelen. Vips - så har du jungel :o)
Hihi, planen er en jungel ja - når jeg har to typer bunnfisk og et egentlig litt overbefolket kar, velger jeg å gi dem mange fine gjemmesteder. Ingen skal måtte ligge bak pumpa nei! Coryene har slik en herlig "come out and play"-holdning at den smitter over på kuhliiene, og ved fôringstid i dag var det jaggu et par åler som listet seg ut. )

Skal tenke og fundere og ominnrede litt også nå. Jeg har litt mye blyxa, tror 2 vil holde i massevis da jeg har noen andre tuster også. Så lar jeg det bare stå med de forholdene jeg selv foretrekker og det som ikke trives får heller ta turen i søpla, tenk så slem jeg er. Jaja, er nå godt å endelig begynne å nærme meg mål da, må få satt på en bakgrunn samt ominnrede litt på plantene og kanskje sette inn ei hule i buskaset, deretter får jeg kanskje slå meg til ro. Hardt å være perfeksjonist med dårlig kreativitet.
Manglende kreativitet er litt oppskrytt etter min mening, vi har lært perfeksjonisme og kontroll, og da har ikke kreativiteten særlig gode vilkår. Hvis du ser ordentlig etter, er ikke plasseringen av den "brua" spesielt dårlig for eksempel, og du har plassert de røde innslagene slik at de grønne ble levende - hold kritikeren i sjakk, så skal du se at du er kreativ så det holder. Hele hemmeligheten er å holde kritikeren unna, og la ting bare gli av seg selv der ordene ikke betyr stort. Egentlig kan vi det, skjønner du :o)
Nei noe vil en jo alltids være fornøyd med.. men så er det jo alt det andre da. Heldigvis har jeg good tid på meg, kommer nok til å endre masse på plasseringer til jeg er "der". Ikke noe hastverk. Så lenge fiskene har det de trenger for å trives er jo egentlig det aller viktigste på plass, de bryr seg jo ikke så mye om hvor vakre de er for oss å se på. )

Kikker på bort på karet nå. Der stimer en c. trilineatus sammen med en guppy og en kuhlii - rundt og rundt i ring. Trokke disse fiskene har lest rasebeskrivelsene jeg.

Ble nå litt bilder i kveld også. Litt inspirert etter å ha drevet på med bytting over til sand i en 100-liter. Kjempegøy, selv om det er utrooolig heslig å se hva som skjuler seg under sanda. (OG jeg drakk en slurk akvarievann igjen.. full av slam.. yummyyyyy!)

Den broa er bra populær altså - i stad lå det både coryer og kuhlii knota innunder den.. og den er veeeldig spennende å utforske. Dag etter dag.

Nå må jeg bare finne ut hva som skal over i Mannekaret. Vil ha litt planter inn dit også da kampusen fortjener så. Plantet nå litt nedi der i dag, den fisken finnes ikke redd! Kunne jo stryke på ham. Ikke er den sint heller, mobber den litt med et gult lokk og forsvinner med én gang han prøver å tøffe seg.. vil ha en litt tøffere fisk enn en du bare ser hardt på også løper den sin vei.
Blæh! Første nitritt målt! I Mannekaret. Tro om noen er litt raus med fôret til en enslig kampfisk? Jaja, godt det ble oppdaget i god tid, fikk skiftet vann og tatt en liten prat ang fôring. :p Fisken er pigg og fin, så håper at det går bra. Skifter vann ukentlig, er nok bare det at det er gøy å fôre fisk som spiser som er problemet. Mannen skrudde jo av filteret en gang fordi det duret - stod av hele natta det. Takk skal du ha, Mannen, takk skal du ha!

Plages fremdeles noe fælt med vannverdiene da, plutselig er kH nede i 2 og pH varierer mellom 6 og 7.5.. verdiene i Stuekaret var helt der jeg vil ha dem.. jaja, er nå bare å stå på, har jo ligget stabilt lenge før det plutselig tar av. Rare greier. Måler ca annenhver dag og tilsetter ikke noe krimskrams annet enn litt pH/kH-salt dersom ting ikke er helt der jeg vil. Typisk da, ene karet går det en kampfisk+en bitteliten ancistrus i og der blir det nitritt. Andre karet er ganske på kanten fullt av fisk og der er ting bare fryd og gammen! BLÆH! :p
æsj, gikk ikke å sende sånn privatmelding opplegg, haha så jeg skyter bare inn her! fint akvarium! det så da ganske stort ut? hvor har du kjøpt sanda foresten?? jeg vil ooog ha lys sand

og jah bor ganske nært sentrum av Mo!
Haha, nei den tekniske greia sleit jeg pent med jeg også. Sanda er kjøpt på Biltema, groveste typen. Står "til akvariebruk" på den, altså IKKE olivinsand. Veldig corydorasvennlig også - mine storkoser seg med å sile sanda gjennom gjellene. Også er de så nydelige når de barter rundt på bunnen og man ser de små bartene deres som nærmest vibrerer fordi de må finne masse mat på kort tid.

De på Biltema er ikke heeelt med og kommer nok til å vise deg olivinsand (gjorde det både med meg og ei venninne. Har forresten også finkornet lys sand i dyrebutikken hvis du er livredd for å ta feil :p), da må du bare fortelle dem at sanda skal ligge et lite hakk nærmere kassa. Det var du som ville ha den enslige coryen ja? Syntes det var noe kjent med fjeset i butikken i går skjønner du. Hva man ikke får med seg!

Nei stuekaret er bare 54 liter, knøttlite med andre ord! Men jeg planter det hardt og lurt (liker jeg å tro) så da blir inntrykket større. Fiskene elsker det og det er det viktigste - har laget små "skjulte ganger" av planter, svømmer de mellom noen planter havner de på baksiden ved varmekolba. Ene guppyen er nesten aldri å se han, ligger og mingler med kuhliiene til enhver tid.

Lite å oppdatere om her egentlig. Strever fremdeles fælt med å bestemme meg hvordan jeg skal plassere alle plantene. Vil ha dem litt blandet, er bare så håpløs - enten ser det ut som en heftig salat eller så blir det skikkelig kunstig inntrykk. Og cryptcorynen ANER jeg ikke hvor skal være da jeg samtidig kjøpte en liten rødlig "tufs" med en eller annen stengelplante jeg helt ærlig ikke aner hva heter. Jaja, har heldigvis flere kar som trenger planter.. gubben bryr seg ikke, så alt jeg ikke vil ha i stuekaret hiver jeg bare oppi mannekaret. :p
Og ja, utrolig gøy å se flere ranværinger her inne! Har ei venninne her på Mo med akvarie, men hun er mer av typen "så lenge fiskene lever, er jeg fornøyd", sånn enkelt oversatt. :p Kjedelig med andre ord!

Men flott - da vet jeg hvem jeg skal prakke fremtidige avleggere over på! Har allerede begynt å knipe av massevis av stilker fra stuekaret - GØY! Greit når plantene bryter vannflata, men jeg trenger det strengt tatt ikke da jeg kun har guppyhanner og det eneste som kan yngle befinner seg på bunnen.
rghrgarhah, jeg var på Biltema for ei uke siden og da skulle de ha den grove finsanda inne, ifølge den der søkebasen deres, men når jeg fant pakkene så passet ikke artikkelnummeret, og det var a såklart Olivinsand som lå er, OG tilogmed hadde de sånne skilt med artikkelnummer "her står denne typen sand" men bildet på skiltet stemte ikke engang med sanden som lå der, siden den var Olivinsand og alt for fin, mens jeg skulle ha den vanlige. Og jeg regnet med de ikke kom til å forstå hva jeg mente så jeg måtte bare gå tomhendt! raaage. Kanskje de har fått den inn "på ordentlig" nå da. akk og ve!

Hm ja kanskje det også ser stort ut fordi det er avlangt. Jeg liker avlange akvarier, syns de ser ut som de har litt mer svømmeplass, og man kan "pynte" det mer

Jeg har bestilt flere planter nå fra akvariekjelleren, så nå kommer jeg snart til å trø de fleste av cacomba plante i søpla. (men ikke alle) - gleder meg til å få litt flere hardføre planter. å fylle opp i midten og langt kantene.

Om du vil ha tips så har jeg kjøpt inn sånne kokosnøtter fra Europris, de har tre store hull og fuglemat inni. jeg skrapte ut maten og kokte de i flere omganger og skrapte mesteparten av "hårene" av, resten skreller ottoene osv av som bare det. mine var helt ville etter kokosnøttene. Vet ikke om det er så mye næring i det, men de så ut som de likte det ihvertfall, og nå er nøttene helt glatte. I tilegg har jeg satt roten til en anubis nana i et av hullene og gjemte den litt innimellon noen planter. Planten fester seg litt ettehvert i den, og kommer litt opp i høyden så den vokser godt. I tillegg blir den en koselig liten hule som de kan spise på utvendig, OG jeg liker brunfargen også (men den blir bleikere) - åsså blir det nesten litt "eksotisk" haha.

åsså har jeg noen klinkekuler i (ensfargede) haha høres jo tacky ut men jeg syns det er litt koselig. ser ut som små skatter som ligger godt gjemt blant planter og bobler (og sålangt jeg vet blir det ikke alger på klinkekulene! jeg har heller aldri fått alger på nøttene!)

sats heller på heftig salat en kunstig, vil jeg si. kanskje høyeste bak, og trapp ned i størrelsen ellernoe. men uansett blir det nok bra
Men ja, det vaaar du som var innom og spurte etter pansermalle+otto ja? Må bare være sikker! :p Du er så lik ei venninne av meg at det er lett å huske fjeset ditt

Ja herregud, de har ikke peil på sand, det er sikkert og visst! Hvis du går på kundeservice-standen deres og en litt mørkhudet fyr står der (han har fått den sanda i vranghalsen, mohahahahhaa) vet han hva du mener. Men ja, den ER der, du må bare lete!

Avlange kar er penest, det skal være sikkert og visst! Ikke trenger jeg stå i bikini for å slippe å dynke klærne om jeg må få noe opp av bunnen, det er lett å plante og styre og inntrykket blir bra. Klart dype kar er praktisk for enkelte typer fisk, samt fryktelig pent når det blir gjennomført, men til meg og mitt bruk er jeg så storfornøyd med det karet her at jeg ikke har ord.

Og neeei, du må ikke kaste cacombaen - sett den på et sted det ikke er ekstrem vannstrøm, masse lys (jeg har mer lys enn gjennomsnittet i løpet av en dag, regner jeg med, men har så mange hurtigvoksende planter at de rett og slett utkonkurrerer alt annet på no time ) og gjødsel! Og kryss fingrene. Jeg har faktisk litt cacomba i karet mitt også, fikk meg ikke til å kaste den selv om den er litt, øh, avskrella.. så den står bak ved pumpa. Etter at jeg satte den der har den sluttet å slippe blader og jeg skimter faktisk noen skudd på den.

Og den kokosnøtta må du ta bilde av! Hørtes kjempefint ut! Kanskje noe for meg å ha i karet det går ancistrus i, har en anubias på rot, men klart.. det er peeeent med alternativ! Blir nok en salat satt i system, er jo det jeg har nå, men litt mer jobb blir det. Veldig fornøyd med vannet nå da, skarpt, klart og gulrotgresset ligger bøyd over vannflaten så det blir halvmørkt og grønt. Og best av alt - bunnplantene ser ut til å trives med det. Du må jo lage personlig tråd, halve morroa med hobbyen er jo å dokumentere!

Nå er oppsettet etter disse tommelfingerreglene:
- Høyeste bak, avleggere også bak sammen med de samme plantene
- Gresstuster og div. i forgrunnen
- Rødlige planter iblandet

Skal få stokket litt mer om på plantene samt satt på bakgrunn (prøver først med tacky plastbakgrunn) og så ser vi hvor det bærer derifra. Er kun innredningen som det står på nå, jeg har alt jeg skal ha av fisk (og mer til, prøver å prakke noen guppylurer over på ei venninne.. høhø), litt mer planter blir det nok.. men vi får se, vi får se!
hahah, ja det var meg ja.

joda cacombaen er jo fin når de er som den skal være. mine vokser fort og slipper lite blader, men de dekker ikke så mye som jeg vil når de blir lange glep mellom hver bust, jeg vil ha sånn "skog aktig" i bakgrunnen, men syns ikke de ser så fine ut på rekke og rad, da syns jeg de er finere når de får stå ilag i en klump og bare "gro over" nærmest. (når jeg plukker for mye på de så mistrives de fort hahah grøvlete antakelig)

jah tror kokosnøtt kan bli fint siden du har lys sand, blir sikkert veldig tropisk. sånne mallehuler osv fungerer like bra, men nøttene er et alternativ ihvertfall, og siden det er tre hull kan man jo sette planter i "topphullet" også hvis du snur de slik. Jeg håper mine planter gror litt rundt den ene nå som jeg har gjemt den imellom.

hvordan rød plante er det du har?
Dæven, begynner å bli god på ansikter jo!

Nei det er sant! Sånn sett foretrekker jeg gulrotgress, litt mer hardfør og veldig mye "større" og bredere. Cacomba er mer pingleplante. Men klart, alt til sitt bruk og ikke minst til sitt vann!

Skal jeg ha ei nøtt, blir det i et kar med sort grus i bunnen. Trenger ikke mallehuler da jeg ikke har en eneste malle i stuekaret, selv om jeg har vært bra fristet til å prøve meg på ei mumo-hule.

Må nesten snoke litt for å finne ut hva min minste røde heter, har en alternanthea sessilis, en cryptcoryne og en siste liten mystifystisk ting jeg har glemt navnet på. Samtlige er forresten kjøpt i butikken, utrolig hva vi klarer å knote nedi det lille karet der hæ? Pleier å si at planter gjerne høres ut som gamle sydhavskonger - pass deg for herr Bacopa og gamle kong Cacomba.
haha syvhavskonger!

her er kokosnøttene mine etter at jeg flyttet begge til samme side av akvariet. ignorer det forhatte gruset og sanden, det skal UT.

http://tinyurl.com/3msmlxz

MEN det skal jo ikke handle om mitt kar, haha. Skal du ha noe større i karet, en rot eller en stein eller noe? Jeg syns det ser ganske bra ut med slingrete røtter som plantene kan sno seg rundt og gro på.


Sydhavskonger ja! Men ja, lag en personlig tråd, halve morroa det! Planen er å få inn litt steiner, men jeg vil at det skal være litt.. tja enkelt og stilrent. Inn med noen steiner, men that's it. Har ei mangroverot i et lite plantekar på badet, men karet i stua skal være veldig enkelt, flatt og med enkle detaljer.

Når jeg har så vakker fisk som jeg har (stolt JA! Hver eneste fisk jeg har er en fisk jeg har sett lenge på) velger jeg å fremheve dem på alle plan (selv om jeg kun har sett snurten av to kuhliier.. hvor de andre 3 er skal gudene vite ). Har verdens nydeligste guppyhanner, må få tatt bilder av hver og en av dem en dag. De er virkelig vakre. Så jeg prøver å få ei venninne til å kjøpe en bunch nøytrale hunner også ser vi hvor veien går derifra.. hihi.. store drømmen nå er flere nanokar og kampfisk, men får se om det ikke blir til høsten. Har jo egentlig nok nå.
ahh jah fatter. har sett noen holde på med noe skifer i noe slags trappetrinnmønster. det er jo også noe man kan se litt på hvis man vil ha veldig lite dilldall i tanken. skifer kan man jo ha i små biter også. mmm nå fikk jeg lyst å se en slags small trappemønster bakerst i et hjørne med litt planter rundt, haha. du får holde oss oppdatert med bilder så vi får se hvordan du vil ha det videre
Will do, will do! Nei har en enslig ancistrus i det ene karet, hun ligger oppned under ei sånn tacky bro. Og der trives hun. Trenger ikke noen hule når jeg ikke har noen.. huleboere. Kuhliiene elsker den lille steinbroa, coryene ligger oppå bladene på blyxaen og ellers har jeg ikke yngel eller noen lekspar. Vil ha en liten gjemmeplass, men kan se ut til at jeg bare blir å flytte broa mer under noen planter.

Blæh, må snart ominnrede.. har ikke så veldig lyst da, føler jo at jeg stresser alt som er i karet da. :p Men enkelte planter ble VELDIG halvhjerta satt nedi karet, så de gjør nytten som flyteplanter nå.. mumlemumlemumle..
Durr litt oppdateringer:

- Par guppyer har flyttet ut fordi jeg selv syntes det ble litt mye fisk
- Gitt vekk trilliene til en kar som kunne gi dem større plass og flere artsfrender
- Luket i stuekaret og holdt på å besvime.. jeg har jo forstått at plantene skal vokse fort, men hallo, hvor fort er fort? Føler jo at det var i går at jeg satte inn noen gresstuster og gulrotgress samt div. annet - fikk noen avleggere av Michael N som nå har begynt å spre seg helt uoppfordret! Kjempekjempegøy da det viser at de trives - innbiller jeg meg (Eller prøver de bare å spre genene sine fordi de vet at de er i ferd med å dø? Høhøhø!!)
- Litt sånn smått i tenkeboksen om jeg ikke skulle ha plutta noen reker oppi et plantekar selv om jeg egentlig ikke synes noe om dem.. men er jo gjerne slik at man ikke kan bli forelsket uten å kjenne noen, hm?

Nei har knepet av litt div. planter så får vi se om det brister eller bærer. Men er kjempegøy å se at det spirer og gror! Selv om jeg mistet en tust med blyxa grunnet o-elskede oppdrift (plantet dem dypt i sanda.. grr), skimter nå små avleggere der også så krysser fingrene for at jeg snart er i mål. Er ikke drømmekaret jeg har nå, men det svir heller ikke i øynene av å se på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Elizabeth Sandvær
Reklame for plussmedlemskap