Hverdagen som vannskadet :) (side 4)

Du og du som det gror seg til! MASSE avleggere av diverse planter, gresstustene sprer seg helt fint på egenhånd.. og jeg har fått sandsneglebabyer som kravler overalt. Produktive karer, lenge siden jeg har hatt annet yngel enn killiene! I karet er det bare kuhliiene og coryene som kan formere seg.. så klart, krysser jo fingrene, men håper ikke på all verdens. Skal få tatt nye bilder. Må få luket vekk endel, for gulrotgresset er bare en diger skog i bakgrunnen og hele karet ser mørkere ut da de dekker for lys.
Åååehh. Liker ikke når det kommer så masse fint inn i butikken. Vil jo kjøpe alt selv! Spesielt plantene.. sånn siden jeg ikke har mange nok fra før.. du liksom.. hihi! Skal passe kampfisk til mandagen da, egentlig ganske høy. Fine tasser selv om fem liter blir "litt" knapt til dem. Snart skal de få regjere i 60-litere heldigvis.. ) Så fine dyr! Skulle nesten skaffet meg en reol bare med kampfisk jo.. haha..

Ellers skjer det ikke stort egentlig. Koser meg nå bare med å se hvordan mine små økosystem har slått seg til ro. Fine og stabile samboerskap (happyfisk da, kuhlii, corydoras, kampfisk, guppy og en usynlig ancistrus fordelt på to akvarier) - heldigvis. Gudene vet hva jeg skal gjøre med kampfiskkaret da, er jo egentlig bare en jungel av planter. Ser jo bare fisken hvis jeg er heldig.
På 12 dager har karet rukket å gro fullstendig tett. Tro om jeg gjør noe riktig? :p

Har kommet til enighet med meg selv om at jeg skal beholde den ene kampfisken. Nesten hvit half moon som tigger, lager boblereder i hytt og gevær og er bråkjekk mot de andre kampfiskene. Akkurat slik de skal være. Så hvis noen har lyst til å låne en kar som kan bli en helt perfekt kampfiskpappa.. skrik ut.. hihi

Funderer på å starte opp et nytt kar nå. Skal ha det til botier i så fall, bl.a sumobotia, laos og kanskje en eller annen svømmende fisk bare for å ha det også Gobyer frister litt, men da må jeg nesten sette meg ned og lese, for de har jeg jaggu ikke mye peil på. Når ting faller mer på plass i heimen skal et kar på minst 200 liter inn.
Pokker ta, jeg starter botiakar tror jeg! :p

Fiskene er skikkelig våryre om dagene. Kuhliiene er tøffere enn noensinne, coryene ligger på cryptcorynene og slapper av og alle kampfiskene har laget store skumreder

Åh og hvis noen ønsker å kjøpe killiegg av div. typer, gi lyd Innser at jeg ikke har kapasitet til yngel akkurat nå, sånn egentlig!
Da er det bestemt, Hvit blir min. Etter kun to fôringer med myggiser gjenkjente han sprøyta. Rett opp til overflata og tiiiggetiggetiggetigge. Hoppa jo i håp om å få tak i myggisen som dingla. Søten Så nå blir det akvarieshopping! Nå en skulle hatt plass til tre akvarier til, han her hadde VIRKELIG gjort seg i avl! *drømme*
Helledussan.. nå har Hvit jobbet hardt med et skumrede i flere timer. SÅ fin der han setter en boble til høyre, en til venstre, en til høyre.. osv.. lang dag for lille Hvit med andre ord Skjønn som få der han stolt har laget et stort fint rede. Synd en ikke har videokamera, for det var bare herlig å se på.. for et engasjement
Litt bilder

[External Image]
Fine lille stoltheten min. Skal jobbe litt mer med det, jeg blir rett og slett ikke fornøyd. Skal plukke steiner og se om det blir bedre med det oppi

[External Image]
Hvit. Som jeg må finne et bedre navn til.
Det var en helt nydelig kampfisk! Også flink til å lage skumrede i tillegg...damene hadde stått i kø der
Hvit, eller Haruki som han nå heter (sentimental jeg, alle fisk skal ha navn!) takker og bukker for komplimenter. Masse personlighet i den karen, hver gang jeg går forbi tigger ham, peker jeg på ham blåser han seg opp og har jeg ei sprøyte i hånda med masse myggiser i, vaker han skikkelig i overflata i håp om å få dem fortere Stoooort fint skumrede har han ja.. fine fine fisken. Skulle gjerne gitt ham en dame eller to, men har jo knappast plass nok til den ene lille ekstra kampusen. Lite begeistra gubbe da jeg forklarte at jeg treeeeenger et til lite kar.

Nå har jeg hatt en liten omrokkering i karene mine igjen - kuhliiene skal få gå med Pan mens jeg heller har et par små botier i stuekaret. Og snille snille supersnille (hihi) Grapejuice har jeg forhåpentligvis overtalt til å ta i mot et par coryer. Så nå stimer noen minibotier rundt og er bare sååå yndige og fine. Ganske stappa kar nå, nå skal det kun fisk ut, men jeg skifter vann med stor iver og fiskene er perlevenner så jeg gir meg ikke dårlig samvittighet fordet.

En liten sumobotia har jeg også tatt i mot, om den blir værende gjenstår nå bare og se. Må få funnet ut av design da, karet ser jo ikke ut i måneskinn. Blir aldri fornøyd jeg.. )

Vedlagt bilde er et akk så lite forsøk fra min side på å ta bilder under vann. Jeg klarer det bare ikke, bildene blir matte, flate eller bare utydelige.. grr..
hehe. du skulle jo ha oppdatert profilen din med alle akvariene dine, med oversikt over liter og fisk og planter osv haha :'D
Høhø, næh, har jo bare to "skikkelige" akvarier og masse småprosjekter! Juks på antall liter her til lands er det mange nok som gjør.. fniiis :p

God 17. mai alle sammen, forresten!
såpass, jaja da så! men flere bilder da?
btw fkk privatmeldinga di men får ikke svart på akvaforum, haha fail, men er sikkert nettlesern min.
Haha, tror jeg har gitt deg nummeret mitt på face, bare å sende mld en dag du har tid til å komme og hente! Men tid, det kan jeg love deg at det tar! Aldri at noe mer skal oppi det karet hvis jeg ikke VET at det skal fanges igjen, hahahaha!

Urgh, skjønner meg ikke på undervannsfoto jeg! :p Alle bildene blir så fæle
Prøv å ta bildene så nære frontglasset som mulig, med kort lukketid om du kan stille på det. Må nok gjerne bruke blitz også, og ta bildene litt på skrå i forhold til akvariet...
haha jah fikk det på epost ..herifra? XD men ja piper deg en dag det er finvær sikkert! :'D
og ja kjappe fisker vet jeg alt om, jeg brukte altså en HEL dag på en forbandet algespiser. raaage.

Hvordan fæle blir bildene? altså hva er det som blir ikke blir bra?

Blir bare så sur når ikke kameraet samarbeider! :p Bildene blir så flate og lyse. Grrr. Får det nok til etterhvert, men har dårlig nærgrense på alle objektivene mine.. dessverre. Får investere i et makroobjektiv.

Nå ble trilliene gitt vekk til snille snille Grapejuice! Vet de kommer til å få det såå godt der, med bedre erstatninger enn de tufsete pandaene mine Masse omrokkering i karene nå, men pytt! I løpet av en time har jeg plukket tre spinnville fisker, startet et karantenekar/fengsel for slemme fisker, røsket opp hver bidige plante samt omplantet disse. Er jeg god eller er jeg god?
Går straks i gang med s.chacoensis-yngel! Denne gangen med pumpe, varmekolbe, litt salt i vannet, blader og en snegl som renholdsarbeider, ser det ut til. Starter dem opp i en 14-lite.

Nå har forsåvidt stuekaret blitt bedre! Fått ut både den slemme fisken min (=halvoppspiste guppyhaler), inn med flere planter (mumle.. at det går an!) og omplantet litt. Fiskene er helt gærne, går i full botiadans mellom minibotiaene og kuhliiene nå, nydelig syn. Helt crazye! Kjøpte en til kuhlii som var veldig modig av seg og satte den sammen med de andre og vips var alle kuhliiene fremme samtidig og herjer nå bekymringsløst rundt ))

Men ja! Får håpe klekkinga går prikkfritt denne gangen
Juhu, første yngel observert. Kjører oksygentilførsel, men ikke filter riktig ennå da de er så pittepittesmå. Heller ørsmå vannbytter et par ganger per dag. Gøy!
Fremdeles intet frafall! Krysser fingrene hardt denne gangen! Fôrer dem med mikroorm+pittelitt knust flakfôr (om de har noe utbytte av det vet jeg ikke, men better safe than sorry!) inntil videre samt at jeg har artemiaklekkeri gående i tilfele. Er ikke store mengden yngel denne gangen heller, kanskje en 5-6-7 stykker, men de er veldig vitale og synlige.

Så hvis noen ønsker å "arve" torva og prøve igjen om noen uker må dere bare gi lyd, gøy med fisk ikke alle andre har! Bruker en 14-liter som oppfôringskar med luftpumpe, salt, en flyteplante og flere små vannbytter og fôringer. So far, so good! Krysser fingrene hardt for at det går bedre denne gangen!
Iik! Noen som har en artemiasil liggende, enten til låns eller til salgs? Eller som vet om en annen lur måte man kan skylle artemia på? DET hadde jeg nemlig glemt å skaffe! Noen som har erfaring med kaffefilter kanskje?

Fôrer på mikroorm nå med stort hell, fremdeles intet frafall. Forskjellene denne gangen er større plass, mer vann, salt i vannet samt luftpumpe med brusestein. Har observert flere bollemager, nydelige er de og jeg håper HARDT at de overlever de første ukene inntil de blir litt mer robuste. Hadde vært kanonskøy å være førstemann til å legge ut bilder av fisken i databasen i alle fall!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap