Hverdagen som vannskadet :) (side 5)

Søker du på artemiasil, er kaffefilter nevnt. Bare vær obs på at filteret ryker ganske lett. Veldig finmasket stoff av typen mormor brukte mellom gardinene og kalte "ståsj" har du vel ikke tilfeldigvis liggende noe sted...
Ja så det! Huff, hadde jo bestilt artemiasil, men den kom ikke med. Har sendt mail til en kar jeg så hadde til salgs her inne da, krysser fingrene hardt! Inntil videre tror jeg at jeg må lage et eller annet, tenker på et slags "rør" jeg har liggende (etter at en fly forbanna gubbe kastet foodprocessoren fordi bruksanvisninga var så dårlig ) pluss en bit av ei gammel t-skjorte med strikk rundt? Det må da gå? Har hatt ganske god klekkeprosent på de eggene jeg har liggende heldigvis, da også uten co2 (bare for å teste altså, har co2 i klekkeriene nå). Puh, mye å huske på!

Er mange år siden jeg har hatt med yngel å gjøre, og da har det stort sett gått i guppy (og jeg er av den typen som lar naturen gå sin gang).. men nå har jeg så inderlig lyst til at disse krabatene skal vokse opp! Er knepent med bilder og info på nett om disse krabatene, så er kjempegøy å bidra!
hahaha foodprocessor. har heller ikke noe filter/sil av noe slag, vet ikke hva det er du leter etter engang, haha njewb.

har du noen bilder av oppvekst karet? forsåvidt det stor-karet ditt og, lenge siden du har postet noen bilder! nyskjerrig på hvordan det 54litern din ser ut til dags.

Oppvekstkaret er bare en Biltema-dunk med gjørme og en kost cabomba, ikke noe å skryte av! :p Er bare Mannekaret og Stuekaret som eeegentlig burde telle som akvarier, skal få satt opp et fint lite kar til Haruki også, men den tid (og lønn!) den sorg.. skal ta bilder av Stuekaret litt senere, venter noen planter i posten, tar bilder når det er nyplantet. Si forresten i fra hvis du vil ha litt l.sessiliflora, gjev plante, men jeg har så myye! Må plante om Mannekaret og se hva jeg trenger selv først bare!

En snill sjel her inne sender en artemiasil før sendefrist i dag, så har den forhåpentligvis snart. Har ny kultur mikroorm oppe og går, men ønsker også en enklere måte å fôre med artemia. Så i dag settes det første DIY-klekkeriet opp, jeg antar at jeg burde ha to ja? (Hurra for å kjøpe TRE luftpumper pga noen yngeltasser.. hihihihi!) Har alt liggende klart, heldigvis. Oppfôring med mikroorm ser i alle fall ut til å ha gått bra, ser dem ikke spise, men yngel overlever vel ikke en 3-4 dager uten mat? Eller?

Anyroad, bilder kommer når jeg har fått omplantet igjen! Er så utrolig misfornøyd med karet.. suk! Er så uharmonisk og hele høyre hjørne er "tomt" da plantene bøyer seg grunnet strøm. Får se om jeg ikke må flytte litt på pumpa.. orker ikke, gidder ikke..

(Og psst, disse fiskene vil gjøre seg utmerket i "fengselet" ditt )
Man trenger ikke 3 luftpumper om man har en av disse. Bruker selv en slik på den minste elite pumpa og det freser godt nok i begge akvariene...
hehe jasså? hva var det det slags fisk, skal ta en titt. men det gjøør jo ingenting om akvariene ser bomba ut foreløpig, det er jo sjarmen med å poste bilder, type før/etter og imellom! så kan du flire av det om et halvt år og se hvordan det så ut mens du holdt på med forskjellige.

og jah gjerne den planten ser jo veldig fin ut.. og sikkert litt mer hardfør en cabomba? mine har tatt seg opp igjen men de har det ikke optimalt, selv om de vokser hurtig. (nå har jeg jo alt for lite sand uansett så den får jo ikke skikkelig tak neddi bunnen med mindre jeg moser de neddi)

Trond: Snilt av deg å linke Jeg har dog karene på tre forskjellige steder, så hjelper lite med mindre jeg belager meg på x antall meter lufteslange.. hihi..

Fisken heter så meget som simpsonichthys chacoensis og er en slags killi. Kjempevakker! Ja planten er etter min erfaring ganske mye mer hardfør, skal beholde litt selv, men det gror jo så himla fort..... :p

Og lite sand gjør man alltids noe med! Biltema har inne, var innom for bare et par dager siden og kjøpte en storsekk. Skulle til å tilby av min, men jeg tror jeg drøyer å åpne den litt til.. hihihi! Er gjevt med et godt lag sand, står så mye friere til å plante da! Er jo kanonpent med mye planter. Skal ha oppi noen små papegøyeblad, en lobelia og litt blyxa i dag. Må bare finne en måte å få det harmonisk på.

Sjekket yngelkaret nå nettopp, fremdeles intet frafall! Herlige greier! Setter nok opp et nytt klekkeri om ikke så fryktelig lenge! Fikk også endel eplesnegler i dag av ei venninne som gir opp hobbyen. Så får vi håpe at de vokser seg store og fine her. Vær ikke redd for å komme innom og tigge snegler da, har mer enn nok sandsnegler og tror jeg har mange nok epler også. Må nesten ha en liten opptelling da jeg trenger noen siden jeg ikke har andre "vaktmestere" i stuekaret. Bilder kommer ila kvelden!
Tjoho, ja er spent på på hvordan kare(ne) dine ser ut nå og hvordan du vil ha de etterhvert. Og jah skal kjøpe sand men gidder ikke fylle oppi før jeg har fått oppi den &¤%# skiferbakgrunnen.

Og ja, kunne trengt noe sandsnegler i det lille karet egentlig.
Googla den killifisken men det kom opp så mye rart! tyypisk. Men de fleste var jo rå-vakre. Hadde ikke kommet til å gjemt den bort i 22litern min for å si det sånn, haha!

Hva slags klekkeri skal du ha neste gang?

btw offtopic, har dere noen ottoer inne for øyeblikket? Da kommer jeg asap!
Jeg vet ikke hvordan de blir værende etterhvert heller, mannekaret får gubben ta seg av! Stuekaret skal i alle fall endres litt på, skal bytte side på de fleste plantene grunnet utblåset til filteret. Kanskje også forsøke å sette filter og varmekolbe i hver ende og dekke til med planter. Que sera, sera!

Fisken er blå med hvite prikker, som en stjernehimmel Falt pladask da jeg så dem for første gang! Tenk at jeg har mine egne slike svømmende rundt på badet.. sukk Må jo poke litt i yngla hver gang for å forsikre meg om at de lever.. hihihihi!

Sandsnegler skal vi ordne vettu ) Må sjekke hva jeg skal ha selv, har ikke mannet meg opp til å gå over antall sandsnegler, men et par store kan du få, så blir du selvforsynt etter ei stund ) Klekkeriet jeg skal ha blir et DIY-opplegg med ei stor brusflaske+luftpumpe+baderomslampe+salt+ph/khplus. Så tar jeg det derifra. Har heldigvis alt liggende, men vil ha alt liggende til å kjøre et til klekkeri når nr 1 er i ferd med å bli "kasteklart" Huff, blir dyrt dette!

Og nei, er ikke ottoer inne i butikken just nu. Skal dog ta inn fisk igjen om ikke så fryktelig lenge, har masse uvanlige raringer, men lite hjelper jo det når mannen i gata skal ha guppy og gullfisk

Du må nå lage egen tråd snart, frøken! :p
hahahaha wtf!! brusflaske og baderomslampe..øøh?! Når du starter med det DIY opplegget så ta gjerne bilder, så man kan lære hahah herrefred blir helt satt ut. Skjønner ikke bæret, lol.
Hulk! Jeg vil ha ottoer ;_;

Jeg så noen googlebilder av de blåe fiskene, så uhlala de var jo nydelige! :'D
Synd det var så lite info, gahh. Du får bli en pionèr! Tenk det du :'D


Hahaha, tøva! :p Masse info å oppdrive. Artemia er en slags.. øh.. krill? Reke? Noe sånt no.. også klekker man dem, sanker dem inn og bruker som levendefôr til yngel. Fantastisk liv mao Du kan sikkert få prøve ei skje egg etter at jeg er ferdig med å fôre opp yngelet. Blir forhåpentligvis flere typer frossentfôr å oppdrive her nå snart også! Er så gøy å fôre på forskjellige ting. Ene kampfisken tigger jo som en gal når han ser at jeg kommer med ei sprøyte med røde myggiser. Det er forresten noe Karius og Baktus også kunne tatt ei kule for, de blir helt hysteriske etterpå.

De er nydelige ja! Fant tilfeldigvis noen som solgte egg og tenkte at skitt au.. hva jeg gjør med dem når de vokser opp får jeg ta der og da, får satse på at folk vil ha litt sære fisk Har jo allerede en "raring" i heimen, en slags minibotia-greie, har ikke noe populærnavn hva jeg har forstått annet enn "Laos multistripe loach" - KANONSØTE! Er dessverre lite konkret info å oppdrive om enkelte arter, da er det bare å gjøre det beste utav det. Men at laosene trenger smått fôr og lever i bunnen burde man forklare dem på nytt der de freser rundt med hver sin røde mygglarve i munnen. Og jeg har ikke sett dem i bunnen omtrent, de danser bare.. konstant.
haha levendefòr, tror ikke jeg skal begi meg utpå med noe avansert greier helt enda :p
Men ja blir spennende med de der chacoensis-krabatene dine! skal luske rundt her og vente på bilde-raset haha

Og inn med flere planter:

Inn med alternanthera reineckii (med råtne røtter.. huff.. får håpe den rotfester seg!), en liten lobelia samt en gooood porsjon blyxa. Har blyxa til høyre og h.tenellum(?) til venstre. Kjempefin kombinasjon, sistnevnte sprer seg som bare det, så der luker jeg flittig. Godeste frøken Grape blir nok skjenket litt grønt snart da )

Puh! Så mange vakre planter! Må se hva jeg kan bli kvitt, sånn egentlig! Begynner å bli en del, føler at jeg kniper av stengelplantene hver tredje dag jo!

Og levendefôr er slettes ikke nifst! Forsøkt frossentfôr før? Røde myggiser? Hvis ikke kan du bare komme innom her/jobben og spørre etter en "smaksprøve", det blir fullstendig baluba her når jeg fôrer med det. Suuupergøy! Har også en døende mikroormkultur du bare kan overta en klatt av og starte opp hvis du vil, er så gøy å fôre med levendefôr. De jakter så fint.. i år skal insektene i huset gå til pers, NOEN fordeler skal jeg pinadø ha når jeg bor i sokkelleilighet!
Har en boks frysetørret bloodworms som jeg fikk med da jeg ble "sjenket" hobbyen fra ei som skulle flytte, det var der jeg fikk 22litern. Hun hadde en platy oppi der som elsket mygglarver, men ellers er det ingen som tar absolutt helt av haha.

seriøst insekter, hvordan går du fram med det? Haha kristus. Og jah tar gjerne imot flere planter!!
Ahh, du må jo prøve frossentfôr! Hundre ganger morsommere. Har bestandig en pakke røde myggiser liggende i fryseren, coryene er så skjønne når de bare flipper en hel larve inn i munnen - UAKTUELT å spytte den ut for å få mindre biter, kan ikke risikere at noen andre kommer på tjuvtokt Nei det må du prøve, jeg har både frysetørket artemia og røde myggiser, men det er ikke halvparten så interessant som "ekte vare"

Insekter og insekter, mikroorm er en helt super måte å fôre opp små yngeltasser på

Ser nå at jeg har hatt frafall på ett yngel. Målt vannverdier opp og i mente og de er fine annet enn 0,1 ppm nitritt. Skifter nå vann flere ganger per dag, sakte, fra ei tilitersbøtte med vann med tilmålt samme vannverdier. Greit å ha fisker som ikke klager over surt vann når pHen i springvannet ligger på 5!

Planter skal du få vettu Bare pling på face så avtaler vi der, hihi Nesten ikke gøy å røske opp i karet når jeg blir misfornøyd samme hva! :p
Hahahah ja rødmunnene er også sånn, spesielt med flak. Fyker av gårde med et stort flak i munnen (moser de fleste da men noen slipper unna) - ser ut som en hund med frisbee.

ufff jaja frafall er vel naturens gang av og til, ikke alle som er født til å klare seg desverre. Har du mange yngel ca?
Skjønner ikke at du klarer å styre så ofte med planter opp og ned i akvariet, hah jeg blir så irritert når jeg skal ha de opp, så blir det mest grums i verden, og røttene ligger kilometervis bortigjennom, åherregud.

Spørs om du blir fornøyd noen gang, haha
Blir lite grums, har et generelt ganske rent kar. Slamsuger ukentlig vekk det verste og har dyktige snegler som tar seg av resten. Lett å plante på nytt i sand og med et ikke spesielt dypt kar! Sendte deg mld på face forresten!

Sukk.. nei litt frafall er naturlig, men langt fra noe gøy allikevel! Regner med at jeg har en 10 yngel sånn ca. Ut av 35 egg, så når de er flyttbare skal jeg tørke torven igjen.
ja merket stor forskjell på grus og sand med tanke på grums! (nå slamsuger jeg aldri, men gjorde det når jeg bare hadde grus, og jeg kunne holde på i evigheten men grus blir visst alri rent!)


10 yngel er jo ikke dumt da, overhodet ikke
[External Image]
Etter koselig besøk fra Grapejuice i dag dro hun hjem med ca. all sessilifloraen min, et par sandsnegler og noen eplesnegler.. og en minimini-algekule Så jeg har sett mitt snitt til å omplante litt, fremdeles ganske halvhjertet da jeg blir så utålmodig at jeg til slutt bare stapper alt ned på tilfeldige steder. Så blir nok litt finpussing på plasseringene etterhvert! Litt blyxa skal over i andre kar samt at jeg vurderer å mørklegge for å få unna litt svevealger og annet rart som virvlet opp. Uv-sterilizer har ikke plass i et så lite kar.. grr!
Tjohoo, ja takk igjen! Masse fint, passer fint til når jeg kanskje starter opp enda et kar, haha!

Om du vil ha flere kar, selger de et på rundt 60liter og to på rundt 90liter trooor jeg, på bruktbutikken. Men de skal ha rundt 700 for de. - og 450 for et på rundt 90 liter tror jeg.

I tillegg er det en på kjøp og salg på fb som skal selge et svææært ett og kanskje ett på 60 tror jeg i tilfelle du ville ha flere.

Selv sitter jeg å klør i fingra etter å bytte til sand, ...har så lyst å gjøre det nååå men vet ikke om det blir problematisk å sette inn bakgrunnen etterpå

Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap