Hverdagen som vannskadet :) (side 6)

Sett inn sand du! Så finner du sneglene. Kan sikkert få et par til store av meg slik at du blir selvforsynt. Skal også se om du ikke kan få flere gresstuster, må bare få plantet opp Mannekaret først. Er gubben sitt prosjekt, men AS IF at han gjør noe med det! As if! :p

Nei tror faktisk jeg skal få plantet opp stuekaret, stappe blyxaen godt nedi sanda og mørklegge i ei uke og se hva som skjer. Fikk nå satt på bakgrunn i stad samt byttet vann, kaldtvannsbytter er så fantastisk gøy! Kuhliiene er spinnville og minibotiene prøver desperat å holde følge. Fiiiineeee!!

Vil ha flere kar ja, men trenger ikke stort mer enn maks 30 liter. Og jeg får tak i billige kar, er ikke det, men hvis noen selger kar til "slaktepris" tar jeg dem. Ofte folk som gir vekk akvarier, så å betale tusenvis er jeg ikke interessert i
joda sneglene går foreløpig i det lille karet som har bare sand! og de blir nok gående der ei stund, er der jeg trenger de mest. Så om de blir flere så flytter jeg de litt rundt

Og ja usjjj kjenner heller ingen plass at jeg vil betale mange lapper for akvarium, spes små brukte haha Og ja bare si ifra når du har noe som kan være av interesse.

Noen av plantene jeg fikk har jeg bare lagt oppi det 110 litern, og av en eller annen grunn ble metallpansermallene helt ville. Store tassen dreiv og stupe inni plantene, rullet rundt og greier, etterfulgt av en mindre tass, haha.

noe nytt med det yngelprosjektet?
Sånn er det med pansermaller - de blir helt fra seg av glede over det meste. Satte i iskaldt vann i stad, nå ser jeg at alle minibotiaene+kuhliiene har tatt fullstendig av. Endret nemlig på utblåset også, så nå stimer hele hørven sammen og har fullstendig tulltak på utblåset. Kaldtvannsbytter+omflytting=GØY!!!

Yngelprosjektet.. tja! Tja tja! Nei har hatt to dødsfall siden jeg startet opp for ei uke siden, men resten vimser nå rundt og ser ganske bra ut. Skifter vann daglig med tilmålt utluftet vann samt fôrer flere ganger per dag med mikroorm. Begynner med artemia så snart jeg ser at de vokser litt, ser ikke at de spiser engang nå. Har nå kjøpt inn ei luftpumpe til så alt er heldigvis klart til å klekke Annet enn tiltak.. å sprøyte opp litt artemia synes jeg er kleppheslig, men å dytte fingeren nedi en boks med mikroorm og rote rundt uten hanske? Helt ok! :p

Tok meg forresten i atter en "du vet du er akvarist når.." i stad - oppvask med Aquasafe! Stod rett ved siden av zaloflaska, skrudde den så pent opp før jeg kjente Aquasafe-lukta og stoppet opp og spurte meg selv hva jeg holdt på med.
HAHA herregud. Jeg bruker lite eller ingenting av Aqua safe etter at jeg klarte å miste ei hel storflaske til 300 kr i ei vannbøtte så over halvparten gikk tapt på golv og i vannet.

Steike for et yngelprosjekt, det skal du ha tomler opp for altså at du orker/har peil til å gidde!!

Du har samme filterpumpe som det jeg kjøpte?
Åh hurraaa! :p Haha! Nei AS er dyrt, bruker aldri full dose, men en liten skvett i tillegg til kjapp utlufting holder jeg en knapp på. Nå har jeg gått over til å kun drikke Imsdal pga kloret i vannet, så at fiskene skal svømme rundt i det skjer ikke! :p

Har samme type filter ja, kjempefornøyd med dem Har hakket større enn det du har da, men sukk nei.. jeg har funnet et filter for meg! :p Og joda, yngelprosjektet går nå sin gang. Jeg gjør ikke så mye annet enn å skifte vann og fôre, sånn egentlig. Overlever de ikke er jeg ikke ment å ha killier. :p
Ah ja, mitt har fått en slags lyd i min som kommer og går, men ikke noe høyt, høres ut som rotoren inni der treffer noe av og til. Skal ta ut filteret og kikke imorgen.

Men ellers er de jo geniale! Skal kjøpe meg et til et etterhvert!

Kanskje det høres mer komplisert ut enn det er, yngelprosjektet ditt? Du har det i en balje med blåsestein? og noe torv var det så? Og ehm vannbytte ofte og mating? Haha ser det for meg så komplisert.
Snu den oppned mens hele greia er under vann, et par ganger. Bruk gjerne.. hømmh.. ketchupbevegelsen. :p Kan godt være at det bare er luft inni, de suger til seg luft kjapt og er ikke helt gode på å få det ut igjen av seg selv.

Nei jeg gjør lite utav det. En 14-litersbalje med torv med egg+litt salt i vannet, fôrer med mikroorm 3-4 ganger per dag og bruker ei 50ml-sprøyte til å ta opp det jeg ser av rester samt små vannbytter to ganger for dagen. Har også oppi ei luftpumpe med blåsestein på veldig svak styrke. Verken mer eller mindre. Gid badet hadde vært i presentabel stand, hihi.. en annen dag
Skal prøve det, haha. Hadde samme problemet med den gamle pumpa før, som hadde en sånn "smart" innretning med falsk bunn og en tube og herregud enden på visa var jeg måtte ut med grusen og fikle og styre. Aldri mer!

Haha, går bra, vet alt for mye om det å ha u-presentabelt hjem, haha :p

Skal du ha de i et eget kar når de blir store nok til å ikke trenger å være i baljen?
Hahhaah! Nei derfor jeg liker disse pumpene, de er så enkle Eneste negative jeg klarer å komme på er at sugekoppene.. suger :p Må gjerne dytte opp pumpa mi en gang i uken da den skliiir nedover.. grrr!

Ja, blir nok eget kar på flesteparten, men skal forsøke å gi vekk alle unntatt en duo som jeg skal beholde selv. Har heldigvis allerede flere interesserte enn jeg har yngel! Du må forresten bare si i fra hvis du vil ha flere slike gresstuster, skal scape opp et minikar i løpet av uka, det som evt blir igjen er det bare å komme innom jobben og hente! Blir nok litt ) Går bra med de plantene du har?

[External Image]
Sånn ser forresten karet ut just nu. Bare litt mindre grønt og da kommer bakgrunnen litt bedre frem. Skal få rettet opp sessilifloraen samt samle alt i midten litt mer til høyre. Endret utblåset til "rett frem" og kuhliiene oppfører seg helt rått Danset rundt siden i går og drar med seg en og annen forvirret panda
Ah ja ser bra ut! masse grønt og fint haha og coryene som ligger som en hær, hehe! Hva slags bakgrunn har du nå?

Har få fått tak i et lite akvarie? Og jah du vet jeg kommer stupende til butikken så fort dere har fått inn ottoene og kileflekkene, haha
Coryene er så flinke de! Som regel stimer de ikke så fryktelig mye, de er så opptatte med hver sin plante atte! Men nå skiftet jeg til kaldvann og da var det en kjapp barterunde før de innførte herjekrig mot utblåset

Har bare en helt vanlig tacky plakatbakgrunn just nu! Tror nok jeg skal gå over til sort bakgrunn etterhvert, men siden jeg har det såpass tett beplantet der baki er det ikke så nøye :p

Har ikke fått tak i et liteakvarie nei. Får se om jeg ikke bare må kjøpe et nytt et, men haff, økonomien er ikke heeelt der for tiden! Haha. Ellers blir det bare en stor plastdunk inntil jeg finner et liteakvarie, for min del spiller det ingen trille riktig ennå Ja, vet ikke riktig når det kommer inn fisk, men du får nå høre! Hadde det vært opp til meg, hadde det kun blitt solgt raringer da.. stråler jo når folk spør hva den og den malla eller den og den botiaen er for noe
Uff nei skjønner, alt skal jo koste sånn, haha. Kostbar hobby!! Har du sett på bruktbutikken på Gruben? Mener at de brukte ihvertfall å ta inn noe akvarier.


Har dere sånn mose foresten? som man kan binde fast i ting?


Ser hele bildet du la ut lenger oppe her helt fint,men teksten var det litt verre med,ser ut som deler av den helt på slutten der har blitt kuttet rett ut..?
De i bruktbutikkene er spinndyre! :p Har fått tilbud om kar på 200 liter+ bare.. litt drøyt.. :p

Har mose ja Og Animorpher.. forsøkt å zoome litt ut? Teksten er helt ok her.. *hmm*
Hahah ja du snakker, på Askeladden, 60litere ellernoe til over 700 kroner hahahahhah!! sykt. bare fordi det er med sånn hæsli brukt grus og greier, uuusj.

Da kommer jeg muligens innom imorra og kjøper mose! Vil feste littegrann på skiferen om mulig.

btw jeg ser også teksten normalt...?
Ja jøss! :p Var innom bruktbutikken i Bodø, ting var jo pinadø spinndyrt :p

Koskos, kom etter tolv da!
Wah! Dødsfall i akvariet for første gang siden oppstart annet enn en stygg soppinfeksjon!

En guppy har tatt kvelden. Har kun tre stykker igjen nå, tror jeg. Tre eller fire. Vurderer faktisk å bytte beite, type skaffe meg en guramiduo eller noe. Også veldigveldig fristet på indianergoby.. nei får se. Skal nå la dem gå her til veis ende.
:-O ! jaja dens tid var vel kommet, uff. Så bra den forhåpentligvis ikke led ihvertfall, det er så ekkelt å se :\
Hehe.. skimter stadig vekk sølvsiden på enkelte fisk her jeg sitter, stort sett botiene.. ikke fordi de har kramper, men fordi de renser bladene på undersiden Kjempefine er de, men jeg skvetter jo til da jeg tror at svømmemønsteret er feil! Nei heldigvis har jeg lite dødsfall og friske og pigge fisker, ikkeno nitritt eller andre ulumskheter! Men klart, trist er det jo! Var vel den røde guppyen min. Han har blitt jaget litt av alfahannen, men han var faktisk den eneste guppyen som hadde vett til å kjefte tilbake på slemmingen som bodde i karet mitt over en periode, så han hadde hele kroppen intakt. Jaja, livets gang det der.

Meeen klart.. hvis noen har erfaring med indianergoby må de bare skrike ut! Har siklet på dem lenge. Enten det eller et rubingurami-par..
Funnet ut hvilke nye fisk du vil ha?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap