Gule skjell (corbicula javanicus)

Fikk 3 slike skjell i går, og tilvente de akvariet på samme måte som jeg gjør med fisk. De ser friske og fine ut, ligger med litt åpning og filtrerer vannet tenker jeg. MEN, i alle trådene jeg leser her så står det at de vil grave seg ned i løpet av 1-5 minutter. Det har de ikke vist tegn til å ville gjøre, det har nå gått bortimot 15-18 timer siden jeg slapp de i, og de ligger fortsatt på samme plass og filtrerer... Er dette normalt, eller er det ett tegn på at noe er galt?

[External Image]

[External Image]
Fått de gjennom akvareker??? Fikk 10 sånne i posten igår, og som du skriver gravde de seg ned!!! Skjønte ingenting siden jeg danderte de fint rundt om og etter 10 min var alle vekke! Jøsses hva skjer???? Aner ikke om dette er vanlig og om de skal liksom gjøre det! Gravde de opp igjen siden jeg lurte på om det var de andre fiskene som rota det til, og la noen rundt på en rot- kanskje ikke greit å ha de der da- men i sanden??? hmmm..... får se om jeg finner noe om de her inne!=)
ett lite sitat om Gule kuleskjell:

Skjellene er artig å følge med på. Noen ganger ser man de åpner seg noe og graver seg ned i grusen. Når de ligger stille, så er de ikke døde, slik det noen ganger kan se ut som. Et dødt skjell er helt åpent. Disse kuleskjellene er hardføre og er det mest ettertraktete ferskvannskjellene for akvarier.
Fikk de derfra jeg og ja.

Mitt problem var igrunnen det motsatte av ditt Karianne, mine graver seg ikke ned... Jeg har biltema sand i karet, så å grave seg ned skulle ikke være noe problem, men alikevel så gjør de det ikke... Nå har de ligget oppå grusen i over 24 timer og bare silt vann Kos det selfølgelig, men jeg hadde forventet at de gravde seg ned...
doppelgangerpost...
Karianne Bruland
Fått de gjennom akvareker??? Fikk 10 sånne i posten igår, og som du skriver gravde de seg ned!!! Skjønte ingenting siden jeg danderte de fint rundt om og etter 10 min var alle vekke! Jøsses hva skjer???? Aner ikke om dette er vanlig og om de skal liksom gjøre det! Gravde de opp igjen siden jeg lurte på om det var de andre fiskene som rota det til, og la noen rundt på en rot- kanskje ikke greit å ha de der da- men i sanden??? hmmm..... får se om jeg finner noe om de her inne!=)

Det er slik det skal være. Kona kjøpte noen for en tid tilbake, og fikk beskjed om at de kom til å grave seg ned. Etter som jeg har forstått dette, så skal du IKKE! grave dem opp igjen. Det gjør de selv når de ønsker det, for å si det sånn. :o)

På akvariereker.no er det en del info om disse skjellene.
Ang. kuleskjell og deres behov og
Trond13
Fikk 3 slike skjell i går, og tilvente de akvariet på samme måte som jeg gjør med fisk. De ser friske og fine ut, ligger med litt åpning og filtrerer vannet tenker jeg. MEN, i alle trådene jeg leser her så står det at de vil grave seg ned i løpet av 1-5 minutter. Det har de ikke vist tegn til å ville gjøre, det har nå gått bortimot 15-18 timer siden jeg slapp de i, og de ligger fortsatt på samme plass og filtrerer... Er dette normalt, eller er det ett tegn på at noe er galt? [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/28494_110331062941.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/28494_110331063026.jpg[/IMG]

Kuleskjellene gjør litt som de vil. De graver seg ned, graver seg opp igjen, flytter kanskje litt på seg og graver seg ned igjen. Det er ingen grunn til bekymring.
Vi har kuleskjell på lager som ikke har gravd seg ned på 7-8 dgr. men lever og filtrerer vannet for partikkeler hele tiden.

Sakset fra våre sider:
"Skjell til ferskvannsakvarie er relativt nyhtt. Disse virvelløse dyrene er ikke bare nyttige men også dekorative. Skjell filtrerer vannet for mikroskopiske partikler slik at vannet blir krystallklart ved å holde en gruppe med skjell.

Skjellene er artig å følge med på. Noen ganger ser man de åpner seg noe og graver seg ned i grusen. Når de ligger stille, så er de ikke døde, slik det noen ganger kan se ut som. Et dødt skjell er helt åpent. Disse kuleskjellene er hardføre og er det mest ettertraktete ferskvannskjellene for akvarier.

Når muslingen ligger på akvariebunnen helt lukket eller nesten lukket, så er den ikke død. En død musling er helt åpen eller halvåpen og "innholdet" begynner å lukte vondt. Det er en enkel metode for å teste om en musling eller et skjell lever: Man rører så vidt bort i skjellet eller muslingen med en finger. Om det da lukker seg, så er den levende. Et dødt skjell eller en død muslinger viser ingen reaksjon. Denne testen er selvsagt kun mulig å gjennomføre på åpne eller delvis åpne skjell og muslinger. Levende helt lukkete skjell og muslinger viser ingen reaksjon i dette tilfellet.

Fôr:

I et akvariet med svevealger eller mye mikropartikler i vannet og et få antall skjell eller muslinger, så trengs det vanligvis ikke noe fôr i tillegg. Ved flere skjell eller muslinger, så burde disse mates i tillegg med et spesialfôr, som f.eks Sera marin coraliquid eller ZoPla. Begge disse er beregnet for virvelløse i ferskvann, brakkvann elle saltvann, som filtrerer sin næring ut av akvarievannet.

Ved oppdrett av skjell, muslinger og andre virvelløse akvariedyr som filtrer sin næring ut fra vannet, er det helt nødvending med et slikt spesialfôr.

Pleie av Kuleskjell:

Denne arten kan enkelt holdes i akvarie. Den er effektiv i filtreringen og filtrerer også avfallstoffer og bakterier ut av vannet, slik at de virker sykdomsforebyggende. I tillegg filtrerer Kuleskjell ut svevealger og andre mikroskopiske alger, før disse blir større og synlige. På denne måten virker Kuleskjell forebyggende mot alger siden dette skjellet tar til seg algene i grunnstadiet, mens de enda er mikroskopiske.

Hvor mange skjell skal man bruke i et akvarie?

Anbefalt antall skjell varierer fra besettningen av antall fisk i akvarie. Ved få fisker og lite beplantning regner man med et skjell per 40 liter vann. Ved vanlig besettning med fisker så regnes et skjell per 20 liter. Ved mye fisk, som er det vanligste i de fleste akvarier, så regnes et skjell per 10 liter.

Reker og mindre snegler belaster vannet lite og derfor kan det her regnes med et skjell per 40 liter, dersom det kun holdes reker og snegler i akvariet (eller lite fisk i tillegg).

Viktig er at grusen eller sanden er finere en bredden til skjellet, slik at skjellet kan grave seg ned, om den ønsker det.

Kulefisker og snegleetende fisker som Botia bør ikke holdes i lag med skjell.

Tilvenning til akvarievannet skulle skje på samme måte som hos fisk. Når skjellet etter tilvenningen plasseres i akvariet, bør man holde øye med skjellet i 2-3 minutter til den har gravd seg ned noe, for å forhindre at fisker eller andre akvariedyr plager skjellet. Det er ikke sikkert at skjellene graver seg ned. Har den gravd seg noe ned, så er den langt bedre beskyttet. Innen 1-2 timer begynner så skjellet arbeidet med å filtrere vannet.

Oppdrett av Kuleskjell:

Den optimale størrelsen på akvarie for oppdrett av Kuleskjell, er fra 50 cm lengde og mer. Bunnlaget burde være sand og det bør brukes et svampfilter eller et rekevennlig filter. Vannet bør ha en temperatur på minste 24 C.

Det plaseres minst 20 Kuleskjell i et hjørne av akvariet, slik at disse ligger tett intill hverandre, slik at befruktningen mellom skjellene blir enklere. Hver 3. dag mates skjellene med Sera marin coraliquid eller "ZoPlan". En gang i uken tilsettes en liten klype sukker i vannet for å fremme bakterieveksten.

Et ukentlig vannskifte på 60-80% er helt nødvendig for å få til et oppdrett. På denne måten kan det avles frem 1000 og mer Kuleskjell. "

Mvh
Rune Kleven
Akvariereker.no
Samme info som jeg leste (skulle vært lur å lest dette først- sånn som jeg gjør ang nye fisk!)
La mine forsiktig ned igjen i sanden, og de har flyttet seg godt rundt og noen har gravd seg ned igjen iløpet av 4 timer.
Trodde aldri jeg skulle ha dårlig samvittighet ovenfor noen skjell- så har vi opplevd det og, he he!=)
Aner ikke hvorfor dine ikke graver seg ned, men hvis de ligger åpen og siler vannet vil jeg jo tro dette er greit... Du får følge med å gjerne oppdatere oss/meg på hvordan det går!=)
Artig,det var kanskje noe å prøve seg på

Hvor stor blir de og hvordan er det å ha sånne sammen med bunnfisker(Corydoras) ?
Sølvi Gullaksen
Artig,det var kanskje noe å prøve seg på:) Hvor stor blir de og hvordan er det å ha sånne sammen med bunnfisker(Corydoras) ?

Blir vel en 2-4 cm.

Kona har dem sammen med ancistrus i hvertfall, og det går greit. Har tenkt å prøve meg i et kar hvor det går C. Sterbai. Regner med det går like greit.
Akvariekompiser til kuleskjell
Hei igjen, allesammen

Er ikke så kjapp frempå på forumet. Barn som vil prate ekstra mye før de sovner..

Anyway...

Kuleskjellene har kun problemer med fisk som tar f.eks snegler.. Botia og slikt... de går her i tre ukike kar. Det ene er fullt av Asiatisk Jegersnegler uten problemer.
Kuleskjellene er runde og omgjengelige, de er stort sett kamerater med alle

Mvh
Rune Kleven
Akvariereker.no
Ps:
40% rabatt på alle helglass akvarier ut døgnet. Trekkes av på ordren i etterkant
Kuleskjell
Og 50% rabatt på kuleskjellene i 33 min
ferdig nedsatt pris .-)
Kuleskjell
kun 18 min igjen....
Under nettopris... Billigere finner du ikke akvarier i Norge, tror jeg
Inaktiv bruker

bestiltle nesten et stort kar men har ikke mer plass til kar, ikke bord til det, og så var det pumper og den slags lol ble nesten revet med du er gal slipper slike bare må ha ting
Kuleskjell
Kun 8 min. igjen av det som må være årets salg på akvarier....
Lol
Ett lite 750l må du da ha plass till???? Vi kan jo selge deg ett bord imorgen
Hei Sølvi

du hadde jo tilogmed et par min å gå på....

gratulerer med kjøpet da
Inaktiv bruker

huh , du er ensprek fyr som bare gjer gass slik på sparket. det likte jeg altså, selv om jeg nå finner puten og angrer på at jeg ikke slo til. pokkern det var billig godnatt
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap