Noen som har peiling på levendefødere?

noen som kan hjelpe meg å finne en fisk i basen ?

jeg kjøpte noen søte små levendefødere som det sto "micro porceilia- noe anner jeg ikke husker, så "tiger". kjøpte på galleriet i bergen, noen som har en ide om hva fisk dette er? skal prøve å få tatt noen bilder men det er hvertfall en levendeføder såpass klarer jeg å se, hunnen ser nesten litt ut som enders guppy, nokså fargeløse, mens hannen har "tiger"striper, og er mye spissere enn endlers hannen.

tentke nå å spørre, kan jo hende det er noen i bergen som har vært å sett på de : og vet hva det er for noe
Micropoecilia parae
Har 10 av disse selv fra Galleriet, de heter Micropoecilia parae...

Ser ut til å trives i ph rundt 7 og de spiser det meste, men nyklekket artemia fungerer best syne sjeg. Har hatt mine ca to uker og det svømmer 5+ yngel der nå.

Her er en liten oversikt over de forskjellige variantene M.Parae kommer i...
[External Image]
takk for svar men tror ikke det er noen av de, fikk tatt noen bilder

Du har akkurat samme som de jeg har altså Micropoecilia parae, #D på illustrasjonen (her er fargene litt dårlige).... De kjøpte inn disse da det viose seg at det første partiet som jeg har overlevde lettere enn hva de ryktes tidligere å gjøre.

De var litt blass i begynnelsen, men etter en uke på artemia så farget de skikkelig ut (hannene vell og merke, hunne eble bare feite)....

Legger ve dnoen dårlige mobilbilder, hunnene spiser så mye at det ser ut til at de skal sprekke når de er drektige...
det var den altså? ja oki tusen takk for hjelpen elsker at et slikt forum finnes!
Jupp.... Men det oversiktsbilde tror jeg er fra 2009, og de vi har kjøpt nå er jo "nydrettet" i asia så mye har nok skjedd med fargene selv om asiaterne har begynt å fokusere på å holde formene naturlige så spriter de nok opp opp fargene litt... Men det er takket være disse oppdretterne at yngelet overlever i ferksvann, tidligere måtte man gjerne ha brakkvann for å få dem til å vokse opp...
oi såpass ja, ja men da er det vel en heller bra ting da. hvis en ser på det på den måten, hva forer du de med forresten ?
Matvrak
Så langt har de spist alt de har blitt tilbudt: flakfor, store ciklide pellets, cory tabs, malle tabs, mygglarver i alle farger (frosne og levende) og nyklekket artemia. Stort sett får de én fôring daglig med nyklekket artemia eller levende mygglarver hvis jeg har det, men ikke så mye av disse pga størrelsen sin....

Fordelen med artemia er jo at yngelet er store nok til å spise disse også - så da vokser de jo raskt og de er alle gode og runde....
oki takk for hjelpen forer med frosne røde mygglarver ettersom det er det jeg har til coryene i samme kar, de er vel bortpå der. så får jeg starte microormene igjen slik at eventuelle framtidige yngel har noe å gnafse på
Hadde de flere igjen?
Og hava kostet de?
de hadde noen flere i går. de koster 149 for 1 han+ 1 hun altså et " par"
selv om jeg tror egentlig jeg ville hatt en trio av disse, men da vet jeg ikke hva prisen blir.

men de er flotte fisker
Lars Jamne
Du har akkurat samme som de jeg har altså Micropoecilia parae, #D på illustrasjonen (her er fargene litt dårlige).... De kjøpte inn disse da det viose seg at det første partiet som jeg har overlevde lettere enn hva de ryktes tidligere å gjøre. De var litt blass i begynnelsen, men etter en uke på artemia så farget de skikkelig ut (hannene vell og merke, hunne eble bare feite).... Legger ve dnoen dårlige mobilbilder, hunnene spiser så mye at det ser ut til at de skal sprekke når de er drektige...


Synes de på bildet lignet litt på "tiger" varianten av endlers jeg... hmmm
nja kansje litt, men mine ser helt annerledes ut i karet hvertfall ser at det ikke er vanlig guppy eller endlers. de er mye tynnere/ spissere og mindre
Anders Damm
nja kansje litt, men mine ser helt annerledes ut i karet hvertfall :) ser at det ikke er vanlig guppy eller endlers. de er mye tynnere/ spissere og mindre :)


Ok. Men 1+1 til 149 kr? Da tjener de bra på fiskene synes jeg. Det var noe drøyt. Men håper du får en god del yngel av det paret da.
Koster jo såpass når de koster mye inn til butikken også, alle butikker må jo ha nok påslag til å dekke sine utgifter. Slik er det jo med all fisk og når det dukker opp en god it så er det jo bare å hive seg rundt. Her i Bergen er det sjelden mellom godbitene og prisene er deretter også...

Uansett, etter noen uker med god foring Anders, så vil du se at hunnen virkelig vokser fra hannen. Nå er mine hunner dobbelt så stor som hannene. Tror det er like før noen av den skal slippe ut et yngel straks, rett før hun sprekker. Bare synd de føder kun en av gangen, fikk fem yngel på en uke så har det sagt stopp siden da. Tar litt tid å bygge opp en stor din gruppe da.
Lars Jamne
Koster jo såpass når de koster mye inn til butikken også, alle butikker må jo ha nok påslag til å dekke sine utgifter. Slik er det jo med all fisk og når det dukker opp en god it så er det jo bare å hive seg rundt. Her i Bergen er det sjelden mellom godbitene og prisene er deretter også...


Jeg ser den. Det er en fin fisk, så jeg håper dere som har den, klarer å få mange fine yngel. Kanskje dere etterhvert kan spre den mot østlandet??
Vi får trøste oss med at zoo bransjen ikke er det værste mht påslag, kles- og interiørbransjen er jo klin kokos med sine påslag. Men med fisk er det jo bare snakk om småpenger uansett... Mange andre hobbyer som er fryktelig mye dyrere enn vår...

Vurderer å flytte minn gruppe over i en 100l slik at det blir lettere å holde den, kanskje de formerer raskere også da...

Dere får satse på at Anders og jeg får masseproduksjon på dem og begynner å sende over til dere østpå....
ja prisen var litt drøy, men jeg" måtte" ha de! hehe du vet du taper når du begynner å ovetale deg selv: " men jeg har jo nettop fått lønn så har jo eeegentlig råd til det".

men ja, jeg har de i en 64L med 11 C.Sterbai, de er jo de eneste fiskene som går i overflaten å midten av karet så de er også først til matfatet, får fore de opp godt jeg også så kansje vi kan spre de litt rundt omkring i norge etterhvert, om det skulle være ønskelig mine viser ingen tegn til å være gravide helt enda, de trenger kansje litt mer foring først, jeg forer med røde mygglarver ( frossenfor) hver andre dag ( noen ganger hver dag) men jeg burde kansje begynt fast med hver dag så de vokser litt og klarer å ha nokk overskuddsenergi til å reprodusere. men jeg skal nok få det til ingen problem

hvis jeg ikke forer med mygglarver hender det også at jeg hiver oppi litt flakfor eller noen malletabletter, de er nå bortpå de også
Nudelige!
Kjempefine fisker som også ønskes spredt til Nordvestlandet etter hvert! Synd man ikke bor nærmere Bergen!!!! Lykke til med oppdrettet.
ja håper virkelig dette går bra! hadde vært kjempegøy når jeg ser at de er så ettertraktet, for min del er det nok lettere å spre til nordvestlandet ( volda) hvis det er mulighet for å hente osv der. enn det er å spre til østlandet. men om jeg først klarer oppdrett og så om noen vil ha fisk av meg får vi nå ta når den tid eventuelt kommer
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap