Tåkete/grått vann + div. spørsmål om fiskens oppførsel

Hei,

Er like ny på dette forumet som jeg er nybegynner med akvarium, men har et par spørsmål, sikkert helt grunnleggende, men etter at jeg fylte på sand (Råda sand, lysebrun - fin), så er vannet blitt tåkete/grått og det vil ikke legge seg eller la seg filtrere bort? Har stått i en uke. Samtidig kjenner jeg at det er en slags tynn hinne på glasset, kjennes litt geleaktig, hva er dette? Jeg hadde ikke varmekolbe de første dagene om det kan ha noe å si.

Er 60 liter, har en innvendig pumpe som ikke er av det beste slaget. Filtermaterialet lukter litt vondt, men samtidig kjenner man "jord-lukten" også. Lyset er kun en vanlig sparepære som skal byttes ut fortest mulig. Noen forslag til billige T5 armaturer? Har planer om mye plantevekst etterhvert.

Vet ikke hva slags type fisk jeg har men er en gul stimfisk, den svømmer opp og ned i akvariumet hele tiden, hva betyr det? Skal få tatt et bilde, er også intressert i å finne ut hva denne fisken heter.

Takker for hjelpen!
Fiskene er 1x Xiphophorus Maculus og 3 x --- " --- Variatus, pluss 1 x Paracheirodon Innesi. Xiphophorusene skal visstnok kunne hybridisere, men kan ikke se at de er noe interessert i hverandre?
Har du lest artikkelene som finnes her?
Da tenker jeg spesielt på Akvarieskolen.

Hvor lenge sto akvarie og gikk før du hadde fiskene oppi?

Har du dråpe tester? Sånn at du kan følge med på di forskjellige vannverdiene?

Var pumpa ny eller gammel da du startet den?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap