Vannverdier hjelp?

Har ett 120 liters akvarium som jeg skal ha til bla guppy og platy.
Har også en ancistrus som skal dit.
Så jeg vil ha verdiene på ca ph 7 og gh 9 (slik jeg ser det skal dette passe for alle parter)

Karet var ett ferdig innkjørt akvarie som ble fort flyttet med mye gammelt vann og fort satt i gang pumpe.
Jeg har nå ph 7.5-8 (synes det er vanskelig å se. Bruker sera test)
og gh på 5

I vannkrana er det ph på 7.5-8
Jeg sendte mannen av gårde for å få noe som skal heve gh og han kom hjem med kalk stener (ganske mange til og med)
Er det trygt og legge disse oppi?
Har lest at cataplla(skrives det slik?) senker ph. Jeg puttet 1 oppi på onsdag og ser litt endring. Men så saltet jeg og den gikk opp igjen. La oppi en til nå.
For dumme meg trodde at salt hevet gh. Men skal gjøre ett lite vannbytte for å få vekk litt av det overføldige saltet. Burde jeg da ta bort det andre bladet?
Håper noen har tid til å svare meg.
Takk på forhånd på svar
Hilsen en ferskis
Catappa pleier ikke å senke pH veldig merkbart om de ikke får ligge en god stund, og du skal ha ganske mange blader i før du vil få en merkbar effekt. Men det er et organisk materiale, og det er store variabler fra pakke til pakke.... men jeg tviler på at det er grunnet til at pH synker hos deg.

Men noe som kan få pH til å svinge er lav KH, så om du får målt den så er du godt på vei. Har du lav KH i vann med høy pH så vil pH synke over tid. Øker du KH vil du også øke pH litt, så være forsiktig når du prøver deg fram første gangen. KH kan heves med helt vanlig natron som du har i mat.
Om du vil lese litt kjemi en dag så kan du lese litt om buffere, KH fungerer som en buffer for pH.

Skal du ha en pH rundt eller like under 7 så har ikke KH noen stor rolle, dessverre. Da må du senke pH med en form for syre, f.eks. edikk, og heve GH med GH-pulver eller alabaster gips (kjøpes på panduro).

Problemet med ting som bare heter kalk er at du ikek vet hva som er i dem. Det finnes mange typer kalk, og en type hever KH, og dermed også pH, en annen er helt uten påvirkning på disse men hever GH.
Om du allerede har kjøpt kalksteiner så ville jeg prøvd å hatt dem i ei bøte med vann, og så målt etter en dag eller to og sjekket hva som blir påvirket av den typen kalk du har. Bedre å sjekke det i et miljø hvor du har kontroll enn å lage kaos i akvariets verdier.
Jeg må altså begynne å måle kh også Jeg tror vel egentlig at den kalken jeg har fått er vanlig kalksten. De pleier å ha litt peil der. Og han sa at det ikke øker ph.
Men lurt å teste i ei bøtte
Jeg har også fått høre at vanlig eddik kan være skummelt å bruke. Pga etter eller annet det kunne reagere med i vannet. (men dette var bare kunne kanskje).
Så jeg må vel finne noe annet spennende. Men hvis jeg søker rundt på forumet så finner jeg vel ett fint produkt

Men holder ikke kalksten gh mer stabilt i forhold til gips?
Men teste i ei bøtte og kjøpe gips.
Og finne ett ph nedsenkende middel. Takk
KH kommer i kategorien "kjekt å vite" når du operer på pH over 7. Om jeg forstod deg riktig så vil du ha en pH nærmere 7 enn 7.5/8, så da kan du godt slippe unna å måle KH. Jeg nevnte det mest for å gi en mulig forklaring på hvorfor pH'n din svinger.

Bruker du gips så må du tilsette hver gang du bytter vann. Men da har du tilgjengeld 100% kontroll og kan styre vannverdiene presis som du vil. En kalkstein vil ligge og gi ut mer og mer GH jo lenger den ligger der, langsomt. Da vil GH stige sakte men sikkert, også lengre enn det du ønsker. Hver gang du tar ett vannbytte (med vann med lavere GH) vil GH synke, for så å stige sakte når steinen får gi fra seg mer kalk. Så hva du bruker er mest hvor mye arbeide du vil ha kontra hvor mye kontroll du vil ha. Selv er jeg en kontrollfrik og vil ha full peiling på alle verdier, ergo bruker jeg pulver, og sørger for at alt vann inn i karene har riktig GH.

Eddik er ikke farlig. Det brukes av mange akvarister, og det er en temmelig snill syre som aldri vil klare å senke pHen veldig dramatisk mye, så selv om du ved et uhell får i en kork for mye vill ikke pH synke lavere enn ca. pH 6 (i motsetning til endel hissigere syrer som f.eks saltsyre). Det stoffet som blir igjen etter syre-reaksjonen er også noe svært mange vannlevende organismer lager selv, så det er temmelig garantert ikek giftig. En annen snill syre som er vanlig å bruke i akvarier er sitronsyre, lett å få kjøpt i pulverform både på dagligvarebutikker og apotek.
Konsentrert eddik kan brukes for å påvise kalk (den varianten som øker KH), men det kan alle syrer. Det sier litt om hvor svak eddik er når selv ikek "konsentrert" eddik på 37% er sterk nok til å få kalkstein til å bruse. Den vanlige eddiken som selges i butikk er 5-10%.
Så kjekt dette forumet her er! Her får man jo god forklaring på alt.
Men for en som vil ha det inn med t-skje...
Vil ikke pulver for å heve gh synke etterhvert?
Vil det holde gh stabilt til neste vannbytte?
Jeg puttet oppi noe av kalkstenen. Jeg syntes 3kilo kalksten virket for mye. Og plass tar det også.
Kunne jeg brukt pulver i tillegg? Ikke mye men nok til å slippe gh fallet som skjer ved vannbytte. Altså at de 2 kalkstenene jeg la oppi der funker som en buffer?

Jeg har nemlig ett annet lite kar også.
Vannet i springen sjekket jeg igjen i dag for gh og den viste 5.
I det lille karet har jeg hatt en gh på 10. Uten at jeg skjønte hvorfor, til jeg oppdaget at den ene stenen jeg puttet oppi der sikkert var en kalksten. (ære være forumet som gjør meg oppmerksom på ting)
Når jeg nå har tatt den ut har gh synket til 8.
Så jeg tenkte at en liten sten vil holde det litt mer stabilt?
"Vil ikke pulver for å heve gh synke etterhvert?"

Nei. Gh er stabilt når det er oppløst, ihvertfall 99%, noe tar snegler opp til skall og noe blir forkalkninger på glasset, men det er mikroskopiske mengder. Så lenge ingenting i karet avgir eller tar opp kalk i store mengder så vil GH være helt lik med hva den er når du tilsetter vann.

Så med pulver tilsetter du pulver til "perfekt" GH i vannet du tilsetter karet, og dermed vil GH forbli der. Pass på at pulveret løser seg helt opp før du måler GH og tilsetter vannet i akvariet, ellers vil du ha "mini"kalksteiner i form av klumper som får GH til å stige etterhvert.

En kalkstein vil derimot avgi kalk hele tiden, mer når det er lite GH i vannet (lettere å løse opp), og etterhvert mindre, men GH vil alltid stige, dag etter dag. Teoretisk sett vil GH stige i det uendelige fram til det ikke er mer stein igjen, men det ville tatt år, siden løseligheten synker når det blir høyere GH.


"Kunne jeg brukt pulver i tillegg? Ikke mye men nok til å slippe gh fallet som skjer ved vannbytte."

Ja, det ville funket, men jeg ville ikke tatt meg bryet, for å være ærlig. Det meste av fisk vil tåle fallet, om du ikke skifter 50% to-tre dager på rad så vil nok GH ikke GH slingre så mye at det er et stort problem. Skal du holde veldig ømtålig fisk så kunne det blitt et problem, men alle fiskene du nevnte du ville ha brude tåle dette temmelig godt, de er kjent som hardføre arter.

Blir du bekymret så mål GH før og etter vannbytte noen ganger, og se hvor mye den varierer. Føler du det er mye så kan du jo prøve deg fram. Der er ulikt fra sten til sten hvor mye de avgir, så det greieste er å sjekke noen ganger, til du er trygg på hvordan det fungerer med ditt kar, dine stener og den mengden du har.


(En liten avsporing: Grunnen til at jeg selv bruker GH-pulver er at da kan jeg tilsette SÅ mye pulver per liter ved hvert bytte, og ikke måtte tenke mer på det. 2 strøkne kryddermål per 30 liter gir meg en finfin GH på 5 omtrent, GH i vannet er tilnærmet 0. Så lenge jeg gjør presis det samme hver gang så vet jeg at alt er likt, jeg trenger ikke måle engang. Jeg vet ikke presis hva GHen er, kanskje 4, kanskje 5? Men jeg vet at den er lik, for alt er gjort likt.

Det blir som å blande saft, har du streker på saftmugga og fyller presis like mye saft i forhold til vann hver gang så vil saften din altid ha samme konsentrasjon. Mens en kalkstein kanskje blir mer som hvis du blander en halv mugge saft, og fyller resten med isbiter. Etterhvert som isbitene smelter vil konsentrasjonen endre seg, og du har ikke kontrollen på hvor fort de smelter uten at du går og sjekker og passer på hele tiden. Tilgjengjeld slipper du å måle opp saft etter strekene hver gang du fyller mugga
Genial forklaring!
Nå har jeg jo gått til innkjøp av disse steinene, så jeg vil nok teste dem ut. Det ser ikke ut som denne typen sten hever ph heller.
Og jeg synes det er gøy å teste å sjekke foreløbig (er jo bare en nybegynner).
Men den dagen jeg går lei vet jeg at det finnes ett pulver som "gjør jobben" for meg.
Tusen takk for at du tar deg bryet og forklarer så detaljert for meg.
Godt at steinene var det de skulle være Særs uvanlig faktisk, så der har du en dyrebutikk-ansatt du skal verdsette!


Det er artig å ta kjemien ut fra skolebenken, så det er bare kos

Jeg kom på en litt koselig utvidelse av saft-allergorien vs. ømtålig fisk:
Til deg selv er det helt ok med saft med litt variabel konsentrasjon, du synes både tynn og sterk saft er godt. Men bestemor, som er syk og har litt slitne smaksløker (og kanskje et større behov for vannet i safta enn alt sukkeret) vil fort mislike/ikke ha godt av saften før isbitene smelter.

Men for friskuser så er det kanskje kjedelig når safta er presis lik hver gang, så vi blir litt glad når det er litt ulikt. Noen fisker er vant med regntid, som ofte fører til endring i vannverdiene. Regntid = fin tid å yngle på, så det er et velkjent triks å endre litt på riktig vannverdi for å lure noen arter til å yngle.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap