Hvordan bli kvitt flere hundre damsnegler?

Begynner å bli rimelig lei av å plukke snegler hver dag.
Det kryr av dem overalt i karet.
Hvordan kan jeg på best måte bli kvitt dem.
Vi har ett 60 liter akvarie med ph på 7-7,5
Gh på rundt 10. ( har hatt veldig høy gh og har sakte men sikkert kommet ned til 10)
Vi har pansermalle, Otto,kardinal-/neontetra, platy og to voksne guppy med ca 13 yngel i forskjellige str.
Liten fisk? Snegle?
Vil si enten en botia på lån/besøk for en periode eller en gjeng med jegersnegler.
Så blir det egentlig opp til deg hva som er enklest.
Tror begge delene vil virke rimelig effektivt iallfall!
Jegersnegle fungerer ypperlig. Sett inn en liten gruppe, så forsvinner det fort mye damsnegler. Nå vil jeg også påpeke at mye damsnegler/pestsnegler/hvamannåkallerdet er en indikasjon på at du overforer, så det kan nok være lurt å roe ned på foringen litt.
Jegersnegler gjør nok susen ja, som Mytola og Odd Meyer sier.
I tillegg vil jeg anbefale deg å bytte bunnsubstratet fra grus til sand, sånn at corydorasene dine vil trives, uten å ødelegge de fine værhårene sine
[QUOTE=Wargtass]Jegersnegler gjør nok susen ja, som Mytola og Odd Meyer sier.
I tillegg vil jeg anbefale deg å bytte bunnsubstratet fra grus til sand, sånn at corydorasene dine vil trives, uten å ødelegge de fine værhårene sine [/QUOTEdet er en pansermalle vi har. Det ser ikke ut som værhårene er ødelagt. De er lange og fine ser ikke flisete ut. Jeg vet at den burde ha sand og bo med flere, men det er egentlig mer enn nok fisk der nå. Det er 12 fisk av div slag + 12-14 guppy yngel nå. Og jeg har ikke sett noe sans jeg syns er fin. Liker at det er forskjellige farger på bunnen.
Inaktiv bruker
Mytola
Jegersnegle fungerer ypperlig. Sett inn en liten gruppe, så forsvinner det fort mye damsnegler. Nå vil jeg også påpeke at mye damsnegler/pestsnegler/hvamannåkallerdet er en indikasjon på at du overforer, så det kan nok være lurt å roe ned på foringen litt.

Tror ikke dette alltid er tilfelle. Jeg så i akvariebutikken senest i går at det kryr av slike pestsnegler på planetene i planteakvariet og der går det jo ikek fisk engang Fikk ikke akkurat lyst til å kjøpe planter derfra. Jeg har også fått med pestsnegler da jeg kjøpte planter via noen på akvaforum. Det er første gang jeg opplever å få pestsnegler i akvariet så før har jeg nok vært veldig heldig. Det er ekkelt og man kan jo risikere at de kryper inn i filterpumpa osv.

De kryper mye oppover akvarieglasset her hos meg. Sandsnegler holder seg mer nede i sanden. Jeg hadde sandsnegler i et karr, men de også formerte seg så alt for raskt og til slutt tok jeg ut all sanden og byttet sand rett og slett, orket ikke mer. Nå er det pån igjen da med nye snegler, og disse små er jo enda verre, de er ikke søte engang
Inaktiv bruker
Janna, angående fin sand som bunnsubstrat, det er noe jeg prøvde en kort stund i et karr før jeg skiftet det ut, det ble virvlet opp og kom inn i filterpumpa og la seg på alt og fiskene hadde alltid et sandlag på seg så jeg ble hysterisk og trodde de hadde fått hvitprikk;0) Det skal jeg ihvertfall aldri ha igjen. Men, så har jeg heller ikke corydoras og slike fisker som skal ha så fin sand nå.

Jeg liker den helt fint knuste grusen man får kjøpt i ulike farger. Den er såpass fin at den nærmest kan kalles "sand". Den er også ganske rimelig faktisk. Ihvertfall om man ikke har så store akvarier og trenger så mye sand. Jeg synes det er penest i litt mindre akvarier opptil 63 liter feks. I store akvarier er det nok penest med litt mer naturlig farge på sanden(hvir/brun/beige) etter mitt syn.
Da har du hatt FOR fin sand. Den grove biltemasanden virvles ikke opp, og ligger fint på bunnen.

Kjøper man fisk må man tilrettelegge på dem på best mulig måte, noe ikke trådstarter gjør. Gi vekk coryene , eller bytt til sand. Juster også vannverdiene slik at de passer for fiskene i akvariet, en del av fiskene ts har går nå i helt feile verdier, ikke bra!

Pestsnegler formerer seg kjappere jo mer overskuddsnæring det finnes i vannet. Om man har ganske mye fisk i akvariet, relativt lite planter, og dersom dette blir kombinert med mye kanskje litt for mye foring blir resultatet masse pestsnegler. Det kan også være et tegn på at akvariet ikke er i balanse, det er f.eks vanlig at man får oppblomstring av pestsnegler i nyoppstartede akvarier, men at bestanden synker til et akseptabelt nivå så snart akvariet får stabilisert seg.

Mitt tips er å finne ut hva som gjør at du har så mye overskuddsnæring i vannet ditt, og gjør noe med det! Da vil du se at bestanden synker, og om du da vil ha den enda mer ned så anbefaler jeg Jegersnegler. Lykke til!
Inaktiv bruker
Jeg hadde biltemsand i det ene karret men husker ikke hvor grov den var men den var merket "til akvarier". Men, om man tar grovere biltemsasand så er det vel uansett for grovt for corydoras og slike type fisk?
hea
Da har du hatt FOR fin sand. Den grove biltemasanden virvles ikke opp, og ligger fint på bunnen. Kjøper man fisk må man tilrettelegge på dem på best mulig måte, noe ikke trådstarter gjør. Gi vekk coryene , eller bytt til sand. Juster også vannverdiene slik at de passer for fiskene i akvariet, en del av fiskene ts har går nå i helt feile verdier, ikke bra! Pestsnegler formerer seg kjappere jo mer overskuddsnæring det finnes i vannet. Om man har ganske mye fisk i akvariet, relativt lite planter, og dersom dette blir kombinert med mye kanskje litt for mye foring blir resultatet masse pestsnegler. Det kan også være et tegn på at akvariet ikke er i balanse, det er f.eks vanlig at man får oppblomstring av pestsnegler i nyoppstartede akvarier, men at bestanden synker til et akseptabelt nivå så snart akvariet får stabilisert seg. Mitt tips er å finne ut hva som gjør at du har så mye overskuddsnæring i vannet ditt, og gjør noe med det! Da vil du se at bestanden synker, og om du da vil ha den enda mer ned så anbefaler jeg Jegersnegler. :) Lykke til!

Den pansermallen kjøpte vi ensom sammen med grusen når vi kjøpte akvarie fisk. Jeg har i senere tid funnet ut at den trives best under litt andre forhold. men den ser frisk og fin ut.
Med tanke på verdiene på vannet jobbes det med å senke gh da den ved juletider var
oppe på ca 30 nå er den på ca 10. Ellers har vi masse planter. Grunnen til høy gh var fordi den samme butikken solgte oss en kalksten til akvariet sammen med noen av fiskene. Vi viste ikke på den tiden at det ikke var bra for den type fisker vi har, men den ble fjernet for noen mnd siden. Siden plantene vokser bra og guppyene vi har fødet flere ganger de siste ukene og yngelen overlevd kan ikke verdiene være så innmari på bærtur. Istedenfor å bare si at verdiene er helt feil skrevet hva de burde vært. Utenom gh som jeg vet er for mye skal vel ph på 7-7,5 være grei?

Sneglene kom med noen planter vi har kjøpt. Og etter en ukes vinterferie med ferietur har snegle bestanden økt kraftig.

Inaktiv bruker
Var det en sånn gjennomsiktig Utah Ice stein (selenitt) du fikk med? Jøss, da er det i såfall ikke rart om du fikk høy Gh. De er jo beregnet på malawikarr og det skal bare en bitteliten bit til, knapt 3 cm før man har en GH på 15. og helst skal den graves ned i sanden også for å ikke smelte for raskt. Da du har hatt denne steinen i karret ditt i lengre tid så har jo kalk satt seg på absolutt alt i karret, i grusen osv. Blir nok ikke kvitt det så lett. Jeg ville ha skiftet ut grusen etterhvert. Men, alle brå forandringer i vannverdier som feks plutselig lav Gh etter høy Gh vil jo også drepe fiskene dine. Så man bør skifte bare litt og litt.
Hvilke vannverdier dere bør ha finner du ut ved å lese om fiskene du har i akvariet, og så sammenligner du verdiene mot hverandre.
Du vil raskt se at dere har noen fisker som "krasjer" med hverandre når det gjelder vannverdier.

Du har flotte vannverdier til guppy og platy, disse liker hardt vann.

Men de andre fiskene dine, vil ha bløtt vann, og en del av dem vil også ha en tanke lavere PH. Det du kan gjøre er å senke GH til 8, da ligger det på maksgrensen til dem som vil ha bløtt vann, og minimumsgrensen til guppy og platy som vil ha hardt vann. Ingen vil få det optimalt, men du slipper å ha fisk i helt gale verdier i alle fall

Noen enkle grunnregler som jeg syns er greie å følge:
- Ha fisken på underlag den foretrekker
- Ikke ha stimfisk/fisk som trives i gruppe aleine
- Ikke hold fisk som krever forskjellige vannverdier sammen, da gjør du det vanskelig for deg selv

Jeg vil selvsagt anbefale deg å bestemme deg for hvilke verdier du vil ha i akvariet, og skaffe fisk etter det, og selge/gi vekk dem som da ikke vil få riktige verdier.
Inaktiv bruker
...
Vannelement
Var det en sånn gjennomsiktig Utah Ice stein (selenitt) du fikk med? Jøss, da er det i såfall ikke rart om du fikk høy Gh. De er jo beregnet på malawikarr og det skal bare en bitteliten bit til, knapt 3 cm før man har en GH på 15. og helst skal den graves ned i sanden også for å ikke smelte for raskt. Da du har hatt denne steinen i karret ditt i lengre tid så har jo kalk satt seg på absolutt alt i karret, i grusen osv. Blir nok ikke kvitt det så lett. Jeg ville ha skiftet ut grusen etterhvert. Men, alle brå forandringer i vannverdier som feks plutselig lav Gh etter høy Gh vil jo også drepe fiskene dine. Så man bør skifte bare litt og litt.

Det er en kjempestor brun sten med masse små hull. Tror det er ett gammelt bilde i profilen min den ligger i fronten til venstre med Anubias oppå. Den var i karet ca ett år. Har byttet ca 20 lurer vann ukentlig fra slutten av desember til midten mars. Har ikke byttet vann på ett par uker nå grunnet frykt for å suge opp yngel. Men skjekker verdier ofte, Og de holder seg stabile.
Det er jo ikke vi som med vilje har kjøpt fisk til forskjellige verdier
Vi kjøpte også guppy og neontetra sammen og jeg kjøpte platy sammen med Otto så det er ikke bare meg det går på her.
Men tilbake til problemet. Vi kjenner ingen andre med akvarium. Ergo ingen notis vi kan låne. Hvor mange jegersnegler trenger vi? 3?
Altså, man bør lese så godt man kan om fisken før man kjøper dem. Da unngår man mest sannsynlig å få med seg fisk som skal gå i andre verdier enn man har, og man slipper og kjøpe enslige stimfisk, osv.

Selvsagt kan man gjøre feil, jeg har selv nylig funnet ut at en av mine stimfisker skal ha andre verdier enn jeg har hatt i akvariet, så de har jeg nå flyttet ut og gitt riktige verdier, det skulle bare mangle! Fisken sto ikke oppført med vannverdier i basen, og på nettet sto det litt forskjellig slik at jeg trodde den gikk i rette verdier.

Når man så har oppdaget at man har gjort feil, så retter man det opp, man fortsetter ikke i samme baner bare fordi man nå har fiskene i akvariet!

Jeg ville kanskje tatt 5-10 snegler, men kan selvsagt ha fler enn dette også. De selger dem på akvariereker.no, dukker også opp annonser her inne innimellom så bare å følge med Jo fler du har, jo raskere blir du kvitt pestsneglene. Kanskje din lokale dyrebutikk selger også. Husk at disse sneglene formerer seg også, men ikke så raskt, og de er i tillegg pene. Du kan også selge dem dersom du får for mange av dem
hea
Altså, man bør lese så godt man kan om fisken før man kjøper dem. Da unngår man mest sannsynlig å få med seg fisk som skal gå i andre verdier enn man har, og man slipper og kjøpe enslige stimfisk, osv. Selvsagt kan man gjøre feil, jeg har selv nylig funnet ut at en av mine stimfisker skal ha andre verdier enn jeg har hatt i akvariet, så de har jeg nå flyttet ut og gitt riktige verdier, det skulle bare mangle! Fisken sto ikke oppført med vannverdier i basen, og på nettet sto det litt forskjellig slik at jeg trodde den gikk i rette verdier. Når man så har oppdaget at man har gjort feil, så retter man det opp, man fortsetter ikke i samme baner bare fordi man nå har fiskene i akvariet! Jeg ville kanskje tatt 5-10 snegler, men kan selvsagt ha fler enn dette også. De selger dem på akvariereker.no, dukker også opp annonser her inne innimellom så bare å følge med :) Jo fler du har, jo raskere blir du kvitt pestsneglene. Kanskje din lokale dyrebutikk selger også. Husk at disse sneglene formerer seg også, men ikke så raskt, og de er i tillegg pene. Du kan også selge dem dersom du får for mange av dem :)

Ja klart man bør gi dyra det de trenger.
Skal ta med neon-/ kardinaltetra til ett akvarie på jobben. Det karet har bedre kår for dem. Siden den ene hunnguppyen døde her en daghsr nåen hann og en hunn) skal jeg skaffe ett par damer til då hun ikke blir plukket på av hannen hele tiden. Vi har mange yngel men de er for små til å se hvilket kjønn dem er i mange uker til. Gh skal jeg prøve å senke enda litt, men det tar tid å få den helt ned. Otto bør jo få den litt lavere. Men til ett så lite kar er det ikke så lett å finne algespisere som ikke relativt raskt blir for store.
Det er vel håpløst å gi bort en stakkars pansermalle?
Hmm. En del snegler skal jo være gode algespisere? Mange av dem trives jo også i samme verdier som guppy trives i. Kanskje dette kan være et alternativ? Finnes masse flotte snegler å velge mellom. Om du vil ha dette som algespiser, så kan du dog ikke ha jegersnegler da, om du planlegger å ha disse permanent.

Du kan jo forsøke å legge ut en annonse her på forumet, kanskje det bor noen i nærheten av deg som har pansermaller og vil utvide flokken? Annonse er gratis å legge ut, så taper ikke noe på det i alle fall. Eller bytte den inn hos butikken mot flere guppy? Er jo tross alt de som kun har solgt deg en, og de burde visst bedre!
For en drøy uke siden skaffet vi oss noen dvergbotia.
Så nå er sneglene på kraftig retur, men nå står slørhalen til guppyhannen i stor fare.
Jeg spurte dem i butikken om det gikk bra å ha den sammen med de fiskene vi hadde fra før..... Og ja det skulle gå fint mente han som solgte oss botiene.
Urk..... Er det ikke det ene så er det det andre.
Hea har tatt ordene ut av munnen min gjennom hele denne tråden. Signeres helhjertet og mer til.

Og det hjelper ganske greit på å skvise hver eneste snegl man finner for en periode. Og når jeg innfører nye planter i karene mine skyller jeg dem under lunkent vann mens jeg får vekk vatten de står i i butikken. Står jo gjerne i en 5-10 minutter med hver plante for å få vekk mest mulig vatt. Ca 20 planter innført den siste tiden, samtlige fra kar med pestsnegler i - ikke en eneste snegl i mine kar. Og jeg har ingenting som skal kunne skryte på seg å være sneglespisende.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap