Palettene "vrir" seg

har 2 hanner og 5 hunner gående i en 200l og nå i det siste så har jeg lagt merke til at når en hann er etter en hunn så slår hunnen ut med halefinnen i nesten 90 grader vinkel. Er det for en slags oppførsel? :p
Kanskje den er vår-yr? ;o)

Det høres ut som den er klar for lek.
det hadde jo vært artig litt redd for at noen av mallene vil ta egga kanskje.
Jfr. paletter og lek
Du trenger ikke være så redd for egga, de passer på som en smed og banker alt som kommer i nærheten, men de liker å ha en hule de kan legge egga i, skjønt hos meg la de i et hull i en lavastein for alle hulene var opptatt av Ancistrus. Paletter holder sammen i faste par, så det er lite vits i å ha mange hunner til få hanner, og de er revirhevdende i leketida og jager alt og alle.
da kan dt jo henne jeg di har egg alt da, for det er en hann som passer på ei hule med alt han har av krefter, men veit ikke om det er hann eller hu som passer på, kanskje litt forskjellig
Ny partner
Hei, Jeg er blitt fortalt at palett ikke bytter partner, Men frua og jeg handlet litt igår og skulle ha et nytt palett par, Nedturen var stor når vi kom hjem og fant ut at vi hadde fått 2 stk hunner, JA, VI SKULLE HA SETT HVA SOM HAVNET I POSEN, MEN DEN VAR BLÅ) Uansett, Nå har vi 3 hunner og 1 hann, Og det ser for oss ut som at hannen har byttet partner til en litt mindre hoe, Enda de vi hadde i utgangs punktet har fått yngel sammen... er dette vanlig? Burde jeg ta ut nyankomne hunner igjen??
Min erfaring med paletter, er at farmann ikke er så nøye på om han har seg litt på si. ;o)

En hann og to-tre hunner kan hjelpe litt, slik at jagingen fordeles mellom hunnene.

Paletter bytter partnere ja, ingen tvil om det.
Jeg har 4 voksne hanner og 4 voksne hunner gående i karret, og etter at egg er lagt og yngel så stor at foreldre slutter å passe på, så er det ikke nødvendigvis samme par som danner seg på nytt.

Forresten, til trådstarter, det er nok lek og kommunikasjon som foregår når de vrir og rister seg til hverandre.

Ancistruser tar eggene til palettene, vær du sikker. De bryr seg ikke om sure paletter når de er ute på jakt på natten. De bare skyter ut piggene og støvsuger hulene om de ønsker det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap