Trenger hjelp til identifikasjon på ekle kryp, er de farlige for reker?

I dag oppdaget jeg at "hele" ene veggen i akvariet var fullt av noe jeg først trodde var sånne flate pestsnegler. Da jeg så mer nøye etter så jeg at det ikke var tilfelle. Dette var små ganske flate "biller", som kunne sprette fra glasset og lande igjen litt bortenfor. De kunne også gå vanlig. De hadde følehorn fremme.

De er under en mm store, så jeg klarer ikke å få tatt bilder av dem.

Kan det være dyreplankton?

Jeg har også en hydra på glasset, kan være at det er flere i akvariet, men er kun en jeg ser i alle fall. Disse lever jo litt på dyreplankton leste jeg, så derfor jeg tenkte at de flate greiene kanskje var dyreplankton?

Så kommer spørsmålet. Er dette farlig for rekene mine? Hvordan har de kommet der? Hvordan får jeg vekk hydraen og dette andre greiene? Vil en stim med klovn killi kunne spise disse krypene?

Jeg forer veldig sjeldent i rekekaret, kanskje 1-2 ganger på 2 uker, bytter også vann annenhver uke i akvariet, og jeg bytter relativt lite vann.
Er et 120 liters akvarium, god utvendig filtrering, og bor kanskje 40-50 reker der, så belastningen på filteret er lav.
Kansje du kan finne krypene dine her?
Ufarligt for reker. Har opplevd disse eg og. Disse er småkryp som kommer av og til pga overforing eller andre grunner.. Fisker har spist disse hvis du har fisker i karet.
De formerer seg noe voldsomt hvis det finnes mye mat. Ellers er vannbytter og rent vann tingen å bli kvitt disse.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap