Og hva synes fiskene om fôret de får? Hva er det generelle favorittfôret/den store hiten i karene deres? Er så interessant, jeg har et fast fôr jeg bruker også varierer jeg med litt ulike "godbiter" og andre typer fôr da kresne fisk ikke er noe gøy! Har også sultedager da de helt fint klarer seg på det som allerede er å finne i karet, men tips til gode typer fôr til guppyer, coryer, kuhlii og ancistrus tas i mot med stor takk. Har vurdert JBL sine typer, går mest i Tetra her i gården.. hvis noen har gode forslag, så for all del! Skriver nå opp det jeg har prøvd samt reaksjonen på disse blant fiskene.
Her i gården er det TetraPro Color som er favoritten til de fleste. Alle som en mumser det i seg med stor iver.
Tetra Guppy blir også brukt, men med mindre hell - det virker nesten som om de ikke liker det. Jeg åpner fôringsluka, fiskene samler seg raskt.. putter oppi litt TetraGuppy og de svømmer sin vei igjen! Hurra for DEN liksom. :p
Tetra Delica Brine Shrimps (tørket artemia) har jeg nettopp innført i fôringsrutinen. Tror nesten at de må vende seg til det, var ingen større interesse.
TetraMin flakfor er også veldig populært. Tygger det i seg i løpet av noen minutter, er jo et kjent og kjært fôr.. men de blir hakket gærnere av TetraPro sitt.
Aquael sitt flakfôr falt ikke i smak her i gården. Ti sekunder med "hva er dette?" og alle var tilbake til sitt - bare med flak flyvende rundt i vannet. Måtte frem med håven der ja.
Fina Fisken sine frosne røde mygglarver - POPULÆRT! Veldig populært! Eneste fôret coryene mine virkelig jubler over å få - freser vilt rundt i karet og mumser i seg store larver hele.
Tetra Pleco-tabletter er også veldig populære for de som bor på bunnen. Blir fortært i løpet av få minutter, blir nesten et naturlig samlepunkt for enkelte fisk å ligge rundt en tablett og tygge i seg mat. Ancistrusen er spesielt begeistret for denne.
Agurkskiver - ingen bryr seg. Absolutt ingen. De blir bare liggende, kanskje ancistrusen gir den et kyss.. men så er det rett tilbake til o-kjære gjemmestedene sine igjen.
Tetra WaferMix - også populært! Omtrent like populært som tablettene, bare at jeg våger å gi flere av disse, så hver fisk freser stolt rundt i karet med sin egen wafer. Herlig syn!
Hva som står i kø for å prøves:
- Tetra Delica tørkede røde mygglarver
- Mikroorm
- Nyklekket artemia
Er litt gøy å se hva som funker for andre. Guppyene mine er vel over gjennomsnittet matsære vil jeg tro. Fôrer dem minimalt, men allikevel er det helst det gode gamle de vil ha. Klart de trenger litt tilvenning før de vet at det og det er godt, men hallo.. får da være måte på! :p