Startet tanken på nytt med fisk..
Etter å hatt tanken ståendes med pumpa og snegler alene i måneder har jeg startet opp med fisk igjen Hadde planer omå starte et Malawi kar men etter nøye overveing fant jeg ut at jeg nok er mer selskapskar typen ) Tanken er på 180 l, sandbunn, litt røtter, stein og planter.. Har anskaffet to ancistrus, et palett par og fire små scalare(2-3 cm).. som vil bli til to så fort de vokset opp og dannet par.. Nå har jeg spørsmål ang resten av den kommende bestanden..
Hadde kunnet tenkt meg et stim av corys.. men leser her at det ikke er så lurt pga palettene. Hvilken annen bunnfisk kan jeg da velge, en el annen botia? Hadde ønsket meg kardinaltetra som stimfisk,men leser her at pga scalarene er ikke det lurt.. Finnes det noen fin stimfisk på litt størrelse som ikke vil bli spist av scalare? Evt en fin fisk som trives i toppskiktet.
Takker for tips i forkant
Hadde kunnet tenkt meg et stim av corys.. men leser her at det ikke er så lurt pga palettene. Hvilken annen bunnfisk kan jeg da velge, en el annen botia? Hadde ønsket meg kardinaltetra som stimfisk,men leser her at pga scalarene er ikke det lurt.. Finnes det noen fin stimfisk på litt størrelse som ikke vil bli spist av scalare? Evt en fin fisk som trives i toppskiktet.
Takker for tips i forkant
Postet 03.04.11 kl 00:56
En stimfisk jeg har blitt veldig glad i er kobbertetra. De er relativt store i kroppen selvom de ikke er så mye lengre enn en neontetra, så de vil sannsynligvis klare seg ganske godt. I tillegg er de livlige, hannene har en aldeles nydelig kobbeglans (hunnene er mer sølvaktige), og de stimer noen lunde bra gitt at det er noe de føler for å unngå. Selv langt borte fra karet når lyset er av kan man se hvordan det glimter til når lyset reflekteres i siden på dem.
Mine 3 glupske killier er mer enn nok til å få dem til å stime (og de har spist tre tetraer, når de hat gått noen dager uten for), men når de gikk alene i en 60-liter noen uker så var det ingen stiming pga. mangelen på trusler. Eneste som kan være et problem er at de kan finne på å nappe litt, men de er mest hissige på hverandre, så så lenge du har en stor nok stim så er det ikke noe problem.
Ellers så vurderte jeg blå perutetra og cherrybarber når jeg lette etter en stimfisk med størrelse på. De blå utgikk mest fordi jeg ikke fikk tak i dem, og cherrybarbene fordi de vist nok ikke stimer så veldig bra (også syntes min ikke veldig akvarieinteresserte samboer at barbene var stygge...), Men jeg vlle nok lett tatt en av de om jeg startet et nytt kar og hadde samem behovet for en ikke veldig lettspist stimfisk.
Med to ancistrus og ciklidene skulle du jo ha ganske godt med morro på bunnen. Det meste annen fisk jeg vet av på bunnen vil nok ikke passe godt inn siden begge artene du har tviholder på revir. Det blir fort stimfisk i tillegg, og da ville ihvertfall jeg stemplet akvarie-bunen som full.
Mine 3 glupske killier er mer enn nok til å få dem til å stime (og de har spist tre tetraer, når de hat gått noen dager uten for), men når de gikk alene i en 60-liter noen uker så var det ingen stiming pga. mangelen på trusler. Eneste som kan være et problem er at de kan finne på å nappe litt, men de er mest hissige på hverandre, så så lenge du har en stor nok stim så er det ikke noe problem.
Ellers så vurderte jeg blå perutetra og cherrybarber når jeg lette etter en stimfisk med størrelse på. De blå utgikk mest fordi jeg ikke fikk tak i dem, og cherrybarbene fordi de vist nok ikke stimer så veldig bra (også syntes min ikke veldig akvarieinteresserte samboer at barbene var stygge...), Men jeg vlle nok lett tatt en av de om jeg startet et nytt kar og hadde samem behovet for en ikke veldig lettspist stimfisk.
Med to ancistrus og ciklidene skulle du jo ha ganske godt med morro på bunnen. Det meste annen fisk jeg vet av på bunnen vil nok ikke passe godt inn siden begge artene du har tviholder på revir. Det blir fort stimfisk i tillegg, og da ville ihvertfall jeg stemplet akvarie-bunen som full.
Postet 03.04.11 kl 01:14
Takk for svar Har lest meg opp på de fiskene du anbefaler her i fiskebasen. Vet ikke helt om jeg tror på fredlige barber.. hehe. Men ble fornøyd når du nevnte kobbertetraer (er nevnlig månedens fisk i april på TAM her i trondheim =billigere innkjøp..) Virket som en passende fisk helt til jeg leste at den ikke skal holdes medandre fisker med slør eller store finner? Har du annen erfaring eller? Tror jeg for gå for den fine blå perutetraen da.. mulig den kan bestilles opp? Noen annen som kan tipse om litt størrestimfisk jeg kan sjekke ut om de passer?
Postet 03.04.11 kl 01:56
Postet 03.04.11 kl 11:17
Kobbertetraene er værst på hverandre ja. Killiene mine har noe finneprakt de også, og de får gå helt i fred, de er tross alt 8 cm større og karets eneherskere.
Men tetraene knuffer mye seg i mellom, og det hender de snapper av en munnfull finne av hverandre, men det er aldri mye, og ikke mot annen fisk.
Mine stimer, men tidvis går de veldig hver for seg, men så skjer det noe, og alle går i flokk igjen. Men det er ingen pyntelig samling kardinaltetra. Det tror jeg knapt noen av de større stimfiskene gjør.
Men tetraene knuffer mye seg i mellom, og det hender de snapper av en munnfull finne av hverandre, men det er aldri mye, og ikke mot annen fisk.
Mine stimer, men tidvis går de veldig hver for seg, men så skjer det noe, og alle går i flokk igjen. Men det er ingen pyntelig samling kardinaltetra. Det tror jeg knapt noen av de større stimfiskene gjør.
Postet 03.04.11 kl 13:30
siandeEllers så vurderte jeg [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2] når jeg lette etter en stimfisk med størrelse på. De blå utgikk mest fordi jeg ikke fikk tak i dem, og cherrybarbene fordi de vist nok ikke stimer så veldig bra (også syntes min ikke veldig akvarieinteresserte samboer at barbene var stygge...), Men jeg vlle nok lett tatt en av de om jeg startet et nytt kar og hadde samem behovet for en ikke veldig lettspist stimfisk.
Jeg får 10 stk. Blå Peru til uka. Kan muligens skaffe noen til, men må sjekke før jeg lover noe.
Er litt usikker på hva prisen blir på dem.
Postet 03.04.11 kl 13:56
Takk for svar. Da høres det ut som om kobbertetra kan være et alternativ alikevel da.. Få ta meg en tur på butikken i morra og se hvordan de ser ut "live". Liker forsåvidt stimfisk som stimer godt og har opplevd slik som andre nevner her at mange tetraer stimer for seg selv ) Beste stimfisk jeg har hatt i min aqua karriere er rødmunnstetra.. men den vil vel også bli mat til scalare på sikt?
Aqua life; får høre av meg hvis det blir aktuelt
Aqua life; får høre av meg hvis det blir aktuelt
Postet 03.04.11 kl 23:06