Ragnar´s reker og sånt (side 6)

Cory´ene ser ut til å trives, selv om jeg er litt i tvil om alle gjør det. Det er en gruppe på 6 stk som holder sammen og farter rundt omkring. De andre 4 er med i varierende grad. Når det er mat på gang er alle 10 relativt aktive.

Den blå tigeren somer gravid ser jeg hver dag. Er forberedt på å finne den død når som helst, men håper på det beste.

Bilde 1: Gode barter
Bilde 2: Profil av cory
Bilde 3: Sakura med egg
I dag var det algeskraping for alle penga. Har vært litt sløv i det siste, og det kan jo straffe seg.

Forstår mer og mer at folk blir glad i disse cory´ene. De vimser rundt omkring, flyr opp og ned glasset, og i det hele tatt koser seg Herlige fisker. Får meg til å tenke på "På låven sitter nissen" : De svinser og de svanser noen ganger, og 1 -2 - 3 så er de vekk.

Ellers har jeg oppdaget en til blå tiger med egg. Nå er det 2 av de mørkeste blåe som er med egg. Kjenner at jeg har veldig lyst at dette skal gå bra. Ved foring idag var disse to noen av de ivrigste i matfatet. Tar det som et godt tegn.

Bilde 1: Corydoras Polystictus
Bilde 2: Tiger med egg
Bilde 3: Kirsebær på Cuba.
Enda en med egg
En liten oppdatering bare.

Så i dag 3 blå tigre med egg. 2 mørkeblå, og en lyseblå. Nå må vel en av dem klare seg?

Ellers går det i vannbytter og mest mulig tittetid. Synes det er herlig å bare sitte og kikke inn både på cory´ene og tigrene. Mye som skjer hele tiden. Alle 10 coryene ser ut til å ha det veldig greit. En er litt mindre en de andre, og en driver å klør seg litt av og til. Får følge med, men det er så lite at jeg egentlig tror alt er helt greit.
Der hadde du fått deg coryer ja Flotte! (Aenusene mine ble forresten solgt i dag).
Lykke til med rekene
Joda, falt totalt for disse coryene. Likte veldig godt at de var så små. Tenkte å plusse på flokken hvis de trives da jeg tror det fint kan gå det doble i 125 literen min.

Godt å høre at du fikk solgt dine på tross av at jeg bakket ut Blir det noe nytt spennende da eller?
Det kan du helt sikkert ja. Jo større gruppe, jo bedre trives de og jo kjekkere er det å studere de
Jeg har fått meg nytt ja... både panda og orange laser. Så jeg sitter også å stirrer i kar hehe
Tiden flyr, og ingenting skjer

Føler nesten at jeg venter på mitt tredje barn her. Hver dag bruker jeg lang tid på å først lete etter eventuelle nyfødte, for så å lete etter de 3 som går med egg.

Fruen begynner å lure på om jeg er helt riktig i hodet mitt. Må vel innrømme at det sikkert ser ganske rart ut når en godt voksen mann sitter med nesen 5 cm fra glassflaten. At jeg i tillegg sitter med et kamera i hånden gjør vel gjerne ikke saken bedre

Eller er alt vel med coryer. Det er en som har vært/er vesentlig slankere og mindre enn de andre, men den er aktiv og spiser godt ser det ut til. Den er ikke så veldig sosial, emn håper det kommer seg etterhvert.

Bilde 1: En av mine artige coryer.

Bilde 2: Dette må vel nærme seg? Uklart hode, men prøvde å få egg i fokus
En uke borte, og hva ser jeg når jeg kommer hjem? Blå tiger yngel

Har sett en 3-4 stk, så regner med at det er flere.

Bilde 1: Yngel. Er små, men en ser tydelig de oransje øynene.

Bilde 2: Amano paring. Artig skue
Har fått et seriøst snegle problem i EBI. Har skivesnegler nok for flere generasjoner. Regner med at det kommer av overforing, selv om jeg føler jeg gir så lite som jeg kan. Får gå over til hver 3. dag, og se om det hjelper.
Puttet 4-5 jegersnegler opi for en tid tilbake, så regner med at de storkoser seg oppi der.

Klarer ikke å anslå noe antall av tigeryngel, ,men er helt sikker på 6 stk (så disse samtidig). Regner med at det kan være mellom 10 og 20 stk totalt. Tror dette er yngel fra 2 mødre, da jeg fortsatt ser at det går en med egg. Så kanskje vlir det fler?

Lurer jo fælt på hvor alle tigrene er blitt av. Har kjøpt totalt 23 stk, men har aldri sett mer enn 7-8 stk fremme. Sitter lenge å kikker, men finner dem ikke. Har funnet 2 stk døde av dem til nå, men kan ikke forstå at det har strøket med 10 til uten at jeg har sett dem..

Det klør i fingrene etter å ominnrede ebi. Synes javamosen er fargeløs og kjedelig, og har lyst å se om jeg får til en annen moseart oppi der. Gresset og cuba sprer seg ivrig, så tror det kan bli bra tilslutt.

Bilde: EBI mars 2012
I går gjorde jeg det helt store igjen. Så en av de blå ynglene som strevde med å skifte skall. Det var jo kjekt å kunne bivåne dette, så jeg ble sittende. Den lille falt ned mellom noen av "steinene", og akkurat da måtte selvfølgelig en snegle dytte en stein ned i dette hullet. Altså en stk yngel fanget nedi steinene. En normalt oppegående person ville nok bare latt naturen gått sin gang, men ikke undertegnede... Jeg måtte selvfølgelig prøve å hjelpe dette krypet, med det resultat at jeg hektet meg borti gressrøttene slik at disse måtte klippes og fjernes. I tillegg klàrte jeg selvfølgelig ikke å redde krabaten, men gravde den sikkert lenger ned.

Det at jeg i dag fant to stk døde tigre gjorde ikke humøret bedre. Forstår ikke hvorfor de dør. 4 stk på en måned nå.
Gikk i fella i dag. Skulle i dyrebutikken og kjøpe litt kaninmat, og måtte jo selvfølgelig kikke meg rundt i fiskeavdelingen.

De hadde noen aldeles nydelige coryér. Tror de het juijii el. Husker ikke helt navnet. Det var bare 4 stk, så jeg slo det fra meg. Regner ikke med at det er så enkelt å få tak i flere. Måtte trøstekjøpe noe, og endte opp med 10 stk Corydoras schultzei. Hadde ikke lest noenting om dem, så det kan trygt kalles impuls.

Veldig spent da jeg kom hjem og søkte dem opp her. Litt skuffet da det viste seg å være en synonym for Aneaus... Men de var så søte der de lå på grusen i butikken. De var veldig stille, men det forandret seg da jeg kom hjem med dem. De tøffet rundt som galne oppetter glasset. Trodde det var bunnfisk, men disse er like mye i øvre del av karet. 2-4 stk sammen opp og ned, gang etter gang. Hele gjengen var veldig lykkelig da jeg ga dem myggiser. De stakkars polystictusene så litt forvirret ut av all farten, og rekene så ut som om de bare betraktet alt som skjedde. Artig Så nå har jeg 9 stk polystictus (ser ut til at en er forsvunnet) og 10 stk Schultzei.

Ellers så dukket det op litt flere blå tigre ved foring i dag. Talte vel en 8-10 stk + 4-6 yngel. 2 av hunnene går forøvrig med egg igjen.

Bilde 1 og 2: Nykommerne
bilde 3: Blå tiger yngel. Sjekk de øynene
Corydoras julii blir ofte forvekslet med C. trilineatus. Julii er egentlig ganske så skjelden å se, den rette. Julii er brasiianlsk og trilineatus er fra Peru.En stund siden jeg har vært ivrig på coryfronten, men dette sitter i margen.

Akkurat nå er det Apistogramma som gjelder, men har et par små grupper med cory, 5 caudimaculatus og 6 aeneus. Sjarmtroll!

I går fikk jeg de nydeligste skapninger i hus. Red bee og black bee reker. Jeg har lest mye om dem, og ønsket meg dem lenge. Tusen takk Michael for disse.

Skal skrive litt mer utfyllende når klokka ikke er 06:00....

Bilde 1: Red bee
Bilde 2: Black bee
Jeg fikk også sånne skjønnheter fra Michael i går. Men jeg får ikke til slike fantastiske bilder da
Sissimor
Jeg fikk også sånne skjønnheter fra Michael i går. Men jeg får ikke til slike fantastiske bilder da ;)


Takk for det. Det hjalp godt på med nytt kamera og skikkelig makro linse for min del.

Ser ut som om rekene trives til nå. Klarer ikke å telle dem, da de sjelden står i ro lenge nok til det. Var så dum at jeg glemte å telle hvor mange jeg fikk tilsendt, men tipper på at det er 12 tilsammen. Sjelden har noen dyr hos meg fått så lang tilvenning. Brukte 6 timer før jeg slapp dem oppi karet. Litt og litt vann oppi det vannet de kom i, helt til jeg mente at verdiene var noenlunde like som i karet. Da først fikk de lov å svømme ut til sin nye bolig. Har og bestilt noe ADA red bee mat på ebay, så dette blir noen bortskjemte rakkere.

I dag fikk jeg også en pose med pistia. Delte det opp, og hadde litt i begge kar. Har ikke lyst å dekke helt til, men synes faktisk de er ganske dekorative.

Ellers er coryene artige som alltid. Er veldig i tvil om hvor mye mat de skal ha. Er så vandt til å ha en veldig lav fisketetthet, at jeg rett og slett ikke aner hvor mye jeg skal ha oppi. Synes de alltid er sultne, så tror ikke jeg gir for mye. Har gitt dem myggiser, tetra plecoMin, Algea wafers. Hvis bestilt noe Tetra TabiMin, men hvis noen har noen tips om hvilket for de bruker og hvor mye jeg skal gi til 20 stk, så setter jeg stor pris på det.

Litt flere bilder av nykommerne.
Litt mer bildespam
Måtte bare legge inn noen bilder til.

Bilde 1 og 2: Nykommerne
Bilde 3: Blå tiger med egg
Ser ut som om blå tiger yngel minker i antall. Har kun sett en når jeg har sittet og kikket. Kan jo være noen er gjemt bort, men tidligere så jeg jevnlig 4-6 stk. Trist, men hjelper at det fortsatt er 2 som går med egg.

Bee rekene ser ut til å trives. De viser så utrolig godt igjen i karet. Rett og slett skikkelige fargeklatter. Håper inderlig jeg klarer å få yngel på disse. Ellers blir det dyrt i lengden, for slike skal jeg ha flere av.

Coryéne vimser rundt overalt, og er veldig ivrige i matfatet. Får meg til å lure på om jeg gir for lite mat. Har lest runt omkring, men er ikke blitt så mye klokere. Fikk en ny type mat i posten idag. Noen tabletter Tetra TabiMin. Ser noen anbefaler en halv tablett per fisk, men det virker veldig overkill. Har gitt dem 3 idag (19 ungfisk), og det tok litt tid før de forsvant. Gir andre tabletter i tillegg, samt litt frossenfor. Inspill mottas fortsatt med takk

Bilde 1: Polystictus
Bilde 2: Jeger
Bilde 3: schultzei
Da har det skjedd litt her i min lille verden.

Har fått kjøpt meg et nytt rekekar. Et til Fluval EBI. Det første sto jo tross alt oppå en stereobenk, så da må jeg jo ha 2 ?

Ellers har det vært en ny klekking i rekekaret. Aner ikke om det er kirsebær eller tiger yngel, så får finne frem kamera for å få sett hvilke farge øynene er.
Min første sullen baby er oppdaget. Er vel en halv cm lang, men er helt tydelig en sulawesi snegle. (er det slik det skrives monn tro)

Noen av de nye coryéne begynner å se lovlig overvektige ut. De har hatt det usedvanlig godt siden de kom til meg, så kanskje oppdager jeg noen egg snart. Ser for meg at amanoene blir glade for litt egg, selv om de ikke får bacon til.

Kokte den ene dekor steinen min nå, og la den i nytt kar. Klarte selvfølgelig å koke en jegersnegle og... Det var absolutt ikke meningen, og viser nok en gang at jeg må ta meg litt bedre tid med ting.
Her skjer det spennende ting

Koke snegler er kanskje ikke så lurt nei, med mindre du har tenkt å spise dem...
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap